دوشنبه 31 فروردین 1394 - 13:06

قطع درخت بلوط 700 ساله در یاسوج (+عکس)

شامگاه روز گذشته شنبه 29 فروردین ماه ماموران اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد طی تماس تلفنی یکی از شهروندان یاسوجی درخصوص قطع درخت در حوالی این شهر بلافاصله به محل حادثه رفتند.
طی نظر کارشناسان عمر این درخت حدود 600 تا 700 سال اعلام شد که با توجه به دیرزیست بودن و ارتفاع و قطر بالای 60 سانتی متر درخت قطع شده این ادعا تا حد زیادی ثابت می شد.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد که به همراه دیگر همکاران و خبرنگار سایت بشارنیوز در محل حضور داشت این اتفاق را یک جنایت عنوان کرد و گفت: با عاملان قطع این درخت به شدت برخورد قانونی خواهد شد و اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد تا حصول نتیجه و کشاندن متخلفان به پای میز محاکمه کوتاه نخواهد آمد.
سعید نظری محل وقوع این حادثه تلخ را در 10 کیلومتری شهر یاسوج عنوان کرد و ابراز داشت: این درخت بلوط در منطقه تفریحی تنگ مهریان و چسبیده به باغ های تفریحی این منطقه قرار داشت.
وی درخصوص چگونگی قطع این درخت گفت: با توجه به مشاهدات صورت گرفته عامل انسانی دخیل بوده که با صحنه سازی قصد داشته اند که علت را واژگونی درخت نشان دهند ولی مستندات و مشاهدات نشان می دهد که باتوجه به واقع شدن درخت در فاصله 15 متری جاده اصلی آن را به وسیله نیروی محرکی همچون انداختن بند به دور تنه و کشیدن آن بوسیله تراکتور اینگونه قطع کرده باشند.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد با اشاره به قطع شاخه های این درخت با اره برقی افزود: سودجویان پس از واژگونی و قطع این درخت قصد تکه تکه کردن آن را داشتند که پس از قطع شاخه ها درخت را به دلایل نامعلوم به حال خود رها کرده و از محل متواری شدند.
تراژدی قطع درختان در پایتخت طبیعت ایران زمین همچنان ادامه دارد و گویی جز چند کارمند منابع طبیعی و قضات دلسوز کسی به فکر حفظ و صیانت از این طبیعت خدادادی نیستند.
از قضات نام بردیم و علت آن پیگیری و همکاری بی بدیل آن ها با مجموعه منابع طبیعی و برخورد قانونی و مقتضی با سودجویان و متخلفان بوده که امیدواریم این بار نیز همچون گذشته با درایت خاص خود با عاملان قطع این درخت کهن سال برخوردی قاطع داشته باشند تا درس عبرتی برای دیگر سودجویان شود.
رسانه همچون گذشته خود را در حفظ و نگهداری از محیط زیست و طبیعت استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سهیم می داند و در کنار دیگر دوست داران طبیعت از سایر مسئولان استانی می خواهند تا با عاملین قطع درختان و مخربان محیط زیست برخوردهای لازم را درنظر گیرند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147633
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. lمانی گفت:

    قطع درخت یعنی قطع حیات.البته عده ای سود جو می دانند که مسئولین خنثی بوده و بعد ار چند روز بکلی این مطلب فراموش شده و نوبت به درختان دیگر و جایی دیگر. یاد ان ایام که وقتی نام یک جنگلبان ساده می امد متخلفین از ترس قالب تهی می کردند

  2. هم استانی گفت:

    در منطقه تل سیاه سیسخت صدها درخت مشابه این قطع شد و به جایش هلو گیلاس و گوجه کاشتند

  3. سیسخت گفت:

    منابع ظبیعی تا بحال رفتید طرف جنگل های زنگویی سیسخت ؟ دارن زمین ها رو تصاحب میکنن. تا چند سال اینده چیزی از این زمینها نمیمونه. از لهوس تا زنگویی رو دارن تصاحب میکنن.

  4. 1111 گفت:

    قطع درخت ،قطع حیات انسان در مناطق مختلف به وسیله سودجویان درختان بلوط را آتش زده وبعد از مدتی که خشک شدند آنرا با اره تکه پاره می کنند،

  5. ز گفت:

    پشت دانشگاه اازاد بلهزار معروف به جدول هوایی را دریابید که جنگل ها را تبدیل به خانه سازی نموده اند جنب منبع ابی بلهزار

  6. ناشناس گفت:

    هم نظری ره عکس گرو زه سر سایت

دیدگاه شما