یکشنبه 30 فروردین 1394 - 8:42

غفلت از ظرفیت گردشگری دژکوه سوق +تصاویر

منطقه گردشگری زادگاه حسین پناهی در بخش سوق مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری فارس: غفلت از ظرفیت گردشگری دژکوه سوق+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه،روستای دژکوه در فاصله 17 کیلومتری شهر سوق با وجود داشتن ظرفیت‌های خوب گردشگری اما از امکانات اولیه محروم است.

گردشگری روستای دژکوه زادگاه حسین پناهی از مشاهیر نامی کشورمان به لحاظ داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی، وجود بقعه متبرکه امامزاده ناصرالدین محمد در مرتفع‌ترین نقطه به عنوان پارامتری برای توسعه منطقه به حساب می‌آید.

وجه تسمیه این روستا را در واقع شدن بر بلندای تپه قلعه مانند می‌توان یافت، طبیعت دل‌نواز و آب و هوای ملایم روستا در فصول گرمای سال دژکوه را به سرحدی در گرمسیر بخش سوق تبدیل کرده است.

در مسیر رسیدن به دژکوه طبیعت زیبا و چشم‌نواز اطراف جاده منتهی به روستا آدمی را به بهره بردن از زیبایی دل‌انگیز طبیعت و سایه‌سار جاذبه‌های زیبای طبیعی وا می‌دارد.

دژکوه فاقد زیر ساخت‌های گردشگری است، جاده دسترسی به این روستا با وجودی‌که کمتر از  پنج کیلومتر طول دارد خاکی است.

ساکنان دژکوه از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند. آب مورد نیاز آن‌ها از چشمه و به صورت سهمیه‌بندی تامین می‌شود،منبع آب روباز چشمه که به خاطر بعد مسافت از روستا به سختی از آن استفاده می‌شود خطرات بهداشتی بسیاری را متوجه ساکنان می‌کند.

مدینه کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان مشکلات روستا پرداخت و گفت: 12 خانوار ساکن روستا آب اشامیدنی خود را به سختی تامین می‌کنند.

وی با اشاره به ناهموار بودن مسیر طی شده تا رسیدن به چشمه عنوان کرد: برای رساندن مشک و بشکه آب به منزل مجبوریم سختی‌هایی را به جان بخریم.

کرم‌پور استفاده احشام و حیوانات از آب چشمه را موجب نگرانی مردم از آلوده شدن آب خواند و تصریح کرد: آب چشمه علاوه بر آبیاری باغ‌ها برای شستشوی ظروف، استحمام و آشامیدن استفاده می‌شود.

فریدون آبراهی دیگر روستایی این منطقه وجود بقعه متبرکه امامزاده ناصرالدین را ظرفیت معنوی گردشگری روستا دانست و گفت: این امامزاده در ایام نوروز زائران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

وی با بیان این‌که دژکوه جاذبه‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد منزل حسین پناهی را از دیگر ظرفیت‌های توسعه گردشگری این منطقه برشمرد و افزود: متاسفانه این فرصت مغتنم در رونق روستا مورد اغفال مانده است.

آبراهی افزود: قریب به 200 خانوار در روستا ساکن بودند که نبود امکانات آن‌ها را به سمت شهر سوق داده و هم اکنون 12 خانوار در این‌جا ساکن هستند.

به گفته ساکنان روستای دژکوه در دوران دفاع مقدس هفت شهید والامقام تقدیم انقلاب کرده که به علت صعب‌العبور بودن جاده در آن زمان امکان دفن شهدا در روستا وجود نداشت و آنان را در سوق تشییع و خاکسپاری کردند.

روستای دژکوه در حالی از نبود امکانات از قبیل آب آشامیدنی رنج می‌برد که روستاهای مجاور و در فاصله پنج کیلومتری این روستا از نعمت گاز هم برخوردار است.

ولی جفتا در گفت‌وگو با فارس احتمال آلودگی آب چشمه دژکوه را دور از انتظار ندانست و گفت: به دلیل روباز بودن منبع تامین آب، واقع شدن در پایین دتس روستا و استفاده حیوانات از آب این چشمه احتمال آلودگی وجود دارد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه تصریح کرد: قرار است این هفته با حضور کارشناسان استانی در بازدید میدانی از چشمه دژکوه آب نمونه‌برداری و بر روی آن انجام آزمایش میکروبی انجام شود.

جفتا بهسازی چشمه را منوط به تائید سالم بدون آب دانست و گفت: در این صورت از محل اعتبارات داخلی مبلغی جهت بهسازی و سرپوش کردن چشمه در نظر گرفته می‌شود.

*جای خالی دژکوه در ردیف اعتباری بودجه

وی با بیان این‌که تاکنون اعتباری به این روستا اختصاص داده نشده است محدودیت اعتباری، جمعیت کم و ناپایداری آب را مانع از لوله‌کشی آب روستا عنوان و تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود آبرسانی سیار تنها گزینه برای تامین آب این روستا است.

به گفته جفتا از 365 روستای شهرستان 272 روستا دارای آب لوله‌کشی و تحت پوشش شبکه آبرسانی است، آبرسانی 20 روستا به صورت سیار انجام می‌شود و مابقی از طریق چشمه تامین می‌شود.

تورج رزمجو نبود جاده ارتباطی مناسب، محرومیت از آب آشامیدنی ، نبود گاز و فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم در بخش گردشگری را از جمله مشکلات این روستا خواند و گفت: منطقه دژکوه به طور کلی 16 روستا را در بر می‌گیرد که زادگاه حسین پناهی به خاطر ظرفیت‌های خوب موقعیت بهتری نسبت به سایر روستا دارد.

بخشدار سوق پیگیری اختصاص 150 میلیون تومان برای جاده این روستاها را از عملکرد دوره تصدی بخشداری خود دانست و افزود: تلاش می‌کنم در کمیته برنامه‌ریزی سال‌جاری پیگیر آسفالت جاده و اختصاص اعتبار مناسب برای این منطقه باشم.

رزمجو با باین این‌که 18 روستا از مجموع 47 روستای بخش سوث مشکل آب شرب دارند تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی با آب و فاضلاب روستایی وضعیت سلامت آب آشامیدنی دژکوه طی این هفته مشخص خواهد شد.

رئیس شورای اداری بخش سوق درباره مشکل گاز روستا نیز از قول مدیر عامل گاز استان مبنی بر بررسی گازرسانی به این روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به فاصله چهار کیلومتری از خط انتقال امکان گازراسنی به روستا وجود دارد.

*تبدیل منزل حسین پناهی به موزه

رزمجو تبدیل منزل حسین پناهی به موزه را نقطه امید بخش در رونق گردشگری این منطقه خواند و افزود: در صورتی که این طرح به تصویب برسد  با راه‌اندازی موزه مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

به گزارش فارس گردشگری در این روستا نیازمند بازنگری و ارائه سیاسیت‌های مناسب مسئولان در جهت رفع محدودیت‌ها، فراهم ساختن زیر ساخت‌ها و استفاده از مزیت‌های نسبی موجود است. برنامه‌ریزی در این روستای گردشگری می‌تواند موجب تنوع اقتصاد بومی، رونق فعالیت‌های اقتصادی و زمینه توسعه پایدار این روستا شود.
*********************************
گزارش و عکس از: سیده طیبه سعادتی‌نیک

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147416
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما