یکشنبه 30 فروردین 1394 - 8:29

جهانگیری: اگر مجلس خوبي شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود / اميدوارم مساله رد صلاحیت ها با مذاکرات حل شود

معاون رئيس جمهور بابيان اينکه مخالفان دولت به صورت جدي به دنبال ايجاد نگراني در بين نيروهاي معتدل هستند گفت: تلاش مي شود نيروهاي مردمي و معتدل شهرستان ها از کانديداتوري روي گردان شوند.

به گزارش «بویرنیوز»، جلسه شوراي مرکزي کارگزاران سازندگي با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور و رئيس شوراي مرکزي حزب تشکيل شد.

در ابتداي اين جلسه غلامحسين کرباسچي گزارشي از عملکرد يک سال گذشته حزب کارگزاران سازندگي ارايه کرد و پس از او اسحاق جهانگيري به اهميت انتخابات سال جاري اشاره و يادآور شد که در سال انتخابات مخالفان دولت درصدد نااميدي مردم برآمده‌اند.او از احزاب و گروه‌هاي اصلاح طلب و از جمله اعضاي کارگزاران خواست موضوع انتخابات را جدي بگيرند و مردم را در جهت شرکت در آن ترغيب کنند.معاون اول رييس جمهور در اين ديدار که در مجموعه سعدآباد برگزار شد، در ابتداي سخنان خود با اشاره به اين که حزب کارگزاران سازندگي کارهاي خوبي انجام داده است، به ضعف کار حزبي در ايران اشاره کرد و گفت: اين ضعف باعث شده است که هميشه با يک جامعه ضعيف و يک دولت قوي روبرو باشيم. لذا اگر در اين جامعه احزاب تقويت شوند، جامعه مي تواند به واسطه نهادهاي مدني نقش آفريني موثري داشته باشد. در اين پروسه حزب کارگزاران به جهت سابقه مي تواند نقش بيشتري را در جامعه ايفا کند. ما به دوري از ا افراط گرايي نياز داريم. راهکار اين امر هم وجود احزاب و کار حزبي قوي در کشور است تا به جامعه قدرتمند برسيم.

اگر مجلس خوبي شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود

رئيس شوراي مرکزي حزب در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اين که کارگزاران داراي دو ويژگي مثبت است، افزود: اولين ويژگي آن کار حزبي قوي است. اين حزب در اين امر تجربيات خوبي دارد. دومين ويژگي هم ارتباط و نزديکي آن به دولت است. کارگزاران تا پيش از اين تلاش مي کرد که نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا کند. به نظر مي رسد کارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا کند، زيرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبي شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود.

به گفته جهانگيري برخي منافع حزبي و شخصي خود را بر منافع ملي ترجيح مي دهند که نتيجه آن اين است که انسجام ملي از بين مي رود تا منافع گروه و افرادي در قدرت حفظ شود، اما در اين دولت ما به دنبال منافع ملي هستيم. احزاب نيز منافع ملي را بر منافع شخصي و گروهي خود بايد ترجيح بدهند و آن را دنبال کنند.

بايد به دنبال يک مجلس معتدل بود
جهانگيري در ادامه گفت: امروز اگر به سال 92 نگاه کنيم متوجه مي شويم که در فروردين آن سال کجا بوديم و اکنون کجا هستيم. وضع چه بود و اکنون چه هست. سياست خارجي ما در چه بحراني به سر مي برد و اکنون چه آرامشي دارد. من فقط جهت يادآوري شما را ارجاع مي دهم به سخنان کانديداهاي رياست جمهوري که عمدتا از ميان اصولگرايان بودند. سخنان آنان را درباره وضعيت کشور يکبار ديگر مرور کنيد که چه تصوير نااميد کننده اي از سالهاي گذشته و عملکرد دولت پيشين ارايه مي دادند.

معاون اول رييس جمهوري همچنين به همگرايي اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: نتيجه آن همگرايي اين بود که اصلاح طلبان به يک تفاهم مشترک در شوراي مشورتي رسيدند. آقاي دکتر عارف از رقابت ها کنار کشيد و اصلاح طلبان منافع حزبي خود را کنار گذاشتند و يک شخصيت ملي را انتخاب کردند. نقش آقايان خاتمي و هاشمي بسيار موثر بود. هيچ کس نيز اعتراضي به اين انتخاب نکرد. مهمترين پيام آن انتخابات نيز همين همگرايي بود.اکنون نيز نياز به اين کار داريم. بايد به يک همگرايي بين اصلاح طلبان معتدل و اصولگرايان اصيل انديشيد. بايد به دنبال يک مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد براي پيدا کردن کانديداها به مشکل بر نمي خوريم. به همين دليل مي گويم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نبايد گذاشت زاويه اي بوجود بيايد.

مخالفان دولت تلاش مي کنند نيروهاي معتدل از کانديداتوري روي گردان شوند
جهانگيري در ادامه با تاکيد بر اين که همه گروه‌هاي سياسي درون کشور حق شرکت در انتخابات را دارند و اين حق براي آنها محفوظ است گفت: خبرهايي که به ما مي رسد اين است که مخالفان دولت و وزراي پيشين به صورت جدي در اغلب استا‌نها مشغول فعاليت هاي انتخاباتي شده اند. اين هيچ ايرادي ندارد و حق آنهاست، اما متاسفانه روش نامانوسي را در پيش گرفته اند که اين نه تنها خوب نيست که مضر منافع ملي است.وي افزود: مخالفان دولت به صورت جدي به دنبال ايجاد نگراني در بين نيروهاي معتدل هستند. تهديدات مختلفي صورت مي گيرد. تلاش مي شود نيروهاي مردمي و معتدل شهرستان ها از کانديداتوري روي گردان شوند. به آنها القا مي شود که اگر در انتخابات کانديدا شوند يا فعاليت هاي خود را آغاز کنند با آنها برخورد مي شود. اصلاح طلبان و نيروهاي معتدل و حاميان دولت توجه داشته باشند که نبايد فريب اين جوسازي ها را بخورند. بايد مقاومت کرد.

انتخابات مجلس بايد با سلامت کامل برگزار شود
معاون اول رييس جمهور تاکيد کرد: انتخابات مجلس بايد با سلامت کامل برگزار شود. بايد مردم را ترغيب کرد تا در انتخابات شرکت کنند. در آخرين نظرسنجي هاي صورت گرفته اصلاح طلبان وضعيت خوبي داشتند. البته برخي نيز به مديريت انتخابات هم اشاره مي کنند و نگران رد صلاحيت ها و مديريت انتخابات هستند. اميدوارم اين مسايل با مذاکرات حل شود. بايد دغدغه ها را به حداقل برسانيم. دولت به دنبال اين است که انتخابات در سلامت برگزار شود و دغدغه ها از بين برود و آحاد مردم بي هيچ نگراني امکان شرکت در انتخابات را داشته باشند. نبايد گذاشت مردم مايوس شوند. نبايد گذاشت چنين فضايي شکل بگيرد.

در هسته اي به قدم آخر رسيده‌ايم
جهانگيري در قسمت بعدي سخنان خود به موضوع هسته‌اي و توافق لوزان اشاره کرد و گفت: ما به قدم آخر رسيده ايم. جز نگارش متن توافق، در تمام موارد اختلافي به توافق رسيده ايم. در کشور همه همراه دولت هستند. حتي آنهايي که مخالفت مي کنند نيز موافق رفع تحريم ها هستند. اگر جريان مزاحم رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عربي و کنگره آمريکا در دو ماه آينده اخلالي در روند مذاکرات بوجود نياورند ، دولت قدم بسيار بزرگي را برداشته است.

معاون رييس جمهور با يادآوري اين که با اقدامات صورت گرفته در زمينه هسته اي مطالبات مردم نيز افزايش يافته است گفت: رسانه ها نبايد به اين مطالبات دامن بزنند. برخي از افراد مي گويند 120 ميليارد از ذخاير دولت در اين توافق ها يک مرتبه آزاد مي شود، اما واقعيت اين نيست. اولا ذخاير دولت يکجا آزاد نمي شود در ثاني آنچه که در اختيار دولت قرار مي گيرد نيز عدد بالايي نيست. لذا رسانه ها بايد به دولت کمک کنند.

توافق مهم نفتي ايران و روسيه
جهانگيري در پايان سخنان خود به موضوع اقتصادي پرداخت و گفت: امسال سال سختي است. قيمت نفت کماکان پايين است و درآمد دولت ناچيز. در بحث يارانه ها اگر بخواهيم به همه يارانه پرداخت کنيم 15- 16 هزار ميليارد تومان کسري داريم. الان برخي بحث حذف يارانه اقشار پردرآمد را مطرح مي کنند و برخي حذف کل يارانه ها را مطرح مي کنند. گروهي هم مي گويند که در سال انتخابات نبايد دست به ريسک زد. با اين حال وضع درآمدي دولت خوب نيست با اين حال تلاش دولت اين است که به سمت يک رونق اقتصادي حرکت کند. البته اگر بحث هسته اي حل شود وضع بهتر از اکنون خواهد بود. برخي از شرکت هاي خارجي به ايران آمده و مذاکرات مقدماتي خود را آغاز کرده اند. برخي ديگر براي سرمايه گذاري در ايران اعلام آمادگي کرده اند. خودمان نيز با روس ها درباره فروش نفت توافق مهمي را انجام داده ايم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147399
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما