جمعه 28 فروردین 1394 - 0:42

تاملی بر حوادث این روزهای کهگیلویه و بویراحمد؛ با خودمان چه کرده ایم!

در هر حال آنچه که این روزها اتفاق افتاد شاید زنگ خطری برای همه ما باشد و خصوصا مسئولان فرهنگی و همچنین مسئولانی مه مسئول تامین امنیت مردم را به عهده دارند.

گروه اجتماعی – کهگیلویه و بویراحمد در چند هفته اخیر شاهد حوادث دلخراشی بوده است.

به گزارش بویرنیوز، هر چند که بنا به آمار کهگیلویه و بویراحمد جزو استان های امن کشور محسوب می شود و جرایمی که در آن رخ می دهد قابل مقایسه با بقیه نقاط کشور نیست اما همین آمار هم زیبنده استان ما نیست.

حوادث رخ داده در نقاط مختلف استان از اسید پاشی دهدشت تا جنایت گچساران و یاسوج، نشانه هایی منفی از رشد فرهنگی محسوب می شود.

قربانیان و بانیان این حوادث از نظر سنی جوان و نوجوان بوده و بیشتر جنایت ها توسط سلاح گرم اتفاق افتاده است.

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز، سال 92 در مطلبی با عنوانهمه اسلحه ها را از کهگیلویه و بویر احمد جمع آوری کنید!از همه مردم و مسئولان خواست تا برای تکرار نشدن حوادث تلخ در استان از استفاده و نگهداری سلاح های گرم به هر شکل و شیوه ای خودداری کنند و با این اقدام سلامت اجتماعی خود و خانواده و همشهریانشان را تضمین کنند.

این دغدغه و نگرانی امروز و همیشه وجود خواهد داشت که هر لحظه جوان و نوجوان این خطه بر اثر یک عصبانیت نتواند خشم خود را کنترل کند و در یک آن تصمیمی بگیرد که تا یک عمر خود و خانواده اش را گرفتار سازد و چه ابزاری بهتر از نفنگ!

کار فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شده و خبری از مراکز فرهنگی در سطح شهر و مخصوصا حاشیه شهر نیست، حاشیه شهرهای استان و خصوصا مرکز استان به شکل بی رویه ای گسترده شده و معضلات این حاشیه نشینی همه شهر را تهدید می کند.

فرهنگ گفتمان در میان خانواده ها و جوانان بیسار گمرنگ بوده و حتی در مکالمات روزمره خشن بودن نهادینه شده نه خوش رفتاری و مهربانی!

رسانه ها و خصوصا رسانه ملی همچنان در کم رنگ کردن تعصبات بی جای قومی و احترام به حقوق شهروندی ضعیف عمل کرده و در دانشگاهها و مدارس ما نیز خبری از فرهنگ سازی نیست و در این میان کهگیلویه و بویراحمد بیش از تمام نقاط کشور نیازمند فرهنگ سازی برای نهادینه کردن حقوق شهروندی است.

نقش مساجد در استان کمرنگ شده و امروز توقع بیشتری از روحانیون برای هدایت مردم و خصوصا جوانان وجود دارد.

خانواده ها نتوانسته اند در تربیت فرزندان خود به دلایل مختلفی موفق باشند چرا که همه مسئولیت را به دوش جامعه و مدرسه و دانشگاه واگذار کرده اند و این موضوع یکی از معضلاتی است که امروز دامان خانواده ها را گرفته که بعضا برخی خانواده ها تصور می کنند تربیت فرزند یعنی امکانات دادن و رها کردن او به جامعه.

در هر حال آنچه که این روزها اتفاق افتاد شاید زنگ خطری برای همه ما باشد و خصوصا مسئولان فرهنگی و همچنین مسئولانی مه مسئول تامین امنیت مردم را به عهده دارند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147181
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. تورج گفت:

    واقعا بویر نیوز عزیز از شما انتظار بیشتری در تحلیل اینگونه مسایل کلیدی و حیاتی داریم .. شما گفتید که َ“همه اسلحه ها را از کهگیلویه و بویر احمد جمع آوری کنید!!!!!!!!!!! مشکل جوانان ، داشتن تحصیلات بالا و بیکاری و متعاقبا عدم توانایی اقتصادی و تشکیل خانوادست. جوانی که سنش به 30 رسیده ولی هیچ گونه استقلال اقتصادی نداره…..مطمینا بیکاری باعث بروز افکار واهی ، اعتیاد ، فساد، ضعف اعتقادی و نهایتان عصبی شدن جوانان و دست زدن به تصمیمات خطرناک میشه.. تاکی باید صورت مسیله پاک بشه!!!!

  2. مرضیه گفت:

    ازنظرمن واقعا فقرفرهنگی تواستان بیدادمیکنه.هیچ فعالیتی هم واسه فرهنگسازی تواستان ازسوی مسئولین انجام نمیشه.متاسفانه مردم ما فرهنگ استفاده ازخیلی چیزا حتی درسطح ابتدایی روهم ندارن.رشدبی رویه جمعیت شهر هم داره وضعیت روبدترمیکنه.صدا سیما میتونه فعالیتهایی داشته باشه ک اصلا خبری ازش نیس…خدابه دادمون برسه واقعا.

  3. سجاد گفت:

    فرهنگ  ما  شده  اسلحه  چوب  چماق  با  کار  فرهنگی  هم  درست  نمیشه

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد