سه شنبه 25 فروردین 1394 - 21:10

آمار جالب مرگ و میر مادران باردار در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد

یزدان پناه تصریح کرد: مرگ مادر باردار تا دو هفته پس از زایمان جزء مرگ و میر مادر باردار محسوب می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در بيمارستانهاي استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش بویرنیوز،  دکتر پرویز یزدان پناه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان مرگ و میر مادران باردار استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است .

وی از وقوع پنج مورد مرگ مادران باردار طی سال 92 خبرداد و بیان کرد: در سال 93 هیچ مورد مرگ و میر مادر باردار در بیمارستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشته و استان نسبت به این موضوع در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه شاخص مرگ مادران باردار و کودکان زیر یک و پنج سال جزء شاخص های توسعه هر کشوری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: براین اساس با تشکیل کمیته های بررسی مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و همچنین ایجاد دفتر سلامت مادران در معاونت درمان، اقدام به تهیه دستورالعمل هایی برای کاهش موارد مرگ ومیر و برگزاری جلسه هایی با گروه های بالینی و مراکز درمانی کرده و با بررسی نتایج بدست آمده سعی بر کاهش میزان موارد خطاها شده که بازخورد خوبی داشته است.

یزدان پناه تصریح کرد: مرگ مادر باردار تا دو هفته پس از زایمان جزء مرگ و میر مادر باردار محسوب می شود.

وی با اشاره به برنامه مراقبت از مادران باردار در برنامه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دنبال اجرای طرح تحول سلامت ادامه داد: ترویج زایمان طبیعی، مقیم کردن متخصصین زنان و زایمان در بیمارستانهای استان، افزایش تعداد نیروهای مامایی بیمارستانها، برگزاری دوره های فوریت‌های مامایی برای پزشکان، کارکنان مامایی و تعیین یک نفر متخصص زنان در بیمارستان ارجاعی استان برای مشاوره سایر متخصصان، در روند کاهش موارد مرگ ومیر مادران باردار بسیار موثر بوده است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: با توجه به توسعه تختهای NICUبیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج از 6 به 19 تخت و آماده سازی و تجهیز NICUبیمارستان‌های شهید رجایی گچساران با 6 تخت و امام خمینی (ره) دهدشت با پنج تخت که بزودی راه اندازی می شوند و اجرای طرح غربالگری تشخیص ناهنجاریهای مادر زادی قبل از تولد برای پیشگیری از تولد نوزادان ناهنجار در بیمارستان‌های استان، در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان نقش اساسی داشته است.

یزدان پناه اضافه کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مراکز درمانی از طریق مشاوره و آموزش مادران باردار و همکاری بین بخشی کلیه سازمان ها در راستای ارتقای سلامت مادر و نوزاد در کاهش موارد مرگ و میر موثر بوده و این درصد را در استان به صفر می رساند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=146922
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بینوم گفت:

    اخه کسی دگیه زنشو نمیبره تو بیمارستانهای استان زایمان کنه امار کاملا درسته چون زایمانی اونجاها صورت نمیگیره

  2. سید مهدی گفت:

    جناب دکتر دیگه الان تو گینه بیسائو هم مرگ میر زایمان صفر شده شما از کاهش صحبت می کنید

  3. خادمی گفت:

    بیمارستان امام سجاد قتل نوزادان و مادران بی گناه اقای دکتر……………………………همین حالا هم وضعیت بدی دارد این بیمارستان

  4. علی گفت:

    یه فکری به حال بیمارستان امام سجاد شود از بی مدیری دارد خاک میخورد.

  5. ناشناس گفت:

    من که وقتی مشکلاتی که واسه بچه های همکارام پیش اومد دیدم ، زنمو بردم شیراز

    • کامل گفت:

      توی بیمارستان های شیراز که کسی رو تحویل نمیگیرن ، مگر اینکه بری بیمارستان خصوصی و شبی یک میلیون خرج کنید ، خب هتل پنج ستاره هم که خرج کنی مشتری رو تحویل میگیرند

    • سینا گفت:

      شیراز و تهران فقط درمانگاههای خصوصی و گرانقیمتشون خوب خدمترسانی میکنند، پول میدی روزانه چندصد هزارتومن بهت همچین رسیدگی میکنند که دلت نمیخواد مرخص بشی امابخشهای دولتی کل ایران باهم هیچ فرقی نمیکندحداقل تویاسوج بری بیمارستان که دههانفرپرستارو وپرسنل داره یه قوم و خویشی پیدامیکنید اماشهرهای بزرگ اصلا  اینجورنیست

  6. ناشناس گفت:

    مشکلات که زیاده موافقم اما کارهای خوبی هم در دست اجراست

  7. م-رحیمی گفت:

    بویر جان خواهشا نظراتی که می فرستیم را هم بزارین.سلیقه ای عمل نکنید.بزارین واقعیتها برا مسولین و مردم بدانند.پس به وظیفه اصلیتون عمل کنید

  8. مرضیه گفت:

    واقعا آمارشون زیاده.خواهرم توبیمارستان بخش زایمان کارمیکنه.میگه بخاطربی مسئولیتی دکترا وپرستارا کلی مرگ ومیرو کودک فلج مغزی داریم.خصوصا زایمانهای طبیعی رو زجرکش میکنن.مخصوصا زنای روستایی ک اطلاعات کافی درزمینه خیلی چیزاندارن.اگه آقایون دلشون واسه خانماشون میسوزه نبرنشون بیمارستانای یاسوج.مخصوصا نذارن زایمان طبیعی کنن. نمیدونم چرا دکترا اصلا احساس مسئولیت ندارن.فقط تعداد انگشت شماری دلسوز بیماراشونن.

دیدگاه شما