سه شنبه 25 فروردین 1394 - 10:33

تلاش برای کسب افتخار تعلیق حج عمره/ تحلیل تصمیم پوتین در باره ایران/ ادامه واکنش‌ها به سخنان هاشمی/ عبارتی جدید برای تحقیر سعودی‌ها!

تعلیق حج عمره خبر مشترک روزنامه‌هایی است که هر یک افتخار آن را متوجه را افراد و مقامات متفاوتی کرده‌اند. اعلام تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت صدور برخی اقلام دفاعی به ایران با تحلیل‌های متفاوتی همراه شده است. مرگ گونتر گراس آلمانی بعد از مدتها نویسندگان را به صفحه اول چند روزنامه آورده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه‌شنبه بیست و پنجم فروردین را بخوانید.

سيد مسعود رضوي در بخشی از یادداشتی در روزنامه اطلاعات با عنوان « سنجش اعتبار بيانيه لوزان» نوشته: بيانيه لوزان و مذاکرات ممتد و پيچيده‌اي که ميان تيم سياسي و تخصصي ايران با قدرتهاي بزرگ جهان انجام شد، تذکري بر قدرت و اعتبار دروني و بروني ملت و نظام سياسي ايران بود. در اين مورد هيچ کس نبايد ترديد کند و خوشبختانه بلوغ فرهنگي و پختگي سياسي در ميان طبقات و صنوف مختلف ايرانيان نشان از استقبال و حمايت از اين تجربة ملي و توفيق بزرگ ديپلماتيک دارد. انصافاً مردم بزرگ ايران با درک شرايط خاص و حساسيت‌هاي تاريخي و منطقه اي، اهميت مجادلات و گفتگوهاي تاريخي اخير ميان ايران و امريکا و شرکايش را دريافته و از آن حمايت کردند. در تاريخ ايران چند نوبت شاهد چنين تجربه‌هايي بوده‌ايم که هرگاه کار را به دست کاردان سپرده اند، نتايج خوب و پيروزي‌هاي شيرين براي مردم و وطن به دست آمده است يا حداقل از آسيب‌هاي بزرگتر جلوگيري شده است. به مانند مذاکرات قائم مقام فراهاني با روس‌ها که از اثرزيادخواهي غريب آنها و بي غيرتي سلاطين و بي خبري ملت و جنگ سالاران شريعت مآب مي‌توانست مازندران و گيلان و کل صفحات شمالي ايران را بر باد دهد که خداوند به داد مردم ايران رسيد و آن مناطق تجزيه نشد. اما البته زخم جنگ طلبي، شعارزدگي؛ عوامزدگي و ظاهرگرايي غوغاسالاران هم هيچگاه مداوا نشد و حتي مسئوليت هم نپذيرفته و طلبکار شده بودند! نمونه‌هاي ديگر مذاکرات ارزنه الروم به سفارت ميرزاتقي خان اميرنظام بود (که بعدها به نام اميرکبير صدراعظمي مقتدر و خدمتگزار شد و نهايتاً مانند بسياري از خدمتگزاران راستين ايران به سعايت و دسيسه‌اي مرموز برکنار شد و مظلومانه شربت شهادت نوشيد). همچنين مذاکرات بي‌طرفي ايران در جنگ دوم و به رسميت شناختن حدود و مرزهاي رسمي و قطعي ايران و خروج متفقين پس از منازعه بزرگ بين المللي و بالاخره تجربيات دشوار و عبرت آموز اشغال آذربايجان توسط دست نشاندگان اتحاد جماهير شوروي و تشکيل دولت به‌ظاهر مستقل دموکرات در استان پرافتخار و محبوب ايران. ‏

جمهوری اسلامی سرمقاله روز سه‌شنبه خود را هم به درماندگی عربستان در یمن اختصاص داده و در تیتر اول خود به استقبال دستور دیروز پوتین رفته است. مطلب مهم جمهوری اسلامی، جوابیه صدا و سیما به گزارش چند روز پیش جمهوری اسلامی در باره ویلاسازی صدا و سیما در اراضی ملی است که مورد پسند این روزنامه قرار نگرفته و با این توضیح روزنامه همراه شده که «سخن ما این است که مجوز اصلی تغییر کاربری اراضی ده هکتاری (آن هم در حد 20 درصد مصوبه دولت) باید از سوی اداره منابع طبیعی و جنگلداری باشد که نیست، همچنانکه اداره منابع طبیعی شکایت مجدد خود را به «دادگاه تجدید نظر» برده است که همه مدارک آن نیز در روزنامه جمهوری اسلامی موجود است. بدین ترتیب، «جوابیه پاسخی به سئوال اصلی گزارش روزنامه داده نشده است.»

جوان که درخواست برخی دانشجویان برای تعطیلی سفارت عربستان را در صفحه اول خود برجسته کرده، افتخار تعطیلی عمره را از آن افکار عمومی دانسته و در توصیف اتفاقات دیروز نوشته: افكار عمومي عمره را تعليق كرد. در موضوع هسته‌ای، جوان از نگاه به مذاکرات از دریچه آینده روابط ایران و آمریکا خارج شده و در مطلبی به الزامات سناریونویسی برای مذاکرات پرداخته است.

درباره کیهان، نکته قابل توجه این است که تصمیم روسیه برای فروش سامانه دفاع هوایی S400 به چین را مهم‌تر از تصمیم پوتین برای لغو ممنوعیت تحویل S300 به ایران دانسته است. کیهان بخش مهمی از صفحه اول و همچنین یادداشت روز خود را به تحولات یمن اختصاص داده و از زبان چند نماینده مجلس از جمله آلیا، بخشایش اردستانی و آصفری اظهارات هاشمی رفسنجانی را شبیه گزارش‌های حقوق بشری احمد شهید دانسته است.

ماجرای تیترهای خاص روزنامه وطن امروز علیه سعودی‌ها ادامه دارد. پس از این که برخی تیترهای این روزنامه مانند «خبر مرگش» در دوره بیماری پادشاه قبلی سعودی و «بیمار سعودی» در باره پادشاه جدید این کشور با واکنش وزارت ارشاد همراه شد، این روزنامه در مطلبی با عنوان «صدامک» به وزیر دفاع جوان سعودی پرداخته است که این روزها به خاطر تجاوز به یمن در کانون توجه رسانه‌ها است.

محمد کاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «هشدار آيت الله را جدي بگيريم» در پاسخ به اظهارات روز یکشنبه هاشمی رفسنجانی، همان استدلال‌های همیشگی در این باره، یعنی مرور رفتار نامزدهای شکست خورده انتخابات سال 88 را تکرار کرده و در پایان نوشته: گذشته‌ها، گذشته است. اصل هشدار آقاي هاشمي رفسنجاني را بايد جدي بگيريم. انحراف از خط امام و راه امام خطرات بسياري ايجاد مي‌كند؛ اولين خطر آن اين است كه وظيفه حفظ “نظام” فراموش مي‌شود و جاي آن را به حفظ “خود” مي‌دهد. تاريخ اسلام و ايران گواهي مي دهد اگر نظام حفظ نشود، “خود” هم حفظ نخواهد شد. براي حفظ خود هم كه شده است بايد از نظام صيانت كرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=146858
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما