سه شنبه 11 فروردین 1394 - 13:21

ششمین روز حساس‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5/ ادامه مذاکرات روز آخر ضرب الاجل با نشست معاونین ظریف و کری

مهم‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش بود اما از روز سوم مذاکرات، شکاف‌هایی آشکار شده که دستیابی به توافق را دشوار ساخت و این فاصله‌ها در روز چهارم پررنگ‌تر شد تا همه تلاش‌ها برای دستیابی به دیدگاه مشترک به نشست مشترک وزرای خارجه ایران و 5+1 موکول شود اما این نشست نیز نتوانست به نتیجه نهایی منجر شود و همه چیز به امروز، روز پایانی مذاکرات منتهی شد.

به گزارش بویر نیوز؛ پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزان حساس‌ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنج فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت‌و‌گو بنشیند اما آیا تا روز یازدهم فروردین 1394، توافق نهایی حاصل خواهد شد؟

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته و این بار، آلمان نیز همراستا با فرانسه شد، هرچند موضع آلمان به مراتب منعطف از فرانسه بود اما در نهایت نشان داد اروپایی‌ها عجله‌ای برای توافق ندارند!

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می آید دو طرف بر سر تحریم های اقتصادی ناشی از مساله هسته ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند اما آنچه هنوز مورد بحث است تحریم های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای 5+1 برگزار شد و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آنها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد و در روز دوم نیز پس از چند نشست از دو موضوع عمده «تحقیق و توسعه» و «تحریم‌ها» به عنوان اختلافات باقی مانده سخن به میان آمد و در نهایت مشخص شد اگر تا یکشنبه توافق حاصل آید، طرفین برای اعلام توافق به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

روز سوم مذاکرات با دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد و سپس نشست‌هایی میان محمدجواد ظریف با جان کری، فرانک اشتاین مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار شد و در این میان برخی شایعات در خصوص رسیدن به توافق که در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، ارزیابی بدبیانه‌ای در پی داشت و تلاش زودهنگام برای BLAME GAME یا انداختن تقصیر بن بست مذاکرات به گردن ایران تلقی شد.

ظاهراً در روز سوم مذاکرات و برای رسیدن به توافق در موضوعات عمده باقی مانده، بن بستی پیش آمده که حضور وزرای خارجه شش قدرت جهانی نیز در راستای تلاش برای گذر از این شرایط و اخذ تصمیم جدی از سوی کشورهای غربی برای امکان دستیابی به توافق است اما در روز چهارم نیز تلاش ایران منجر به رفع اختلاف‌های موجود پیرامون روند تعلیق و لغو تحریم‌ها و حفظ روند توسعه و تحقیقات هسته‌ای نشد.

روز پنجم مذاکرات با نشست حساس مشترک وزرای خارجه 5+1 با وزیرامورخارجه ایران آغاز می‌شود اما آیا نتیجه این نشست، حصول توافق نهایی خواهد بود یا ضرب الاجل 31 مارس یا یازده فروردین برای دستیابی به توافق شفاهی و آغاز مکتوب نمودن این توافق، برای چند روز یا چند هفته تمدید می‌شود و پیش از پایان تعطیلات کنگره آمریکا، در نشستی دیگر، توافق حاصل خواهد آمد؟ پاسخ به این پرسس در روز پنجم نیز مشخص نشد و نشست جامع نیز نتوانست منجر به نتیجه‌ای مشخص شود.

ظاهراً شش کشور طرف مذاکره با ایران بر سر موضع گیری در قبال ایران، اختلاف نظرهای جدی داشتند که باعث شد تا واپسین ساعات روز پنجم نشست مشترک داخلی داشته باشند و در نهایت در صبح روز ششم مذاکرات به عنوان روز پایانی، پس از یک دور دیگر از مذاکرات داخلی شش کشور، نشست دوم مشترک این شش کشور با هیات ایرانی برگزار شد تا احتمالاً موضع این 6 کشور در قبال موضع آخر ایران که در جلسه روز پنجم اعلام شده بود، اعلام شود.

«مذاکرات» را لحظه به لحظه از اینجا پیگیری کنید.

12:58- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در جریان است. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت که این رایزنی ها و ملاقات های پی در پی و در سطوح مختلف برای پیشبرد اموربرگزار می شود.

12:34- رویترز گزارش داد، سرگئی لاوروف گفت که برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای به لوزان بازمی‌گردد. وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری در مسکو درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که فرصتهای خوبی برای موفقیت در گفت‌وگوها وجود دارد.

12:33- سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سخنانی اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور امروز بعد از ظهر به لوزان باز می‌گردد.

ریابکوف عنوان کرد که مذاکرات بسیار فشرده است و در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است متنی مورد نگارش قرار گیرد، گفت: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم. ولی ایده‌های مختلفی وجود دارد. گفتنی است خبرنگاران روس عنوان می‌کنند که لاوروف بعد از ساعت 15 به وقت محلی وارد لوزان خواهد شد.

آغاز روز آخر ضرب الاجل با دومین نشست جامع ایران و 5+1

12:02-ژیل کرشوف هماهنگ کننده مقابله با تروریسم اتحادیه اروپا روز گذشته در سخنانی در پارلمان اروپا به طور ضمنی از فزونی‌یافتن قدرت ایران در پی توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرده و مدعی شد: در شرایطی که مسلمانان اهل سنت سعی می‌کنند تا با نفوذ روزافزون ایران مقابله کنند، توافق هسته‌ای می تواند به جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه دامن بزند. یک انگیزه مهم تروریسم، این جنگ نیابتی از سوی جهان اهل سنت است که احساس می‌کند به خاطر ظهور ایران در موضع دفاعی قرار گرفته است!وی در پاسخ به این سئوال که آیا یک توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تاثیری بر این مساله داشته باشد، گفت: بله، البته، به این دلیل که ایران حتی پول بیشتری خواهد داشت.

این مقام اروپایی در تلاش برای القای نزاع شیعه-سنی مدعی شد: ایران یک کشور پیچیده است، با این نگرش که به دنبال قدرت بیشتر در خاورمیانه است و بنابر این در طرف اهل سنت ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از برخی گروه های تندرو برای مقابله با ایران در جنگ نیابتی استفاده شود.

11:31- خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از مبدا سنگاپور گزارش داد، معامله گران در بازارهای بورس تا آخرین لحظه اخبار مربوط به مذاکرت هسته ای که برای رسیدن به توافق بین ایران و گروه 1+5 در جریان است و می تواند تحریم های نفتی اعمال شده علیه تهران را تسهیل کند، دنبال می کنند. در معاملات اواسط امروز در بازار آسیا، نفت پایه ‘وست تگزاس اینترمدیت’ با 69سنت کاهش به 47دلار و 99سنت رسید و نفت ‘برنت’ نیز با کاهش 55 سنتی، 55 دلار و 74 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

11:20- نشست ایران و 5+1 پایان یافته و اکنون وزرای خارجه پنج کشور آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و معاون وزیر خارجه روسیه، نشست داخلی مشورتی 5+1 را برگزار می‌کنند. احتمال می‌رود پس از این نشست، سومین نشست مشترک ایران با 5+1 برگزار شود.

11:18- «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دچار مشکلاتی شده‌ایم.» وی احتمال داد که در نشست ساعت 11 احتمالا رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود. این سخنان پیش از نشست ایران و 5+1 مطرح شده و این نشست اکنون در حال برگزاری است. عباس عراقچی نیز روز گذشته از احتمال تغییر را حل سخن به میان آورده بود اما مشخص نیست همان منظوری را داشته که وزیر خارجه آلمان به آن اشاره کرده است.

11:13- نشست معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و صالحی و مونیز دقایقی پیش آغاز شد. پیش از این و در صبح امروز نشست وزرای خارجه 1+5 بدون ایران و پس از آن با ایران به مدت بیش از یک ساعت انجام گرفت.

11:04- یک منبع دیپلماتیک حاضر در مذاکرات هسته‌ای لوزان به «ایتارتاس» گفت: «هیچ موفقیت چشمگیری بدست نیامد. مشکل اصلی حل نشده همچنان لغو تحریمها است».

10:44- «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر دیروز سخنان مشهور جان اف کندی، یکی از اسلافش را که در زمان به قدرت رسیدن در 20 ژانویه 1961 بیان کرده بود، در دفاع از رویکرد دیپلماسی که دولتش در قبال پرونده هسته‌ای ایران دنبال می‌کند، تکرار کرد.

اوباما در سخنانی در «بوستن» به مناسبت افتتاح مرکز پژوهشی «تد کندی» برادر کوچکتر رئیس‌جمهور فقید آمریکا و یکی از بارزترین چهره‌های حزب دموکرات، از تلاش‌های «جان کری» وزیر خارجه این کشور که در حال حاضر در «لوزان» سوئیس است و مذاکرات سخت با ایرانی‌ها را برای دستیابی به توافقی دنبال می‌کند، تمجید کرد.

اوباما در آغاز سخنانش گفت: «کری با ایران و جامعه جهانی مذاکره می‌کند و از اصلی که تد و تا حد زیادی برادرش، رئیس‌جمهور کندی به آن پایبند بودند، دفاع می‎‌کند؛ ما نباید هرگز زیر بار ترس مذاکره کنیم اما نباید هرگز از مذاکره بترسیم.»

10:40- مارکو روبیو، سناتور ارشد آمریکایی روز دوشنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت که گزینه حمله نظامی علیه ایران هرگز نباید از روی میز برداشته شود. ,ی گفت: «ما نباید هرگز این نکته که ممکن است لازم باشد به ایران برای مقابله با اهداف هسته ای این کشور حمله نظامی کنیم را از روی میز برداریم.»

این سناتور آمریکایی که از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 هم هست در ادامه گفت: «من درخواست حمله نظامی نمی کنم ولی می گویم که این گزینه، راه حلی واقعی است چون تهدید برنامه هسته ای ایران تا همین حد جدی است.» روبیو تحریم های آمریکا علیه ایران را مهم خواند و ادامه آن را ضروری دانست.

10:30- بر اساس نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا، 59 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی  از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و 31 درصد مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه صهیونیستی «آی ۲۴»، نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲ نفر از ۳ نفر از حامیان حزب دموکرات از توافق هسته‌ای حمایت کرده و در میان طرفداران جمهوریخواه هم ۴۷ درصد حامی توافق و ۴۳ درصد مخالف هستند. نظرسنجی دو رسانه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی منتشر شده که دو طرف در لوزان برای رسیدن به تفاهم سیاسی تا پیش از ۳۱ مارس(امروز سه شنبه) همچنان در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند.

10:24- وزرای خارجه ایران و 1+5 برای دومین بار و با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشستند. در این نشست به جای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه حضور دارد. اولین نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 6 کشور صبح دوشنبه به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

10:20- نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ صبح امروز به وقت محلی لوزان برگزار شد که در این نشست به دلیل عدم حضور سرگئی لاوروف، سرگئی ریابکوف حضور دارد.

تابناک
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=145175
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما