سه شنبه 11 فروردین 1394 - 1:03

یاسوج؛ شهر آریوبرزن ودیارلاله های واژگون + تصاویر

یاسوج، شهر آریوبرزن و دیار لاله های واژگون در پای کوه سترگ دنا و در میان جنگلهای بلوط، این روزها جایی است که خیل عظیم مسافران نوروزی از همه مناطق کشور را به سوی خود می کشاند.

به گزارش بویرنیوز، کمتر کسی است که پای به یاسوج نگذاشته و زبان به تحسین زیباییهای خدادادی این سرزمین چشم نواز نگشوده است. برخی شمالی در جنوبش خواندند و گروهی آن را پایتخت طبیعت ایران نام نهادند.

این شهر به واسطه طبیعت زیبای آن و وجود آبشارها، چشمه ساران، رودخانه ها و جنگلهای انبوه بلوط، پایتخت طبیعت ایران نام گرفته است.

یاسوج با زیباییهای چشم نواز، همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنا قرار گرفته و هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

یاسوج

گرداگرد این شهر را رودهای خروشان بشار و مهریان و کوههای سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه فرا گرفته است و در ایام بهار دشت های آن میزبان لاله های واژگون و شقایقهای وحشی هستند.

شهر یاسوج به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوههای دنا و در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متری از سطح دریا دارای آب و هوایی خوش است و به واسطه برخوردار بودن از بارشهای مناسب آن را می توان سرزمین چشمه ساران نیز نام نهاد.

متوسط بارش دراز مدت سالیانه در این شهر ۸۴۰ میلیمتر است و این موجب ایجاد دهها چشمه پرآب دائمی در اطراف این شهر شده و هر کدام از این چشمه ها تفرجگاهی زیبا را بوجود آورده اند.

تفرجگاههای طبیعی یاسوج

در این میان آبشار یاسوج گردشگر پذیرترین مکان تفریحی در این شهر است که البته در تابستان ها هجوم مسافران به آن به حدی است که دیگر جای سوزن انداختن در آن نیست.

این آبشار چسپیده به شهر یاسوج است و مسافران با عبور از جاده ای زیبا و مملو از درختان ۵۰۰ ساله و تنومند گردو و بلوط به آبشار می رسند که در آن صدای آب، پرندگان و درختان سمفونی زیبایی را بوجود آورده است.

یاسوج

همه امکانات و زیرساختها برای مسافران و گردشگران در این پارک تفریحی از جمله مکانهایی مناسب برای اسکان، رستورانها، محل های عرضه سوغات محلی و … مهیاست.

تنگ گنجه ای یکی دیگراز اماکن تفریحی شهر یاسوج است که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. منطقه ای خوش آب و هوا و پوشیده از جنگل است با رودخانه ای زلال که از دل کوههای دنا می جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران است.

در این تفرجگاه طبیعی نیز همه امکانات لازم برای حضور گردشگران مهیاست و فضایی آرام و امن برای لذت بردن از طبیعت وحشی دنا فراهم است.

پارک جنگلی یاسوج با ۸۰۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است که در شمال یاسوج و ارتفاع بالای دو هزار متر قرار دارد.

یاسوج

این پارک هم چسپیده به شهر یاسوج و دارای جاده دسترسی مناسب و مکانهای اسکان است و محلی زیبا برای بهره مندی از طبیعت زیبای زاگرس است.

پارکهای ساحلی بشار هم در ضلع جنوبی شهر یاسوج و در کنار رود خروشان بشار از همه امکانات برای بهره مندی گردشگران برخوردار بوده و مکانی مناسب برای حضور گردشگران است.

 تنگ مهریان و دریاچه سد شاه قاسم هم از دیگر از اماکن تفریحی این شهر هستند که در این روزها میزبان خیل عظیم طبیعت دوستان و گردشگران هستند.

هفت امام زاده نیز در اطراف شهر یاسوج هر ساله زائران زیادی را به سوی خود می کشانند و مکانی مناسب برای اقامت گردشگران همراه به فضایی معنوی را فراهم کرده است.

امام زاده شاه قاسم، شاه عبدالله، شاه فرج الله، شاه مختار، شاه محمد، شاه قیاس و شاه حسن این امام زاده ها هستند که هر کدام در منطقه ای زیبا قرار گرفته و فضای معنوی برای حضور گردشگران فراهم کرده اند.

سوغات یاسوج

سوغات یاسوج هم بی ارتباط با قرار گرفتن این شهر در دل طبیعت نیست. عسل و گردو مهمترین سوغات این شهر است که به دلیل طبیعت بکر منطقه و تنوع گیاهی آن، یاسوج یکی از مرغوبترین عسل های کشور را دارد.

یاسوج

دست بافته های زنان عشایری همچون گلیم، جاجیم، قالیچه، گبه، توبره و … از دیگر سوغات این شهر است که اینروزها و در غرفه هایی در وردوی این شهر در معرض دید مسافران نوروزی قرار گرفته است.

یاسوج آماده میزبانی از گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همه شرایط را برای حضور گردشگران در یاسوج بسیار مناسب توصیف می کند و می گوید: از هر نظر آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستیم.

محمود باقری در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: شهر یاسوج سه هتل، یک مهمانسرای بزرگ جهانگردی و دهها مهمانپذیر دارد که همگی آماده اقامت مسافران هستند.

یاسوج

وی بیان می کند: علاوه بر این ها مدارس زیادی در این شهر با کیفیت مناسب برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده اند و محلی نیز برای اسکان مسافران از سوی شهرداری یاسوج مهیا شده است.

باقری یادآور می شود: این استان در سالهای اخیر به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری در جنوب کشور معرفی شده و سالیانه بر گردشگران و مسافران نوروزی آن افزوده می شود.

وی اظهار می دارد: ظرفیتهای طبیعی استان از جمله وجود جنگل، رودخانه ها و چشمه های فراوان، دشتهای سرسبز در جنوب کشور بی نظیر است و این موجب رشد حضور گردشگران استان شده است.

باقری همچنین از از برگزاری جشن‌های نوروزی برای آشنایی مسافران نوروزی با آداب و رسوم محلی استان خبر می دهد و می گوید: برنامه‌های شاد و متنوع همراه با برپایی سیاه چادر در این جشن‌ها تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر یاسوج در بین چهار شهر مهم شیراز، اصفهان، بوشهر و اهواز قرار گرفته و برای آمدن به آن راههای زیادی وجود دارد. از شیراز که به سمت شمال غربی حرکت کنی در یک جاده زیبا و بکر به فاصله دوساعت به یاسوج خواهید رسید.

این شهر همچنین در جنوب شرقی اصفهان و شمال بوشهر قرار دارد و با پیمودن مسافتی چهار ساعته در جاده هایی زیبا سر از یاسوج در خواهید آورد. اهوازی ها و دیگر جنوبی ها نیز ابتدا به گچساران می آیند و پس از طی مسافتی ۱۵۰ کیلومتری به یاسوج می رسند.

………

گزارش: محمد اسلامی/ مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=145096
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما