دوشنبه 10 فروردین 1394 - 9:00

افزایش ریسک سرطان با نوشیدن چای داغ

چای داغ یکی از علل اصلی بروز سرطان مری است که باعث ایجاد اختلال بلع و در موارد پیشرفته‌تر حتی باعث اختلال در نوشیدن می‌شود.

شهرام آگاه متخصص داخلی و فوق‌ تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، چای داغ را از عوامل اصلی بروز سرطان مری دانست. از دیگر علل شایع این سرطان می‌توان به کمبود تغذیه، مصرف سیگار و مصرف تریاک اشاره کرد. در بعضی از انواع این سرطان الکل و تریاک هم اثر سوء دارد.

وی در ادامه افزود: سرطان مری یکی از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش فوقانی در ایران است به نحوی که منطقه‌ای از شمال شرق و شمال کشور ما روی کمربند سرطان مری قرار دارد. این کمربند از قسمتی از چین و آسیای مرکزی می‌گذرد به نحوی که در این مناطق شیوع سرطان مری بیشتر از جاهای دیگر دنیا است.

آگاه گفت: سرطان مری دو نوع است که تنها یک نوع آن در ایران شایع است و آن نوع سنگ فرشی است که همه قسمت‌های مری را می‌تواند درگیر کند اما قسمت‌های میانی و فوقانی را بیشتر تحت تأثیر خود قرار می دهد. شیوع این سرطان در زنان و مردان یکسان اما در زنان کمی بیشتر است علت اینکه چرا سرطان مری در این نواحی بیشتر است هنوز مشخص نیست.

شهرام آگاه در ادامه افزود: سرطان مری از نظر عوامل بالینی متأسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست به نحوی که وقتی تشخیص داده می‌شود که ممکن است در مراحل پیشرفته خود باشد و امکان درمان محدودی داشته باشد عوامل بالینی این بیماری بدون نشانه است اما عوامل پیشرفته آن ممکن است با احساس گیر کردن غذا، که ابتدا با گیر کردن غذای سفت و بعد غذای نرم رخ می‌دهد. در مراحل انتهایی حتی ممکن است بیمار در نوشیدن هم دچار مشکل شود در مواردی درد در ناحیه سرطان هم دیده شده است. علامت غالب دیگر کاهش وزن قابل توجه است.

شهرام آگاه عنوان کرد: تشخیص سرطان مری با کمک رادیوگرافی با بلع باریوم و دقیق‌تر از آن با آندوسکوپی انجام می‌شود. اهمیت آندوسکوپی بیشتر به این دلیل است که به وسیله این روش، نمونه‌برداری هم می‌شود انجام داد. نقش دیگر آندوسکوپی عمل درمانی در بیمارانی است که به دلیل پیشرفته بودن بیماری یا بیماری‌های زمینه پیشرفته امکان جراحی برایشان وجود نداشته باشد از نظر درمانی اگر سرطان در مراحل ابتدایی باشد درمان شامل جراحی است در مراحل پیشرفته رادیوتراپی و جراحی معمولا اثر یکسانی دارند.

آگاه تصریح کرد: در مورد مواردی که تومور پیشرفته است و امکان جراحی نیست و بیمار اختلال بلع دارد با کمک لوازم مخصوص به وسیله آندوسکوپ محل تنگی ناشی از تومور گشاد می‌شود یا در بعضی از بیماران از استنت استفاده می‌شود. استنت شبکه‌های فلزی هستند از جنس مخصوص که با بافت بدن سازگارند و در محل تومور قرار می‌گیرند و مسیر غذا خوردن را باز می‌کنند و به بیمارانی که امکان جراحی در آنها وجود ندارد، کمک شایان توجهی می‌کند.

شهرام آگاه در پایان گفت: از عوارض دیگر سرطان مری تهاجم به ارگان‌های اطراف است ممکن است به دلیل تهاجم تومور مری به نای و مجاری ریوی “پیستول” ایجاد شود. در این حالت مواد غذایی وارد ریه می‌شوند که عارضه‌های جدی به همراه دارد. استنت که با کمک آندوسکوپ قرار داده می‌شود ضمن برطرف کردن اختلال بلع در درمان پیستول هم مؤثر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=145036
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما