یکشنبه 9 فروردین 1394 - 11:38

همه آنچه در روز سوم مذاکرات لوزان گذشت/ پشت پرده جریان‌سازی خبری مخالفان توافق درباره دستیابی به توافق

در شرایطی که تا پایان روز دوم مذاکرات ایران و 5+1 در لوزان سوئیس، احتمال توافق تا پیش از فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 بسیار افزایش یافته بود و برای نخستین بار سخن از سفر هیات‌های ایران و 5+1 به ژنو به قصد اعلام توافق نهایی در مقر سازمان ملل به میان آمد، در سومین روز مذاکرات، سخن از پیچیده شدن مذاکرات و حتی رسیدن به بن بست بود اما در این میان همچنان مخالفان توافق از دستیابی به توافق خبر دادند.

به گزارش «بویر نیوز»؛ سومین روز مذاکرات ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان با سفر وزرای خارجه این کشورها و دیدارهای ظریف با وزرای خارجه آلمان و فرانسه در کنار نشست‌های دیگری با جان کری وزیر خارجه بریتانیا همراه شد؛ اتفاقی که باعث شد این تصور پیش آید که توافق نهایی تقریباً حاصل شده و نشست‌ها درباره شیوه نگارش توافق نامه است.

اظهارات وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز نشانه‌ای دیگر برای قریب الوقوع بودن توافق شد. فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان گفت: «پس از ١٠ تا ١٢ سال مذاكره وارد مراحل آخر كار مي شويم.» و لوران فابیوس وزیرامور خارجه فرانسه که ضدیت کامل با برنامه هسته‌ای ایران داشت، تاکید کرد:‌ «ایران حق غنی سازی صلح آمیز را دارد، اما ما به بمب اتم نه می‌گوییم. گفت‌وگوهایی سختی است. در یکی دو موضوع پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما موضوعاتی باقی مانده است»

تابناک نوشت: در این میان، برخی رسانه‌های نزدیک به جریان رسمی رژیم صهیونیستی، فرانسه و بریتانیا از جزئیات توافق سه صفحه‌ای خبر دادند و متن این توافق را نیز منتشر کردند که در نوع خود اقدامی قابل توجه بود، چرا که اساساً درباره چنین توافقی که این رسانه‌ها به عنوان توافق شفاهی (Non-paper) نیز از آن یاد کرده بودند، در مذاکرات سخن به میان نیامده بود و علی عراقچی و مجید تخت روانچی به سرعت ضمن تکذیب چنین توافقی تاکید کردند که حتی درباره چنین توافق مذاکره نیز نشده است!

در همین شرایط بود که علی اکبر صالحی به نوعی از گره خوردن مذاکرات خبر داد و با بیان اینکه گاهی مذاکره با بن بست‌هایی روبرو می‌شود، خاطرنشان کرد: باید با ابتکار با فکر جدید و با یک نوع مصالحه آن بن بست‌ها را برطرف کرد. یک مذاکره سختی است و تک تک اعضای تیم مذاکره کننده زحمت می‌کشند… مذاکره ابعاد مختلفی دارد، ابعاد فنی،‌ حقوقی و سیاسی و اینها همه به هم مرتبطند. به لحاظ فنی و حقوقی به فهم مشترک قابل توجهی رسیده‌ایم. یکی دو مورد وجود دارد که پیچی خورده که باید ببنیم می‌توانیم در این یکی دو مورد به فهم مشترکی برسیم.

پشت پرده جریان‌سازی خبری مخالفان توافق درباره دستیابی به توافق

با این اوصاف انتشار اخبار امیدوارکننده از سوی رسانه های سه دولتی که مواضع سرسختانه در مذاکرات هسته ای داشته و دارند، این تحلیل را در پی داشت که روند بازی غربی ها تغییر کرده است. ناظران و کارشناسان سیاسی معتقدند غربی ها هنوز نمی توانند دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای را بپذیرند هرچند که همچون فابیوس هنگام ورود به هتل بوری واژ مجبور هستند به زبان بیاورند که ایران حق غنی سازی صلح آمیز را دارد.

بر اساس تحلیل‌های منتشر شده، انتشار خط خبری توافق توسط جریان‌های مخالف با توافق در قالب 1-کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی: توافق با ایران تا سه شنبه با 6100 سانترفیوژ فعال امضاء می شود، 2-فرانس 24: ایران و 1+5 به چارچوب توافقنامه اولیه تزدیک شده اند. 3-رویترز: دو طرف در آستانه دست یافتن به توافقی سه صفحه ای هستند، تلاش زودهنگام برای BLAME GAME است.

به عبارت ساده تر، انتشار خبرهای ضدونقیض و امیدوارکننده توسط رسانه های غربی برای روزهای پس از عدم توافق است تا شکست مذاکرات را گردن ایران بیاندازند و آغاز این بازی تکراری توسط طرف نیز باعث شد تا محمدجواد ظریف  بعد از دیدار با لوران فابیوس نوشت: «در مذاکرات هر دو طرف باید انعطاف پذیری از خود نشان دهند. ما آن را داریم و آماده یک توافق خوب برای همه هستم. منتظریم طرف های مقابل آمادگی نشان دهند.»

ظریف در پایان روز سوم مذاکرات نیز در بخشی از گزارشی که در فیس بوک منتشر کرد، تاکید نمود: «کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.»

در واقع پس از انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های متعدد ایران در 17 ماه اخیر درباره برنامه هسته‌ای، آنچه غربی‌ها از آن با عنوان «تصمیم سخت» یاد می‌کنند را باید خودشان بگیرند و با صرف نظر از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌شان نظیر عدم تحقیقات در ایران درباره تحقیقات و توسعه دانش فنی هسته‌ای ایران و لغو مستمر تحریم‌ها در بلندمدت که این توافق را برای ایران فاقد دستاورد چشمگیر می‌سازد، تحقق توافق هسته‌ای را عملی نمایند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144973
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما