یکشنبه 9 فروردین 1394 - 11:34

ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از مواضع دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس به مرحله حساسی رسیده، همچنان بخش عمده مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص دارد. در این میان، بخش عمده مطالب به تحلیل مواضع مقامات و دیپلمات های دو طرف طی گفت و گوهای روز گذشته اختصاص دارد.
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از مواضع دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات
 خبرگزاری «رویترز» از تلاش ایران و گروه 1+5 برای فائق آمدن بر اختلافات و شکاف های موجود و دستیابی به توافق سخن گفته است. این خبرگزاری با اشاره به تحولات روز گذشته در مذاکرات می نویسد وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز دیروز به مذاکرات پیوستند تا بلکه بتوانند به باز شدن گره موجود میان مواضع طرفین کمکی کنند. رویترز اشاره می کند که از یک سو، وزیر خارجه ایران تأکید کرده که اکنون این طرف غربی است که باید از خود انعطاف نشان داده و مسیر دستیابی به توافق را هموار کند و از سوی دیگر، غربی ها می گویند برای حل و فصل مسائل باقی مانده، ایران باید نسبت به دادن امتیازاتی اقدام کند.
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از مواضع دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات
روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی از لوزان، به حصول پیشرفت در مذاکرات از دید دیپلمات های دو طرف اشاره می کند. این روزنامه می نویسد وزرای خارجه کشورهای 1+5 در حالی در لوزان گرد هم می آیند که گزارش هایی از نزدیک بودن طرفین به دستیابی به یک فهم مشترک در موضوع هسته ای منتشر شده است. با این حال، دیپلمات ها هشدار می دهند که هنوز تمامی موضوعات مورد توافق قرار نگرفته و درباره اینکه موارد توافق شده به صورت علنی اعلام شود و اینکه این کار به شکلی صورت پذیرد، اختلافاتی وجود دارد. در این مطلب به مواضع وزرای خارجه حاضر در مذاکرات نیز اشاره شده است.
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از مواضع دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات
روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر خارجه ایران، از احتمال تدوین پیش نویس توافق هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد به گفته وزیر خارجه ایران، وی طی روز گذشته دیدارهای سازنده ای با همتایان اروپایی خود داشته و ایران در حال حاضر آماده است تا نسبت به تدوین پیش نویس توافق هسته ای اقدام کند. در این مطلب به نقل از ظریف آمده: «من معتقدم فرانسه و آلمان درباره توافق جدی هستند… ما آماده تهیه پیش نویس هستیم». به گفته دیپلمات ها، فضای مذاکرات مثبت است، اما مشخص نیست که شکاف های باقیمانده میان مواضع طرفین قابل از میان برداشتن هست یا خیر.
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از مواضع دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات
در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بازتاب داده که از نزدیک بودن طرفین به توافق سخن گفته است. این روزنامه به نقل از فدریکا موگرینی می نویسد ایران و قدرت های جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق هسته ای نزدیک هستند. وی ضمن بیان این مطلب همزمان با رسیدن به لوزان، اشاره کرده که با این حال، هنوز مسائل مهمی باقی مانده اند که باید حل و فصل شوند. اما تایمز اسرائیل در ادامه مطلب خود با ارائه نقل قول هایی از برخی دیپلمات های غربی، تلاش کرده ایران را مسئول عدم پیشرفت کافی مذاکرات معرفی نماید.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144972
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما