یکشنبه 9 فروردین 1394 - 11:30

موگرینی در لوزان: هیچ وقت اینقدر به توافق نزدیک نبودیم

 ایرنا – فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پیوستن به مذاکرات هسته ای ا یران و 1+5 وارد هتل بوریواژ شد.

موگرینی در بدو ورود به هتل بوریواژ لوزان گفت: همانطور که می دانید هیچ وقت به اندازه امروز به توافق نزدیک نبودیم اما کماکان مسائلی داریم که باید درباره آنها صحبت کنیم.

وی افزود من وارد جزییات نمی شوم. الان وقت این کارنیست ولی سعی می کنیم این مسائل را درروزهای اینده حل کنیم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می دهد توافق حاصل شود، گفت: ما همیشه خوش بین بودیم. همانطور که گفتم هیچ وقت به اندازه اکنون به توافق نزدیک نبودیم.

موگرینی افزود: کار در هفته های گذشته خیلی خوب و مثبت بود ولی کماکان نکاتی هست که روی آن سخت کارمی کنیم تا به راه حل های خوب برسیم؛ راه حلی که برای همه طرفین خوب باشد و تضمین کند که ایران به سلاح اتمی دسترسی نخواهد داشت و در عین حال برنامه صلح امیز هسته ای خود را ادامه دهد.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این روند کلی مذاکرات در سه ماه گذشته بود. اگربتوانیم امروز و فردا به آن برسیم به یک توافق خوب ، محکم و پایدار دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد که مسلما دستیابی به چنین توافقی برای ما مهم است.

موگرینی در پاسخ به این سوال که ایا اروپا مشکل خود با مذاکرات هسته ای را حل کرده است، گفت: چندین جلسه با سه وزیر اروپایی 1+5 داشتیم. شنبه در لندن که جان کری هم بود و ده روز پیش در بروکسل با سه کشور اروپایی و من. همه ما یک نگرانی داریم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: نگرانی ما اول بدست آوردن یک توافق است ؛ دوم توافقی که خوب باشد و به ایران امکان دستیابی به سلاح هسته ای راندهد. توافقی که مبتنی بر منع اشاعه باشد و به ثبات وامنیت منطقه کمک کند.

وی گفت: همه مادراین باره متفق القول هستیم نه تنها در اروپا بلکه با کل دنیا.

پیش از این خبری درباره پیوستن موگرینی به مذاکرات ایران و 1+5 اعلام نشده بود.

پس از آن که مذاکرات هسته ا ی ایران با آمریکا در چند دور به پیش رفت، اروپا تلاش بیشتری برای پررنگ کردن نقش خود در این مذاکرات گرفت. دعوت از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به بروکسل برای نشستی ویژه با سه وزیر اروپایی 1+5 در 25 اسفند 93 در همین راستا بود.

انتظار می رود وزیران خارجه انگلیس، چین و روسیه نیز ظرف امشب تا فردا عصر به مذاکرات ملحق شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144966
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما