یکشنبه 9 فروردین 1394 - 0:19

دستگیری پنج قاچاقچی اشیای تاریخی در شهرستان بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج قاچاقچی آثار باستانی در حین حفاری در تپه تاریخی زنگوای شهرستان بویراحمد دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

محمود باقری روز شنبه در گفت و گوتا خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام گزارشات مردمی نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه و بویراحمد به محل اعزام و قاچاقچیان را در حالی که با یک دستگاه بیل مکانیکی مشغول حفاری این تپه تاریخی بودند، دستگیر کردند.

باقری اظهار کرد: با وجود اینکه سودجویان بیش از دو ساعت مشغول حفاری غیرمجاز در این تپه تاریخی بودند اما تلاش آنها با هوشیاری ماموران و همکاری مردم بی نتیجه ماند.

وی تصریح کرد: علاوه بر بیل مکانیکی یک دستگاه تریلی کمرشکن و یک دستگاه پژو 405 این قاچاقچیان نیز از سوی ماموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان توقیف شد.

باقری بیان کرد: این سودجویان اشیای تاریخی پس از دستگیری تحویل مراجع قضایی شهرستان بویراحمد شدند.

وی افزود: تپه تاریخی زنگوا مربوط به دوره تاریخی ساسانی اسلامی است و تاکنون دو بار در سال های 1354 و 1383 به ثبت ملی رسیده است.

این تپه تاریخی در دهستان چنار بخش کبگیان شهرستان بویراحمد و در 60 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

باقری اظهار کرد: در ایام نوروز امسال نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری نیروی انتظامی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی مشغول هستند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144928
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رهگذر گفت:

    البته مقصر یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استانه که احتمالا در جریان این حفاری نبوده اندونمیدانستند که این حفاری از طرف حتما یکی از اقازاده هاست …..یا اینکه سهم شان از برداشت مشخص نشده است.تا دو روز اینده خواهید دید که غیر بومی های این ماجرا مثل اب خوردن ازاد می شوند ولی دو سه نفر بومی تا مدتی باید سین وجین شود.

دیدگاه شما