شنبه 8 فروردین 1394 - 2:22

چند نکته مهم درباره چاي

  چاي؛ نوشيدني محبوب ما ايرانيان است و در تمام مهماني‌ها از جايگاه خاصي برخوردار است اما درست کردن يک چاي خوش آب‌و رنگ و خوش‌طعم حتما ريزه‌کاري‌هاي خاص خودش را دارد.

شما مي‌توانيد با رعايت چنداصل ساده و اساسي از مهمانان نوروزي خود با چاي خوش طعم و خوش عطري پذيرايي کنيد.

از اين نکته‌هاي ساده غافل نشويد:
اصل اول: لزومي ندارد کتري را پر از آب بکنيد بلکه مقداري آب بريزيد که جوش بيايد. وقتي چاي را دم کرديد مجددا در کتري به مقدار لازم آب بريزيد. با اين کار هم در مصرف سوخت صرفه‌جويي کرده‌ايد و هم آب کتري زودتر به جوش مي‌آيد.

هميشه سعي کنيد از آب تازه استفاده کنيد مسلما آبي که چند بارجوشيده، در طعم و خاصيت چاي اثر زيادي مي‌گذارد. آب چندبار جوشيده را پاي گل‌ها و در گلدان‌ها بريزيد.

توجه داشته باشيد آب سرد درکتري بريزيد.خيلي وقت‌ها اتفاق مي‌افتد که براي تسريع در درست کردن چاي از آب گرم کمک مي‌گيريم که اين مسئله سبب ايجاد لکه‌هايي درون استکان يا فنجان چاي مي‌شود. در واقع اين لکه‌ها نشانگر اين است که آب گرم يا حتي داغ درکتري ريخته شده است.
حواستان باشد که هيچ‌گاه نگذاريد آب کتري زياد بجوشد چون چاي شما بد‌رنگ و بي‌مزه مي‌شود.

اصل دوم: براي دم کردن يا نوشيدن چاي سعي کنيد از ظروف چيني استفاده کنيد.البته سراميک لعابدار و ظروف شيشه‌اي نيز در مراتب بعدي مناسب هستند.
بهتر است که قوري را قبل از دم کردن چاي گرم کنيد. براي اين کار مي‌توانيد قوري را روي کتري در حال جوش بگذاريد ياکمي زير شير آب گرم بگيريد و همچنين مي‌توانيدآب جوش آمده را درون قوري بريزيد و بعد خالي کنيد؛ با اين کار چاي بهتر و زودتر دم‌مي‌کشد.

اصل سوم: چاي انواع مختلفي دارد و زمان دم کشيدن هر کدام از آنها، متفاوت است. معمولا چاي ظرف 3تا 5دقيقه دم مي‌کشد اما بعضي از انواع ديگر بين 10تا 20دقيقه طول مي‌کشد که به‌اصطلاح «دير دم» هستند. شما هم بر اثر تمرين و تجربه مي‌توانيد مدت مناسب براي دم کشيدن چاي خود را پيدا کنيد. دقت کنيد که چاي شما زياد دم نکشد که جوشيده مي‌شود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت.

ايجاد تنوع در چاي
اگر مي‌خواهيد از مهمان‌هاي نوروزي خود به نحو احسن پذيرايي کنيد، بهتراست تنوعي در طعم و مزه چاي خود ايجاد کنيد. شما مي‌توانيد با توجه به سليقه مهمانانتان از يکي از طعم‌دهنده‌هاي زير استفاده کنيد:
زعفران يا چوب دارچين يا چند دانه هل که بهترين آن هل سبز است را درون قوري چاي بيندازيد.همچنين گل بهارنارنج يا محمدي خيلي چاي را خوش طعم و خوش عطر مي‌کند فقط کافي است چند پر گل بهارنارنج يا محمدي را داخل قوري بيندازيد. چند برگ نعناع هم مسلما تأثير بسزايي در طعم چاي دارد.توجه داشته باشيد اگر به بهار نارنج، گل محمدي و… دسترسي نداريد مي‌توانيد از عرقيجات آنها استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که در اضافه کردن اين طعم دهنده‌ها زياده‌روي نکنيد. مسلما مقدار اندکش مفيد و مقدار زيادآن مضر است.

پيشنهاد ويژه

«به» را رنده کنيد و روي سيني فلزي خشک کنيد. بعد به خشک شده را همراه با برگ‌هاي چاي دم کنيد. اين چاي سبب رفع خستگي مي‌شود و به آرامش شما کمک مي‌کند.
اگر از مهماني‌هاي شما سيب قرمزهاي نيم خورده باقي مانده است آنها را بشوييد و تکه تکه کنيد و در قوري چاي بيندازيد. حتما چاي با عطر فوق‌العاده‌تري خواهيد داشت.

چند اصل مهم در نگهداري چاي
1 – چاي خشک بوي هر چيزي مخصوصا مواد غذايي تند مثل سير، پياز و… را خيلي زود به خود مي‌گيرد. از اين‌ رو آن ‌را در ظروف دربسته شيشه‌اي يا چيني نگهداري کنيد و به‌محض استفاده در آن ظرف را محکم ببنديد.

2 – بهتر است چاي را به دور از گرما، سرما، نور و رطوبت نگه داريد. يخچال يا فريزر اصلا مکان مناسبي براي نگهداري آنها نيست.

3 – نکته اساسي اين است که چاي همانند موادغذايي ديگر امکان فسادپذيري دارد، پس حتما به تاريخ توليد و انقضاي بسته چاي توجه کنيد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144799
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما