پنجشنبه 6 فروردین 1394 - 22:01

سواد رسانه

علیرضا سبزی

یک نوع درک مبتنی بر مهارت است که میتوان بر اساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد وانواع تولیدات رسانه ها را از یک دیگر تفکیک وشناسایی کرد.
به عنوان مثال زمانی که در بزرگراه اطلاعاتی (اینترنت )حرکت میکنیم سواد رسانه میتواند به ما بگوید چه مقدار از وقتمان را در چه سایت هایی اعم از شناخته شده وناشناخته وچه مقدار آن را فرضا در محیط چت بگذاریم.
نظام رسانه ها دارای سلسله مراتب است واجزای آن قابلیت تعقیب وشناسایی دارند.یعنی مانند یک کارخانه تمام اجزای آن اعم از زیر ساخت ها ،نرم افزار ،نیروی انسانی وغیره دست به دست هم میدهند تا به یک محصول نهایی با یک هدف از قبل طراحی شده،تحویل مصرف کننده دهند.
محصول نهای یک رسانه میتواند در خدمت یک طبقه یا در خدمت یک قدرت بیگانه ودشمن باشد طبقه وقدرتی که رهایی بخش وآزادی بخش نیست بنابرین محصول نهایی یک رسانه را باید شناخت ومتناسب با نیاز وبا سواد رسانه لازم با آن تعامل برقرار کرد.نداشتن مهارت لازم در برخورد با رسانه (فیلم،عکس،ماهواره؛اینترنت،تلفن همراه و…)منجر به سقوط در دره ناآگاهی خواهد شد.
در مورد رسانه شاید بر این گمان باشیم که از مهارت کافی برخورداریم در حالی که اینجا موضوع به مهارت یک ملوان ماهر ویک ملوان تازه کار شبیه است هرچه در دریای طوفانی ماهرتر وآگاهتر باشیم میدانیم تا چه عمقی باید پیش رفت وچگونه از این امواج عبور کرد تا به ساجل رسید.
امروزه شاهده بروز پدیده ای هستیم به نام شبکه اجتماعی تلفن همراه هستیم که علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد خاص سیاسی وتکنولوژی آن در بحث فرهنگی پدیده ای مخرب وناشناخته از بعد تقابل با آن هستیم.
پدیده ای که به لحاظ عدم آینده پژوهی فرهنگی در سطح ملی ونبود آموزش های لازم در سطوح مختلف عمومی به یک متغیر فرهنگی در میان اقشار مختلف مبدل گشته است.
این پدیده ناشناخته به لحاظ عدم شناخت استفاده کننده ها از بحث سواد رسانه وبرخورد با تگنولوژی های نوین جریان عظیم تغیر فرهنگی را در ادارت،مدارس،خانواده ها و… ایجاد کرده است.
که امید است که با آموزش های لازم ضمن آگاهی بخشی به جامعه از بروز تغیر فرهنگ در استان جلوگیری کنیم.
تلاش میشود در مقالات بعدی آموزش های کاربردی ومورد نیاز در مورد شناخت واستفاده از شبکه های اجتماعی ارائه گردد.
در پایان سخن نگاه قران را به این پدیده مرور میکنیم.
بر اساس آیه ۵ سوره مبارکه آل‌عمران که خداوند متعال می‌فرماید «إِنَّ اللّهَ لاَ یَخْفَىَ عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء، در حقیقت هیچ چیز [نه] در زمین و نه درآسمان بر خدا پوشیده نمى‌ماند»، فضای مجازی هم محضر خداست، پس باید بر روی نمایشگر رایانه و صفحه تلفن همراه خود، بچسبانیم «ورود شیطان ممنوع».
التماس دعا
علیرضا سبزی
کارشناس فرهنگ ورسانه

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144722
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دانشجو گفت:

    بايد به موضوعات فرهنگي بيشتر توجه شود

  2. هادی کیان پور -دانشجوی ارشد ارتباطات گفت:

    جناب سبزی با سلام و تشکر . متن کامل مقاله ی دکتر یونس شکر خواه در باب سواد رسانه که در فصلنامه رسانه منتشر شده در لینک زیر برای علاقمندان قابل دسترسی است.

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=55762

    • علیرضا گفت:

      باتشکر از مطالعه دقیق ونظر حضرت عالی جناب آقای کیان پور
      اول اینکه نوشته بنده در جهت گفتمان سازی ادبیات سواد رسانه در استان بوده وآشنایی هم استانی های عزیز با کلید واژه سواد رسانه ونه تولید ادبیات .
      نکته دوم منابع اینجانب : 1-قرآن کریم….2-سواد رسانه موسسه فلق اصفهان

  3. علی اکبر فرهنگی گفت:

    با تشکر از نویسنده مقاله ، سواد رسانه ای مطلب بسیار مهمی است.مخاطب با سواد می تواند سریعا سرقت علمی را کشف کند

  4. کاربر دوستدار بویرنیوز گفت:

    کارشناسان فرهنگ و رسانه باید متوجه اقدامات غیر فرهنگی که فضای رسانه ای را آلوده به بی اخلاقی و سواستفاده از مطالب دیگران می کند باشند.خوب است جلوی مانیتورمان بنویسیم :ورود شیطان ممنوع

  5. شهریار گفت:

    مقاله مختصر ومفیدی بود ۰لطف کنید وبه مساله های مهمتری مثل ازدواج وفرهنگ زندگی بپردازیت۰گفتمان سازی سواد رسانه نکته خوبی بود من تازه با سواد رسانه آشنا شدم۰

  6. میلاد گفت:

    مرسی مهندس جان خسته نباشی بازم  خوب بود

  7. sadegh گفت:

    با تشکر از مقاله پربارتان.
    مسلما در فضای مجازی همه ی افراد نیازمند آگاهی و درک بالایی جهت استفاده مفید از این رسانه ها می باشند تا گرفتار مقاصد تولید کنندگان محتواهای رسانه ها نشوند.

  8. شکری گفت:

    نویسنده گرامی با تشکر از حسن انتخاب شما در خصوص اصالت مقاله باید بگویم که
    بر اساس آیه ۵ سوره مبارکه آل‌عمران که خداوند متعال می‌فرماید «إِنَّ اللّهَ لاَ یَخْفَىَ عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء، در حقیقت هیچ چیز [نه] در زمین و نه درآسمان بر خدا پوشیده نمى‌ماند»، فضای مجازی هم محضر خداست، پس باید بر روی نمایشگر رایانه و صفحه تلفن همراه خود، بچسبانیم «ورود شیطان ممنوع».

  9. فرهنگی گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون جناب آقای سبزی-در استان ما خیلی مسائل توجه نشده که مردم ماباید بدونن و هنوز نمیدونن..باید بانوشتن مقاله وکتاب ودوره آموزشی بعضی از این مسائل مثل جنگ نرم وسواد رسانه جا بیفته.

  10. دوست گفت:

    مهندس عزیز خوبی خسته نباشی.امیدوارم سال خوبی داشته باشی و در عرصه فرهنگی موفق باشی به کارت ادامه بده 

  11. منصور گفت:

    مهندس خوبی الحمدالله خوب خوب بود خداوند نگهدارت باشه .قلمت پایدار

دیدگاه شما