چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 22:34

پیشنهاد بی‌شرمانه قطر به عراق

 منابع مطلع خبر دادند که قطر با تماس با مسئولان عراقی از آنان خواسته است تا در ازای دریافت مبلغی هنگفت، اجازه دهد تا عناصر محاصره شده داعش در تکریت فرار کنند.
به گزارش فارس، رسانه‌های غربی و عربی در روزهای گذشته از توقف عملیات آزادسازی شهر تکریت خبر داده و مدعی شده بودند که با فشار دولت آمریکا نیروهای عراقی به تکریت وارد نشدند.
اما تحولات میدانی در استان صلاح الدین نشان می‌دهد نه تنها عملیات متوقف نشده، بلکه نیروهای عراقی با دقت در حال پاکسازی مناطق آلوده هستند؛ به طوری که حجم مین گذاری در اطراف تکریت به شکلی است که نیروهای عراقی با احتیاط خنثی‌سازی مین‌ها را ادامه می‌دهند.
خبرسازی رسانه‌های غربی عربی در خصوص توقف عملیات آزادسازی تکریت در حالی ادامه دارد که خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه و عراق نگران شکست، بازداشت یا مرگ فرماندهان داعش در تکریت هستند و تلاش می‌کنند با تماس‌های غیر مستقیم با دولت عراق زمینه فرار صدها تن از نیروهای داعش از تکریت را فراهم کنند.
یک منبع مطلع در عراق به خبرگزاری فارس، از پیشنهاد دولت قطر به دولت عراق حکایت دارد که بر مبنای آن مقامات قطری در ازای فرار صدها عضو داعش از تکریت، 50 میلیارد دلار به دولت عراق برای بازسازی مناطق جنگی کمک کنند.
به نظر می رسد مرگ یا بازداشت سران داعش در تکریت که اکنون در حلقه محاصره ارتش و نیروهای بسیج مردمی هستند، سران کشورهای عربی را نگران کرده است. عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین (به مرکزیت تکریت) از اول فوریه (10 اسفند) آغاز شده است.
مشاور سابق امنیت ملی عراق: بغداد اجازه فرار به داعش نمی‌دهد
در همین خصوص، رسانه‌های عراقی از جمله «الغد پرس» به نقل از «موفق الربیعی» مشاور سابق امنیت ملی عراق و نماینده کنونی پارلمانی این کشور،‌ قطر را «کشور حامی تروریسم» خواند و گفت: عراق اجازه نمی‌دهد سران داعش از تکریت فرار کنند.
الربیعی (عضو ائتلاف ملی عراق) در این خصوص گفت: بغداد با دوحه بر سر باز کردن گذرگاهی امن برای عناصر باقی‌مانده داعش (در تکریت) برای فرار به سوریه باز نخواهد کرد.
الربیعی در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد گفت: برخی سیاسیون داعش راه افتاده‌اند از این پایتخت به آن پایتخت در منطقه، تا مذاکراتی با امارت تروریسم (قطر) به راه اندازند تا بعد از آنکه ارتش و نیروی بسیج مردمی عراق ضربات سختی به داعش وارد کردند، راهی امن برای بقایای داعش برای فرار به سوریه باز کنند.
مشاور سابق امنیت ملی عراق تصریح کرد: این فریب هرگز عملی نخواهد شد و گوش ما به این حرف‌های باطل بدهکار نیست… سیاستمداران بغداد بر سر خون مردم خود مذاکره نمی‌کنند و به بازگرداندن کرامت همه مردم عراق پایبندند.
وی قطر را تهدید کرد که عراق بزودی پاسخ تروریسم را محکم‌ خواهد داد.
در همین خصوص، فراکسیون پارلمانی «صادقون» روز سه‌شنبه وجود هرگونه مذاکره میان عراق و قطر را درباره بازشدن راه فراری برای داعش در تکریت تکذیب کرد و هر گونه مذاکره‌ای در این خصوص را خیانت به عراق دانست.
بنا بر گزارش وبگاه خبری المسله، فراکسیون صادقون در بیانیه‌ای در این خصوص گفت که عراق بر سر خون مردم خود چانه‌زنی نمی‌کند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=144602
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما