دوشنبه 25 اسفند 1393 - 19:47

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

بلک‌بری کلاسیک، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بلک‌بری است که در چند سال گذشته طراحی و عرضه کرده است. این گوشی به خوبی یادآور شمایل همیشگی گوشی‌های قدیمی بلک‌بری است؛ یعنی کلیدهای سخت‌افزاری با صفحه‌نمایش کوچک.

بلک‌بری کلاسیک، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بلک‌بری است که در چند سال گذشته طراحی و عرضه کرده است. این گوشی به خوبی یادآور شمایل همیشگی گوشی‌های قدیمی بلک‌بری است؛ یعنی کلیدهای سخت‌افزاری با صفحه‌نمایش کوچک. گوشی‌های بلک‌بری همیشه برای طراحی ویژه خود شهرت داشتند و از دور خیلی راحت می‌شد تشخیص داد که گوشی بلک‌بری است. «کلاسیک» جدید نیز همان‌طور است و بازسازی کننده تاریخ تقریبا فراموش شده بلک‌بری به‌شمار می‌رود.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

در نگاه نخست، این موبایل بسیار شبیه مدل Bold Touch 9900 است که بلک‌بری برای نخستین بار در سال 2011 میلادی آن را معرفی و عرضه کرد. بلک‌بری کلاسیک نه تنها از نظر ظاهری که از نظر سخت‌افزار داخلی نیز شبیه همان محصولات شرکت کانادایی قبلی است. پردازنده این گوشی، کوالکوم اسنپ‌دراگون S4 است و بدون شک گوشی‌ای نیست که از نظر سخت‌افزار یا امکانات حرف تازه‌ای داشته باشد، فقط از نظر ظاهر یادآوری کننده تاریخ این کمپانی است و برای بسیار کاربران حس نوستالوژیک دارد و مسلما از خرید آن حسابی هم حالشان خوب خواهد بود.

طراحی، کیفیت ساخت

طراحی بلک‌بری کلاسیک دقیقا متناسب با نام آن است؛ یعنی کاملا کلاسیک و به سنت دیرین گوشی‌های پیشین بلک‌بری.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

در ظاهر باید گفت این گوشی، نسخه کش‌آمده بلک‌بری Bold 9900 است. در این زمانه که همه گوشی‌ها لمسی و نمایشگرها بزرگ شده‌اند، این گوشی می‌تواند با تفاوتش نگاه‌ها را به خود جلب کند. در حال حاضر، فقط رنگ مشکی این گوشی موجود است البته گویا قرار است نسخه سفیدرنگ آن نیز به بازار بیاید.

کیفیت ساخت این دستگاه بسیار عالی است. قاب پشتی گوشی از استیل زنگ زنگ ساخته شده است و بقیه بخش‌های آن نیز از جنس پلی‌کربنات بسیار باکیفیت هستند. سطح رویی نمایشگر را نیز یک لایه شیشه گوریلا گلاس پوشانده است که آن را در برابر خراش‌های سطحی محافظت می‌کند.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

بلک‌بری کلاسیک، برای کاربران بیزینسی و حرفه‌ای طراحی شده است و کیفیت ساخت آن را می‌تواند دلیلی برای این ادعا دانست. استیل بدنه موجب شده تا وزن دستگاه، حدود 177 گرم باشد. از نظر اندازه، بلک‌بری کلاسیک 10.2×72.4×131 میلی‌متر است. با این اندازه نمی‌توان آن را جزو باریک‌ها به شمار آورد یا در دسته سبک‌وزن‌ها قرار داد. اما در عوض، دوام و طول عمر زیادی دارد و برای استفاده‌هایِ دایمی مردان یک گزینه کاملا مناسب به شمار می‌رود.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

قاب پشت دستگاه که قابل جابه‌جایی است، از جنس پلاستیک (پلی‌کربنات) است و بافت ویژه‌ای هم دارد که در دست گرفتن گوشی را آسان کرده است. البته وزن و اندازه آن طوری است که می‌توان خیلی راحت با یک دست از آن استفاده کرد. کلیدهای فیزیکی نیز در این کار به کاربر کمک می‌کنند.

صفحه نمایش

بلک‌بری کلاسیک، صفحه نمایش مربع 3.5 اینچ از نوع ال‌سی‌دی داارد. رزولوشن این صفحه، 720×720 پیکسل و تراکم تصویر آن نیز 294 پیکسل در هر اینچ است. شاید مربعی بودن نمایشگر چندان جالب نباشد یا برخی کاربران تصور کنند دوره این تیپ صفحه‌نمایش‌ها تمام شده است. اما برای حفظ زبان طراحی همیشگی بلک‌بری، این سیاست کاملا قابل درک است.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

از نظر نور و رنگ، رنگ‌ها کاملا دقیق و خالص هستندو نور نمایشگر نیز خوب است و زیر نور مستقیم آفتاب، خوانایی لازم را دارد. تنها ایرادی که می‌توان به این صفحه گرفت، زاویه دید آن است که از اطراف نور و رنگ‌ها کمی تغییر می‌کنند و خوانایی محتویات از دست می‌رود.

صفحه‌کلید

بلک‌بری کلاسیک، صفحه‌کلید کامل  QWERTY دارد. خیلی وقت بود در مورد این صفحه کلید دیگر حرف نمی‌زدیم. یعنی تقریبا هیچ گوشی موبایلی وجود نداشت که صفحه‌کلید کیووِرتیِ فیزیکی داشته باشد. الان همه گوشی‌ها نمایشگرهای بزرگ لمسی دارند. اما بلک‌بری کلاسیک، حس خوب تایپ با کلیدهای فیزیکی را برای کاربران مشتاق فراهم کرده است.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

از دیگر نوستالوژی‌های این گوشی، استفاده از همان کلیدهای میان‌بری است که در مدل‌های قدیمی بلک‌بری وجود داشتند. یعنی اگر کاربر قدیمی بلک‌بری باشید، حتما می‌دانید با چه کلیدی کجا می‌توانید بروید. حتی خودتان هم می‌توانید برای کلیدها شورت‌کات تعریف کنید.

عمر باتری

بلک‌بری کلاسیک، باتری 2515 میلی‌آمپر ساعتی دارد که تا 17 ساعت مکالمه 3G یا 14 ساعت پخش ویدئو را پاسخ‌گو است. این باتری در حالت استندبای تا 15 روز گوشی را روشن نگه می‌دارد. در تست باتری و مقایسه آن با دیگر اسمارت‌فون‌های هم‌ردیف خودش، این گوشی رتبه 62ام را از نظر دوام به خود اختصاص داده است. اگر از گوشی استفاده معمولی داشته باشید و فقط برای برقراری تماس، ارسال پیام و وب‌گردی‌های ساده از آن استفاده کنید، تا سه روز شارژ خواهد داشت.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

عملکرد و پردازنده

سیستم‌عامل بلک‌بری کلاسیک، نسخه 10.3.1 بلک‌بری او.اس است که نسخه اصلی آن نخستین بار با گوشی‌های Z10 و Q10 معرفی شد. این نسخه، منوی رنگی و آیکون‌های مینیمالیستی دارد. از ویژگی‌های این نسخه می‌توان به دستیار بلک‌بری اشاره کرد. البته تغییرات ظاهری این پلتفورم بسیار اندک بوده است و نمی‌توان به موارد خاصی اشاره کرد. مسیریابی لمسی در BB10 OS تجربه جالب و منحصربه‌فردی برای کاربر بر جا می‌گذارد که از پلتفورم‌های WebOS و Meego قرض گرفته است.

این سیستم با اندروید کاملا فرق دارد و کاربران روندی کاملا جدید را تجربه خواهند کرد. البته باید بگوییم متاسفانه، بلک‌بری کلاسیک امکان دسترسی به Play Store گوگل را در اختیار کاربران قرار نداده است و برای دانلود و نصب برنامه یا اپلیکیشن جدید باید به فروشگاه AppStore آمازون بروید.

بنچ‌مارک

بلک‌بری کلاسیک، تراشه اسنپ‌دراگون S4 MSM8960 کوالکوم با دو هسته اسکورپیون 1.5 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 225 دارد. رم داخلی دستگاه نیز 2 گیگابایت است. حتما با دیدن این مشخصات تعجب خواهید کرد. اینها همه برای سال 2011 میلادی هستند و اکنون دیگر گوشی جدیدی با چنین مشخصات ساده و قدیمی تولید و عرضه نمی شود. اما ما بارها در متن اشاره کردیم که این گوشی نه تنها از نظر ظاهر که باطنا هم قدیمی و به نوعی یادآوری کننده گذشته‌ها است. به طور کاملا واضح هم به بلک‌بری Bold 9900 شباهت دارد و همان تراشه و ظاهر را در کلاسیک می‌توان مشاهده کرد.

از نظر بنچ‌مارک سخت‌افزاری، بلک‌بری کلاسیک را نمی‌توان در هیچ دسته‌ای گنجاند. این گوشی موبایل با نسخه BlackBerry OS 10.3.1 که دارد، کارکرد روان و عاری از تاخیری را ارائه کرده است که می‌تواند نظر کاربران ویژه‌اش را جلب کند. اما از نظر آزمایش و تست و مقایسه، این گوشی دنیای متفاوت و به سال‌های گذشته تعلق دارد.

جا دارد اشاره کنیم هنگام اجرای اپلیکیشن‌های اندروید، سرعت دستگاه کم می‌شود. به طور مثال، می‌توان به اپلیکیشن‌های Crossy Road و Spotify اشاره کرد که در این موبایل سرعت اجرای بسیار پایینی دارند.

کیفیت صدا

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

بلک‌بری کلاسیک، به طور کاملا واضح برای استفاده کاری و بیزینسی طراحی و ساخته شده است. اما از نظر کیفیت صدا هم بسیار خوب است. نمی‌توان گفت در میان رقبا، بهترین است، اما در حد و اندازه خود خوب است و کاربر از میزان، وضوح و بلندی صدای گوشی لذت خواهد برد. هنگامی که هدفون‌های این گوشی را وصل می‌کنید، کیفیت صدا از متوسط پایین‌تر می‌آید و شاید کمی ناامیدکننده به نظر برسد. اما به صورت کلی، وضوح و کیفیت صدا بد نیست.

دوربین 8 مگاپیکسل

بلک‌بری کلاسیک دوربین 8 مگاپیکسل با فلاش ال‌ای‌دی دارد. رابط‌کاربری دوربین گزینه‌های ویژه یا اضافه بر سازمانی ندارد. همان موارد معمولی که در گوشی‌های دیگر هم می‌توان مشاهده کرد. از جمله می‌توان به گزینه‌های عکاسی نرمال، Time Shift، عکاسی پیاپی و پانوراما اشاره کرد.

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

به صورت پیش‌فرض، بلک‌‎بری کلاسیک عکس‌هایی با نسبت تصویر 1:1 و رزولوشن 2448×2448 پیکسل ثبت می‌کند. البته با تغییر نسبت تصویر به 4:3، رزولوشن عکس‌ها نیز تا 3264×2448 پیکسل زیاد می‌شود. نسبت تصویر  16:9 نیز هست که برای مواقعی که می خواهید از کل وسعت حسگر استفاده کنید، مناسب است.

این دوربین، فوکوس لمسی و زوم دیجیتال نیز دارد. در گوشه سمت چپ پایین، نمایه‌ای از آلبوم عکس‌ها وجود دارد که تصویری از آخرین عکس برداشته شده را نمایش می‌دهد و با کلیک روی آن می‌توانید عکس را به صورت بزرگ نمایش دهد. دوربین بلک‌بری کلاسیک، کنتراست و میزان نوردهی کافی دارد و همین موجب می‌شود تا عکس‌ها با جزئیات کامل ثبت و ذخیره شوند.

رندر کردن رنگ‌ها در این دوربین کاملا متعادل است و از این نظر می‌توان آن را به بلک‌بری پاسپورت تشبیه کرد. میزان نویزها تا اندازه زیادی در حد پایین نگه داشته می‌شوند و به طور کلی می‌توان گفت عکس‌ها کیفیت قابل قبولی دارند.

دوربین فیلم‌برداری

رابط کاربری هر دو دوربین فیلم‌برداری و عکاسی با هم یکی است. کلید شلتر فیلم‌برداری در سمت راست و در کنار شاتر عکاسی کار گذاشته شده است. بلک‌بری کلاسیک با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه یا 720p با سرعت 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. البته این گوشی با کیفیت 720p و سرعت 30 فریم در ثانیه هم فیلم بر می‌دارد. همه ویدئوها با صدای استریو ضبط می‌شوند. نرخ بیت تصاویر 16 مگابیت در ثانیه است و همه جزئیات به صورت کامل ثبت می‌شوند. صدا نیز با نرخ بیت 192 کیلوبایت در ثانیه ضبط می‌شود.

کلام آخر

طعم کلاسیک بودن را با بلک‌بری بچشید

گوشی بلک‌بری کلاسیک یک گوشی کاملا سلیقه‌ای است. یعنی باید طرفدار این تیپ گوشی‌ها باشید تا بتوانید جذب آن شوید و حس نوستالوژیک آن شما را به وجد بیاورد. در غیر این صورت، کلاسیک یک گوشی کاملا قدیمی با امکانات قدیمی به شمار می‌رود. در اصل، این گوشی برای استفاده‌های کاری و تجاری طراحی شده است.

جنس بدنه و طراحی آن به گونه‌ای است که برای استفاده دایمی و روزمره کاملا مناسب و مقاوم است. اسکلت بدنه از استیل ضدزنگ و پلاستیک قاب پشت آن پلی‌کربنات است. صفحه کلید  QWERTY دستگاه استفاده از این دستگاه را برا یافرادی که کلید فیزیکی برایشان جذاب‌تر است، راحت‌تر کرده است./برترین ها

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=143472
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما