دوشنبه 25 اسفند 1393 - 19:11

نکات ايمني براي مقابله با سوختگي در چهارشنبه سوري

به گزارش پايگاه خبري «بویرنیوز» ، علي اکبر سياري گفت: سوختگي هاي سطحي و سوختگي هاي نيمه عميق و عميق (سوختگي هاي درجه يک، دو و سه) مهم ترين و بيشترين درصد حوادث در چهارشنبه سوري را مخصوصاً براي کودکان، نوجوانان و جوانان، به وجود مي آورند.
4 shnbe . 1

وي افزود: مهم ترين اقدامات در مواجهه با سوختگي ها اينست که افراد ابتدا بايد محل سوختگي را با آب سرد و تميز و به مدت حداقل 10 دقيقه بشويند.

وي اقدامات بعدي در مواجهه با سوختگي هاي چهارشنبه سوري را چنين تشريح کرد: خارج کردن آرام لباس افرادي که دچار سوختگي شده اند، پرهيز از ترکاندن تاول ها و پوشاندان آنها با باند استريل.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: آسيب ديدگي هاي چشمي نيز جزو مهم ترين آسيب ديدگي هاي چهارشنبه سوري است که بعضا منجر به نابينايي افراد نيز مي شود.

سياري تصريح کرد: در صورتي که چشم فردي آسيب ببيند نبايد چشم و پلک را با دست بمالند بلکه فقط بايد با آب شستشو داده و در اولين فرصت مصدوم را به اورژانس و بيمارستان منتقل کنند.

لزوم رعايت حال افراد در معرض خطر

وي مخاطرات مواد آتش زا براي گروه هاي در معرض خطر همچون بيماران قلبي، سالمندان و زنان باردار را مورد اشاره قرار داد و گفت: صداي انفجار مواد محترقه و آتش زا و شوک ناشي از آن موجب آسيب رسيدن بيشتري به اين قشر مي شود.همچنين نارنجک و ترقه ممکن است موجب بيهوشي اين گونه افراد شود. بنابراين هموطنان عزيز در اين خصوص توجه ويژه اي داشته باشند.

خطر ترکيب مواد منفجره با اکسيژن و کربن

معاون بهداشت با اشاره به خطر ترکيب مواد منفجره با اکسيژن و کربن گفت: در اينگونه مواد از ترکيباتي همچون نيترات، کلرات و ارسنيک استفاده مي شود که ترکيب آنها با اکسيژن و کربن موجب مخاطرات خوني و تنفسي در افراد مي شود و براي نوجوانان و جوانان بسيار خطر آفرين است.
14-3-19-1051622
سياري با تأکيد بر نقش ويژه رسانه ها به خصوص صدا و سيما در اين ايام براي آموزش مردم و پيشگيري از حوادث، بيان داشت: ضرورت دارد رسانه ها براي کنترل بيشتر سوانح و جلوگيري از حوادث در مراسم سه شنبه آخر سال به آموزش مردم به ويژه نوجوانان و جوانان اهتمام ويژه اي کنند از جمله اينکه مخاطرات پرتاب فشفشه و موشک را بر روي درختان از پشت بام ها و بالکن منازل به آنان گوشزد کنند.

مخاطرات نگهداري مواد منفجره در ظروف فلزي و شيشه اي

وي ادامه داد: افراد در صورت مواجهه با هرگونه حريقي در اولين فرصت مراتب را به شماره 125 آتش نشاني اعلام کنند و از نگهداري مواد منفجره و محترقه در ظروف فلزي و شيبشه اي به جداً خودداري کنند.

سياري اظهار داشت: مواد منفجره اي مانند ترقه و فشفشه که در ظاهر براي تفريح و شادي توسط افراد سودجو و به صورت دست ساز ساخته مي شوند اگر به نقاط خاصي از بدن اصابت کنند آسيب زا خواهند بود. بنابراين لازم است والدين در چهارشنبه سوري به صورت ويژه مراقب کودکان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعايت حقوق همه مردم به ويژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و مادران باردار آگاه کنند.

341723_722

معاون بهداشت در پايان خاطر نشان کرد: افرادي که تمايل به برپاساختن آتش دارند نيز بايد حتي الامکان در پارک ها و ميادين بزگر و فضاهاي بازي که شهرداري ها براي اين کار در نظر گرفته اند به اين کار مبادرت کنند تا از آسيب رسيدن به هموطنان در ايام منتهي به سال جديد و نوروز بيش از پيش خودداري شود.

*ايلنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=143457
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. روح الله خلیلی ۱۲ساله گفت:

    بله درست ایت چیز خیلی خیلی خطر ناکی است کاش این چهار شنبه سوزی منقرضمی شد

  2. jhfwkhghgfdkewhg گفت:

    من نکاتع ایمنی را رعایت می کنم

دیدگاه شما