پنجشنبه 14 اسفند 1393 - 13:22

تسهیلات 10 میلیونی برای معتادان

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اشتغال و حرفه‌آموزی بهبودیافتگان از اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که می‌تواند مانع از بازگشت آن‌ها به چرخه اعتیاد شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان با اشاره به وضعیت کشور در خصوص اعتیاد، اظهار کرد: طی نظرسنجی صورت گرفته از مردم، اولین آسیب در سطح جامعه اعتیاد و موادمخدر بیان شده است، چرا که تغییر رویکردی در این حوزه پدید آمده و گرایش از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی تغییر کرده است، به همین خاطر باید اهتمام بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر کشت خشخاش در کشور افغانستان افزایش یافته، از این رو با انسداد مرزها و کنترل بیشتر و کشفیات در مرز توانسته‌ایم تا حدی از ورود مواد به داخل شهرها جلوگیری کنیم، ولی با این حال خلاء وجود دارد و چیزی در حدود 500 تن مصرف موادمخدر در کشور به چشم می‌خورد که یک چالش اساسی است، به طوری که در سال‌های قبل مصرف مواد صنعتی 3 درصد بوده که امسال به 26 درصد افزایش یافته است.

جزینی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت پیشگیری در این حوزه برود، تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمت کنترل و پیشگیری سوق دهیم و از حضور ورزشکاران، هنرمندان و … در این راستا بهره بگیریم تا شاهد تاثیرات مثبت آن باشیم که کمک و یاری سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص قابل توجه است. در ضمن اگر افراد کارآفرین بتوانند در راستای اشتغال بهبودیافتگان اقدامی کنند، تسهیلاتی تا سقف 10 میلیون تومان به آن‌ها داده خواهد شد و در این استان فرصت‌های خوبی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

در ادامه این جلسه، استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه وضعیت قابل قبولی را در سطح استان داریم، عنوان کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها، زنجان از وضعیت خوبی برخوردار است که این مهم ریشه در فرهنگ و اعتقادات مردم دارد که البته نباید از نقش متولیان امر و مسوولان در این حوزه غافل شد، زیرا در حال حاضر بالاترین دغدغه مردم اعتیاد جوانان و گسترش مصرف موادمخدر است که نظارت بیشتر مسوولان را در این زمینه می‌طلبد.

جمشید انصاری در خصوص اهمیت این معضل در بین مردم نیز یادآور شد: این معضل در بین مردم از حساسیت خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که استان ما در مسیر انتقال موادمخدر قرار گرفته که همین امر سبب شده میزان کشفیات در این استان بیشتر باشد، ولی این بدان معنی نیست که میزان مصرف هم در استان بالا است، لذا با وجود حساسیت در بین مردم همکاری و همیاری خوبی با مسوولان دارند که این مسئله یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: با تلاش‌های قابل قبولی که در این حوزه صورت گرفته، دستاوردهای خوبی را شاهد بودیم، ولی با این حال ضعف‌هایی نیز وجود دارد که باید در صدد رفع آن‌ها عمل کنیم، چرا که آمارها نشان می‌دهد 40 درصد از مصرف‌کنندگان کسانی هستند که برای چندمین بار وارد چرخه اعتیاد شده‌اند، به همین خاطر باید به سطح اقدامات اضافه کنیم تا رضایت‌مندی بیشتر حاصل شود.

در ادامه این جلسه، سردار علیرضا صالحی فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان نیز متذکر شد: آمارها از افزایش مصرف موادمخدر حکایت می‌کند که این مهم زنگ خطری برای کشور و به ویژه استان محسوب می‌شود که یکی از عمده دلایل گرفتاری جوانان به دام اعتیاد دوستان ناباب است که خانواده‌ها باید بیشتر به مقوله دوست‌یابی فرزندان توجه کنند، به همین خاطر در سطح استان این ارگان اقدامات قابل ملاحظه انجام داده است هر چند که شاخص‌ها در این خصوص رو به افزایش بوده است.

در ادامه، علیرضا بیگلری رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تاکید کرد: در حال حاضر 77 مرکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم‌پزشکی است که از این تعداد 11 مورد دولتی و 66 مورد غیردولتی است و 11 مرکز تحت نظارت بهزیستی و پنج مرکز تحت نظارت سازمان زندان‌ها است و در مجموع 93 مرکز فعال در سطح استان وجود دارد که تعداد افراد پذیرش شده در مراکز مجاز کاهش آسیب‌های اجتماعی 10 هزار و 631 نفر بوده است در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141935
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما