چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 20:47

اختلاس اجتماعی

کاوه بهلولی قشقایی

کاوه بهلولی قشقایی – اگر چند سال پیش قصد نگارش این مطلب را داشتیم حتما باید تعریف و مختصات اختلاس را به مبسوط,تشریح می کردیم ! خوشبختانه! اینروزها مرتبا از رسانه ها, توضیح و تفسیر و تعریف اختلاس را می شنویم و بعید می دانم احدی از شهروندان ایرانی,جمله ای پیرامون اختلاس در ذهنش نباشد و این کار ما را راحت می کند!. همه می دانیم که اختلاس بنیانهای اقتصادی یک جامعه و همچنین بنیانهای اعتمادی شهروندان را, نسبت به سیستم اقتصادیشان, سست می کند.یعنی فعل اختلاس , تبعات منفی ی چند وجهی بر یک جامعه می گذارد پس می توان مختلسین را زالوهایی نامید که شیره حیات اجتماعی که مبتنی بر سرمایه اجتماعی(اعتماد متقابل شهروندان) می باشد را می مکند و از درون می خشکانند.اما مراد ما از این نوشتار,اختلاس اجتماعی می باشد که به مراتب برای یک زیست گروه(جامعه),خطرناک تر از اختلاس اقتصادی است.
مختلس اقتصادی ,تنها به اعتبار خودش و اموال مالباخته(سیستم یا نهاد دولتی و سازمانی) و تا حدودی هم به اعتماد اجتماعی فی مابین شهروندان و سیستم ( دولتی و بانکی) آسیب می رساند که معمولا این آسیب,قابل ترمیم می باشد کما اینکه دیده می شود با مجازات مختلس و رد مال توسط آنها ,بخش اعظمی از این اعتماد آسیب دیده ترمیم می شود.

این گونه اختلاس ها چون ملموس و مرئی می باشند قابل محاسبه و پیش گیری هستند اما اختلاس اجتماعی,قابل مشاهده نیست و گهگاه ,تا نابودی سیستم اجتماعی,هیچ فردی متوجه آن نمی شود_اگر چه متخصصین اجتماعی بارها هشدار می دهند و گوش شنوایی پیدا نمی شود_ و زمانی مردم متوجه می شوند که کار از کار گذشته و فرصت جبران نیست دقیقا به مانند فردی که سالهاست سرطان گرفته و تازه متوجه شده!
اندر حکایت سرمایه اجتماعی سخنها فراوان رفته است و همه می دانیم که اساس این سرمایه بر پایه اعتماد بین شهروندان بنا شده است و هر کسی که در هر جایی ,موجب ضربه زدن به اعتماد بین مردم شود مختلس اجتماعی ست که فعلش؛صدها ,بلکه هزاران بار از مختلس اقتصادی زشت تر و خطرناک تر است چون در اختلاس اقتصادی فرصت جبران وجود دارد و در اجتماعی نه. جالب است که اکثر قریب به اتفاق مختلسین اجتماعی نمیدانند که اختلاس گر ند و این کار به زعم انها جزئی,بنیان یک جامعه را می تواند فرو بپاشد.
-دروغگویان
-متقلبین
-بدحسابان(افرادی که کالایا وجهی را به عاریت می گیرند و در بازبرداختش,کاهلی می کنند.
-مویدین و مکذبین به عادت(کسانی که نادانسته و بدون تحقیق,در مقام پرسش دیگران,کسی را تایید یا بالعکس,تکذیب می کنند)
-کم فروشان( در مقاله کم فروشان اجتماعی به انها اشاره کرده ایم)
-شایعه پراکنان
– زبان بد گزاران
همانطور که مشاهده می کنیم این افراد ,بذر شکاکیت و بی اعتمادی را در جامعه می پراکنند و عملا,زیست گروه یا جامعه را به اجتماعی بی ارتباط,تبدیل می کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141869
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پرسنل اورژانس اجتماعی گفت:

    بسیار بحث زیبایی بود عالی بود

دیدگاه شما