سه شنبه 12 اسفند 1393 - 22:01

یک همایش پربار ملی در یاسوج با صندلی های خالی (+تصاویر و حواشی)

البته همین استقبال محدود مسوولان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تا حدودی واکنش رییس و دبیر علمی همایش را به دنبال داشت.

برگزاری همایش کشوری عوامل اجتماعی و نابرابری های سلامت با ریاست دکتر رضا چمن برگزار گردید.

به گزارش بویرنیوز: دکتر رضا چمن در ابتدای این همایش اظهار داشت: همه افراد جامعه نظام سلامت را به عنوان بخشی می شناسند که متولی سلامتشان بوده که هرگونه بی عدالتی در این حوزه را در نگاه اول متوجه جامعه پزشکی می دانند، ولی به مرور زمان مردم پی میبرند که شرایط دیگری همچون شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت تأثیر گذار در نابرابری ها می باشد و تنها نباید جامعه پزشکی را هدف قرار داد.

دکتر چمن افزود: تحقیقات و مستندات علمی امروزه مشخص کرده بیشتر بی عدالتی ها در حوزه سلامت مربوط به عوامل اجتماعی بوده و تلاش شده با چشم اندازی جامع تر، عوامل مؤثر بر نابرابری در حوزه سلامت را که غیر پزشکی می باشند شناسایی و به دنبال راه حل های اجرایی در این زمینه باشند.

چمن افزود: ما اعتقاد داریم که مراقبت های پزشکی می تواند باعث افزایش امید به زندگی و یا بهبودی از یک بیماری جدی شود ولی نباید نقش شرایط اجتماعی- اقتصادی که باعث می شود مردم بیمار شوند و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند را فراموش کرد و حتی دسترسی به خدمات در حوزه پزشکی نیز معلول همین شرایط می باشد.

1

چمن افزود: توسعه باید پیوست سلامت داشته باشد. باید برای شهرها و روستاهایمان معیار مناسبی تعریف شود. باید بحث سلامت مردم جزء لاینفک توسعه ما در همه زمینه ها باشد.

چمن در ادامه بحث نابرابری و تأثیر آن بر سلامت  افزود: برای کاهش نابرابری ها در حوزه سلامت باید تلاش جدی صورت بگیرد. باید با هرآنچه منجر به نابرابری در دستیابی به سلامت افراد جامعه می شود مقابله کرد، باید سهم عوامل گوناگون و مؤثر در نابرابری را شناخت و اثرگذاری این تحقیقات را بتوان احساس کرد به گونه ای که همگان احساس کنند عدالت در این حوزه اجرا می گردد.

در پایان دکتر رضا چمن اظهار داشت: سلامت باید در تعامل مداوم با سایر حوزه ها لحاظ شود و سیاست هایی که متناقض با بحث سلامت می باشد باید اصلاح گردد و تلاش شود سیاست هایی که سلامت مردم را تضمین و توسعه می بخشد به عنوان سیاست های اجرایی از آنها یاد شود.

همچنین رحیم استوار دبیر علمی این همایش و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۴۸۸ مقاله به این همایش ارسال شد که ۴۲۱ مقاله مرتبط با همایش در کمیته علمی داوری شد.
وی با بیان اینکه ۳۳۴ مقاله در قالب پوستر و سخنرانی انتخاب و پذیرفته شدند، اظهار کرد: ۵۵ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی و ۲۷۹ مقاله به صورت پوستر بودند.
استوار به اهداف این همایش ملی اشاره کرد و گفت: تبیین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تعیین برابری موثر بر سلامت، تدوین جایگاه سایر بخش‌های مرتبط با سلامت و راهکارهای جلب همکاری و مشارکت بین بخشی در راستای ارتقای سلامت از مهمترین اهداف این همایش بوده است.
دبیر علمی همایش آموزش، حمل و نقل، اشتغال، محیط، سرمایه اجتماعی، جمعیت، توسعه، نظام ارائه، اقتصاد، مدیریت و قانون را از مهمترین محورهای همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت عنوان کرد.

 

حاشیه‌ها

همایش بزرگ و ضروری سه روزه عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت از عصر امروز سه شنبه در یاسوج آغاز شده است.

2

غیبت سخنرانان روز اول

این همایش که در نوع خود اقدامی خوبی به نظر می‌آید و در شناسایی و ارائه راهکارها برای بهبود وضعیت سلامت جامعه مفید است نیز با حاشیه‌هایی همراه بود.
علاوه بر کم‌رونقی این همایش، برخی مدعوین و شرکت کنندگان از بی‌نظمی‌ها و نداشتن برنامه‌ریزی مطلوب از سوی مجریان و دست‌اندرکاران نیز گلایه داشتند.

یکی از ایرادهای اساسی مشخص نبودن درب ورودی به طرف همایش بود که هیچ گونه تابلو و فرد راهنمایی کننده‌ای برای هدایت مهمانان به این همایش وجود نداشت.

حتی این وضعیت به گونه‌ای بود که یکی از کارشناسان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که در سردرگمی محض برای ورود به این همایش مواجه شده بود با ارشاد یکی از خبرنگاران سرانجام موفق به حضور در جمع شرکت کنندگان این همایش شد.

۵۰۰ مقاله علمی و پژوهشی به دبیر خانه این همایش ارسال شده که ۳۰۵ مورد از این تعداد پس از پایش و بررسی نهایی از سوی داوران و کمیته علمی همایش تایید شدند.
همایش عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت که قرار بود با حضور برخی شخصیت‌های علمی، اجرایی و سیاسی برجسته ملی و استانی برگزار شود اما با صندلی‌های خالی مواجه شد.

موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار سخنرانان اولین روز این همایش بودند که در جلسه حضور نداشتند و این در حالی است که استانداری کهگیلویه و بویراحمد از حامیان این همایش است و تلاش‌های عوامل اجرائی برای آمدن مجید محنائی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.
البته همین استقبال محدود مسوولان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تا حدودی واکنش رییس و دبیر علمی همایش را به دنبال داشت.

تذکر چمن به دبیر علمی همایش/ خواب حسابی برخی در دل همایش

رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز در همین زمینه و در تذکری به دبیر علمی همایش متذکر شد که این اولین و آخرین همایشی باشد که در ماه اسفند برگزار شود.

وی معتقد بود که نباید در ماه پایانی سال چنین همایشی بزرگ و ملی برگزار می شد.

چمن اذعان داشت: بسیاری از مدعوین بویژه مجلسی‌ها درگیر موضوع بودجه‌ریزی و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد نیز هرکدام به شدت دنبال جذب منابع برای دغدغه‌های مالی خود هستند.

برخی در این همایش نیز حسابی خواب رفتند.
این همایش تا ۱۴ اسفند ادامه دارد.

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۳۳۰۹

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۰۲۴۲

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۱۶۱۵

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۲۰۵۰

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۲۰۲۹

IMG_۲۰۱۵۰۳۰۳_۱۷۲۰۴۰

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141706
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شرکت کننده گفت:

    من که در بسیاری کنگره های ملی تا حالا شرکت کرده ام اکثرشون همین شرایط را دارند.  .البته مباحث روز اول خصوصا بحث خود آقای دکتر چمن خیلی  پربار بود.

  2. عضو کمیته اجرایی همایش گفت:

    مشکل این بود که برخی افراد سرشناس همایش خودشون اسفندماه را پیشنهاد داده بودند و خودشون هم نیومدند.

  3. ناشناس گفت:

    مدیرا که خیلی علمی نیستن که بیان تو این همایشا همین آدمای علمی کمی که اومدن جای شکرش باقیه چون روز اول بود اونهم بعد از ظهر.

  4. پاتاوه گفت:

    متاسفانه دانش وعلم درایران روبه وخامت است مسولان اجرایی هم بسیارضعیف وناشیانه ونابخردانه عمل کردند شایسته بودمسولان استان دراین همایش کشوری که دراستانمان بودشرکت می کردند وحمایت می کردند

    • کمیته علمی گفت:

      مدیران اجرایی در پایان امسال با بحران بودجه مواجه هستند قبلا فکر می کردند امسال دیگه اسفندماه مشکل مالی  نیست که اعلام آمادگی کردن  اما با کاهش شدید قیمت نفت و بقیه مشکلات حالا هم استاندارا و هم بفیه مسولین مجبورند همه وقتشون صرف پیگیری بشه. و معلومه که کمتر میان به این همایشا همون افرادی که برای مقاله هاشون اومدن کافی بود. 

  5. ناشناس گفت:

    در مجموع همایش خوب و پرباری بود ولی اگر بهار در یاسوج برگزار می شد بهتر بود.

  6. ناشناس گفت:

    اگر گردهمایی سیاسی بود حتما جا برای نشستن نبود .

  7. دلسوز استان گفت:

    اینجانب یکی از دعوت شدگان این همایش بودم که شرکت کردم.هنگام ورود در روز افتتاحیه شنیدم که به دانشجویان می گفتند که باید حتما حضور داشته باشید.اگر دانشجویان خانم شرکت نکرده بودند وضعیت اسفناک تر بود.

  8. سید فاطمی گفت:

    از بس همایشها بی فایده و بدون ثمر است و بعضی هاشون هم بسیار کسل کننده و زجرآوره ، همایش را کنار بزاریم و عمل کنیم عمل کنیم …..

دیدگاه شما