سه شنبه 12 اسفند 1393 - 15:39

گوهرگاني: برخي دنبال پرداخت اقساط بانكي با هندوانه‌فروشي هستند

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به كاهش شديد سفره‌هاي آب زيرزميني  و كاشت برخي محصولات پر مصرف، در اين استان گفت: متأسفانه برخي‌ها با هر قيمتي به دنبال پرداخت اقساط بانكي خود با كاشت و فروش هندوانه هستند.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد، جعفر گوهرگاني در كارگروه آب و كشاورزي اين استان اظهار كرد:‌ با سياست‌گذاري‌هايي كه انجام شد، كاشت برخي محصولات با نياز آبي بالا از جمله هندوانه در مزارع كهگيلويه و بويراحمد كاهش يافته و كشت محصولات پر مصرف به لحاظ آبي كه از طريق چاه آبياري مي شوند، به طور كامل ممنوع است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه تأمين آب در بخش كشاورزي از وظايف وزارت نيرو و شركت امور آب منطقه‌اي در استان‌ها است، افزود: مسئولان بخش كشاورزي مصرف بهينه آب را از وظايف خود مي‌دانند و در اين موضوع با سياست‌هاي وزارت نيرو همراه و هماهنگ هستيم.

وي گفت: موضوع آب يك موضوع جهاني و ملي است و كشاورزان زحمت‌كش اين استان نيز جدا از سازمان جهاد كشاورزي و سياست‌هاي آن در حوزه آب نيستند.

گوهرگاني تصريح كرد:‌ استفاده اصولي از منابع خدادادي چون آب نياز به فرهنگ‌سازي دارد كه براي تحقق اين مهم، مشاركت و همكاري همه عوامل مؤثر به ويژه رسانه‌ها ضروري است.

متولي بخش كشاورزي در استان كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به خشكسالي، وضعيت بحراني سطح آب‌هاي زيرزميني و نياز بالاي بخش كشاورزي به آب ادامه داد: بايد محصولاتي كه نياز به آب بالايي دارند و از طريق چاه آبياري مي‌شوند، در اين استان كشت نشوند و اين موضوع از سوي اين سازمان به كرات اعلام شد.

وي گفت:‌ عمده افرادي كه با بي‌اعتنايي به سياست‌هاي جهاد كشاورزي اقدام به كشت محصولاتي با نياز آبي بالا مثل هندوانه، خربزه و حتي برنج مي‌كنند، افراد غيربومي بوده كه براي سود و منفعت موقت مزارع را اجاره مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: آب و برق مزارع متخلفي كه سياست‌هاي دولت و جهاد كشاورزي را نمي‌پذيرند، حتي در مرحله گل‌دهي نيز قطع مي‌شود.

قائم مقام وزير جهاد كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد، با بيان اينكه همكاري افراد و كشاورزان با سياست‌گذاران بخش كشاورزي به نفع همه خواهد بود، خاطرنشان كرد:‌ رعايت اين سياست‌ها، در دراز مدت به نفع كشاورزان خواهد بود چرا كه اگر كالاي استراتژيك آب را اصولي و منطقي مصرف نكنيم و چاهي خشك شود، چندين خانواده با مشكل مواجه مي‌شوند.

وي عدم بارش مؤثر باران در بيش از 90 روز در عمده ايام سال را خسارت‌زا و نگران‌كننده خواند  و گفت: براي كشت بهاره توجه به مصرف بهينه آب لحاظ مي‌شود و از نظر جهاد كشاورزي، كاشت محصولات پر مصرفي كه با چاه آبياري مي‌شوند، ممنوع است.

وي تلفات آب در بخش كشاورزي را بالا خواند و ابراز داشت: افزايش راندمان آبياري با گسترش شبكه‌هاي آبياري تحت فشار و توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي در دستور كار اين سازمان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141697
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما