سه شنبه 12 اسفند 1393 - 14:52

لشكركشی زنانه به سرزمين شيطان!/ داستان جدایی باهنر و لاریجانی + تصاویر

در غیاب سخنان خبرساز رئیس‌جمهور در روزهای اخیر، این وزیر کشور است که بار دیگر با سخنانی در باره احتمال ورود پول کثیف به صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب آمده است. مذاکرات هسته‌ای با توجه به مواضع اخیر مقامات آمریکایی، ۵ گزینه مسکن در سال ۹۴ و رابطه بین لاریجانی و باهنر دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.

۵ گزینه مسکن در سال ۹۴

در آخرین روزهای سال، روزنامه دنیای اقتصاد به سراغ وضعیت بازار مسکن در سال آینده رفته و نوشته است: بازار مسکن سال آینده براساس بررسی‌هایی که پیشتر «دنیای‌اقتصاد» با استناد به سیکل‌های تجاری دوره‌های قبلی و شاخص‌های اثرگذار بر وضعیت آینده انجام داده بود، حالت «اواخر رکود» به خود خواهد گرفت به‌طوری‌که پیش‌بینی‌های کار‌شناسی از بهبود نسبی و تدریجی حجم فعالیت‌های ساختمانی و معاملات مسکن در سال ۹۴ به دور از هر نوع جهش یا ریزش شدید قیمت حکایت دارد. در چنین فضایی، طیف «تقاضای مصرفی» که شامل صاحب‌خانه‌های متقاضی خرید آپارتمان بهتر و همچنین متقاضیان فاقد مسکن می‌شود، با سه انتخاب «خرید» یا «پیش‌خرید» یا «تمدید تاخیر در ورود به بازار» مواجهند و طیف «سرمایه‌گذار» که بسازوبفروش‌ها و خریداران سرمایه‌ای ملک را در برمی‌گیرد نیز باید از بین دو گزینه «شروع سرمایه‌گذاری» یا «انتظار برای بهبود اوضاع» یکی را برگزیند. در آزمون ورودی به بازار مسکن۹۴، آنچه باید به عنوان شاخص و معیار کلیدی، محور انتخاب بهترین معبر قرار بگیرد، «رفتار آتی قیمت» است.

چشم‌اندازی که برای نحوه نوسان قیمت مسکن قابل تصور است، نشان می‌دهد: اگرچه قیمت اسمی احتمال دارد با افزایش خفیف روبه‌رو شود اما سطح قیمت واقعی ـ در مقایسه با تورم ـ برای حداقل نیمه اول۹۴، منفی خواهد بود. به این ترتیب، سازنده‌ها می‌توانند در سال آینده مراحل اولیه پروژه‌های جدید را آغاز کنند تا بعد از دو سال، همزمان با صعود احتمالی قیمت‌ها، حجم بالای عرضه بتواند مانع جهش شود. در سال جاری، منافع مالی پیش‌خرید نیز به مراتب بیشتر از خرید آپارتمان آماده، برای تقاضای مصرفی خواهد بود. چرا که با توجه به بضاعت مالی، سمت تقاضا، در حالت پیش‌خرید با پرداخت کمتر از نصف بهای آپارتمان، می‌توان صاحب خانه با قیمت مقطوع شد. طی دو سال آینده افزایش احتمالی قیمت، مزیت پیش‌خرید را تقویت می‌کند ضمن اینکه تصویب افزایش وام خرید در سال ۹۴ فرصت استفاده از این تسهیلات را برای پیش‌خریداران محفوظ می‌گذارد اما خریداران آپارتمان‌های آماده در دوران قبل از افزایش وام، جزو محرومان وام مسکن جدید خواهند بود.

با این حال، آیا مطالعات کار‌شناسی نیز این چشم‌انداز را تأیید می‌کند؟ وضعیت آینده قیمت مسکن را می‌توان از روی منحنی نوسانات ماه‌های اخیر، برآورد کرد. امسال از یکسو خانوارهای متقاضی مسکن، کماکان در صحنه معاملات حضور داشتند و از سوی دیگر قیمت مسکن در کلان‌شهری همچون تهران که معمولا خیلی سخت و در طول زمان شیب کاهشی به خود می‌گیرد، ماه به ماه کاهش یافت و صورت تقریبا منظمی از افت قیمت آپارتمان را در بازار به نمایش گذاشت. از طرفی خرید و فروش آپارتمان در تهران طی ماه‌های اخیر حدود ۱۰ تا ۱۵درصد به‌طور نسبی افزایش ماهانه پیدا کرد. امسال به‌طور متوسط بین ۹ تا ۱۲ هزار فقره مبایعه‌نامه در هر ماه در بنگاه‌های مسکن برای متعاملین واحدهای مسکونی ثبت شد. هر چند این حجم معامله در مقایسه با انعقاد ۱۷ تا ۲۰ هزار فقره مبایعه‌نامه در زمان رونق مسکن طی دو سال قبل، به معنای «رکود حال حاضر» است، اما همین حجم فعلی خرید و فروش در مقایسه با دوره‌های رکودی سال‌های گذشته، به مراتب بیشتر است.

درباره تفاوت افت و خیز قیمت مسکن در سال۹۳ نسبت به رکودهای قبلی، اعداد و ارقام نشان می‌دهد: نوعی نظم نسبی و کم‌سابقه در تخلیه حباب طی ماه‌های اخیر برقرار بوده است. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بهار سال۹۲ به‌عنوان زمان اوج رونق و جهش قیمتی، ۷۱درصد نسبت به مدت مشابه در سال۹۱ افزایش پیدا کرد که بیشترین رشد قیمتی از سال۸۶ تا آن زمان بود اما از تیر سال۹۲ تا کنون، نرخ رشد قیمت مسکن همواره پله‌های نزول را طی کرده است. در حال حاضر نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن منفی ۵/ ۳درصد برآورد می‌شود به این معنی که آن دسته از افرادی که ابتدای امسال وارد بازار ملک شدند و در تهران آپارتمان خریداری کردند، امروز نه تنها سود نکرده‌اند که به زیان ۵/ ۳درصدی نیز دچار شده‌اند. البته این میزان زیان براساس قیمت اسمی مسکن محاسبه شده درحالی‌که با احتساب نرخ تورم، افت ارزش واقعی دارایی‌های ملکی، بیشتر از این خواهد بود. هم‌اکنون میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۴ میلیون تومان است و متوسط قیمت کشوری نیز حدود نصف این رقم برآورد می‌شود. مرور بازار مسکن سال۹۳ نشان می‌دهد: امسال سه ویژگی متفاوت در این بازار بروز کرده است؛ «کاهش قیمت مسکن»، «افزایش نسبی معاملات» و «افت شدید ساخت‌وساز».

شناسایی اثر ترکیبی این سه رخداد بر بازار سال آینده، می‌تواند ورودی بهینه از بین ۵ انتخاب پیش‌روی خریداران و سرمایه‌گذاران بازار ملک۹۴ را مشخص کند. در این باره، تحقیقاتی توسط مرکز آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» انجام شده است که نتایج آن تصریح می‌کند: سال آینده به‌عنوان سال پایانی رکود مسکن، موقعیت حساسی را برای قشر مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که باید هزینه‌-فایده تاخیر عمدی یا تصمیم قطعی به خرید آپارتمان، به شکل دقیق محاسبه و مبنای اقدام متقاضیان قرار گیرد. در این تحقیق، بهروز ملکی کار‌شناس و صاحب‌نظر اقتصاد مسکن استراتژی‌های مختلف و مختصات ۵ محل ورودی بازار مسکن۹۴ را بررسی کرده و سپس با تشریح ویژگی‌های دوره «اواخر‌ رکود»، بهترین گزینه برای دو طیف فعال بازار را معرفی کرده است.

نتایج این تحقیق که در قالب لوح فشرده توسط مرکز آموزش «دنیای‌اقتصاد» تهیه و منتشر شده است، نشان می‌دهد: با توجه به اینکه حباب قیمت مسکن که در اوایل سال۹۲ به بیشترین حجم رسیده بود، در ماه‌های گذشته از سال۹۳ تقریبا خالی شد و هم‌اکنون سطح قیمت مسکن به نقطه کف نزدیک شده است، در سال آینده نوسانات قیمت به مراتب کمتر از امسال خواهد بود، هرچند انتظار کاهش دوباره قیمت مسکن در سال۹۴ وجود دارد اما وضعیت ثبات، بیشتر انتظار می‌رود. بخش دیگری از این تحقیق تاکید می‌کند: در سال آینده برای سرمایه‌گذاری در دو حوزه ساخت‌وساز یا خرید ملک باید نرخ بازدهی سایر بازار‌ها از جمله بازار پول که هم‌اکنون بیشترین نرخ سود نسبی را به سپرده‌گذاران ارائه می‌دهد، مبنای محاسبه قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز این بازار همچنان در صدر باشد. در این حالت، باید رفتار سازنده‌ها و سرمایه‌ گذاران متناسب با نرخ بازدهی مسکن، تنظیم شود. ضمن اینکه در سال ۹۴ چشم‌انداز روشنی برای سود سرمایه‌گذاری در خرید مسکن وجود ندارد. از سوی دیگر، ریسک تاخیر بیشتر در خرید مصرفی مسکن در سال۹۴ بالا خواهد بود اما اینکه از بین دو گزینه خرید یا پیش‌خرید، کدام باید در اولویت انتخاب متقاضیان باشد، باید چشم‌انداز بلندمدت قیمت‌ها در این انتخاب لحاظ شود.

«لشکرکشی زنانه به سرزمین شیطان!» یا تکرار ماجراهای دو دهه پیش

روزنامه جوان امروز در صفحه اول خود با استفاده از تیتر «لشکرکشی زنانه به سرزمین شیطان!» به اعتراضات روزهای اخیر رسانه‌های اصولگرا به خبر سفر بیش از صد تن از زنان به نیویورک ادامه داده است. نکته مهم در مطلب روزنامه جوان این است که اگر تاکنون اعتراضات اصولگرایان بیشتر متوجه هزینه‌های چنین سفری بود، روزنامه جوان به مسائل حقوقی و نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های مربوط به زنان پرداخته است. این مطلب تا حد زیادی یادآور اختلاف‌نظرهای دهه هفتاد در این باره است.

جوان در بخش‌هایی از مطلب «لشکرکشی زنانه به سرزمین شیطان!» نوشته: مدت زمان زیادی از سفر معاون زنان رئیس‌جمهور به واتیکان به منظور تعامل درباره موضوع زنان و خانواده نمی‌گذرد؛ سفری که صرف‌نظر از انتقادات وارده، با توجه به نگاه و داشته‌های دینی و ملی ما در ارتباط با موضوع زن و خانواده و تفاوت این نگاه با نگاه واتیکان، دستاورد محسوسی نداشت. پیشتر از این نیز شاهد حرکت چراغ خاموش و بدون هماهنگی مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری در انعقاد تفاهمنامه‌ای با صندوق جمعیت سازمان ملل و مغایرت بخش‌هایی از آن با اصول ۷۷، ۸۲ و ۱۲۵ قانون اساسی بودیم که موجب موضع‌گیری و انتقاد نمایندگان مردم در خانه ملت شد. حالا اما حضور هیئتی ۱۸۰ نفره در اجلاس پکن +۲۰ که قرار است از ۹ تا ۲۰ مارس در نیویورک برگزار شود موجب شده است حساسیت‌هایی در این باره شکل بگیرد.

از سال ۱۹۹۵، کمیسیون مقام زن، اهدافی مانند دستیابی به برابری جنسیتی، توسعه و صلح را به عنوان دستور کار خود اعلام کرده است. طی ۲۰ سال گذشته، کمیسیون مقام زن بر اولویت‌های مندرج در اعلامیه و برنامه عمل پکن تمرکز کرده است. در بیستمین سالگرد کنفرانس پکن، در سال ۲۰۱۵ قرار است ارزیابی جامعی از اقدامات ملی توسط دولت‌های عضو صورت گیرد و نیز چالش‌های مطرح، ارزیابی عملکرد کمیسیون‌های منطقه‌ای ملل متحد و ارزیابی جهانی اقدامات کمیسیون مقام زن در پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن در مارس ۲۰۱۵ به عمل آید.

حالا شهیندخت مولاوردی معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور و دو تن از نمایندگان زن مجلس و ۱۱ نفر دیگر از دولت به زودی رهسپار این کمیسیون خواهند شد اما این گروه ۱۴ نفره را بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان سازمان‌ها‌ی‌ مردم‌نهاد کشورمان همراهی می‌کنند. این در حالی است که به باور زهره طبیب‌زاده‌نوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی شرکت بالغ بر ۱۸۰ عضو سازمان‌های مردم‌نهاد بدون مشخص شدن اهداف و عملکرد در اجلاس پکن + ۲۰ جای بسی تأمل دارد و حتی حضور ۱۱ مسئول دولتی هم زیاد است.

در حالی که رهبر معظم‌انقلاب بار‌ها تأکید کرده‌اند که «ما در موضوع زن و خانواده از غرب طلبکاریم» و نیز در حالی‌که چند هفته به پایان مذاکرات هسته‌ای بیشتر نمانده است، تصمیم به حضور این تعداد زن که برخی از آن‌ها چهره‌های شناخته شده با عقاید فمینیستی هستند و برخی نیز کاملا ناشناخته و مبهم و شمارشان هم کم از یک لشکر نیست، خود حامل پیام‌هایی منفی است که باید دید آیا این کار ناشیانه انجام شده است یا عامدانه؟!

مسئول خواهران سازمان بسیج دانشجویی هم با اشاره به صبغه و سابقه فمینیستی بسیاری از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهادی که در این سفر حضور خواهند داشت، می‌گوید: فمینیست‌ها خودشان هم می‌دانند که در حوزه مسائل زنان و خانواده موفق نبوده‌اند، چراکه اگر موفقیتی داشتند، تا این حد ایده‌های تجدیدشده مانند «پست‌فمینیسم» و امثال آن را تولید نمی‌کردند. حالا سؤال این است که این افراد در این سفر قرار است دقیقاً روی چه مسائلی بحث کنند!؟ چه بسا طرح برخی از ایده‌ها و مسائل آنان در این قبیل نشست‌ها، در آینده برای زنان جامعه ما فشار‌ها و مشکلاتی را پدید بیاورد.

فرشته روح‌افزا تأکید می‌کند: ‌مشکل ما این است که نگاه‌های فمینیستی و غربی نجاتگر زن ایرانی نیست، چراکه اگر اینگونه بود، زن غربی امروز در این وضعیت قرار نداشت. اگر تا چند سال پیش مواد مخدر حرف اول را در تجارت جهان می‌زد، چرا الان تجارت جهانی به سمت پورنوگرافی رفته است!؟ به باور وی این کنوانسیون نه تنها ابقا‌کننده حقوق زنان نیست، بلکه از بین برنده آن نیز هست. از جمله نکاتی که در رابطه با این سفر وجود دارد، این است که برخی شرکت‌کنندگان در این نشست در رابطه با آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و خانواده از جمله ایدز، به شدت به موضوع آموزش غربی مسائل جنسی به ویژه در سنین دبستان تأکید دارند.

طبیب‌زاده درباره دلایل انتقادش از تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در این اجلاس می‌گوید: این اجلاس در سطح بین‌المللی کارایی ندارد چراکه ما به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان نپیوستیم و این اجلاس هر ساله مربوط به تعهد کشور‌ها نسبت به این کنوانسیون است، بنابراین حضور مسئولان دولتی و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد با چنین اشل و تعدادی در این اجلاس معنا ندارد.

وی با اشاره به اینکه مفاد کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با شرع و قانون کشور ما مغایرت دارد، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد با محتوای سیاسی و با تغذیه از بودجه بیت‌المال در اجلاس مذکور حضور می‌یابند که باید حامیان مالی این سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص شوند تا به اهداف سیاسی و پشت پرده اهداف آن‌ها دست پیدا کنیم.

هوای مذاکرات ابری است

سکوت نسبی روزنامه‌های اصولگرا در قبال مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد. وطن امروز و جوان در صفحه اول مطلب قابل توجهی در باره مذاکرات هسته‌ای ندارند ولی کیهان در صفحه اول خود از تیتر اصلی «مأموریت نتانیاهو حمایت از توافق ژنو در پوشش مخالفت» استفاده کرده است.

کیهان در شروع این مطلب نوشته: رسانه‌های غربی دعوت از بنیامین نتانیاهو به آمریکا را اقدام خودسرانه جمهوریخواهان می‌خوانند که می‌تواند باعث تنش میان روابط تل‌آویو و واشنگتن شود و مقامات مختلف کاخ سفید نیز ظاهراً از این موضوع ابراز نارضایتی کرده‌اند. منابع صهیونیستی ادعا کرده‌اند نتانیاهو می‌خواهد در سخنرانی خود در کنگره دست به افشاگری زده و جزئیات توافق احتمالی میان ایران و ۱+ ۵ را فاش کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ با ایران، جنگ زرگری ایجاد اشتباه محاسباتی در تیم مذاکره کننده کشورمان را شدت بخشیده‌اند.

طی ۲ ماه اخیر، سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی در کنگره در کنار حضور در نشست لابی صهیونیستی ایپک موضوع عمده رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی و اروپایی شده با این محور که دولت آمریکا مخالف این سفر است. سفر نتانیاهو دیروز انجام شد. محور اصلی پر رنگ در خط القایی رسانه‌های غربی این است که نتانیاهو مخالف توافق با ایران است و برای بر هم زدن توافق به آمریکا سفر کرده است. این در حالی است که عامل سیاسی و رسانه‌ای صهیونیستی پس از اعلام توافق موقت ژنو تصریح کردند شانتاژ و فضاسازی رژیم تل‌آویو برای گرفتن امتیاز توسط آمریکا از ایران بوده است. اکنون نیز ادعای مخالفت نتانیاهو با توافق، با هدف عملیات فریب علیه تیم مذاکره کننده ایرانی صورت می‌گیرد. این در حالی است که دولت آمریکا در همین ۱۵-۱۶ ماه گذشته قبل از هر دور مذاکره با ایران هیئتی را برای مشورت به تل‌آویو گسیل داشته و پس از مذاکرات نیز گزارش جزئیات را به صهیونیست‌ها داده است.

در حالی که روزنامه شرق، ادعای رد شده یک روزنامه کویتی در‌باره تهدید نظامی اوباما علیه رژیم اسرائیل را به تیتر اول خود تبدیل کرده است، قانون در مطلبی با تیتر «هوای مذاکرات ابری است» نوشته: حاشیه‌های مذاکرات هسته‌ای همچنان بر اصل توافق می‌چربد. از واشنگتن تا ژنو و تهران همه مقامات مسئول و غیر مسئول اظهار نظر می‌کنند. ظریف بازهم بر حذف همه تحریم‌ها پا‌فشاری می‌کند، جان کری برای دلجویی از صهیونیست‌ها وارد عمل می‌شود و نتانیاهو نیز با تغییر لحن خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوید: ارزش‌هایی که ما را متحد می‌کند بسیار مستحکم‌تر از اختلافاتی است که ما را از هم جدا می‌کند. مقامات ایرانی و آمریکا که این روز‌ها به ژنو سفر کرده‌اند خود را برای ادامه مذاکرات آماده می‌کنند ولی همچنان بر منافع خود استوارند.

ظریف می‌گوید: اگر آمریکا و کشورهای غربی از اراده سیاسی لازم برخوردار بوده و با لغو تحریم‌ها موافقت کنند، توافق بر سر برنامه هسته‌ای در هفته جاری محقق می‌شود. در طرف مقابل وزیر امور خارجه آمریکا با سخنرانی در بیست و هشتمین دوره عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر موضع واشنگتن در حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اسرائیل را تکرار و تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد نه در شورای امنیت و نه در هیچ جای دیگری اقدامی علیه منافع اسرائیل انجام شود. سخنان مقامات دو کشور خبر از کوتاه نیامدن طرفین از منافع ملی می‌دهد و در همین راستا در حالی که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت پادمان‌های آژانس قرار دارد؛ تأیید می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کمیته امور عمومی آمریکا ــ اسرائیل گفت که توافق احتمالی با ایران می‌تواند موجودیت اسرائیل را تهدید کند. نتانیاهو که به دنبال مظلوم گرایی است، مدعی می‌شود: روزهایی که مردم یهود به‌صورت غیرفعال در برابر تهدیدات عمل می‌کردند تمام شده است. نتانیاهو اضافه کرد: امروز ما ساکت نخواهیم ماند و صدای خود را خواهیم داشت و قصد دارم فردا از این صدا استفاده کنم. وی گفت: من قصد دارم درباره ایرانی صحبت کنم که در حال تهدید نابودی اسرائیل است و در حال بلعیدن کشور‌ها در خاورمیانه است. وی گفت: اسرائیل قدرتمند اما آسیب‌پذیر است. وی گفت: اسرائیل و آمریکا قبول دارند که ایران نباید هسته‌ای شود اما ما درباره بهترین شیوه در مورد مانع شدن از توسعه این‌گونه تسلیحات توسط ایران مخالف هستیم.

روزنامه اعتماد و داستان جدایی باهنر و لاریجانی

روزنامه‌های اصلاح‌طلبی چون اعتماد و شرق که از مدت‌ها پیش، پیگیر تشکیل حزبی با محوریت رئیس مجلس یا اطرافیان وی بودند، این هفته هم این مساله را پیگیری کردند. پس از چند مصاحبه با باهنر، امروز این کاظم جلالی است که مورد توجه روزنامه اعتماد قرار گرفته است.

این روزنامه در شروع گفت‌و‌گوی خود با این چهره نزدیک به رئیس مجلس نوشته: شکاف فراکسیون رهروان بیشتر و بیشتر می‌شود: فراکسیونی که قرار است نام آن تابلویی بشود برای تاسیس حزبی اصولگرا با محوریت علی لاریجانی. حالاهمین حزب سازی نزدیکان لاریجانی هم خودش مزید علت شده تا اختلافات میان رهروانی‌ها افزایش پیدا کند: اختلافاتی که بارقه ظهور آن از جریان استیضاح رضا فرجی دانا شروع شد، جایی که عده‌ای از رهروانی‌ها در صف موافقان او و عده‌ای دیگر در صف مخالفانش قرار گرفتند. آن روز‌ها اما چیزی که دامنه اختلافات را بیشتر کرد تلاش‌های محمدرضا باهنر به نفع استیضاح کنندگان بود. حالا اما روایت باهنر از آن «لابی»‌ها هم خودش محل اختلاف جدیدی شده است. او گفته بود که «مقصر» استیضاح فرجی دانا است.

روی دیگر این حرف این است که اگر باهنر نمی‌خواست، استیضاح رای نمی‌آورد. حالااما کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان و از نزدیکان علی لاریجانی در مجلس حرف‌های دیگری دارد. او که این روز‌ها بیشترین تلاش را برای بر پا کردن بنای اولیه حزب رهروان از خود نشان می‌دهد در گفت‌و‌گو با «اعتماد» می‌گوید که اوضاع آن طور که باهنر هم گفته، نبوده است: «چون استیضاح خیلی لب مرزی بود هر کسی می‌تواند بگوید من نقش منفی را ایفا کردم یا به نوعی مسوولیت استیضاح با من بود‌». ناراحتی جلالی از تلاش برای گره خوردن نام افراد با فراکسیون هاست: «نمی‌توان نقش فراکسیون‌ها را به نوعی به نام اشخاص و افراد گره زد و به نظر می‌رسد این کار غلط است و خود اشخاص هم نباید اجازه بدهند که به نوعی با برجسته سازی نقش افراد، نقش فراکسیون‌ها تضعیف شود‌». او البته گلایه‌های بیشتری هم نسبت به سخنان باهنر دارد، مخصوصا نسبت به اظهارات نایب رئیس مجلس درباره حزب علی لاریجانی: «من هنوز متوجه نشدم که این تشکل چه منافاتی با اهداف آقای باهنر دارد‌».

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141689
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما