سه شنبه 12 اسفند 1393 - 11:23

انتقاد شدید ضیا هاشمی از بازداشت معاون یکی از دانشگاه ها / تعرض به جامعه دانشگاهی را تسلیت می‌گویم

وی عنوان کرد: البته ما مدعی این نیستیم که دانشگاه تنها تعیین کننده مقدرات کشور باشد و علم منحصر به این نهاد است. در حقیقت دانشگاه بستر نقش‌آفرینی عموم نخبگان بوده و نخبه کسی است که ایده برتری دارد و بتواند آن را ارائه دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با اشاره به احضار و بازداشت معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی گفت: من این اتفاق را که تعرضی به جامعه دانشگاهی بود به همکاران‌مان در دانشگاه فردوسی تسلیت عرض می‌کنم.

به گزارش بویرنیوز،، در روزهای گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد بازداشت شده بود. براساس گزارش هایی که در رسانه ها منتشر شده است، وی به علت برنامه برگزاری کنسرت علیرضا قربانی که البته موفق به اجرای کنسرت نشد، بازداشت شده بود. در روزهای اخیر، کنسرتهای متعددی در شهرهای مختلف کشور لغو شده است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید ضیاء هاشمی  در آئین افتتاحیه اتاق فکر خراسان رضوی و در واکنش به این وقایع، با بیان اینکه دانشگاه‌های استان خراسان نقش مهمی در این نقطه استراتژیک کشور بازی می‌کنند، گفت: بر تارک این دانشگاه‌ها، دانشگاه فردوسی می‌درخشد که در راس آن نیز شخصیت‌های فرهیخته و بزرگی حضور دارند.

هاشمی با بیان اینکه امام جمعه مشهد در گفتگویی به من گفت امروز دغدغه کمتری از دانشگاه داریم چرا که بهتر از گذشته مدیریت می‌شود، عنوان کرد: اگر شخصی مانند دکتر کافی در راس ریاست این دانشگاه حضور دارد پس اتفاقات پیرامون این دانشگاه برای چیست؟ اگر یکی از بهترین مدیران فرهنگی کشور و دارای سابقه زیاد در ۸ سال دفاع مقدس و خلاقیت در مدیریت فرهنگی در این دانشگاه فعالیت می‌کند، چرا به آن تعرض می‌شود؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ابراز امیدواری این اتفاق دیگر تکرار نشود، تصریح کرد: توقع داریم که مجریان قانون نیز پاسخگوی قانون باشند، من این حق را برای دانشگاه و مدافعان آن جاری می‌دانم که اقامه دعوا کنند و در مقابل رفتار سبک و نسنجیده اعاده حیثیت نمایند زیرا که عقلانیت حاکم بر دانشگاه اجازه چنین رفتارهایی را نمی‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه وقتی احساسات مردم جریحه‌دار شود و رخداد تلخی روی دهد همه متضرر خواهیم شد، گفت: عقلانیت و تدبیر ایجاب می‌کند که همه مراقب رفتار خود بوده و رفتاری نسنجیده ولو در چارچوب قانون نداشته باشند.

وی با بیان اینکه آمده‌ام دست دکتر یوسفی و دکتر کافی را ببوسم، خاطرنشان کرد: من به نمایندگی از وزارت علوم به حضور دکتر یوسفی و دکتر کافی در این دانشگاه افتخار می‌کنم این دانشمندان به ما افتخار همکاری دادند، ما در محضر دکتر کافی از دکتر یوسفی خواهش کردیم که معاونت فرهنگی دانشگاه را بپذیرد و همانگونه که در جبهه‌های جنگ فداکارانه خدمت کرد امروز هم در مقابله با جنگ نرم در سنگر دانشگاه پذیرای این مسئولیت باشد. همان‌طور که یک دانشجو افسر جنگ نرم است، مدیران ارشد دانشگاه فرمانده این جنگ به شمار می‌آیند.

هاشمی تصریح کرد: من از استاندار خراسان رضوی و معاونان وی و همین طور تمام کسانی که برای جلوگیری از تکرار این اتفاق تلاش کردند تشکر می‌کنم، از امام جمعه مشهد نیز سپاسگزاریم که به مسئله وارد شد و مانع از تداوم این عارضه در تعامل بین دانشگاه و قوه قضائیه شد. از نهاد مقام معظم رهبری نیز توقع داریم تا در تعامل بین دانشگاه و مقام معظم رهبری نقشی پررنگ‌تر ایفا کند.

هاشمی با بیان اینکه ما اهل قانون‌گرایی هستیم و در مقابل آن سر خم می‌کنیم، عنوان کرد: اما توقع این است که مجریان قانون نیز در مقابل آن سر خم کرده و در دادگاه‌های مربوطه پاسخگو باشند. علاوه بر این باید به افکار عمومی نیز پاسخگو بود، در استفاده از چارچوبها و اهداف قانونی باید روح قانون نیز مد نظر باشد. من گواهی می‌دهم که قوه قضائیه به حفظ احترام دانشگاه پایبند است.

وی با بیان اینکه اگرچه این اقدامات برخی حساسیت‌ها را در دانشگاه‌ها به وجود می‌آورد، تصریح کرد: اما خوشحالیم که دانشجویان ما به بلوغ رسیده و در چارچوب اخلاق، ‌عقلانیت و ادب اظهار نظر می‌کنند؛ این تنها راه پیشرفت و توسعه سیاسی اجتماعی است.

هاشمی با اشاره به کارکردهای ایجاد اتاق فکر در استان‌ها، خاطر نشان کرد: اتاق فکر استان می‌تواندرخدادهای اخیر را مورد بحث قرار دهد، امروز ما در حوزه موسیقی دچار ابهام هستیم از نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری به طور قطع موسیقی حرام نیست مگر اینکه حاوی لهو و لعب باشد که چنین چیزی با دانشگاه نسبتی ندارد.

وی اضافه کرد: سوال دیگر این است که آیا موسیقی با حفظ حریم رضوی تعارض دارد؟ باید پرسید حوزه و حریم حرم مطهر کجاست؟ آیا تنها حفظ حریم حرم واجب است؟ حرمت یک مومن نیز به اندازه حرمت کعبه ارزشمند است، مگر می‌شود نسبت به حرمت مومن بی‌تفاوت بود؟ مگر می‌شود حفظ آن واجب نباشد؟

هاشمی گفتگو را راه‌حل حفظ حرمت‌ها در جامعه دانست و افزود: پیشنهاد می‌کنم اتاق فکر استان در این حوزه نیز وارد شود تا این مسائل در مشهد حل شود. ما نیاز به جریان آزاداندیشی داریم که متولی آن بر مبنای سخنان مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاداندیشی است؛ متاسفانه برخی برنمی‌تابند که گفتگوهایی که در رسانه و نماز جمعه مطرح می‌شود در دانشگاه هم مطرح شود در حالی که دانشگاه مرکز گفتگوست و به طریق اولی باید سخن بگوید.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من به اتاق فکر استان این است که هم استادان و هم گروه‌های مختلف دانشجو را به طور جدی به بدنه خود وارد کند و به جای مشاجره از گفتگوی آزاداندیشانه بهره‌مند شود، مطمئنا اگر به گفتگو التزام داشته باشیم نیازی به قوه قهریه و پلیس نخواهد بود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل اتاق فکر را اقدامی خلاقانه و بی‌نظیر از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک دانست و عنوان کرد: نقش‌آفرینی دانشگاه در اجتماع یک ضرورت است که متاسفانه ما در آن ضعف داریم و اتاق فکر می‌تواند این ضعف را پوشش دهد.

وی افزود: توقع ما این است که اتاق فکر استان مسئولیت اجتماعی دانشگاه را تحقق بخشد چرا که دانشگاه رسالتی اجتماعی نیز بر دوش دارد و صرف پرداختن به مسائل آموزشی تنها وظیفه آن نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه امروز جامعه و دانشگاه از بخشی از سرمایه‌های خود بهره‌مند نمی‌شوند، اظهار کرد: یکی از وظایف ما در وزارت علوم این است که بین جامعه و دانشگاه ارتباط ایجاد کنیم، هدف و خروجی این اقدام با عنوان عمومی‌سازی علم شناخته می‌شود. در حقیقت باید تولید علم در جامعه تسری یافته و اشاعه آن از طریق عمومی‌سازی به عنوان یک کار تشکیلاتی در وزارتخانه دنبال شود.

هاشمی تاکید کرد: بن و ریشه تفکر دانشگاه پیوند با جامعه است، اگر این اتفاق رخ دهد دانشگاه مشروعیت خود را در جامعه بازخواهد یافت به همین جهت این پیوند ارگانیک باید ادامه یابد.

وی با اشاره به نقش اتاق فکر به عنوان حافظ مرجعیت علمی دانشگاه در جامعه، خاطر نشان کرد: برخی از دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که دانشگاه تنها می‌تواند نظریه‌پردازی کند اما این نهاد می‌تواند در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها مشارکت جسته و امروز نیز جای خالی آن در بسیاری از مجموعه‌ها احساس می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: پیش از این نیز جای خالی اتاق‌های فکر احساس می‌شد، این اتاق وظیفه دارد به مسائل دقیق پرداخته و واقعیات را مورد توجه قرار دهد، تشکیل اتاق‌های فکر در حقیقت پاسخی به نیاز جامعه و دانشگاه برای برقراری ارتباط بین یکدیگر است.

هاشمی ادامه داد: اتاق فکر پیوندی بین سه ضلع دانشگاه، ‌جامعه و مدیریت کشور است.

وی عنوان کرد: البته ما مدعی این نیستیم که دانشگاه تنها تعیین کننده مقدرات کشور باشد و علم منحصر به این نهاد است. در حقیقت دانشگاه بستر نقش‌آفرینی عموم نخبگان بوده و نخبه کسی است که ایده برتری دارد و بتواند آن را ارائه دهد.

هاشمی با اشاره به تنوع جغرافیایی کشور اظهار کرد: اقتضائات هر منطقه با سایر مناطق متفاوت است بنابراین اتاق‌ها در همه استان‌ها می‌توانند بر مبنای این اقتضائات تصمیم‌گیری نمایند. در مجموع اتاق فکر بر اساس این اصل که علم در جریان تحولات جامعه نقش‌آفرین است، شکل گرفته است بنابراین ما نمی‌توانیم در یک کانون مرکزی تصمیم‌گیری کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه نیز بدون پیوند به دولت‌مردان نمی‌تواند موفق باشد، گفت: دولت‌مردان هم نیاز به اتکا به دانشگاه دارند، اگر دانشگاه در خدمت دولت باشد رشد می‌کند چرا که جامعه پویا نیازمند دانشگاهی بالنده است که در آن سوالات عرضه شده و الزام به پاسخگویی نیز وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که چرا امروز دانشگاه از شان و جایگاهی درخور برخوردار نیست،‌ عنوان کرد: چرا دانشگاه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و پنجه بر چهره آن انداخته می‌شود، این مسئله جز این نیست که دانشگاه ارزشی ندارد و برخی نیز گمان می‌کنند بدون علم می‌توانند کار خود را پیش برند.قدرت و ثروت بدون آگاهی نمی‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احسان گفت:

    درود بر دکتر هاشمی …

  2. حسینعلی یزدان دوست بویراحمدی گفت:

    آقاآقا یواش تر دکتر جان سلام شما که بحمدالله تا آنجایی که من میشناسم مزین به علم واخلاق اسلامی هستید وخود به خوبی میدانید که حرمت حرم وحریم آن واجب هست چون آن امام معصوم است وما معتقدیم امام معصوم حی وشاهد بر اعمال ماهست مخصوصا که ایام فاطمی است وکشور ما ارزشش به مکتب علوی وفاطمی است و لذا بزرگوار سخن شما که فرمودی حرمت مومن مهمتر از کعبه است بله این نکته بحقی است در صورتی که اولا مومن مصداق آن باشد ومنظور از اینکه گفته شده حرمت مومن از کعبه بالاتر هست آن مومن امام علی ع بود ویاران وشیعیانی که بحق مومن باشند ورعایت حلال حرام بکنند وطبق آموزهای دینی ما حرکت کنند فتدبر وفتامل

    • ناشناس گفت:

      حاج آقا یزدان دوست افکار شما رد شدست…
      مثلا کنسرت موسیقی علیرضا قربانی کجا مطرب بازیه؟؟؟
      خیلی هم زیباست.
      با این افکارتون مردم رو از دین زده کردین.
      زنده باد دکتر هاشمی.
      زنده باد موسیقی و صدای خوش.

  3. حقگو گفت:

    احسن برحاجی آقای یزدان دوست بویراحمدی الحق که افتخار بویراحمدی و همیشه حر وشجاع و آزاده بودی

  4. ناشناس گفت:

    احسنت بر دکتر هاشمی. اقای یزدان دوست یعنی تو این مملکت  هیشکه مومن نیست

  5. --- گفت:

    هرکی رعایت نکنه باید بشدت توبیخ بشه
    حالا مگه استاد دانشگاه با بقیه فرقی داره ؟

  6. ا گفت:

    سیدهاشمی درودخدابرشما

دیدگاه شما