سه شنبه 12 اسفند 1393 - 9:41

نتایج استانی شدن انتخابات مجلس

 معاون حقوقی و پارلمانی شورایعالی استان‌های کشور اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس را باعث کم‌رنگ شدن تعلقات قومی و قبیله‌ای در این فرآیند عنوان کرد.
خبرگزاری فارس: کم‌رنگ شدن تعلقات قومی و قبیله‌ای با استانی شدن انتخابات مجلس

امیررضا خوش‌آیین در گفت‌وگو با فارس، اجرای طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی را ضامن افزایش کارایی مجلس شورای اسلامی از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر، مجرب‌تر و با سوابق بیشتر دانست و اظهار کرد: طرح استانی در عمل نقش و تاثیر تعلقات قومی و قبیله‌ای که آفت انتخابات به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد است را کم‌رنگ می‌کند.

معاون حقوقی و پارلمانی شورایعالی استان‌های کشور برگزاری نشستی با حضور نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی با هدف بررسی و تفحص این طرح را مورد اشاره قرار داد و پیرامون این طرح افزود: طرح استانی شدن در صورت تغییر و اصلاح جزئی آن یکی از طرح‌های خوبی است که در راستای قانون اساسی تقدیم شده است.

خوش‌آیین خاطرنشان کرد: طرح مذکور به امضای 169 نماینده مجلس رسیده و کلیات و فوریت آن مصوب شده است. در صورت تصویب نهایی و تایید آن توسط شورای نگهبان نمایندگان را ملزم به پرداختن وظایف قانونی و اساسی خود می‌کند.

عضو شورای شهر دهدشت در ادامه جلوگیری از اتلاف وقت نمایندگان برای امور جزئی و رسیدن به امور ملی را از دیگر ویژگی‌های طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برشمرد و گفت: ویژگی محلی و ملی مسئولیت نمایندگان و توجه به برنامه محوری با اجرای این طرح احیا خواهد شد.

خوش‌آیین نقطه عطف این طرح را غلبه نقش ملی نمایندگان بر نقش محلی آنان عنوان و با بیان این‌که اصلی‌ترین سمت نمایندگی ملی بودن آن است حذف رقابت شدید و اختلاف‌برانگیز قویم و قبیله‌ای و تقویت همبستگی را از دیگر مزایای طرح مذکور عنوان کرد.

به گفته خوش‌آیین نظام با اجرای طرح استانی انتخابات مجلس انتخابات عادلانه و فرصت‌ برای آحاد افراد ملت ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح به صورت مفصل و مجدانه در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است شرایط طرح را متذکر شد و گفت: هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان به عنوان حوزه‌های انتخابیه فرعی محسوب می‌‌شوند.

معاون شورایعالی استان‌های کشور اضافه کرد: طبق ماده 3 این طرح هر داوطلب نمایندگی باید بومی محدوده جغرافیایی یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از آن حوزه انتخابیه فرعی باشد.

خوش‌آیین داشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در حوزه انتخابیه را از دیگر شرایط کاندیدا شدن عنوان و تصریح کرد: تصویب نهایی این طرح اهداف شگرفی را در پی خواهد داشت.

وی از ارتقای سطح کیفی مجلس شورای اسلامی، افزایش میزان مشارکت عمومی و آحاد مردم در انتخابات و جلوگیری از وقوع برخی تخلفات انتخابی همچون خرید رای به نمونه‌هایی از شگرفی اجرای طرح نام برد و با استناد به بیانات رهبر انقلاب در هشتم خرداد سال 83 پیرامون اهمیت انتخابات و همین‌طور اصل 84 قانون اساسی مبنی بر اینکه «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است» طرح استانی را باعث افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر، مجرب‌تر و با سوابق‌بیشتر دانست و افزود: این طرح در عمل نقش و تاثیر تعلقات قومی و قبیله‌ای را کم‌رنگ می‌کند و باعث تضارب افکار و اندیشه‌های متفاوت و پویایی جامعه مدنی در احزاب مدنی می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141597
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خودمونیم گفت:

    بخدا چنانچه استانی شود مردم از همه نظر راخت می شوند.خدایا استانی بشه.درود بر موافق

  2. طرفدار گفت:

    خودمونیم خداوکیل مردم از شر قوم گرایی وطایفه ای راحت می شوند

دیدگاه شما