دوشنبه 11 اسفند 1393 - 15:28

مشاهده دو «کاراکال» برای اولین بار در بویراحمد + تصاویر

به گزارش بویرنیوز، روز گذشته یکی از علاقه مندان به طبیعت به اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد مراجعه و اعلام می کند جانوری را به همراه دو توله اش برای اولین بار در عرصه های آزاد مشرف به این شهرستان مشاهده نموده که تاکنون در این منطقه دیده نشده است.
سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد در این باره گفت: پس از دریافت این گزارش بلافاصه عازم محل مذکور شده و با راهنمایی فرد گزارش دهنده به نقطه مورد نظر هدایت شدیم.
کامبیز حسین پور اظهار داشت: در این محل دو توله بسیار کوچک کاراکال را مشاهده نمودیم که مشخص بود تازه به دنیا آمده اند.
مادر توله ها در آن زمان در محل حضور نداشت اما فردی که گزارش مربوطه را به اداره ارائه کرده بود مادر آنها را در کنار توله ها دیده بود.
حسین پور گفت: به دلیل اینکه احتمال داشت بوی انسان در محیط و یا روی بدن توله ها باقی مانده و کاراکال مادر از قبول مجدد آنها خودداری کند، از دست زدن به کاراکال های کوچک و انجام هرگونه بیومتری و نمونه برداری خودداری کرده و پس از تهیه چند تصویر به سرعت محل را ترک نمودیم.
تاکنون هیچ موردی از حضور کاراکال در مناطق چهارگانه (منطقه حفاظت شده دنای شرقی و منطقه حفاظت شده سیوک) و آزاد شهرستان بویراحمد گزارش نشده و این برای نخستین بار است که حضور کاراکال در عرصه های طبیعی این شهرستان به ثبت می رسد.
کاراکال یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران بوده و از گونه های کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می رود که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.
کاراکال عمدتا در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان های مرکزی ایران زندگی می کند اما در برخی مناطق کوهستانی نیز مشاهده شده است.
کاراکال به لحاظ جثه از گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه شنی بزرگتر بوده و به دلیل مهارت بالا در شکار و جثه نسبتا بزرگ، علاوه بر طعمه های کوچک و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره ها و بزغاله های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شکار می کند.
از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد تصویربرداری مستند کاراکال در شهرستان های جاجرم، رفسنجان، اردکان و آران و بیدگل به ثبت رسیده است.
این خبر اولین بار برای سایت دیده بان محیط زیست ارسال شد.

1 2 3 4

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141512
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. طبیعت گفت:

    تشریف بیارید پس پرسوق وسرگچ پاقلعه تا گله های 5تایی 6تایی وحتی 8تایی اینهاراببینید احتمالا ی بنده خدایی که عکس گرفته اولین بار توعمرش اتفاقی اینهارادیده وتصورکرده قاره آمریکاراکشف کرده.این جانوران تنها بادیدن آدمیان کمی پنهان میشوند اماوقتی سوارماشین باشی فرارنمیکنند روی پاهاایستاده وتماشامیکنند.

  2. امید گفت:

    سلام ببخشید بیشتر قیافه اش به توله سگ می خوره تا به گربه سالان

دیدگاه شما