شنبه 9 اسفند 1393 - 20:47

توضیحات دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حضور استان در این جشنواره

به گزارش بویرنیوز،  منطقه کهگیلویه و بویراحمد مهندس شمس الله رشیدی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به وقت محدود 14 روزه برای شروع کار، داوری و اعلام شرکت های دانش بنیان به پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل، جهاد دانشگاهی استان بعنوان دبیر این جشنواره با بکار گرفتن حداقل شش نفر از اعضای خود برای برگزاری این جشنواره، شواری سیاست گذاری و اجرایی پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل را در استان با ترکیب دانشگاههای و دستگاههای اجرایی در صبح مورخ 24دی ماه در ساختمان جهاد دانشگاهی تشکیل داد.

وی اظهارکرد: در این شورا مقرر شد اطلاع رسانی لازم از طرف دبیرخانه استانی بصورت تبلیغات تلویزیونی در شبکه استانی صورت گیرد و اعضای این شورا نیز مکلف شدند، هر کدام جداگانه اطلاع رسانی لازم را به گروه های هدف زیرمجموعه خود به نحو مطلوب از طریق چهره به چهره و حتی ملزم کردن شرکت های مرتبط با سازمان خود برای شرکت در این نمایشگاه و جشنواره را به انجام برسانند و کاربرگ هایی را که از طرف دبیرخانه استانی برای آنان ارسال می شود را حداکثر تا یک هفته بعد با توجه به وقت کم، تکمیل و برای دبیرخانه استانی ارسال کنند که متأسفانه آنطور که انتظار می رفت همکاری لازم در این خصوص صورت نگرفت.

13473

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برگزاری نشست خبری، ساخت تیزر اطلاع رسانی این جشنواره در سریعترین زمان ممکن و 21 بار پخش تلویزیونی قبل از پربیننده ترین برنامه های شبکه استانی دنا و 15 بار پخش رادیویی، دو بار پخش اطلاعیه مربوط به جشنواره در برنامه شویل دنا که پربیننده ترین برنامه شبکه استانی دنا می باشد، نصب بنر در شهر یاسوج، درج تبلیغات در سایت ها و نشریات محلی و توزیع و نصب بیش از 500 نسخه اطلاعیه مربوط به این جشنواره در دانشگاهها و ادارات مختلف استان و مراجعه چهره به چهره و تماس با اغلب شرکت ها و افراد نخبه ای که احتمال داشتن چنین محصولاتی را داشتند، از جمله اقدامات دبیرخانه استانی پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

رشیدی تصریح کرد: امسال برای حضور در نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل پیش شرط هایی از جمله اینکه محصول باید دانش بنیان باشد، تجاری سازی شده باشد، بصورت یک شرکت ثبت شده باشد، حداقل فروش سالیانه 100 میلیون تومان برای شرکت در نمایشگاه و 400 میلیون تومان برای شرکت در جشنواره داشته باشد، وجود داشته که باتوجه بهاین شرایط تنها شش شرکت و محصول دانش بنیان به دبیرخانه استانی کهگیلویه و بویراحمد، معرفی شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیته ارزیابی و داوری استانی جشنواره، طبق دستورالعمل دبیرخانه مرکزی جشنواره با ترکیب تعدادی از دانشگاهها، اساتید هیئت علمی، بخش خصوصی، بنیاد نخبگان، مدیر پژوهش استانداری و مرکز رشد و پارک علم و فناوری استان و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندر، در پایان مهلت دو هفته ای جشنواره در جهاد دانشگاهی استان برگزار شد طبق شرایطی که از طرف دبیرخانه مرکزی برای معرفی محصولات و شرکت های دانش بنیان وجود داشت، در پایان داوری شرکت های مذکور توسط کمیته ارزیابی استان، تنها دو شرکت نوآوران عسلوک یاسوج و بویرصنعت بعنوان برگزیدگان استان برای شرکت در نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل انتخاب شدند.

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مخترعین و تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان تجاری سازی شده قابلی در استان وجود دارد اما شرایط و محدودیت های جشنواره امسال از جمله همان حداقل فروش سالیانه ۱۰۰میلیون تومان در سال، اجازه حضور بیشتر آنان در این جشنواره را نداد.

رشیدی عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه شرکت ها و محصولات دانش بنیان فقیر است.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم جشنواره سالانه ملی علم تا عمل، یعنی اینکه قرار است در این جشنواره حاصل تلاش های دانشگاه ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری، شرکت های بخش خصوصی، بنیاد نخبگان و سایر دستگاهها در این جشنواره شرکت کنند و وظیفه دبیرخانه و دبیر اجرایی جشنواره تنها هماهنگی لازم برای معرفی محصولات دانش بنیان این موسسات و شرکت ها در جشنواره است.

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: دبیرخانه اجرایی، دبیر و رییس جشنواره در مدت تنها 14روز که وظیفه هماهنگی و اطلاع رسانی به موسسات، دانشگاهها و شرکت های استانی را داشتند تا در صورتی که محصولی با خصوصیات مورد نظر جشنواره دارند، به دبیر خانه جشنواره معرفی کنند.

رشیدی افزود: باید پاسخگوی کم کاری و ضعف در زمینه فقر استان در خصوص مخصولات دانش بنیان دانشگاهها، مراکز و شرکت هایی باشند که طی سالیان گذشته از اعتبارات و بودجه های این استان استفاده کرده اند اما محصول و خروجی متناسب با خواست این جشنواره نداشته اند.

وی ادامه داد: بنیاد نخبگان استان یکی از اصلی ترین کسانی است که باید پاسخگوی کم کاری و عملکرد خود باشد چرا که متولی نخبگان استان و یکی از کسانی است که با راه اندازی شرکت های دانش بنیان باید فرآیند ایده تا عمل را در استان به سرانجام برساند. باید از این بنیاد در استان پرسید که در یک سال گذشته در راستای فرآیند تبدیل علم تا عمل است، چند شرکت و محصول دانش بنیان برای این استان به ارمغان داشته اید.

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: رییس بنیاد نخبگان استان 18دی ماه سالجاری در اولین جلسه ای هماهنگی جشنواره علن تا عمل در استانداری اعلام کرده که استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته نیز در این جشنواره شرکت کرده اما در رتبه های آخر کشور قرار گرفته بود.

رشیدی گفت:‌ حال رییس بنیاد نخبگان استان با اطلاع از وضعیت استان چطور امسال که خود هم از اعضای شورای سیاست گذاری و هیئت داوری این جشنواره بوده است، حضور استان را در این جشنواره بسیار نا امید کننده خوانده است؟

وی تصریح کرد: ای کاش رییس بنیاد نخبگان استان پاسخ می دادند از تعداد طرحی هایی که سال گذشته بدون وجود محدودیت های فوق العاده ای که امسال برای ورود محصولات و شرکت های دانش بنیان وجود داشته است، از طرف بنیاد نخبگان استان بعنوان دبیرخانه استانی در این جشنواره شرکت کردند، چند مورد آنها مربوط به استان بوده و چند طرح از خارج از استان اما با نام استان به این جشنواره ارسال شده است؟ چرا از دانشگاه ها و سازمان های دیگر پرسیده نمی شود که عملکردشان در یک سال گذشته در این خصوص چه بوده است؟ آیا می دانید با کمال تأسف همین یک محصول دانش بنیان به نام عسلوک هم توسط فردی ارائه شده است که هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی نداشته است؟

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مدت کمتر از 14 روز، قرار نبوده انقلابی در این خصوص اتفاق بیافتد، یا قرار نبود در این مدت جهاد دانشگاهی استان بجای دیگران، شرکت ثبت کند و محصولات دانش بنیان تولید کند و به این جشنواره بفرستد. قرار بوده بنده و همکارانم بعنوان دبیر اجرای این جشنواره اطلاع رسانی و هماهنگی های لازم را با دانشگاه ها، سازمان ها و شرکت هایی که محصولات دانش بنیانی متناسب با پیش شرط هایی که امسال برای نخستین بار از طرف مسئولان برای حضور در این جشنواره قرار داده شده بود، را به نحو مطلوب انجام دهیم که به گفته همه اعضای شورای سیاستگزاری این جشنواره، جهاد دانشگاهی استان بیش از وظیفه خود در این خصوص عمل کرد و کلیه هزینه های برگزاری این نمایشگاه و جشنواره را به تنهایی خود متقبل شد.

رشیدی افزود: با روحیه جهادی ضمن ایمان به خود و همکارانم، نه تنها ضعفی را برای خود در اجرای این جشنواره احساس نمی کنیم بلکه سربلندانه به خود می بالیم که به وظایفی که بر عهده ما بعنوان دبیرخانه اجرایی استان واگذار شده بود، به نحو احسن عمل کردیم و آمادگی خود را برای انجام مأموریت ها و وظایف بسیار دشوارتر از این مسأله اعلام می کنیم.

وی گفت: یکی از دلایل حضور کم رنگ استان در نمایشگاه امسال، پیش شرط هایی بوده است که برای اولین بار از طرف دبیرخانه مرکزی برای حضور شرکت ها و محصولات دانش بنیان در این جشنواره، قائل شده بودند. از طرفی شرکت های دانش بنیان موضوع جدیدی در کشور است و به تبع از آن در استان ما خیلی جدید است.

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان از دل مراکز رشد و پارک های علم و فناروی بیرون می آیند و اینکه گفته می شود این استان در زمینه محصولات دانش بنیاد ضعیف است به این علت است که تنها استانی که پارک علم و فناوری ندارد، استان کهگیلویه و بویراحمد است پس نباید انتظار داشته باشیم همچون استانهای برخوردار از مراکز رشد و پارک های علم و فناوری محصولات یا شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

رشیدی عنوان کرد:‌ این یک بی انصافی بزرگ از سوی یک عده ای است که بدون ریشه یابی علت و علل حضور کم رنگ استان در این نمایشگاه، تمامی ضعف ها را به دبیرخانه استانی و دبیر آن ربط می دهند.

وی اضافه کرد: انتظار می رود منتقدان با نقد منصفانه و مطابق با واقعیت صحبت کنند و مطالب را انعکاس دهند که هدف کمک به رفع نقایص و کاستی های موجود در این زمینه بصورت علمی باشید نه اینکه یک نهاد انقلابی و تلاشهای صورت گرفته زیر سوال برده شوند.

دبیر پنجمین جشنواره علم تا عمل در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ماحصل حضور و شرکت استان در جشنواره علم تا عمل برخورداری  شرکت نوآوران عسلوک از کمک های مالی و تسهیلاتی معاونت علمی ریاست جمهوری در اینده نزدیک بود.

رشیدی اظهارکرد: استانهایی که بیش از یک شرکت در این جشنواره حضور پیدا کردند و این استان که یک شرکت داشت قرار شد که از هر استان یک شرکت از حمایت های مالی معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار شود.

 

منبع: ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141354
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دانش گفت:

    احسنت خیلی خوب گفتی مهندس

دیدگاه شما