شنبه 9 اسفند 1393 - 20:24

برای اولین بار در کشور: تولید گز “عسلوک” با عصاره بلوط در یاسوج

محقق جوان هم استانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید گز “عسلوک” با استفاده از عصاره بلوط شد.

محقق جوان هم استانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید گز “عسلوک” با استفاده از عصاره بلوط شد.

شکیب خواه در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل در تهران با اشاره به تولید این محصول برای اولین بار در کشور افزودند: این عیدی کوچکی است تقدیم به مردم عزیز پایتخت طبیعت ایران(یاسوج) که پس از 7 ماه بررسی مطالعاتی و آزمایشگاهی هم اکنون در کارخانه گزو نبات نشوا یاسوج به تولید می رسد و بعنوان طرح برگزیده استانی به جشنواره علم تا عمل در کشور راه پیدا کرد.

ایشان در ادامه با اشاره به ترکیبات این محصول افزودند: ترکیب اصلی این محصول را عصاره بلوط تشکیل می دهد و همچنین سایر ترکیبات شامل:عسل، گلوکز ،مغزدانه خوراکی(پسته،بادام،گردو،فندق) شکر، سفیده تخم مرغ، شیره خرما، گلاب وآب می باشد. از خواص ترکیب میوه بلوط با عسل  و آب و سفیده تخم مرغ می توان گفت؛ خونريزيها را متوقف مي سازد .درمان كننده بواسير خوني است .خاصيت ضد عفوني درد .ادرار را زياد مي كند .ترشحات زنانه را از بين مي برد.

وی با بیان اینکه طرح مورد نظر پس از نتیجه مثبت در مقیاس آزمایشگاهی با همکاری معاونت محترم دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی، هم اکنون پس از اخذ پروانه تولید در حال تولید در کارخانه گز و نبات نشوا یاسوج است و بعنوان سوغات پایتخت طبیعت ایران معرفی شده است. دارای چسبدگی بسیار پایین است که موقع مصرف به دندان ها نمی چسبد و همچنین داری قند و شیرینی پایینی است که گلوی مصرف کنند را نیز تحریک نمی کند.

ایشان در ادامه افزودند: توسعه فناوری بومی مهمترین عامل تولید ثروت و خود اتکایی در کشور و استان است.  وی ادامه داد: هدف این طرح پژوهشی در راستاي تجاری سازی  این محصول که از این طریق تاکنون یک نفر بصورت مستقیم در کارخانه تولیدی گز و نبات نشوا مشغول به کار شده است و بیش از 200 نفر نیز بصورت غیر مستقیم در بازارهای داخل استان و کشور در حال فروش این محصول می باشند.

ایمان شکیب خواه  در پایان ضمن اشاره به بیان مقام معظم رهبری که بايد چرخه‌اي بوجود آوريم که در آن ايده‌هاي ذهني نخبگان و نابغه‌ها، به مراکز علمي تحويل شود تا پس از پرورش علمي اين ايده ها، نخبگان فناوري و صنعتي با کار و تلاش جدي، آنها  را به  محصولات صنعتي و غيرصنعتي  تبديل کنند و دستگاه‌هاي  ذيربط نيز زمينه توليد و تجاري کردن  اين  محصولات را فــراهم  سازنــد. بیان داشتند: مسؤلین استانی نسبت به این بیان ارزشمند مقام معظم رهبری در اجرای این طرح هیچ گونه همکاری در زمینه پژوهشی طرح نداشتنه اند.

ایشان نتیجه عدم همکاری مسؤلین استانی را مایه دلزدگی و بی توجهی به پیشرفت استان دانستند و فرمودند: این عمل مسؤلین باعث شد تا تیم تحقیقاتی ما برای تولید محصولات دیگر از منابع انبوه طبیعی با استان های هم جوار وارد مذاکره شویم و محصولات بعدی را با نام آن استانها به تولید و ثبت برسانیم.

البته  در این بین تنها مسؤل و سازمانی که نهایت همکاری را در این زمینه داشتند ریاست محترم جهاد دانشگاهی استان بودند که جا دارد از ایشان نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم. و هچنین تشکر فراوان از  مدیرعامل محترم کارخانه گز و نبات نشوا آقای رفیعی؛ که مراحل تولید این محصول را به نحو شایسته به تولید انجامیدند.

 

مردم عزیز استان می توانند برای تهیه محصول مذکور به آدرس های زیر مراجعه فرمایند:

–         یاسوج،  شهرک صنعتی فرودگاه شماره 3،  کارخانه گز و نبات نشوا ..تلفن تماس: 09133091243

–         یاسوج-گلستان 10-نمایشگاه دائمی-مرکز فروش مستقیم محصولات کارخانه گز و نبات نشوا

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141351
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رحمان گفت:

    گز خوبیه من استفاده کردم ولی اینقد شلوغ کردن نداره

  2. مرضیه گفت:

    ختو دونیت.نه جنگلل بلوطمونه وبهونه تولیدگز نابود کنیت!

  3. نخبه گفت:

     واقعا جای بسی تتقدیر داره،به نظر حقیر ااین افراد ننیازمند حمایت همه جانبه هستند.بالاخره استفاده مفید از منابع طبیعی نیازمند استفاده از نخبگان استانی است که باید همه جانبه حمایت شوند. واقعا دست مریزاد 

  4. 4444 گفت:

    بسیار عالی است .

  5. قاصدک گفت:

    گز خیلی خوبیه منم استفاده کردم…پیشنهاد میدم شماهم یه بار شده امتحان کنید

  6. پ گفت:

    واقعاعالیه هم باکیفیته وهم خوشمزه

  7. من گفت:

    بیگ لایک

دیدگاه شما