شنبه 9 اسفند 1393 - 15:09

25 درصد آب کشور هدر می رود

ارزش ریالی کل آب به هدررفته بصورت سالیانه بیش از ۵۳۱۳ میلیارد ریال است که رقم بسیار تامل برانگیزی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ شهرهای بحران زده، کاهش میزان بارشها، سدهای خالی و ماجرای ادامه دار 14 سال خشکسالی به اندازه ای نگران کننده است که افراد بی اطلاع از این ماجرا هم با نیم نگاهی با کوهها و جوی‌ها بی آب آن را تایید می کنند.

افزایش مصرف آب در بخش های مختلف،‌ وضعیت منابع آبی کشور و هدر رفت آب  چالش جدی در خصوص تامین آب شرب را طی سال های اخیر به دنبال داشته است شاید بتوان شرایط موجود کشور را به برداشت های بی رویه از منابع آب و استفاده ناصحیح از آن ارتباط بدهیم.

در بحث افزایش مصرف آب همین بس که میانگین مصرف آب شرب خانگی حدود 190 لیتر در شبانه روز است در حالی که متوسط مصرف آب خانگی در دنیا برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر است.

این وضعیت در پایتخت کمی متفاوت و البته تکان دهنده است تقریبا هر شهروند تهرانی 220 تا 276 لیترآب در شبانه روز مصرف می کند که در بحران اخیر آبی تهران به گفته مقامات آب و فاضلاب این استان، این رقم به 400 لیتر در روز نیز رسیده است.

اما اوضاع منابع آبی کشورهم چندان به سامان نیست به طوریکه طبق آمار وزارت نیرو از ابتدای سال آبی جاری حجم آب ورودي به مخازن سدهای کشور به هشت میلیارد و 630 میلیون مترمکعب رسیده این درحالی است که میزان ورودی سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته 10 ميليارد و 640 ميليون مترمکعب اعلام شده است با مقایسه ی این  آمار می توان نتیجه گرفت که حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور 19 درصد کاهش یافته است.

حجم بارش‌های کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 117 میلی‌متر رسیده که این میزان درمقایسه با میزان بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته 10 درصد و درمقایسه با متوسط درازمدت 19 درصد کاهش نشان می‌دهد و همه اینها در پایان یک نتیجه دارد و آن اینکه شرایط آبی کشور چندان مناسب نیست .

اما بحث آب های بدون در آمد و هدر رفت آب در شبکه نیز از دیگر مسایلی است که در کنار بحران آب عنوان می شود.

طبق آمار طول شبکه آب شهری کشور بیش از 150 هزار کیلومتر است و حدود 40 درصد از شبکه توزیع آب شهری کشور فرسوده و بخش عمده هدر رفت آب از همین شبکه فرسوده است.

طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس در حال حاضر تلفات آب کشور برابر 25 درصد(معادل 1410 میلیون متر مکعب در سال) است که حدود 13.4 درصد(معادل 756 میلیون متر مکعب در سال) آن مربوط به هدررفت واقعی(نشت و فرار فیزیکی از شبکه توزیع) و 11.6 درصد آن نیز مربوط به هدررفت غیرفیزیکی است.

جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیزدر این خصوص اعلام کرده بود که 24 درصد آب شرب مصرفی کشور درآمدزا نیست و سالانه مقدار زیادی از آب شرب کشور که با هزینه‌های زیادی تأمین می‌شود، هدر می‌رود.

گفتنی است ارزش ریالی کل آب به هدررفته بصورت سالیانه بیش از ۵۳۱۳ میلیارد ریال است که رقم بسیار تامل برانگیزی است.

اما با نگاهی به وضعیت ۳۵ شرکت آب و فاضلاب کشورنیز می توان نتیجه گرفت که 14  شرکت دارای مشکل بسیار جدی هستند وشرکت های آب و فاضلاب استان های خوزستان، تهران و البرز به ترتیب با مقادیر ۱۲٫۳، ۱۲٫۱ و ۹٫۲ درصد، دارای بدترین وضعیت و شرکتهای آب و فاضلاب استان‌های یزد و آذربایجان شرقی با مقادیر ۲٫۶ و ۲٫۹ درصد بطور نسبی از وضعیت بهتری از منظر هدررفت آب شهری برخوردار هستند.

بر اساس آمار ریالی آب و فاضلاب استانهای خوزستان و تهران به ترتیب مقادیر ۱۳۷۸٫۱ و ۴۸۸ میلیارد ریال در سال در اثر بالا بودن آب به هدررفته خسارت مالی  را موجب می شوند ونکته قابل تامل دیگر این است که ارزش ریالی آب هدررفته شرکت آب و فاضلاب تهران، تقریبا برابر ۲۵ درصد کل ارزش ریالی آب به هدررفته در کل کشور است.

محدودیت منابع آب، خشکسالی ، مصرف بیش از اندزه از یک طرف و نیاز به هر گونه توسعه و آمایش سرزمین و همچنین موضوع امنیت پایدار حساسیت موضوع آب را مضاعف می کند.

در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/479397/25-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A2%D8%A8-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF © www.tabnak.ir

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141339
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما