سه شنبه 5 اسفند 1393 - 1:42

چرا بهمئی باید به خوزستان ملحق شود؟

حسام عارفی نسب

بسمی تعالی

با سلام خدمت شریف و عالی مردم استان کهگلویه وبویراحمد و سایت محترم و مردمی بویر نیوز.

مطلبی را تحت عنوان ((فاجعه ای در کهگلویه و بویر احمد))با ضمیمه تصاویری از امضای طوماری با موضوع الحاق به خوزستان از سوی مردم شهرستان بهمئی به تاریخ دوم اسفندماه جاری مرقوم نمودید که لازم دانسته ام از جهت حفظ صیانت از نظر و هدف مردم بهمئی و رفع شبهات از این تریبون رسانه ای نکاتی را به طور خلاصه به سمع نظرتان برسانم.

مردم بهمئی از دیر باز تاریخی روشن همراه با دلاوری و سلحشوری مردان و زنان ایل خود داشته که همواره در مصائب و سختی ها و جنگ ها که بر کشورمان وارد می شد دوشادوش دیگر برادران و خواهران خونی و دینی خود با استقامت و جانفشانی طناب سختی را یدک میکشیدند.مردم بهمئی در کنار ایلات بزرگ و نجیب استان از جمله بویراحمدی،باوی،ترک،سی سختی،چرامی ،طیبی،لحظه ای برای پیشرفت استان دریغ ننمودند و نخواهند نمود ،چه بسا همین دو روز پیش پرچم سه رنگ ایران از اتاق استان کهگلویه وبویراحمد بدست ورزشکاران بهمئی در مسابقات جهانی ورزشی به احتزاز درآمد.پس سخن کوتا کنم،قطع یقین شکی در افتخار به این استان از سوی مردم بهمئی نیست و همواره فرزندان مستعدش را ارزانی پیشرفت و توسعه همه جانبه استان کهگلویه و بویر احمد کرده است.

اما مردم شریف استان کهگلویه و بویراحمد و مدیریت محترم سایت بویر نیوز، شهرستان بهمئی یکی از هشت شهرستان این استان میباشد که با مختصات جغرافیایی 50 درجه شمالی  و 30 درجه شرقی در ضلع جنوب غربی استان قرار دارد و از شمال به شهرستان باغملک از جنوب به بهبهان و امیدیه و از غرب به رامهرمز و از شرق به شهرستان کهگلویه محدود شده است.فاصله شهرستان بهمئی تا شهرستان بویر احمد مرکز سیاسی اداری استان 300کیلومتر میباشد که فاصله مکانی از نقطه شهر لیکک می باشد  و چه بسا دو بخش پرجمعیت این شهرستان یعنی ممبی و سرآسیاب فاصله ای 350 تا 400 کیلومتری با مرکز استان دارند.این درحالی است که با توجه به کوهستانی بودن مسیر تا رسیدن به شهر یاسوج زمانی بین 4 الی 6 ساعت بدون توقف نیاز هست که پیموده شود، در حالی که فاصله شهرستان بهمئی تا اهواز مرکز استان خوزستان 175 کیلومتر میباشد که با توجه به مسطح و هموار بودن مسیر با یک ساعت و نیم زمان این مسافت پیموده میشود.مسیر دسترسی جاده ای این شهرستان به مرکز استان هم بدین شکل می باشد: بعد از طی مسافت 45 کیلومتری به شهرستان بهبهان استان خوزستان  وارد گچساران شده و بعد از طی مسافتی به شهرستان رستم استان فارس ، نهایتا به یاسوج ختم می شود..یادآور میشوم معدود شهرهایی در کشور چنین وضعیت دسترسی را دارند.

حال خود قضاوت کنید،طی کردن این مسافت طولانی برای اخذ یک امضای ساده در مرکز استان که یک شهروند مرکز نشین در زمانی کوتاه موفق به انجام آن میشود،برایتان سخت وطاقت فرسا نیست،؟جدای از بعد مالی  این سفرها و خطرات جانی و خستگی ناشی از این مسیر طولانی و فاصله زیاد  از مرکز سیاسی و  اداری باعث دورافتادگی و بعضا فراموشی توسعه این شهرستان و متعاقبا سبب عدم جذب سرمایه های مادی و انسانی توسط پتانسیل های توسعه ای این شهرستان میشود.

پس هم استانیهای عزیز بدانید و آگاه باشید اگر مردم بهمئی چنین درخواستی از مقامات سیاسی استان و کشور کرده اند صرفا به این دلیل ذکر شده بود که قاطبه مردم این دلیل را برای اِعمال درخواست شان دارند.بدیهی است از عموم مردم استان انتظار داریم با درایت و درک این مسئله و از واکنش های احتمالی و آلوده سازی فضای روانی توسط افراد مغرض برائت بجویند و در حل این معضل ما را یاری دهند..حقیر به ضرس قاطع و یقین قلبی بر این باورم که نعمت های خدادای منطقه آنقدر لایتناهی است که نه تنها یک منطقه بل کشوری را هم می تواند آباد کند.

سربلند و پادار باشید

حسام عارفی نسب کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=140928
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بچه های بالا میدونن کی هستم گفت:

    کاشکی همون دلایل همیشگی مظلوم واقع شدن و حق خوری و …….رو مینوشتید تا این علت سرتاپا ساختگی رو مطرح میکردید.اگه جای لار فارس یا شهرستانهای جنوب کرمان یا سیستان بودید چی میگفتید.

    • ناشناس گفت:

      الکی نظر ندین.حقشونه هم دلایلش منطقی بود .هم اینکه به لحاظ فرهنگی و قومیتی 90درصد ایل بزرگ بهمئی در خوزستانند.

  2. ناشناس گفت:

    کاشکی زودتر ملحقش کنن

  3. دوست گفت:

    برادر محترم عارفی  این فقط یک دلیل بود مردم بهمیی به هزارو یک دلیل خواهان جدایی هستند کم توجهی مسولین استانی پر شدن سهمیه استخدام توسط دیگر جاهای استان غریب بودن بهمیی در خوزستان  وغیربومی بودن در استخدامهای خوزستان  و………….همگی دلایل مردم بهمیی میباشد 

  4. محمد گفت:

    ما دهدشتیها هم مورد ظلمیم وقتی وارد دهدشت می شوید فکر می کنید وارد یکی از شهرهای افغانستان می شوید چهره مظلوم شهر فقر بیکاری جوانان درذهن ادم یک شهر جنگ زد را تدا عی می کند

  5. بهمیی از تهران گفت:

    بهتر از این ومودبانه تر ازاین و رسا تر از این نمیشد این پیام عدم عداوت را اعلام کرد /
    احسنت بر فرزند نیک بهمیی حسام عزیز .
    مهندس روزت مبارک. س .ج

  6. ناشناس گفت:

    سلام اولا این تربون نیست این سایت خبری است بعدش هم سربلندوپایدار باشید نه پادار چون پاداریم دست هم داریم ثانیا نیازبه این مطلب نبود که اصلا بزنیش وثالثا زحمت کشیدی//

  7. همشهری گفت:

    حالا که لیکک را حسام جان عزیز اباد کردیم می خواهید از ابن استان جدا شوید.حسام جان عزیز چطور چند سال قبل صحبت از این داستانها نبود حال که عمران و آبادانی وسیعی در منطقه صورت گرفته ساز جدایی می نوازی ؟

    • بهمئی نژاد گفت:

      جناب همشهری تا قبل از شهرستان شدن راه ارتباطی با دهدشت داشتیم بعد از احداث سد مارون ارتباط جاده ای مستقیم با دهددشت قطع وفاصله با مرکز استان بیشتر شد؟افتاد؟

  8. ج گفت:

    بنان خدا اصلا چرا بهبهان به استان کهگیلویه الحاق نمی شود وسپس دهدشت به عنوان مرکز استان با توجه به مرکزیت هندسی و تاریخی انتخاب نمی شود

  9. سام گفت:

    همیشه و از همه انتظار برخورد منطقی یا درک مسئله ای به صورت منطقی وجود ندارد. این یه پیش فرض بود. اما حرف من اینکه هم استانها باید بدونیم که کلیشه های منفی ای بین ماها وجود داره، که گاهی حتی این کلیشه ها ممکنه روی یه تصمیم منطقی تاثیر منفی بذاره. منظورم ار کلیشه هم ذهنیت های ساختگی است که بیشتر به تمسخر و اهانت منجر میشن. واقعیتش اینکه اکثر ماها در برخورد با هم احترام زیادی برای هم قائل هستیم.خلاصه اینو گقتم که زیاد ب حاشیه نروید و سعی کنید استدلال بیاورید و اگه استدلال ندارید، سکوت کنید.من به عنوان یه بهمئی منطقی نمیدونم که جز کهگیلویه و بویراحمد باشیم. اصلا از اول این تصمیم اشتباه بود و واقعا همه جوره به بهمئی ضرر رساند.حتی به نطر من اینکار اگه قرار انجام بشه یا حتی همین الانشم باید تحقیق درست حسابی روی این موضوع انجام بشه و اونوقت شماها بیشتر با جوانب این مسئله اشنا خواهید شد. فاصله ی زیاد با یاسوج….خودش سالها ما را در حاشیه گذاشته.. انصاف داشتع باشید.

  10. ناشناس گفت:

    بانظر اقاسام بسیار موافق هستم

  11. iman20 گفت:

    حق بهمئی ملحق شدن به خوزستان ما بهمئی های خوزستان بی صیرانه منتظریم

  12. هیچ مرز و خط جغرافیایی نمیتواند اصالت و علاقه و ارادت قلبی مان به اجداد و نیاکان و برادرانم در کهگیلویه و بویر احمد سرافراز کاهش دهد . مسائل سیاسی فرق میکند بزرگترین مشکل این شهرستان فاصله دور و طولانی با مرکز استان است و دیگر هیچ

    وگرنه علاقه و عشق ما به بردران نژادی امان ایلات بویراحمد و طیب و سی سختی و سادات و نویی و باوی
    بی بدیل است .
    جانم فدای سرزمین پدری ام استان کهگیلویه و بویراحمد

  13. ه گفت:

    ببخشید کی گفت افغانستان زیباست توهین نکنید افغانستان اگه خوب بود مردم از سرگوش هواپیماهاوماشین های قاچاقی فرار نمیکردند بیان اینجا کارگری مارو کنند زیباست مثل صورت مردم فلک زده اش

دیدگاه شما