یکشنبه 26 بهمن 1393 - 11:25

روزنامه‌هایی که خبر نامه رهبری به اوباما را سوخته و شوی رسانه‌ای می‌دانند

اشاره روزنامه‌ها به خبر روز گذشته یک روزنامه آمریکایی در باره نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور آمریکا تنها در حد نقل خبر است ولی برخی روزنامه‌ها نگاه متفاوتی به این ماجرا دارند. معصومه ابتکار در بخشی از پاسخ به انتقادات اخیر مدعی شده است که کمیسیون تلفیق در روزهای گذشته، بودجه سال اینده مقابله با ریزگردها را حذف کرده است. پرونده رشوه استات اویل و انتخابات مجلس آینده دیگر موضوعات مهم روزنامه‌های یکشنبه است.

روزنامه‌هایی که خبر نامه رهبری به اوباما را سوخته و شوی رسانه‌ای می‌دانند

اشاره روزنامه‌ها به خبر روز گذشته یک روزنامه آمریکایی در باره نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور آمریکا تنها در حد نقل خبر است ولی کیهان و وطن امروز از جمله روزنامه‌هایی هستند که به این ماجرا نگاهی متفاوت دارند. کیهان تیتر صفحه اولش را  «بازی خبری آمریکا با پاسخ قاطع رهبری به اوباما» انتخاب کرده است و نوشته: با توجه به این که ماجرای نامه اوباما به رهبر انقلاب و پاسخ قاطع ایشان به نامه مورد اشاره، چند ماه قبل به رسانه‌ها راه یافته و مضمون کلی پاسخ محترمانه و قاطع رهبر انقلاب به اوباما از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک مقام رسمی نیز اعلام شده بود، این پرسش به میان می‌آید که آمریکایی‌ها از طرح دوباره موضوع، مخصوصاً به گونه‌ای که نامه اوباما و پاسخ حضرت آقا، جدید تلقی شود، چه انگیزه‌ای داشته‌اند؟! پاسخ این پرسش را باید در موضع قاطع اخیر رهبر معظم انقلاب درباره چالش هسته‌ای و مذاکرات پیش‌روی جستجو کرد. برخورد قاطعی که محاسبات قبلی آمریکا را در هم ریخت و برخی رسانه‌ها از آن با عنوان شلیک به پاشنه آشیل آمریکا یاد کردند. موضع اخیر رهبر انقلاب که روز یکشنبه هفته گذشته در دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش اتخاذ شده بود نه فقط محاسبات حریف برای امتیازگیری از ایران را در هم ریخت بلکه تحقیر آشکار آمریکا و متحدانش نیز بود، دو روز قبل از آن تاریخ رئیس‌جمهور آمریکا با افتخار از انتظار خود برای دریافت امتیازات بیشتر از ایران خبر داده و گفته بود بدون کمترین هزینه پیشرفت‌ هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌ایم! و برای ادامه مذاکرات به طرح موذیانه توافق دو مرحله‌ای اشاره کرده بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی که هفته پیش انجام شد، با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درخصوص توافق دو مرحله‌ای که ابتدا توافق بر اصول کلی و بعد از مدتی توافق بر جزئیات باشد، خاطرنشان کردند: چنین توافقی پسندیده نیست زیرا با تجربه‌ای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافقِ صِرف در کلیات، وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه‌گیری‌های پی در پی در جزئیات.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و دربردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: مفاد این قرارداد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه‌زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه‌جویی کند.

این موضع قاطع و صریح رهبر معظم انقلاب که در واقع شلیک دقیق به پاشنه آشیل آمریکایی‌ها بود، واکنش عجولانه واشنگتن را در پی داشت. ساعتی پس از انتشار بیانات روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب و ابراز مخالفت قاطع و صریح ایشان با طرح توافق دو مرحله‌ای، جان کری وزیر خارجه آمریکا که نقشه از پیش طراحی شده علیه برنامه هسته‌ای ایران را نقش برآب می‌دید، در مصاحبه‌ای شتابزده با شبکه NBC گفت «اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران تا اواخر ماه مارس- اوایل فروردین ماه- توافق کلی حاصل نشود، این مذاکرات ادامه نخواهد یافت»!

جان کری در حالی تهدید به ترک میز مذاکره کرد که خود بهتر از همه می‌دانست این تهدید چیزی جز یک بلوف توخالی نیست و به دلایل متعددی واشنگتن قادر به عملی کردن آن نخواهد بود چرا که ترک میز مذاکره از سوی آمریکا به معنای شکست مذاکرات است و اولین نتیجه آن، لغو توافق ژنو خواهد بود. یعنی توافقنامه‌ای که مقامات آمریکایی بارها از آن با عنوان بزرگترین دستاورد خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران، یاد کرده و می‌کنند.

اعلام مخالفت صریح رهبر انقلاب با دو مرحله‌ای بودن توافق و تاکید بر اینکه نرسیدن به توافق را بر توافق بد ترجیح می‌دهند، رشته‌های آمریکا را پنبه کرد و دست حریف را برای حضور مقتدرانه در مذاکرات، بست. و این در حالی بود که دیوید کوهن، با پشت گرمی به پیشنهاد طرح توافق دو مرحله‌ای و تدارک یک توافق- به قول نیویورک تایمز- سرهم‌بندی‌ شده و مبهم با ذوق‌زدگی اعلام کرده بود تیم مذاکره کننده ایران با دست‌های بسته به میز مذاکرات می‌آید! از سوی دیگر حضور حماسی و چند ده میلیونی مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و تأکید آنها بر نظر رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای، درستی پیش‌بینی رهبر انقلاب را نشان داد که در پاسخ به دیوید کوهن- بدون ذکر نام او – فرموده بودند ملت روز 22بهمن نشان می‌دهد دست چه کسی بسته است؟

بازی خبری اخیر را فقط می‌توان واکنشی از سراستیصال تلقی کرد که آمریکا در مواجهه با تحقیر خود از سوی رهبر انقلاب به آن متوسل شده است.

وطن امروز هم در مطلبی با عنوان « ماجرای خبر سوخته وال‌استریت چیست؟» موضع مشابهی اتخاذ کرده است.

ادعای حذف بودجه مقابله با ریزگردها در مجلس!

روزنامه‌های هوادار دولت به طور هماهنگ به این موضوع پرداخته‌اند که مخالفان دولت از موضوع بحران ریزگردها در جنوب و غرب کشور استفاده سیاسی کرده‌اند. در حالی که بیشتر روزنامه‌ها سخنان دیروز کهرم مشاور ابتکار را تقبیح کرده و ابتکار در مصاحبه با روزنامه شرق از این اظهارات تبری جسته است، روزنامه وطن امروز، زاویه جدیدی را برای انتقاد از ابتکار مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه در بخشی از مطلبی با عنوان « مدیریت بحران از سعدآباد!» نوشته: در شرایطی که روحیه مردم استان‌های غرب و جنوب کشور به علت بروز بحران ریزگردها بیش از زندگی آنها صدمه دیده است، دولت پس از انتشار یک پیام توئیتری در صفحه رئیس‌جمهور با مضمون همنفسی با «مردم خوزستان» و بازنشر آن در سایر اکانت‌های منتسب به حسن روحانی، تازه از روز گذشته در خبرگزاری خود به انتشار راهکارهای حل بحران در «خوزستان» پرداخت! در حقیقت به‌رغم گذشت یک هفته از بروز حادثه پیش‌بینی نشده «توفان ریزگردها» به واسطه عدم تشکیل یک کمیته بحران ملی هنوز دولتی‌ها از عمق ماجرا مطلع نیستند و مرحله شناسایی بحران را نیز پشت سر نگذاشته‌اند! بحرانی که از استان خوزستان شروع شده بود، به علت ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیران تهران‌نشین، در استان ایلام و بوشهر منجر به بروز فجایعی بدتر از اهواز نیز شد اما هنوز اخبار آن به علت نگاه مجازی تیم دولت به بحران‌های ملی، در پایتخت به صورت گسترده منتشر نشده است!

از سوی دیگر، روزنامه شرق که در روزهای گذشته سکوت حمایت‌آمیز از ابتکار را در دستور کار قرار داده بود، امروز به گفت و گو با وی نشسته است. این گفت و گو علاوه بر تبری از اظهارات کهرم دارای دو قسمت مهم‌تر است؛ گزارشی از اقدامات انجام شده و نیز طرح ادعایی در بار رفتار مجلس در این ماجرا. این دو بخش به قرار زیر هستند:

با اینکه گفته می‌شود خانم ابتکار نیست و حضور ندارد، یکشنبه دو‌هفته پیش و همزمان با دور اول ورود گردوغبار به خوزستان، گزارش دقیق با اطلاعات و تصاویر را در دولت ارایه دادم، که اولین گزارش در این‌باره بود، یعنی اگر عده‌ای بپذیرند من هم حضور دارم و در این عرصه کار می‌کنم. بعد از آن گزارش اولیه در همین‌باره ، نشستی را با نماینده‌های استان خوزستان داشتیم که تمام نماینده‌های خوزستان به سازمان آمدند که ما با حضور کارشناسان و مدیر ملی ستاد مقابله با گردوغبار و معاونان ابعاد قضیه را به‌صورت کامل و دقیق برای آنها توضیح دادیم. یک‌شب بعد از آن هم میزبان آقای مقتدایی، استاندار خوزستان بودیم و با او هم ابعاد مختلف موضوع را رسیدگی و پیگیری کردیم. من با تمام توان و هر‌روز حتی در روزهای تعطیل در این مدت پیگیر موضوع گردوغبار بوده‌ام، چندین‌بار با سیمای خوزستان حرف زدم، با معاونان و مدیران سازمان همه‌و‌همه به‌صورت ویژه این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم، همین‌طور روز سه‌شنبه قرار است به‌همراه مسوولان رده‌بالای هفت دستگاه دیگر که در تهیه بسته ویژه مقابله با گردوغبار با ما همکاری داشتند، به خوزستان سفر کنیم، تا در این سفر بسته اجرایی را آنجا رونمایی کنیم.

جالب است بدانید تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌زیست هستند، دقیقا سه‌روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال٩٤ که از سوی سازمان محیط‌زیست در بودجه گنجانده شده بود را به‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند.

ما فریادمان از این کار درآمد، به‌شدت اعتراض کردیم، بخشی از آن اعتبار ٦٠میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم ٥٥میلیاردتومان به‌صورت مشخص ویژه بحث گردوغبار و احیای تالاب‌ها بود که این را هم به‌صورت کامل از بودجه حذف کردند.

رشوه استات‌اویل در روزنامه‌های یک‌شنبه

نامه روز گذشته احمد توکلی در باره ماجرای رشوه چند میلیون دلاری یک شرکت نروژی، با واکنش‌های متفاوتی در روزنامه‌های امروز مواجه شده است. کیهان همچنان ترجیح داده است که به سکوت خود در این باره ادامه دهد.

جوان روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران  « اسناد رشوه استات اویل در دست نمایندگان» را به تیتر اول خود تبدیل کرده و متن نامه توکلی را منتشر کرده است. وطن امروز نیز در مطلبی با عنوان « جونیور چکاره بود؟ » همین کار را تکرار کرده است.

پرداختن به این مساله در روزنامه‌های اصلاح‌طلب کم رنگ‌تر است. شرق روزنامه‌ای که در ماه‌های گذشته محل انتشار دفاعیات مهدی هاشمی از زبان وکلای وی و برخی چهره‌های سیاسی بوده است، امروز علاوه بر اشاره به نامه توکلی، جوابیه سلیمی نمین به سخنان غلامعلی رجایی را نیز منتشر کرده است.

روزنامه آرمان نیز با رویکردی دو وجهی به نامه توکلی پاسخ داده است. این روزنامه از سویی در مصاحبه با صادق زیباکلام از توکلی خواسته است که به جای پرونده‌های فساد، سراغ اقتصاد دولتی برود که فسادزا است؛ و از سوی دیگر نعمت احمدی در بخشی از مطلبی با عنوان «نامه‌نگاري هاي اين زمانه » برای این روزنامه نوشته: نگاهي دوباره به اصول 84 و 86 قانون اساسي داشته باشيم كه مقرر مي‌دارد: نماينده حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر كند و در اظهارنظر و رأي خود كاملا آزاد است، اما چرا اين تريبون چه توسط آقاي توكلي و چه توسط آقاي رسايي به مسائلي مي‌پردازد كه جزو مسائل مردم نيست بلكه مسائل شخصي و برگرفته از اهداف جناحي است، آيندگان چه اخوانياتي از زمانه ما خواهند داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=139717
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما