یکشنبه 12 بهمن 1393 - 8:09

فضای آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است

علی مطهری، از نمایندگان شهر تهران در مجلس ایران گفته است که فضای آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده، چون وقتی دولتی سر کار بیاید که گرایش اصلاح‌طلبی دارد، از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند. نباید فرد یا گروهی را مادام که دست به سلاح نبرده است، به جرم مخالفت محدود کنیم.

به گزارش ایسنا، مطهری با اشاره به کمتر شدن آزادی بیان در دولت جدید، به خود‌‌سانسوری رسانه‌ها پرداخته و گفته است: از آنجایی که این دولت گرایش به اصلاح‌طلبی دارد، فشار بیشتری روی آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبی را بیان می‌کنم، وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنم می‌بینم که خود‌سانسوری بیشتر شده و مطبوعات امروز خیلی بیشتر از دولت گذشته از توقیف شدن و لغو امتیازشان می‌ترسند و این یک اشکال جدی است.

علی مطهری این صحبت‌ها را روز پنج‌شنبه، نهم بهمن ماه در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری مطرح کرده است.

روشن شدن تکلیف هیأت نظارت بر مطبوعات، یکی دیگر از مسائل مورد اشاره در صحبت‌های مطهری بوده است. او گفته که در این هیأت، یک عده تصمیم کارشناسی می‌گیرند ولی بعد از آن، دادستانی خود تصمیم می‌گیرد و اعلام جرم می‌کند. با این حال باید پرسید وظیفه این هیأت چیست؟ یا آن را تعطیل کنید یا این‌که بدون مجوز آن، روزنامه‌ای تعطیل نشود.

در رابطه با اظهارات علی مطهری، یک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: توقیف زنجیره‌ای مطبوعات در کشور، منوط به این دولت نیست و ریشه طولانی و عمیقی دارد و حتی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز جریان راست افراطی به شدت با صدای مخالف خود برخورد کرد.

محمد صادق جوادي حصار در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: جریان راست افراطی در کشور سالهاست که با در اختیار گرفتن تریبون های مختلف از جمله: صدا و سیما و برخی از مطبوعات، حرف خود را به کرسی نشانده است.

وی با بیان اینکه این جریان در سالهای متمادی تمام تلاش خود را کرده تا رسانه‌هایی که هم جهت با آن نیست و مخالف اصولگرایان افراطی است را توقیف کند، بیان داشت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی به خاطر سیاست وی در خصوص آزادی بیان و تکیه بر گفتگوی تمدن ها، شاهد توقیف زنجیره ای مطبوعات و چوب لای چرخ گذاشتن در جریان گفتگوی تمدن ها بودیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: جریان راست افراطی همواره بدنبال این بوده که با در اختیار قرار گرفتن تریبون های عمومی، مانع از رسیدن صدای مخالف جریان خود به گوش جامعه باشد.

وی اعلام کرد: این جریان در هر دولتی با رویه ای جدید مانع از رساندن صدای مخالف خود و آزادی بیان در رسانه ها می شود اما این در حالی است که هنوز نتوانسته  است شبکه های اجتماعی که امروز بیشترین اطلاعات از طریق چنین شبکه هایی به گوش مردم می‌رسد را در انحصارخود قرار دهد.

جوادی حصار خاطرنشان کرد: اگر روزی شاهد چوب لای چرخ گذاشتن این جریان در گفتگوی تمدن های آقای خاتمی بودیم، امروز نیز شاهد این نوع اشکال تراشیها در کار نماینده دولت و مناسبات بین المللی آقای ظریف و دولت دکتر روحانی  هستیم.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده توس گفت: افراطی های راست، امروز تاریک خانه ای برای خود ساختند که به هر وسیله ای با هر جریان، گفتگو و رسانه ای که مخالف آنها باشد به شدت برخورد می کنند.

این روزنامه نگار اصلاح طلب اعلام کرد: اصل مخالفت این جریان با گردش اطلاعات و آزادی بیان است و هر زمانی که دولت های مختلف سر کار آمدند و در زمینه گردش اطلاعات و آزادی بیان همت گماشتند این جریان راست افراطی برای پیشگیری از نفوذ اطلاعات در بین مردم، برخورد با رسانه ها را سرلوحه کار  خود قرار داده است.

جوادی حصار بیان داشت: دو دلیل که جریان اقتدارگرا به خاطر آن اقدام به این کار می کند این است که از تحقق شعار دولت ها مبنی بر آزادی بیان و گردش اطلاعات، مردم را ناامید کند و از بسط و نفوذ و گسترش آگاهی و دانش عمومی که مانع کار رفتارهای اقتدارانه این جریان می شود، جلوگیری کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=138269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما