یکشنبه 12 بهمن 1393 - 7:18

کهگیلویه وبویراحمد در معرض تنش آبی قرار دارد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از خطر تنش و چالش آبی در شهرهای مختلف استان به دلیل کاهش میانگین بارندگی بلند مدت در استان خبر داد و گفت: برغم اهمیت حیاتی آب، استفاده مطلوبی از روان آبهای سطحی این استان انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، پژمان نیک اقبالی روز شنبه در همایش دوستداران آب و ترنم باران در آموزشگاه دخترانه تیزهوشان یاسوج افزود: این استان با دارا بودن بیش از 10 درصد آب کشور (11 میلیارد مترمکعب) آبهای سطحی ولی هم اکنون با تنش و چالش آبی مواجه است.

وی ابراز داشت: بخش عمده ای از این میزان آب های سطحی یعنی حدود 10 میلیارد مترمکعب آن بدون استفاده از استان خارج می شود.

نیک اقبالی از کاهش130میلیمتری میانگین بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان بارندگی در سالجاری در این استان تاکنون حدود 202میلیمتر بوده است.

وی اظهار کرد: میانگین بارندگی سال زراعی گذشته و تا بهمن ماه حدود 332 میلیمتر بوده است.

نیک اقبالی با بیان اینکه بیش از 90درصد آب آشامیدنی در سطح شهرها و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد از طریق چاه ها تامین می شود از افت فشار در سفره های زیرزمینی خبر داد.

وی تصریح کرد: با توجه به آمارهاری ارایه شده از سوی شرکت آب منطقه ای میزان منابع آب زیر زمینی کهگیلویه و بویراحمد حدود 300 میلیون مترمکعب برآورد شده که از این میزان بیش از 286 میلیون متر معکب آن مصرف شده است.

وی کل میزان تخصیص آب از سدهای موجود در این استان را هم اکنون حدود 255 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برآورد نیاز آب دربخش های مختلف صنعت،آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود دو هزار و 430 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش خواستار آگاهی بخشی و توجه بیش از پیش دستگاه های فرهنگی نسبت به مصرف بهینه آب شد.

سید علی لدنی نژاد از میزان هدروری بالای آب در کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین کشوری و جهانی خبر داد و گفت: سرانه مصرف آب در جهان حدود 110، در کشور 150 و در این استان بیش از 200 لیتر بر ثانیه به ازای هر نفر است.

وی از آغاز اجرای طرح همیار آب با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح مدارس استان خبر داد و گفت: در هر شهرستانی یک آموزشگاه به صورت پایلوت مشخص شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش بر ضرورت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی خانواده ها و دانش اموزان نسبت به مصرف بهینه آب تاکید کرد.

هادی زارع پور افزود: آموزش و پرورش این استان نیز آمادگی همکاری با شرکت های آبفای شهری و روستایی نسبت به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه مصرف بهینه این نعمت الهی را دارد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه و کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و جزو مناطق با بحران آبی در آینده خواهد بود، افزود: این مهم هم اکنون به عنوان یکی از اولویت های اساسی دولت یازدهم و شخص رییس جمهور است.

وی به پرسش مهر رییس جمهور با همین رویکرد و موضوع بحران آبی اشاره کردو گفت: تاکنون بیش از چهار هزار مقاله، پوستر و موضوعات مرتبط با آن از سوی دانش آموزان این استان به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیرآموزش وپروش شهرستان بویراحمد نیز در این همایش آب را مظهر پاکی و بی آلایشی و از نعمت های ارزشمند خداوند دانست و گفت: باید با فرهنگ سازی و مصرف بهینه شکرگزار این نعمت باشیم.

سید محمدرضا شریعتی با بیان اینکه مدارس بویراحمد با دارا بودن بیش از 53 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف دارای بدهی قابل توجهی در زمینه ‘آب بها’ است، خواستار همکاری مسوولان اجرایی استان و شرکت آبفای شهری در این راستا شد.

دانش آموزان دختر آموزشگاه فرزانگان یاسوج نیز در این همایش به اجرای برنامه های هنری و متنوع از جمله اجرای سرود، شعر و دیکلمه با موضوع مصرف بهینه آب پرداختند.

دعای طلب باران از سوی دانش آموزان و شرکت کنندگان پایان بخش این همایش بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=138239
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما