جمعه 10 بهمن 1393 - 16:40

یک دانشکده صنعتی در کهگیلویه بدون هیچ امکاناتی /تصاویر

به گزارش بویرنیوز، هدف از مدیریت فناوری در سطح ملی ایجاد محیط مناسب برای انتقال و توسعه فناوری، تخصیص مناسب منابع برای دستیابی به علوم و تعیین اهداف و اولویت‌های علوم و فناوری است.

وجود مراکز علمی و دانشگاه‌ها در سطح کشور با گستره وسیعی از فناوری‌ها در بخش‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی نیازمند مدیریت به منظور دستیابی به توسعه علمی و فنی است.

اما این گزارش را بهانه قرار داده تا ببینیم در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد و به دنبال آن شهرستان چرام چه نقشی می‌تواند در توسعه کشور و مدیریت فناوری داشته باشد.

دانشکده صنعت و معدن چرام که هدیه دولت‌های نهم و دهم به مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام است یکی از مهمترین دانشگاه‌های استان و شهرستان بوده که می‌تواند به قطب علمی منطقه تبدیل شود.

آنچه در این ماجرا قابل تامل است، نبود شرایط و امکانات لازم دانشکده برای پیشرفت دانشجویان و توسعه شهرستان است.

 

1
بارها و به صورت مکرر از رسانه‌ها، تریبون‌های سخنرانی، مجلات و مقاله‌های پژوهشی از تاثیر محیط آموزشی دانشگاه و مدرسه بر دانش‌آموزان و دانشجویان آگاه شده‌ایم و می‌دانیم شرایط فیزیکی محیط بر بهداشت روانی اثرات زیادی دارد که اگر شرایط فیزیکی دانشگاه مناسب باشد، سبب بهبود و ارتقاء علمی دانشجویان خواهد شد چیزی که متاسفانه دانشجویان دانشکده صنعت و معدن چرام از آن رنج می‌برند.
یکی از راه‌های مهم ارتقاء کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها و ابزار مهم مدیریتی عبارت از ابزار و وسایل کمک آموزشی است که به صورت‌های مختلف می‌تواند در ارتقاء آموزش دانشگاه‌ها موثر واقع شود.

متاسفانه در دانشکده صنعت و معدن چرام شاهد عملکرد متفاوتی هستیم به گونه‌ای که شأن و منزلت دانشجو و دانشگاه رعایت نشده و دانشجویان از این موضوع گلایه دارند که مورد بی‌توجهی مسئولان چرام قرار گرفته و تاکنون موفق به اظهار نظرهای خود نشده‌اند.

2

بعد از گذشت 2 سال از افتتاح این دانشگاه، دانشجویان با مشکلاتی چون نداشتن محوطه مناسب و دیوارکشی دور آن درگیر هستند و این در حالی است که فرماندار سابق در سال 91 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: بلوار ورودی خیابان دانشکده به نام بلوار دانشجو نام‌گذاری شده و عملیات بازسازی و چمن‌کاری و نصب تابلو و زیباسازی محوطه آن با 400 میلیون تومان اعتبار در حال انجام است.

نبود امکانات تخصصی و همچنین فقدان اینترنت، عدم محیط فیزیکی مناسب، نداشتن فضای سبز و مشکلات متعدد دیگر سبب شده تا دانشگاه این شهرستان در عین وجود پتانسیل‌های فراوان، از پیشرفت لازم در سطح علمی برخوردار نباشد.

م.ر دانشجوی ترم دوم این دانشکده که از استان مرکزی به این شهرستان آمده با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب دانشکده صنعت و معدن چرام، عدم وجود کارگاه جهت کار عملی را یکی از مشکلات این دانشکده دانست و گفت: کتاب یکی از اجزای جدا نشدنی با دانشجو است و به تبع آن کتابخانه در محیط آموزشی دانشگاه یکی از اجزای مهم و کلیدی به شمار می‌رود که متاسفانه ما از این مقوله نیز بی‌بهره هستیم.

3

دانشجوی دیگری که در رشته عمران این دانشگاه مشغول به تحصیل است مهمترین بحث را گلایه از سرپرست دانشگاه یونس شکاری می‌داند که به صورت خیلی نامنظم به دانشگاه رفت و آمد دارد و در بررسی مشکلات دانشجویان ضعیف عمل می‌کند.

که البته این گلایه را خبرنگاران شهرستان هم دارند چراکه با وجود تماس‌های مکرر، تاکنون موفق به صحبت کردن و بیان مشکلات با این مسئول نشده‌اند چراکه از پاسخ دادن امتناع می‌ورزند.

دانشجوی رشته مکانیک این دانشکده که تاکید داشت نامش فاش نشود با بیان اینکه دانشکده صنعت و معدن چرام فقط نام دانشگاه دولتی را به یدک می‌کشد و فاقد هرگونه امکانات است، ابراز کرد: محوطه دانشگاه وضعیت بسیار نامطلوبی دارد، مشکل دیگر سرویس دانشگاه است و بیشتر مواقع ما مجبوریم پیاده تا خوابگاه برویم که فاصله زیادی هم با دانشگاه دارد.

وی اضافه کرد: مدیر آموزشی دانشکده یک یا دو نفر بیشتر نیست که همه کارهای دانشگاه بر عهده آنهاست و آنگونه که باید نمی‌توانند دانشجویان را راهنمایی کنند و این موضع تاکنون سبب ایجاد مشکلات زیادی برای دانشجویان در بحث انتخاب واحد شده است.

عدم وجود سیستم سرمایشی در خوابگاه، پایین بودن کیفیت غذا، وضعیت نامناسب زباله‌ها در محوطه دانشکده و مسیر نامناسب رفت و آمد از دیگر مشکلاتی بود که دانشجویان این دانشکده به آن اشاره داشتند.

4

*در زیر اظهارات برخی از مسئولان در خصوص دانشکده صنعت و معدن در زمان‌های مختلف را مرور می‌کنیم:

*اردوان ارژنگ رئیس دانشکده یاسوج در آیین افتتاح دانشکده صنعت و معدن چرام اظهار داشت: باید با همکاری همه‌جانبه مدیران اجرایی و نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام کمبودهای این دانشکده هر چه سریع‌تر برطرف شود.

*حسین شهاب‌الدین، مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت خیز کشور نیز در این مراسم گفت: با افتتاح دانشکده صنعت و معدن چرام این امکان فراهم شد تا جوانان مستعد شهرستان با کسب معلومات کافی بتوانند در صنایع نفت و گاز کهگیلویه و بویراحمد جذب شده و همکاری لازم را داشته باشند.

وی، افزود: این دانشکده می‌تواند منشا خیر و برکت برای کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام باشد و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه ایفا کند.

*سید حسین صابری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در سخنانی اظهار داشت: از آنجا که چرام در زمینه صنایع و معادن قابلیت‌های مطلوبی دارد این دانشکده می‌تواند در بالفعل کردن چنین ظرفیت‌هایی نقش بسزایی داشته باشد و علاوه بر آن موجب رونق روزافزون علم و دانش در این شهرستان باشد.

بی‌شک در طول سال‌های اخیر از دانشکده صنعت و معدن سخن‌های بسیار شنیده‌ایم و قول‌های فراوانی داده شد که بسیاری از آنها به دلایل مختلف عملیاتی نشد و اکنون در برهه‌ای دیگر به نظاره خواهیم نشست تا بنگریم که آیا وعده مسئولان نقد است و یا نسیه.

—————————-

گزارش از نسرین هاشمی/ فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=138075
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ای کاش تعطیل شود، این دانشگاههای سر هرکوچه و بازار خیانتی است به علم و مردم ، مقایسه کنید مهندسی شیراز و تهران و شریف و اصفهان را با دانشکده ای در پای کوه در ده کوره ای با ده هزار جمعیت در یک روستا-شهر ، دانشجویان بااستعداد این منطقه باید در دانشگاههای معتبردرس بخوانند نه در این دانشگاه نما، نمیدانم هیئت علمی این دانشگاهها رااز کجا می آورند ، باکدام استاندارد باکدام سواد وتوان ! هرکسی ارشد گرفت که استاد دانشگاه نیست که متاسفانه بکار گرفته میشوند

    • ناشناس گفت:

      احسنت بر این نقد منصفانه ، هرجا دلشان خواست دانشکده زدند واقعا اینکار ظلم در حق علم و دانشو فرزندان بااستعداد منطقه است. البته حتما منظورتان از ده کوره چرام نیست ، همینکه دانشکده را بردند پای کوهی بی آب و علف ساخته اند  قبول دارم ده کوره میشود نام نهاد 

    • امید-چرام گفت:

      متاسفانه شهر چرام  هزار درد دارد و به دست یه جاهل که فکر میکرد با این کار شهر زادگاهش پیشرفت میکند این دانشکده تاسیس شد. این دانشکده بع غیر از به وجود آوردن مشکلات فرهنگی و … در شهری که بی بهره از اکثر امکانات است ظلمی بود هم بر مردم این شهر و هم بر دانشجویانی که به این شهر می آیند و نه امکاناتی هست و نه استادی و…نه علمی….مردم این دلسوزی های جهلانه مسولان را هیچ وقت نمی بخشن.کاشکی این همه بودجه صرف تامین نیازهای دیگر شهرمان میشد. عاقبت این دانشکده تعطیلی است.

  2. چرام گفت:

    اقاي بي ادب بهتر اول مودب باشي بعد انتقاد كني چرام ده كوره نيست چرام يكي از زيباترين شهرهاي استان است اگر مسئولين لياقت ندارند و عرضه ندارد بايد از اونها انتقاد كرد نه اينكه يه شهر را ده كوره نام ببريد پس بهتر اول مودب باشي بعد نقد كني اقاي ناشناس

    • ناشناس گفت:

      اتفاقاناشناس کاملا درست گفته و کاملا منطقی نقد کرده حالا بجای ده کوره بنویسید ساخت دانشگاه در زیباترین شهر دنیا و بقیه مطلب رو بخونید کاملا صحیح  صحیح گفته ، حرف حساب جواب نداره 

    • کیوان گفت:

      خب بنویسید ساخت دانشکده در مدرن ترین شهر استان و منطقه جنوب غرب کشور در کوهپایه یک کوه بی نشان بدور از باقجفت شهرو روستا در منطقه ای بین المللی با جمعیتی میلیونی امابدون هیچگونه امکاناتی ، خداییش من شرکت داشته باشم هرگز فار غ التحصیلان این دانشکده های مدرن و مجهههههههههز را هرگز استخدام نمیکنم چون در این مراکز کسی چیزی یاد نمیگیرد ،فقط ی مشت جزوه حفظ میکنند و استعداد و تواناییشان هدر میرود ، حالا هرجور میخواهید حسابش کنید

  3. گرمسیری ساکن بویراحمد گفت:

    مه یو هم تقصیر حاج زارعیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. من گفت:

    تهران و اصفهان تحصیلکرده ای که توی انحصار طلب باشی بگذار بر بام دنا هم دانشگاه شود …… شمایی که …. عاقلان دانند …. بقول محبوب قلبها احمدی نژاد عزیز آب رو باید ریخت جایی …………….

دیدگاه شما