چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 18:24

تصرفات فاحش منابع ملی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در نشست کارگروه مبارزه با پدیده زمین خواری این استان با تاکید برلزوم برخورد جدی با هرگونه تعرض به اراضی ملی، خواستار شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی در زمینه پدیده زمین خواری در این استان شد.

به گزارش بویرنیوز، سید حسین کاظمی از اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای مبارزه جدی با پدیده زمین خواری خبر داد و گفت: عزم استاندار و مجموعه دستگاه های امنیتی و قضایی در کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه راسخ و قاطعانه خواهد بود.

وی با بیان مصادیقی از تصرفات عدوانی و تغییرات کاربری غیراصولی در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهرستان های بویراحمد و دنا، بیان کرد: نمونه بارز آن پیاده رو فروشی از سوی شهرداری ها است.

وی تاکید کرد: دخالت های قومی و طایفه بازی در برخی تصرفات عداونی منابع ملی از سوی خود نهادهای دولتی و کارکنان دستگاه ها مشهود است.

کاظمی بیشترین تصرفات و تغییرات غیراصولی و غیرقانونی را مربوط به مناطقی همچون شهرک های امام حسین(ع) و امام علی (ع) یاسوج ، مادوان و مناطق در اطراف شهر سی سخت دانست.

وی ابراز داشت: در شهر مادوان هیچگونه فضایی برای ایجاد فضای سبز پیش بینی نشده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد افزود: در حالی که هم اکنون در بالا دست این شهر شاهد تصرفات آشکار منابع ملی و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

کاظمی افزود: حتی برخی سرانه هایی مربوط به فضاهای عمومی در شهر مادوان که مربوط به قبل از انقلاب بود به تاراج رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست از تخلفات آشکار و مشهود دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی در این زمینه خبر داد.

عزت الله بهشتی فر افزود: تاثیر و نقشی که خود دولت و دستگاه های اجرایی در زمینه بروز پدیده زمین خواری داشته بیش از افراد حقیقی بوده است.

وی گفت: هرگونه واگذاری اراضی ملی، کشاورزی و منابع طبیعی باید به تایید کمیسیون های مختلف 31 و 32 در جهاد کشاورزی و کمیسیون ماده سه در منابع طبیعی برسد.

بهشتی افزود: با بررسی های انجام شده هم اکنون بیش از 765 هکتار در سطح استان بدون هیچ گونه مجوزی و طرح های مصوب واگذار شده اند که 156 هکتار ان مربوط به شهرستان بویراحمد است.

وی با اشاره به آمارتکان دهنده و مبارزه جدی با پدیده زمین خواری در سطح استان، گفت: در منطقه ای به نام تل سیاه سی سخت که روزگاری به دلیل انبوه جنگل و درخت به این نام شهرت یافته بود اکنون شاهد وقوع بزرگترین فاجعه زیست محیطی و تصرفات فاحش منابع ملی در این منطقه هستیم.

وی ابراز داشت: مناطقی در وسط انبوه جنگل های بلوط در شهرستان دنا به برخی افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده و ساختمان هایی نیز در آن احداث شده که ارزش افزوده زیادی نیز دارد.

بهشتی افزود: البته حکم قلع و قم آنها را از شورای تامین استان گرفته ایم رای نهایی هم صادر شده و اگر چه بسیار تحت فشار هستیم اما به زودی اقدام به اجرای حکم خواهیم کرد.

وی با اشاره به تخلفات آشکار برخی نهادهای اجرایی و دولتی در زمینه واگذاری ها، گفت: منابع طبیعی استان اقدام به واگذاری یک هکتار زمین برای اجرای طرحی در گچساران کرده اما اکنون پروانه ساختمانی حدود 73 هکتار در دست دارد.

بهشتی گفت: در جایی دیگر یک هکتار به متقاضی واگذار شده اما سند نهایی برای آن شخص 106 هکتار صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد به موضوع وجود دستهای پنهان و مافیای زمین خواری در استان اشاره کردو افزود: زمینی از اراضی ملی درشهر سی سخت به یک واحد شن و ماسه واگذار شده که در آن زمان خود منابع طبیعی اجازه ساخت بیمارستان را در این زمین نداده بود.

بهشتی اظهار کرد: در 9ماه سال گذشته بیش از یکهزار و 156پرونده مربوط به منابع طبیعی و تصرفات عدوانی منابع ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.

وی ابراز داشت: یکهزارو 164 فقره از این تعداد حکم به سود منابع طبیعی و 319 فقره نیز حکم علیه منابع طبیعی صادر شده است.

برخی از دستگاه های عضو این کارگروه از جمله شهرداری یاسوج، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن به بیان مصادیقی از بروز پدیده زمین خواری و نقش افراد حقوقی در این راستا پرداختند.

رییس اداره حقوقی و املاک شهرداری یاسوج از واگذاری حدود هفت هکتار زمین در حاشیه رودخانه بشار به یک شخص حقیقی خبر داد و گفت: با توجه به صدور حکم قطعی برای واگذاری این میزان اراضی به این شخص دفاعیات متعدد شهرداری نیز تاکنون در این زمینه بی فایده بوده است.

فردوس درویش با اشاره به اجرای طرح پارک ولایت در حاشیه رودخانه بشار یاسوج نیز گفت: با وجود اینکه فشارهای زیادی از سوی افراد حقیقی و حقوقی در این راستا جود داشت اما شهرداری با اعمال قدرت تاکنون توانسته اقدام به عملیاتی کردن این پارک کند.

ایرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137888
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    در منطقه سروک و در منطقه معصوم آباد تمام فضاهای سبز تغییر کاربری داده شدند لطفا پی گیری کنید

    • یک روستایی گفت:

      خخخخ….تمام تصرفات زر سر خود منابع طبیعیه …بابای من مجوز نمیده خو…خخخخخخ

  2. کبک گفت:

    برادر من  اگه یه شب  از خواب ناز پاشی و به همین منطقه تل سیاه بری  صدای اره برقیا رو میشنوی که مشغول قطع کردن درختای مظلوم بلوطن،بعدشم شما که مامور گشت دارید چجور تمام ملت می بنن که هرروز داره حنگلا کچل میشه و مقدارشون کم میشه اما  شما و ماموراتون نمیبینند ،یه شبه که نیومدن درختای یه منطقه رو قطع کنن تبدیل به باغ بشه، ملت از همه چی خبر دارن 

  3. ناشناس گفت:

    حالا که به قول حضرتعالی تل سیاه با ان بیشه انبوهش بر یاد رفته و منطقه بریدون و کلنجه و چمنزار و دشت منطقه دشتک به تاراج رفته و به جای بلوطهای چند صد ساله هلو و گوجه می کارند و با اشغال مناطق زندگی وحوش و پرنده ها و سمپاشی مداوم و از بین رفتن گونه های جانوری ، اکوسیستم منطقه را به هم زده اند قطعا اسنادی درست کرده اند که مالکیت انها را اثبات میکند و انها را مجاز به تخریب و تصاحب منابع ملی و ثروت ایندگان می نماید.

  4. بنده گفت:

    سروک بله واقغا غارت شده

  5. دانشجوی بیدار گفت:

    جناب مهندس بهشتی با سلام و سپاس : یک از بزرگترین و ناگوارترین زمین خواریها در استان و شاید کشور در منطقه سرنجدکل یاسوج اتفاق افتاده است که هنوز هم تجاوز وحشتناک و بی رحمانه به حریم منابع طبیعی در این مناطق ادامه دارد و همگان شاهد بودند که اهالی منطقه ده برآفتاب تا کنون چندین بار این مناطق را شخم زده اند و بخشی از زمینهای اطراف آن را تصرف کرده اند . البته انتظار داشتیم جنابعالی بدون ملاحظه نگری وبا شفافیت به این تجاوزات و دست اندازیها اشاره میکردی تاراج سرنجد کل را برای همگان روشن میکردی

  6. اداره راه وشهرسازي گفت:

    تخلفات كنار جاده اي هم كم نيستند اكثر حريم هاي اصلي وفرعي با اين مشكل دست وپنجه نرم ميكنند بريد ببينيد تالارهاي عروسي در محمود آباد چكار كه نكردند وا اسفا….

  7. بيدارباش گفت:

    در منطقه توريستي و گردشگري چهاردره سرنجل كل كارخانه سنگ شكن مجوز داده شده مسئولين پاسخ دهيد

  8. رضا گفت:

    سرنجلکل مال کسانی هست که خون دادند برای کشورش نه تو که به اسم دانشجوی بیدار مدعی شدی؟

  9. و گفت:

    پشت دانشگاه ازاد بلهزار پیگیری شود

  10. ناشناس گفت:

    دانشجوی بیکار مریض سرنجل کل درخت نداشته که قلع و قمع شده باشه .در همسایگیش  دارن قلع و قمع میکنن چشم خوابت نمیبینه بقیه جاها چطور یه سر برو منطقه دشتروم ببین تو این چند سال در منطقه دمکره چطور تا تونستن باغ زدن اونم جاهاییکه مشخصه هیچی نبوده خدارو شکر گوگل ارت میتونه همچی رو مشخص کنه؟ مزدک و مادوان چطور مختار رو دیدی؟ منطقه سرنجل کل طبق نسخهای موجود هر طایفه ای متعلق به روستای ده برافتابه 

    • دانشجوی بیدار گفت:

      احساساتی نشو مومن طبق نسخهای موجود ده برآفتابی ها چند دهه پیشبه اینجا مهجرت کردند در حالی که همگان میدانند ده برآفتابی ها به واسطه خون بها قسمتی از این منطقه را به دست آورده اند و در اصل مربوط به طایفه آقایی میباشد

دیدگاه شما