چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 12:55

مظلومت شاه‌غالب(ع) در دل محرومیت‌های سیلاب‌کلوار + تصاویر

مظلومیت امام‌زاده شاه‌غالب از مهم‌ترین اماکن زیارتی میان سه استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در دل محرومیت‌های سیلاب‌کلوار جلوه‌گر تصویری ناخوشایند است.

خبرگزاری فارس: مظلومت شاه‌غالب(ع) در دل محرومیت‌های سیلاب‌کلوار + تصاویر

به گزارش بویرنیوز،  استان کهگیلویه و بویراحمد به‌رغم این که دارای منابع، معادن، ظرفیت‌ها و استعدادهای ناب در زمینه‌های اقتصادی و در حوزه مادی است اما میراث گران‌بهای معنوی زیادی هم دارد.

این استان در منطقه‌ای واقع شده که فرزندان و نوادگان ائمه اطهار از این محل برای رسیدن به مقصد نهایی خود گذر کرده‌اند و حتی بنا به اقوال، گفته‌ها و روایات متعدد محل عبور حضرت ثامن‌الحجج(ع) نیز بوده است.

در این بین امام‌زادگان و فرزندان ائمه که دارای کرامات بوده‌اند نیز در این استان دفن شده‌اند که از معروفترین آن‌ها می‌توان از حضرت بی‌بی‌حکیمه (س) یاد کرد که اکنون می‌رود با همت مسئولان و مردم به عنوان چهارمین حرم اهل بیت (ع) کشور شناخته شود.

در مناطق مختلف استان از بهمئی گرفته تا یاسوج، لوداب، چاروسا، دیشموک و سیلاب‌کلوار اما‌م‌زادگان واجب‌التعظیم زیادی وجود دارند که فرزندان و نوادگان زیادی داشته و گاه تعداد نوادگان کنونی آن‌ها که همان سادات هستند جمعیت ده‌ها هزار نفری استان را شامل می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سادات امام‌زاده علی و سادات شاه‌غالب(ع) اشاره کرد.

هرساله تعداد بسیار زیادی از زوار هم‌استانی و سایر استان‌های دیگر به پابوس این فرزندان ائمه اطهار می‌آیند و برای نمونه در هر سال بیش از یک میلیون نفر در منطقه بی‌بی‌حکیمه حاضر می‌شوند و چنین وضعیتی در مقیاس کمتر در اماکن زیارتی همانند امام‌زاده علی(ع) و شاه‌غالب حضور پیدا می‌کنند.

اما بحث امروز ما در خصوص اما‌م‌زاده واجب‌التعظیم شاه‌غالب(ع) است که سادات شاه‌غالبی به تعداد بسیار زیادی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری و حتی خوزستان پراکنده‌اند.


نمایی از امام‌زاده شاه‌غالب(ع) در منطقه محروم سیلاب‌کلوار

هر ساله تعداد بسیار زیادی از زوار حتی با پای پیاده و بدون استفاده از هرگونه پاپوش به زیارت اما‌م‌زاده شاه‌غالب شرفیاب می‌شوند بدون این که امکاناتی در منطقه برای پذیرایی از این تعداد کثیر زوار وجود داشته باشد.

عکس‌ها و تصاویر خود گویای مظلومیت امام‌زاده شاه‌غالب است و نشان می‌دهد که همین چند خشت و آجر نیز بیش از یکی دو سال نیست که روی هم گذاشته شده و خدا می‌داند که زوار بی‌شمار این امام‌زاده در همه این سال‌ها با چه رنج و عذابی در این منطقه حضور پیدا می‌کرده‌اند.

در همین خصوص حجت‌الاسلام امان‌الله حسینی از سادات امام‌زاده شاه‌غالب در سفر اخیر استاندار به منطقه سیلاب‌کلوار به دردها و زجرهای زیادی که مردم این منطقه تاکنون کشیده‌اند اشاره کرد و مهم‌ترین خواسته مردم را رسیدگی به وضعیت این اما‌زاده واجب‌التعظیم دانست.


نمایی از محرومیت مردم سیلاب‌کلوار


فضای آموزشی دانش‌آموزان سیلاب‌کلوار


زنان سیلاب‌کلواری در انتظار خدمات برای رهایی از مشقت

مهاجرت مردم سیلاب‌کلوار به شهرهای دیگر و به‌خصوص حاشیه‌نشینی در اطراف شهر یاسوج اکنون معضلی برای خود آن‌ها شده چرا که در حاشیه مرکز استان با کمترین و به نوعی بدترین نوع خدمات از جمله آب، معابر و فضاهای آموزشی روبرو هستند.


فریاد مرد سیلاب‌کلواری از نداری‌ها

حجت‌الاسلام حسینی در این سفر از زجری که زوار شاه‌غالب می‌کشند سخن به میان آورد و گفت: این اما‌م‌زاده واجب‌التعظیم در استان کهگیلویه و بویراحمد و در میان نوادگان خود مظلوم واقع شده و چهارمحالی‌ها و خوزستانی‌ها بیشتر قدر وجود این فرزند ائمه را می‌دانند.

هر چند که حضور مسئولان استانی به همراه نماینده مردم در مجلس حرکتی ارزنده برای پی‌گیری محرومیت‌ها بود اما باید در عمل به کمک مردم مظلوم سیلاب‌کلوار شتافت و در ضمن بیش از هر چیز شاه‌غالب(ع) را از این مهجوریت و مظلومیت خارج کرد.

منطقه‌ای که هم جاذبه‌های سیاحتی دارد و هم جاذبه‌های گردشگری مذهبی در آن نهفته است و می‌تواند به کمک صنعت توریسم و گردشگری در استان بیاید.

اما در این راستا خط فقر در محور مارگون به سیلاب‌کلوار بیداد می‌کند و مردم در همه زمینه‌ها با محرومیت مواجهند، مردمی که نمی‌دانند از بی‌آبی بنالند و یا از نبود مدرسه و امکانات رفاهی همچون خانه بهداشت و درمانگاه فریاد بگویند.

نبود جاده مناسب و آسفالته در ده‌ها کیلومتر مانده به امام‌زاده خود مشکل بزرگی است که باید مسئولان استانی هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام کنند چرا که بدون آسفالت، جاده و راه مناسب توسعه در منطقه ایجاد نمی‌شود.

در سفر به سیلاب‌کلوار معلوم شد که مردم دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان خود را دارند آن‌جا که بیش از هر چیز وضعیت بد مدارس خود را به خبرنگاران نشان می‌دادند.

کلاس‌های درسی که به همه چیز جز کلاس درس شباهت داشت در خود دانش‌آموزانی را جای داده که بهترین استعدادهای استان به‌شمار می‌روند و فرزندانی از همین دیار به مناصب مهمی همچون وزارت هم رسیده‌اند.

مردمی که نشان دادند دغدغه دین دارند و بعد از مدرسه از فضای مساجد خود هم گلایه‌مند بودند و انتظار داشتند که مسئولان برای ساخت مسجد به کمک آن‌ها بیایند و در هر روستا مردم با قول اهدا زمین برای ساخت مسجد این‌گونه مسئولان را ترغیب و تشویق به مسجدسازی می‌کردند.

حال وظیفه مسئولان استانی است که در منطقه سیلاب‌کلوار هم به محرومیت‌ها رسیدگی کرده و هم سعی در رفع مظلومیت از چهره امام‌زاده شاه‌غالب (ع) داشته باشند، مکانی که با کمی توجه بیشترین قطب گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد در ابعاد مختلف از جمله گردشگری مذهبی خواهد بود.

==================

گزارش از داریوش بهنیازاده/فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137864
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مغلوب گفت:

    قربان شاه غالب بروم ، یه فکری به حال فقر و بدبختی زنده ها بکنید. زنده هایی که به خاطر نان شب شخصیت انها لگدمال شده است

  2. ناشناس گفت:

    اخ من جونوم سی هم استانیل عزیزوم

  3. خسرو _ج (تنگ سپو) گفت:

    درود خدا و رسول خدا وائمه هدي بر همه خادمان وزحمت كشان صادق وپاك ومومن ودينمدار علي وار زندگي كن منجمله بخشدار.فرماندار دهيار.استاندار.نماينده ولي فقيه.امام جمعه.فرمانده سپاه شهرستاني.استاني .ملي وكساني كه مدعي حاكميت دنيا هستن.و بنياد ملي بركت وكوثر وخاتم لعنت خدا بر تحريم ها…………………………………………………………………………!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • نه سرپیاز نه ته سیر گفت:

      خدمتشون مشخصه وهمه این خدماتی که مرقوم فرمودی درچهره، کلاس و…..مردم شاه غلب دیده میشود؟

دیدگاه شما