چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 11:52

وزیر بهداشت: محرومیت‌ها دلم را به درد آورد

وزیر بهداشت تاکید کرد: مشاهده رضایت مردم از عملکرد حوزه سلامت، بویژه در مناطق محروم، خستگی یک سال و نیم کار فشرده را از تن من و همکارانم خارج می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی با عنوان «از بندر عباس تا روستای تیسور» که در وب‌سایت شخصی خود قرار داده به تشریح دستاوردهای سفرش به استان هرمزگان پرداخت.

وی در وب سایت شخصی‌اش آورده است:« مشاهده رضایت مردم از عملکرد حوزه سلامت، به‌ویِژه در مناطق محروم، خستگی یک سال و نیم کار فشرده را از تن من و همکارانم خارج می‌کند. این احساس را در سفر به استان هرمزگان نیز داشتم.

خوشبختانه به همت رئیس دانشگاه علوم پزشکی و همکاری مسئولان این استان کارهای خوبی در قالب طرح تحول سلامت صورت گرفته است. حضور متخصصان در بخش‌های مختلف با سفر قبلی به واقع قابل مقایسه نیست. امروز در تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان، جزایر و حتی مناطقی که جمعیتی کمتر از ١٥٠٠ نفر دارند، پزشک حضور دارد؛ مناطقی که در گذشته از داشتن یک پزشک هم محروم بودند. البته همچنان کمبودهایی نیز وجود دارد و در برخی مراکز با تراکم جمیعتی بیشتر، نیازمند حضور چند پزشک هستیم که تلاش می‌کنیم این امر نیز محقق شود.

برای تعمیر و تجهیز بیمارستان‌های فعلی نیز نهایت تلاش خود را به کار خواهیم برد اما واقعیت این است که بیش از نیمی از تخت‌های بیمارستانی موجود استان فرسوده است و به هزار تخت بیمارستانی جدید هم نیاز داریم. تأمین این میزان اعتبار از توان دولت خارج است و برای جلب مشارکت بخش خصوصی باید به سوی واقعی شدن تعرفه‌ها برویم. با حضور بخش خصوصی و البته نظارت دانشگاه می‌توانیم شاهد برداشتن قدم‌های بزرگی باشیم که در نهایت موجب جلب رضایت و اعتماد مردم می‌شود.

برای خانه‌های بهداشت استان و تأمین پزشک مراکز بهداشتی و درمانی هم انشاءالله اعتبار مناسبی اختصاص می‌یابد و امیدوارم با جدیت استاندار محترم و همکاران دانشگاه علوم پزشکی، حلقه‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت کامل شود و سال آینده توأم با خبرهای خوبی برای مردم منطقه باشد.

جلسه با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز برایم بسیار دلنشین بود؛ متخصصان گران‌قدری که بسیاری‌شان برای نخستین بار که از شهرهای دیگر به این استان آمده‌اند، با مشاهده محرومیت مردم، نذر کرده‌اند بمانند و خدمت کنند و حالا بیست تا سی سال است که در این استان مشغول کار و در خدمت مردم هستند. نکات اخلاقی نهفته در سخنان این عزیزان به‌واقع ارزشمند بود.

دیداری هم از میناب داشتم. وضعیت بهداشت و درمان این شهر در مقایسه با سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات قابل ملاحظه‌ای کرده اما همچنان کمبودهایی در این بخش وجود دارد و با توجه به جمعیت مراجعه کننده به تنها بیمارستان میناب، وزارت بهداشت از ساخت یک بیمارستان جدید در این شهرستان حمایت می‌کند. سخنان امام جمعه میناب حجت الاسلام معتمدی‌فر و تقدیر و تشکر ایشان از خدمات جامعه پزشکی که سیمای سلامت استان را متحول کرده است، بسیار دلگرم کننده بود.

طی این سفر شاهد آغاز به کار واحد دندانپزشکی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد هم بودیم و همزمان ٤٨ واحد دندانپزشکی با هدف ارائه خدمات درمانی و نیز پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در سطح شبکه بهداشت و درمان استان افتتاح شد.

در شهرستان بشاگرد با همراهی استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به یکی از مناطق بازسازی شده پس از زلزله رفتیم. متأسفانه در این منطقه که در حاشیه سردشت و شهرستان بشاگرد قرار دارد، مدت‌هاست مردم با مشکل تامین آب آشامیدنی بهداشتی مواجه هستند و به رغم بازسازی صورت گرفته و ساخت تعدادی واحد مسکونی، هنوز تعدادی از ساکنان زیر کپر زندگی می‌کنند و به دلیل وضع اقتصادی نامناسب، اغلب‌شان قادر به پرداخت حق انشعاب آب شرب نیستند.

با این که نخستین سفرم به این منطقه نبود؛ باز هم دیدن این حد از محرومیت و حجم کم پیشرفت‌های عمرانی و اقتصادی دلم را به درد آورد. از استاندار هرمزگان خواستم ترتیبی اتخاذ کند که برای رفع مشکلات بهداشت محیط و به‌ویژه کمک در خرید انشعاب آب شرب بهداشتی به ساکنان بی‌بضاعت و کم بضاعت منطقه کمک شود.

از مرکز بهداشتی درمانی روستایی منطقه محروم تیسور از توابع بخش گافر و پارمون شهرستان بشاگرد که در نزدیکی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد نیز دیدار کردم.

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم این روستا، حضور یک پزشک عمومی و فعال بودن داروخانه و آزمایشگاه، علیرغم محرومیت، دورافتادگی و نداشتن جاده مناسب جای خوشحالی دارد.

در مجموع اما با وجود اقدامات زیادی که در منطقه بشاگرد صورت گرفته، هنوز محرومیت‎ها در این منطقه باقی است. البته دولت به مناطق محروم توجه جدی دارد، به ویژه مناطق مرزی که پاسدار دین و شرف و ناموس کشور هستند اما همه ما باید بدانیم آنچه باعث آرامش هموطنان می‌شود این است که احساس کنند خدمتگزاران آنها صادقانه هر آنچه در توان دارند، انجام می‌دهند.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137838
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اشنا گفت:

    کاش یه سری هم به بیمارستان امام سجاد یاسوج میزدی دراین بیمارستان حدودا یکماه پیش به اتفاق همسرم جهت انجام نوار قلب مراجعه نمودیم 
    ازساعت 7 شب تا12ونیم بعدازآ5ساعت اونم با مراجعه مکرر به سوپروایزر 

دیدگاه شما