دوشنبه 6 بهمن 1393 - 17:14

پشت پرده تلاش برای حذف برخی دانشگاهها در کشور چیست؟/ وقتی دکترا گرفتن نقل و نبات می شود

برخورد سهل انگارانه با دانشگاه آزاد و اعطای بی رویه مجوز از سازمان تحت نظارت شما به طوری که برخی این تصور برایشان پیش آمده که دفتر گسترش وزارت علوم حیات خلوت دانشگاه آزاد است.

گروه علمی – موضوع افزایش رشته ها و دانشگاهها همواره چالش برانگیز بوده است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصرامید، روزگاری دانشگاه رفتن در کشور دشوار بود و حتی بسیاری را برای گرفتن مدرک به خارج از کشور می کشاند اما به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این روزها شاید رفتن به دانشگاه از آسانترین کارها باشد.

این راحت شدن ورود به دانشگاه که ما را تا حدی به کشورهای خارجی در پذیرش دانشجو نزدیک می کند، البته معایب و محاسنی هم دارد.

حسن این کار جلوگیری از خروج ارز از کشور، تقویت بنیه علمی کشور، کارآفرینی، درآمدزایی برای دولت و در یک کلام خودکفایی در آموزش عالی است.

از سوی دیگر اگر کنترلی بر این رشد نداشته باشیم، کشور به فاجعه ای دچار خواهد شد که آثار آن هیچگاه از کشور پاک نخواهد شد.

نگارنده سال ۹۰ به معضلی عجیب در کشور در یکی از رسانه ها اشاره داشت و آن مهم، رشته محل هایی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد بود که عملا هیچگاه در دفترچه ثبت نام نبود، اما فرد در آنها پذیرفته می شد.

علت چنین امری این بود که اساسا در این رشته – محل ها قوانین حاکم بر جذب و تاسیس رشته رعایت نشده و این دانشگاه به صورت غیرقانونی اقدام به جذب دانشجو انجام می داد و در نهایت وقتی وزارت علوم با عمل انجام شده روبرو می شد مجبور به تائید آن کد رشته محل می شد.

در برخی از این واحدهاهی دانشگاه آزاد که اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می کردند حتی یک عضو هیئت علمی نیز وجود نداشته و این دانشگاهها بیشتر به یک بنگاه مدرک تبدیل شده تا یک مکان آموزش و پرورش.

اما بنا بر این شد تا در دولت روحانی به وضع دانشگاه هها سامان داده شود و متاسفانه برخلاف شعارها در این دوره نیز شاهد اقدام جدی نبودیم.

یک منبع آگاه در وزارت علوم به عصرامید گفت، که در زمان سرپرستی دکتر نجفی در وزارت علوم متاسفانه به صورت بی رویه و بدون بررسی به رشته های و دروه های دانشگاه آزاد مجوز داده شد.

به طور مثال در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد که ۳ عضو هیئت علمی هم ندارد حدود ۲۰ رشته در مقطع دکترا اقدام به جذب دانشجو می کنند.

اکنون وضعی که در دولت قبل درباره مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد حاکم بود درباره مقطع دکترا تکرار شده و راهیابی به این مقطع بی اغراق آنقدر آسان شده که دکترا گرفتن همانند نقل و نبات است.

بی تردید این نگاه صرف کمی به آموزش عالی در بعد جذب دانشجو و مدرک دادن به خیل عظیمی از دانشجویان که سواد کافی ندارد و استاندارهای آموزشی درباره آنها رعایت نشده پیامدهای منفی فراوانی را برای ملتی خواهد داشت که می خواهدبا شعار اقتصاد مقاومتی خو تولید کننده باشد و خودکفا شود.

متن گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی توسط مجلس (اینجا بخوانید) نیز حاوی نکات نگران دهنده فراوانی است که تامل در آن هر انسانی را نسبت به آینده کشور نگران می کند.

اما نکته حائز اهمیت در این میان این که مسولین وزارت علوم بجای برخورد با این شیوه بی حساب و کتاب و فله ای دانشجو، به دنبال حذف دانشگاههای دیگر هستند.

در همین حال مدیرکل گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد واحدهای زیان‌ده دانشگاه پیام نور گفت: رویکردی که وزارت علوم برای رفع این مشکل اتخاذ کرده ، تجمیع برخی واحدهای این دانشگاه است.

اما بخش دیگر گفتگوی حسینی نیز موضوع را جالبتر می کند.

مدیرکل گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که در موسسات غیرانتفاعی ، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی مشکلی به نام واحدهای زیان‌ده وجود دارد که اقدام وزارت علوم برای رفع این مشکل ارائه مجوز جدید با رویکرد سختگیرانه‌تر است.

کاش جناب حسینی توضیح می دادند که این سخت گیری مورد نظر ایشان از دو رکن تشکیل شده.

۱ – برخورد حذفی با دانشگاه پیام نور که به جرم تحصیل ارزان و با کیفیت متهم است.

۲ – برخورد سهل انگارانه با دانشگاه آزاد و اعطای بی رویه مجوز از سازمان تحت نظارت شما به طوری که برخی این تصور برایشان پیش آمده که دفتر گسترش وزارت علوم حیات خلوت دانشگاه آزاد است.

تبعات چنین تصمیماتی دامن کشور را خواهد گرفت و هزینه های نجومی دانشگاههای آزاد که در برخی نقاط کشور حداقل های استاندار برای آموزش هم در نظر گرفته نمی شود چیزی جز ظلم به قشر متوسط و ضعیف جامعه و فاجعه برای جامعه دانشگاهی کشور نخواهد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137618
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سید مهدی گفت:

    دانشگاه ازاد دغدغه علم یا غوغای سرمایه،؟

  2. فهیم گفت:

    متاسفانه این رویه راه اندازی رشته ها را میتوان در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات یاسوج شاهد بود که در رشته برنامه ریزی شهری هیات علمی نداردو دارد ارشد و دکتری میگیره!! !!  متاسفانه دانشجویان این رشته در دانشگاه استاد راهنما ندارند و دست به دامن اساتید دانشگاه های دیگر شده اند. متاسفم برای علم تجاری شده 

    • ناشناس گفت:

      اگه پروفسور حسین شکویی چهره ماندگار این رشته ميدانست چه سرنوشتی در انتظار این گرایش جغرافیای شهری است زودتر رخت از این دنیا برای بست.

  3. 12 گفت:

    خدا میدان که علم مملکت چه ضربه ای از دانشگاه آزاد خورد. چقد جوانان مستعد و نخبه بی انگیزه شدند. کی میخواد پاسخ بده؟

  4. دلسوز گفت:

    متاسفانه در رشته معماری شاهد  هستیم که نیروی پژوهش هنر باید تنظیم شرایط یا بقیه دروس رشته معماری این دانشگاه رو کار کنن در صورتی که نیروهای توانمندی در این زمینه داریم دلم بحال این دانشجویی میسوزد که باید بیسواد بار بیاید البته بقیه دانشگاه ها حق دارند که بگن به فارغ التحصیل ارشد ازاد یاسوج درس نمیدیم  چون میدونن که قضیه اینه حتی بیشر اساتیدشون یک روز معماری هم نخوندن 

  5. sudn گفت:

    تاریخ این مدرک گرایی وتوسعه بی کیفیت دانشگاه ومدرک صرف رافراموش نخواهد کرد.وای برماوای برماوای برما.

دیدگاه شما