دوشنبه 6 بهمن 1393 - 15:21

باروری ابرها در ۶ استان کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه ۱۲ استان در کشور در برنامه باروری ابرها قرار دارند و تاکنون برای ۶ استان این اقدام انجام شده است، گفت: امسال وضعیت نامناسب بارش‌ها باعث شده است حجم آب پشت سدهای کشور کاهش یابد و ورودی آب به ۱۴ درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم میدانی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران، گفت: برای امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست کردیم و تاکنون نیز برای 6 استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری 9 پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 12 استان در کشور در برنامه باروری ابرها قرار دارند گفت:‌ علاوه بر این 6 استان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، البرز، گیلان و مازندران هم در برنامه باروری ابرها قرار دارند.

میدانی با اشاره به اینکه باروری ابرها برای گیلان و مازندران از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، گفت: اثر باروری ابرها 10 تا 15 درصد است اما طبق گزارشی که به دست ما رسیده برای آن 6 استانی که باروری ابر انجام شده مؤثر بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: برای تهران هنوز باروری ابر انجام نشده است چرا که ابرها باید مستعد باروری باشند و حداقل 5 کیلومتر ضخامت داشته باشند پس تا الان به دلیل اینکه جبهه مستعدی وارد تهران نشده است، این کار انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه در اوایل سال آبی (مهرماه) پیش‌بینی می‌شد سال آبی متفاوتی داشته باشیم، افزود: اما به مرور زمان دیدیم که بارندگی‌ها نسبت به دراز مدت 19 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه در بعضی از حوضه‌های آبریز ما وضعیت خوبی داریم مثل خزر 34 نسبت مثبت است، گفت: حوضه آبی خلیج فارس (از کرمانشاه شروع و تا سیستان و بلوچستان ختم می‌شود) و حوضه عمان 42 درصد میزان بارش‌ها منفی بوده است.

به گفته وی فلات مرکزی هم 28 درصد بارش‌ها منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه پوشش برفی امسال از لحاظ وسعت 77 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، گفت: برخی از استان‌ها مثل خوزستان بارش‌ها نسبت به دراز مدت 51 درصد کاهش دارد و در برخی از استان‌ها مثل هرمزگان 68 درصد و کهگیلویه و بویراحمد 42 درصد کاهش نشان می‌دهد.

میدانی با اشاره ورودی آب سدها در 5 بهمن ماه 6.6 میلیارد مکعب بود، که این نشان می‌دهد 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: وضعیت مناسب بارش در حوزه دریاچه ارومیه نسبت به پارسال باعث شده که تراز دریاچه ارومیه 3 سانتیمتر مثبت شود و این نشان می‌دهد که بارش‌ها اثر خود را داشته است.

به گفته وی مساحت دریاچه ارومیه 2400 کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه 2.5 میلیارد متر مکعب است.

وی در خصوص وضعیت سدهای استان تهران، گفت:‌ وضعیت آب پشت سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران نسبت به سال گذشته بدتر شده استف به طوری که در حال حاضر ورودی آب به این 5 سد 200 میلیون متر مکعب است که حاکی از 16 درصد کاهش است.

به گفته وی حجم آب کنونی در پشت سدهای تهران 360 میلیون متر مکعب است در حالی که در سال گذشته 410 میلیون متر مکعب بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137571
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما