دوشنبه 6 بهمن 1393 - 11:16

سیب اصفهانی وپرتقال شمالی برسفره عید باغدار کهگیلویه وبویراحمد

امسال نیز چون سالهای گذشته میوه شب عید کهگیلویه و بویراحمد از سایر استانها تامین می شود تا سیب اصفهانی و پرتقال شمالی بر سر سفره باغداران این استان فخر بفروشد.

به گزارش بویرنیوز، وجود دو نوع شرایط آب و هوایی گرم و سرد در این استان کوچک که یک درصد مساحت کشور را در بر می گیرد و از طرفی یکی از پربارشترین و پرآبترین استانهای کشور است، بستری مناسب برای توسعه باغات ایجاد کرده است.

محصولات باغی استان شامل ۲۵ نوع میوه همچون سیب، گردو، انواع مرکبات، هسته دارها و انار است که در ۴۳ هزار هکتار از اراضی استان تولید می شوند و تا سطح  ۱۱۰ هزار هکتار باغ دیم و آبی می تواند افزایش یابد.

این استان در زمینه تولید سیب رتبه پنجم، در تولید انگور رتبه سوم، در تولید گردو رتبه ششم و در مرکبات رتبه هفتم را در کشور در اختیار دارد.

به رغم وجود این ظرفیتها، در نبود سردخانه کافی و صنایع تبدیلی، در فصل برداشت، بخش زیادی از میوه تولیدی استان از استان خارج می شود تا حالا و با نزدیک شدن به عید نوروز، میوه شب عید استان از دیگر استانها تامین گردد.

وعده ای که محقق نشد

باغداران این استان در سال های گذشته بر سر سفره های خود سیب اصفهان و پرتقال شمال را می دیدند و این در حالی بود که سیب و پرتقال خودشان یا روی دستشان می ماند و یا دلالان می آمدند و چوب حراج بر آن می زدند.

میزان تولید سالانه سیب در کهگیلویه وبویراحمد بالغ بر ۸۰ هزار تن است که کمتر از ۲۰درصد آن در داخل استان مصرف و بقیه به خارج استان صادر می شود اما چند ماه بعد سیب شب عید استان از دیگر استانها تامین می شد و این در حالی است که سیب سی سخت و کاکان در کشور بی نظیر است.

بازار میوه گنبد کاووس

این قصه در مورد پرتقال هم صادق است و به رغم اینکه سالانه ۳۵ هزار تن مرکبات در شهرستانهای گرمسیری استان همچون گچساران و باشت تولید می شود، اما پرتقال شب عید استان از دیگر استانها می آید.

تنها در سال گذشته ۵۰۰ تن سیب اصفهانی و ۶۰۰ تن پرتقال شمالی با قیمت حدود سه میلیارد تومان برای شب عید کهگیلویه و بویراحمد خریداری و در ایام نوروز توزیع شد که این پول می توانست مرهمی بر زخمهای کهنه باغداران استان باشد.

در آبان ماه سال گذشته بود که مدیران استانی در نشست ستاد تنظیم بازار بر تامین میوه شب عید استان از تولیدات استان تاکید کردند و جهاد کشاورزی نیز آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

با این حال اینک که کمتر از دو ماه به شب عید مانده است، خبرها حکایت از خرید میوه شب عید استان از سوی کارگزاران تعاون روستایی از مازندران و اصفهان دارد.

کمبود زیرساختها علت خرید میوه شب عید از دیگر استانها

با این حال مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر می گوید: سازمان تعاون روستایی کشور امسال هم خود اقدام به خرید میوه شب عید کل کشور کرده است.

جعفرگوهرگانی می افزاید: این سازمان تصمیم گرفته میوه شب عید کل کشور را یکجا خرید کند و ذخیره سازی را هم انجام داده است.

بازار میوه گنبد کاووس

وی تصریح می کند: یکی از علتهایی که ما نتوانستیم میوه شب عید استان را از محصولات این استان تامین کنیم، کمبود زیرساختها در بخش کشاورزی است.

نبود صنعت سورتینگ و کمبود سردخانه در استان

وی بیان می کند: این استان فاقد صنعت سورتینگ است و با توجه به اینکه سایز میوه ها برای خرید باید یکسان باشد، این خود عاملی در عدم خرید محصولات استان بوده است.

گوهرگانی همچنین کمبود شدید سردخانه برای نگهداری محصولات باغی را از دیگر مشکلات در این استان عنوان می کند و می گوید: ظرفیت سردخانه های استان متناسب با تولیدات نیست.

وی می افزاید: نبود سرمایه گذار بخش خصوصی که اقدام به خرید و ذخیره سازی میوه کند هم از دیگر مشکلات در این بخش است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یادآور می شود: البته خوشبختانه امسال مشتری سیب خوب بود و هیچ کس حاضر نشد محصول سیب خود را به جهادکشاورزی بفروشد و بخش خصوصی اقدام به خرید سیب کرده است.

وی عنوان می کند: نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ تن سیب توسط خود باغداران در سردخانه استان ذخیره سازی شده است.

بازار میوه گنبد کاووس

گوهرگانی با بیان اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد این زیرساختها حمایت می شود، می گوید: این استان می تواند تا بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان با ارائه طرح از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، قصه باغداران کهگیلویه و بویراحمد سر دراز دارد و رنجی که از کمبود زیرساختها می برند و زیانی که از این بابت می پردازند خود حکایتی است که همچنان باقی است.

کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی سالهاست که صنعت باغداری را با مشکل مواجه کرده و این تنها باغدران نیستند که در نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بازار میوه و تره بار ضرر می کنند بلکه مصرف کنندگان هم از این زیان بی نصیب نیستند.

به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری میوه، محصولات استان با قیمت پایین به استانهای همجوار صادر می شود و تنها دو ماه بعد همان محصول با قیمتی چند برابر از میادین میوه این استانها خریداری شده و در بازار کهگیلویه و بویراحمد به فروش می رسد.

این دور تسلسل سالهاست که ادامه دارد و اکنون همت مسئولین و باغداران را می طلبد که با همکاری هم و ایجاد زیرساختهای لازم به این دور تسلسل پایان دهند.

صدیقه امیدی/ مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137522
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. باغدار گفت:

    نویسنده محترم اینم شد تیتر . باغدار خودش ذخیره داره برا سفره عیدش . در ضمن سیب هایی که از اصفهان و شیراز وارد این استان میشه مال کاکان و سیسخته .

دیدگاه شما