دوشنبه 6 بهمن 1393 - 9:46

واکنش تند رضاتوفیقی به انتقادات اصولگرایان/ عملکرد استاندار اصلاح‌طلبانه نیست

حق دارند همه حرف بزنند،و مردم حق دارند انتخاب کنند و کسی حق ندارد جلوی آزادی اندیشه، آزادی قلم و آزادی بیان را بگیره و جو تبلیغاتی ایجاد کند.

در چند ماه گذشته که برخی نیروهای سیاسی اصلاح طلب ملی به استان سفر کردند با هجمه شدید و انتقادات تند نیروهای شاخص جریان اصولگرایی در استان مواجه شدند. برخی با پررنگ کردن بحث فتنه، این چهره ها سیاسی را فتنه گر و کسانی که دنبال تطهیر خود هستند خطاب کردند. برخی نیز سفر آنها را مخفیانه و شبانه عنوان کردند. دیگری آنها را تهدید کرد که استان، ولایتمدار است و جای فتنه گران نیست. این واکنش ها در حالی بود که چهره های اصولگرا نظیر لطف الله فروزنده معاون رئیس جمهور در دولت احمدی نژاد و سلیمی نمین از چهره های شاخص اصولگرا نیز در این مدت به استان سفر کردند و بدون هیچ حاشیه ای در مراکز دانشگاهی سخن گفتند.

در این مدت سوالی که بی پاسخ بود عدم واکنش چهره های اصلاح طلب استان به انتقادات جریان رقیب بود که با دعوت از آقای رضاتوفیقی فعال سیاسی شناخته شده اصلاح طلب سوالات مختلفی را با تمرکز بر همین موضوع از وی پرسیده شد. هر چند این گفتگو ناخواسته به سمت انتخابات آینده مجلس و مدیریت استان نیز کشیده شد.

DSC_0683

با برخی از دوستان رسانه ای جهت حضور و مشارکت در این مصاحبه صحبت شد که نهایتاً سه نفر از دوستان خبرنگار نیز در این مصاحبه حضور داشته و سوالات خود را مطرح کردند که نام آنها در ابتدای سوالات آورده شده است.

گفتگوی ما با آقای رضاتوفیقی بیش از سه ساعت طول کشید. ماحصل آن در پی می آید.

در گفتمان اصولگرایی شعار آزادی فراموش شد

سید‌ضیاء الدین رضاتوفیقی در این نشست که در دفتر سایت استان برگزار شد، ضمن اشاره به آغاز ماه بهمن، گفت: بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی است و به جاست شعار های اول انقلاب که این نظام برمبنای آنها شکل گرفت را به کسانی که در آن ایام در سنی بودند که حوادث و رویداد ها را تشخیص بدهند، یادآوری کنیم.

وی تصریح کرد: شعارهای محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و در کنار آن عدالت هم مطرح بود اما در این ۳۶ سال گذشته حوادث و رویدادهای زیادی بر انقلاب و مردم ایران گذشت. این فعال سیاسی با بیان اینکه در دنیا تحولاتی روی داد و گفتمانها تغییر کرد اما ما هنوز بر آن شعارها پایبندیم، ادامه داد: همچنان فکر می کنیم سعادت ملت ما در همین شعارها است اما متاسفانه برخی جناح ها این شعارها را یا فراموش کردند یا نادیده گرفتند. وی با اشاره به شعار آزادی گفت: از جمله شعارهایی که انقلاب بر مبنای آن شکل گرفت و پیش از انقلاب در مورد آن کتابهای زیادی نوشته و سخنرانی هایی شد، آزادی بود که وارد خودآگاهی ملت ایران شد. توفیقی با تاکید بر اینکه قرار بود بر اساس این شعار ملت حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داشته باشند، خاطرنشان کرد: قرار بود رسانه های آزاد، احزاب آزاد، آزادی بیان، آزادی قلم و آزادی اجتماعات وجود داشته باشد و همه اینها در قانون اساسی آمد. اما متاسفانه در گفتمان اصولگرایی شعار آزادی را فراموش کردند و یا مخصوصا به فراموشی سپردند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار استقلال گفت: شعار استقلال هم به این معنی نبود که ما دنیاستیز و جهان ستیز و غرب ستیز باشیم، بلکه استقلال به این معنی بود که مردم و کسانی که مردم انتخاب می کنند تصمیم گیرنده برای کشور باشند و منافع ملی را تامین کنند و وابستگی به شرق و غرب نداشته باشیم. این فعال سیاسی اصلاح طلب اذعان داشت: استقلال به این معنا بود که ما در تصمیم گیری هایمان و در سیاست داخلی و خارجی وابسته به خارج از کشور نباشیم، غرب گرا هم نباشیم، اما بحث غرب ستیزی هم نبود، غرب ستیزی یک ایده مارکسیستی بود و بر مبنای این نظریه با امپریالیسم و دنیای سرمایه داری باید مبارزه می شد تا نابود شود. توفیقی با بیان اینکه تا قبل از شروع جنگ، آزادی به صورت گسترده در کشور وجود داشت، ادامه داد: در همه زمینه ها آزادی بود، آزادی احزاب، آزادی رسانه‌ها، آزادی اجتماعات، آزادی افکار و اندیشه و قلم و بیان و اینها همه وجود داشت. منتها ما را درگیر جنگی ۸ ساله و ناخواسته کردند و هر کشوری در شرایط جنگی طبیعتا باید محدودیتهایی را ایجاد کند، گروههای بودند که در راه تثبیت انقلاب و نظام اخلال ایجاد می کردند و ترورها را راه انداختند، به همین دلیل آزادیها به دلیل شرایط دوران جنگ محدود شد. وی یادآور شد: بعد از آن دولت آقای هاشمی آمد و بحث سازندگی را پیش کشید و اینکه کشور جنگ زده است و باید اجازه دهید سازندگی پیش برود و خرابی های به بار آمده درست شود. بعد از آن، دولت آقای خاتمی روی کار آمد و کشور مجددا به بحث آزادی‌ها برگشت و تا چند سال هم آزادی رسانه و بیان و قلم و اجتماعات و نهادهای مدنی و … بود اما متاسفانه اصولگرایان، نه همه آنها بلکه اصولگرایان تندرو، گویی با آزادی دشمنی دارند و دشمن آزادی هستند. وی با تاکید بر اینکه هر کس دشمن آزادی باشد دشمن ملت است، اذعان داشت: ملتی پیشرفت می کند که آزاد باشد و در آن استعدادها شکوفا شود. برجستگان بالا بیایند و مدیریتها را به عهده بگیرند، فساد سیاسی و اقتصادی نباشد. توفیقی با بیان اینکه اگر آزادی نباشد انواع فسادها دامن گیر ملت و دولت می شود، تصریح کرد: بجاست که دوباره بر شعارهای انقلاب پافشاری و اصرار کرد، آزادی، عدالت، عدالت اجتماعی، عدالت حقوقی، عدالت اقتصادی و همه وجوه آزادی و مجددا بر استقلال و بر حفظ ساختارهای درست و قانون اساسی تاکید کرد.

گفتمان اصولگرایی، زورمحور، تحمیل محور و سرشار از تهمت و برچسب نارواست

این فعال سیاسی یادآور شد: به یاد دوستان اصولگرا بیاوریم که فراموش نکنید یکی از شعارهای اساسی انقلاب، آزادی و کرامت انسانی بود درحالیکه گفتمان اصولگرایی دارای مشکلات زیادی است، گفتمانی زورمحور، تحمیل محور، سرشار از تهمت، برچسب، ناروا و ناسزاست که این نه با اسلام سازگار است که مدعی آن هستند و نه با شعارهای انقلاب.

در زمان شاه مجتهد حق اظهار نظر داشت، در جمهوری اسلامی ندارد؟

این چهره‌ شناخته شده سیاسی استان با اشاره به سفرهای اخیر چند تن از سیاسیون کشوری به استان، گفت: اخیرا چند نفر به استان آمدند و صحبت کردند. داد و فریاد از هر طرف بلند شد. آقای منتجب نیا آمدند اینجا.  وی مجتهد است و نماینده امام در سازمان عقیدتی نیروی انتظامی یا نیروهای مسلح بود. نماینده رهبری در انجمن اسلامی معلمان بود. سه دوره نماینده مجلس بود. زمان شاه هم مجتهد حق اظهار نظر داشت، در جمهوری اسلامی مجتهد حق اظهار نظر ندارد؟

باید پرسید آقای مرعشی که چندین سال استاندار کرمان و نماینده مجلس و معاون رئیس جمهور بود، حق آمدن به استان ما و اظهار نظر ندارد؟ اینجا را آقایون قرق کردند؟ آقای مرعشی نوه و نتیجه مرحوم طباطبایی یزدی صاحب عروه الوثقی است. الان اگر گفته شود مثلا علی مطهری فرزند شهید مطهری است و  فرزند شهید بهشتی و فرزند شهید دستغیب و فرزند علمایی که در انقلاب بودند … فورا جواب می شنویم که اینها مهم نیست و دلیل نمیشه و میزان حال فعلی افراد است. در حالی که آنهایی که به یاد دارند امام، زمانی  که گفتند« میزان حال فعلی افراد است» در مورد کسانی بود که سابقه بدی داشتند و با آنها برخورد صورت می‌گرفت و برای کنترل و جلوگیری از این مسئله، امام این جمله را گفت. یعنی اگر این افراد در گذشته اشتباه کردند و الان آدمهای خوبی هستند نباید اذیتشون کنید اما اینها این جمله امام را برگردوندند و آن را اینگونه معنی می کنند که این شخص اگر با ما خوب باشد آدم خوبیه و اگر با ما بد باشه آدم بدی است. این روش و منش در سیره پیامبر و ائمه اطهار و اولیا و علمای بزرگ ما سابقه ندارد.

من اینجا دوستان اصولگرای سنتی عاقل را مورد خطاب قرار میدهم که این مسایل را کنترل کنید.

چه وحشتی از اینکه کسانی به استان بیایند و با مردم صحبت کنند، دارید؟

وی در پاسخ به سخنان مخالفین این سفرها که عنوان داشتند؛ اینها میخواهند خودشان را از فتنه تطهیر کنند، گفت:

به چه حقی کسانی باید بگن آقای مرعشی حق ندارد بیاید اینجا؟ یکی از این افراد گفته بود اینها میخواهند خودشون را از فتنه تطهیر کنند. مگر شما آب کر هستید؟ مگر شما جز مطهرات هستید؟ در فقه اسلام مطهرات ده تا هستند و هیچ جا نگفتن شما جز مطهرات هستید و جایی گفته نشده که فلان آقا که نماینده مجلس بوده جز مطهرات هست و هرکسی میخواد طاهر بشه باید بره پیش ایشون، که حالا آقای منتجب نیا یا مرعشی میخواد بیاد پیش ایشون و خودشو تطهیر کنه. شما کی هستید؟

یا اینکه مثلا گفته اند که این استان، استان ولایتمدار هست. خب ولایتمدار. ولی شما که صاحب و مالک ولایت نیستید. شناسنامه ولایت که به نام شما زده نشده است. شما چه وحشتی دارید از اینکه کسانی به استان بیایند سخن بگویند و با مردم صحبت کنند و یا در دانشگاه صحبت کنند؟ جز اینکه از ارتباط اصلاح طلبان با مردم می ترسید؟ جز اینکه منطق برای پاسخگویی ندارید. فقط میخواهید همه تریبونها یک طرفه دست خودتون باشه. فکر می کنید همه حرفهای شما را مردم قبول می کنند؟ اصلا این طور نیست. یک نگاهی به نسل جوان کنید. درهمین شهر یاسوج، در دوگنبدان، در دهدشت و در همه شهرهای استان نگاه کنید. مردم با رسانه های مختلف ارتباط دارند. خبر می‌گیرند. میدونند چه خبره. خودتون میگید و خودتون میشنوید و خودتون هم تایید میکنید. و بعد خودتون را حق میپندارید؟ خود حق پنداری و دین ابزاری. دست بردارید از این کارها. استان در تملک شما نیست. استان یک گوشه ای ازکشور ایرانه و مال مردم استانه. همه حق دارند اظهار نظر کنند همه حق دارند صحبت کنند.همان قدر که شما حق دارید اصلاح طلبان هم حق دارند. با تهمت و برچسب و افترا و جو سنگین تبلیغاتی ایجاد کردن نمیتونید جلوی اصلاح طلبان را بگیرید. منطق دارید شما حرف بزنید اجازه بدید دیگران هم حرف بزنند. مردم هم انتخاب میکنن. یادتون رفت اول انقلاب بعضی از شما ها نبودید و سنتان قد نمیده ولی یادتون رفت:

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‏ (بندگانی را بشارت ده که همه سخنان را می شنوند و بهترین آن را انتخاب می کنند)

ما اهل سنت را برادران خودمون میدونیم شما هم میگید اهل سنت برادران ما هستند و باید وحدت داشته باشیم. اما شما شیعه اثنی عشری دوازده امامی پیرو امیرالمومنین را اجازه نمیدید حرف بزنه اونوقت ادعای اسلام داری؟ ادعای پیروی از قران داری؟

حق دارند همه حرف بزنند،و مردم حق دارند انتخاب کنند و کسی حق ندارد جلوی آزادی اندیشه، آزادی قلم و آزادی بیان را بگیره و جو تبلیغاتی ایجاد کند.

DSC_0721

اکثریت مردم ایران اصلاح‌طلب اند و شما نمی‌توانید آنان را حذف کنید

رضاتوفیقی با ابراز تاسف از اظهارات دبیر شورای هماهنگی ائمه جمعه استان گفت: متاسفانه یکی از دوستانی که روحانی محترمی هم هست و بنده براش احترام زیادی قایلم و آدم خوش قلبی است گفته اند: اصولگرا هستم و افتخار میکنم اصولگرا هستم و همه ائمه جمعه هم اصولگرا هستند. خب برادر عزیز آیا نماز جمعه مختص اصولگرایان است؟ آیا شما نمیدونید بیش از نیمی از ملت ایران اصلاح طلبند؟ در همین استان فکر نمیکنید جمعیتی اصلاح طلبند؟ چرا این گونه حرف می زنید؟

اگر اصولگرا هستید بیا عضو یکی از احزاب اصولگرا بشو و فعالیت حزبی کن. نماز جمعه متعلق به همه مردم است. برای همه مسلمانان و شیعیان. به دنبال حرفشان بحث فتنه و فتنه گران را مطرح می کنند. و منظور وی و خیلی از اصولگرایان تندرو از فتنه و فتنه گران اصلاح طلبان هستند. متاسفانه همانگونه که آقای روحانی هم گفتند اینها خمره نجاست درست کردند و هرکس را بخواهند نفی کنند یه برچسب فتنه گر می زنند و حذف می کنند. ولی نمیتوانید ملت را حذف کنید. نمیتوانید اکثریت مردم را حذف کنید. نتوانستید. هشت سال تمام تلاش خود را کردید. امکانش نیست. اون که رو به افول هست شمایید. اون که به حاشیه رانده خواهد شد در طی زمان شمایید. شما وجه میرای جامعه اید. وجه پویا و زنده جامعه اصلاح طلبی است. نسل جوان به شما رو نخواهد کرد هر چند با اصلاح طلبان برخورد کنید تکفیر کنید. تهمت بزنید. این کارها درست نیست. در این مدت آقایون در سایتها و نشریات دادشان بلند شد که منتجب نیا آمده چرا آمده؟ مرعشی آمده چرا آمده؟ فائزه آمده چرا آمده؟ اصلا تو چرا میگی چرا اومده؟ به چه حقی میگی چرا اومده؟ کی به شما این حق را داد؟ قانون اساسی به شما این حق رو داد؟  ساختار نظام به شما این حق را داد؟ مردم به شما این حق رو دادن؟ اسلام به شما این حق رو داد؟ شیعه اثنی عشری به شما این حق رو داد؟ از کجا آوردی؟ طبق کدوم استدلال؟ با کدوم منطق؟ با کدوم آیه؟ با کدوم حدیث؟ با کدوم فتوا؟

شما از اسلام فاصله گرفتید. شما از اسلام رحمانی فاصله گرفتید. شما از اسلام پیامبر که رحمه للعالمین بود فاصله گرفتید. شما از سیره ائمه فاصله گرفتید.

مردم را به خاطر قدرت از دین نرانید

وی ضمن چند توصیه به اصولگرایان، ابراز داشت: من به شما به عنوان یک برادر توصیه می کنم اینقدر قدرت محور نباشید و خدا را بخاطر قدرت فراموش نکنید، مردم را به خاطر قدرت از دین نرانید. توفیقی با اشاره به مفهوم فتنه گفت: فتنه عظیم عملکردی است که باعث رویگردانی نسل جوان از اسلام بشود و شما با عملکردتان در هشت سال گذشته و مدتهای مدید و فقط با ارعاب و تهدید و شمشیر، مردم و جوانان را از اسلام فراری دادید. وی همچنین تاکید کرد: آنچه که گفتم هیچ ربطی به نظام جمهوری اسلامی، قوای سه گانه و نهادهای نظام نداشته تا چه رسد به رهبری نظام. بنابراین این حرفها و صحبتهای من فقط مربوط به بخشی از اصولگرایان است که ما به آنها اصولگرایان تندرو و افراطی می گوییم و عملکرد این اصولگرایان افراطی، همان هایی که دولت احمدی نژاد را دولت امام زمان می گفتند و هاله نور را تبلیغ و سی دی ظهور را توزیع می کردند. این انتقادات مربوط به دین ابزاری بخشی از اصولگرایان است و نه همه اصولگرایان و هیچ ربطی هم به نظام و ساختار نظام و شخصیت های نظام ندارد.

سید‌ضیاء الدین رضاتوفیقی در این نشست به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد:

سایت استان: آقای رضاتوفیقی، برخی از مردم که با شما همفکر هستند از شما و دیگر اصلاح طلبان شاخص استان انتظار داشتند که در همان کوران انتقادات و هجمه های رسانه ای اصولگرایان، پاسخ آنها را بدهید. چرا بعد از مدت زمان طولانی به این انتقادات پاسخ می دهید؟

در آن موقع گرفتار بودم. ولی دوستان دیگری جواب دادند. اما حرف های امروزم فقط مربوط به واکنش دوستان اصولگرا نسبت به سفر چهره های اصلاح طلب نیست. این موضوع بهانه ای شد تا به این برادران بگویم خدا و مرگ و قیامت و دین و اخلاق را به خاطر قدرت فراموش نکنید و با حقیقت فاصله ی خود را کم کنید و گمان نکنید حق مطلق هستید و فراموش نکنید که در دوره ی شما چه فسادهای عظیم مالی و اختلاس هایی اتفاق افتاد. برای سرپوش گذاشتن بر فسادها نمی توانید در افکار عمومی انحراف ایجاد کنید. مسلما اصولگرایان را به فساد متهم نمی کنم اما فسادها بی سابقه ای در دولت موسوم به پاک دست آن ها اتفاق افتاد. می خواستم بگویم از سیره ی شیعه ی اثنی عشری فاصله نگیرید. از اخلاق اسلامی و شیعی فاصله نگیرید. اهل بیوتات صالحه را به هر اتهامی متهم نکنید. رقابت جوانمردانه با رقبای اصلاح طلب خود داشته باشید. قدرت همه چیز نیست. قدرت یکی از ابزارهای عمل صالح است. قدرت هدف نیست. قدرت در اکثر اوقات پرتگاه هولناکی است که آدمی را به قعر جهنم پرت می کند. خیلی تشنه‌ی قدرت نباشید که عاقبت به خیری منحصر در قدرت دنیوی نیست. نسل جوان را دریابید و با زبان نرم و منطق و حکمت با آنان سخن بگویید. به قرآن برگردید . به کتب اربعه برگردید. مجددا معراج السعاده را بخوانید . به کتب شهید مطهری باز مراجعه کنید. با منطق شهید مطهری با نسل جوان مواجه شوید. زبان تهدید و ارعاب و تهمت کسی را دیندار نمی کند.

و بالاخره این آیه ی شریفه را فراموش نکنیم : فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظا القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر  (آل عمران – ۱۵۹)

پس به برکت رحمت الهی با آنان نرم‌خو و پرمهر شدی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن.

زاگرس: آیا اصولگرایان به این حرفها واقعا اعتقاد دارند یا ابزار کنترل کننده جریان اصلاح طلب برای پیشبرد منافع سیاسی شان است که اصلاح طلبان به دنبال مطالبات حداکثری شان نباشند؟

بله قبول دارم. آنها با تهمت و برچسب به دنبال بایکوت اصلاح طلب هستند. و استفاده ابزاری کنند ولی اصلاح طلبان را نمیتوانند. اصلاح طلبی گفتمانی است برآمده از توده مردم. اگر مردم ایران اکثریتشان اصلاح طلب نباشند اصلاح طلبی هم وجود نداره که آنها را در مجلس، دولت یا دیگر نهادها نمایندگی کند. مطالعات و تحلیل من این است که اکثریت ملت ایران اصلاح طلب هستد و تا مردم هستند اصلاح طلبی هم هست و با این حرفها و شانتاژها و بایکوتها و تبلیغات و تهمتها اصلاح طلب حذف نخواهد شد. از سال ۸۸ تا الان برای این مسئله دست به هر کاری زدند اما موفق نشدند.

یک دولتی را تحویل دادند ورشکسته از نظر اقتصادی، منزوی از نظر بین المللی، تورم بالا، صندوق خالی، کیسه دولت خالی، تحریم خارجی و … ولی مردم به روحانی دادند علیرغم خواست اصولگراها که برای همه سلیقه ها و قشرها کاندیدا داشتند. بیشتر آرای آقای روحانی مربوط به اصلاح طلبان است. اصلاح طلبا نوی را انتخاب کردند و داره خوب کار میکنه اما اصولگراها براش کارشکنی میکنند.بازهم در این کار موفق نمیشوند. دولت را به شکست بکشانند اصلاح طلبی را نمی توانن از بین ببرند. اصلاح طلبی یعنی تغییرات تدریجی که در بطن اجتماع صورت گرفته و می گیرد. از بدو انقلاب تا الان ملت ایران تغییر کرده است. تغییرات زیادی در حوزه ها باسوادی، رشد جمعیت و شهرنشینی و … شده است  و لازمه زمان است. اصلاح طلبی یعنی به رسمیت شناختن این تغییرات. و محافظه کارییعنی جلوگیری از تغییرات. امکان جلوگیری از تغییرات مثبت وجود ندارد. می توان آن را کند کرد اما تلاش بیهوده ایست که از آن جلوگیری کرد.

DSC_0749

اگر همه در ۳۶ سال گذشته با هم همکاری می کردیم الان خیلی پیشرفت کرده بودیم. کشور پیشرفت می کرد. چرا این همه انرژی جناح ها صرف خنثی کردن همدیگر می شود؟ چرا باید اینگونه است؟ چرا اصولگرایان به جای تخطئه اشخاصی که به استان می آیند به دنبال راهکار برون رفت از مشکلات استان از منظر خودشتان نیستند؟ و به مدیران و نمایندگان بگویند این کارها را باید انجام دهید برای توسعه استان. جوانان بیکاری که لیسانس، فوق لیسانی و دکترا دارند و زن و بچه دارند و مستاجر هم هستند بیکار هم هستند راهکاری برای اشتغال اینها پیدا شود برای تورم، بیکاری و اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی راهکار پیدا کنند.به جای این همه شعارهای نامناسب و نامربوط و تخطئه و توهین و  تهمت، دست به دست همدیگر دهیم برای آبادکردن استان. چرا باید انرژی مان را برای حذف همدیگر قرار دهیم؟ ما هرگر به حذف اصولگرایان از صحنه روزگار نه راضی هستیم و نه دنبال آن هستیم. اصولگرایان را مفید می دانیم. باید باشند و انتقاد کنند. شک نکنید اگر کل نظام دست یک جناح باشد فساد ایجاد می شود خواه اصلاح طلب باشد و خواه اصولگرا. باید اصولگرایان حزب و رسانه داشته باشند و نقد بکنند و دولت را نقد کنند و این به نفع نظام و دولت است. اصلاح طلبان نیز باید باشند و نقد کنند. اگر یک جناح بر همه ارکان نظام حاکم باشد آن روز، روز فراگیر شدن فسادهای سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی و سست شدن پایه های اخلاق است. با رقابت، نقد و نظارت و زیر نظرگرفتن همدیگر است که میتوان سلامت خود را حفظ کرد. ما نیز از نقد اصولگریان به مجموعه اصلاح طلبان استقبال می کنیم. نقد منطبق بر اصول اخلاقی که در آن برچسب و تهمت و توهین و فحاشی نباشد. تهمت وابستگی به بیگانگان، تهمت براندازی و انواع تهمت های دیگر نباشد.

ابتکارجنوب: آیا آقای روحانی آن گونه که اصلاح طلبان انتظار داشتند، از آنها در دولت استفاده کرد؟

نظر همه بر این است که اصلاح طلبان باعث و بانی پیروزی آقای روحانی شدند و خود وی نیز به این امر واقف است. دولت آقای روحانی مورد حمایت اصلاح طلبان بوده و این دولت تنها برای ۴ سال مورد حمایت قرار نگرفت و قرار است ۸ سال رئیس جمهور ایران باشد. این حمایت بجا بوده و هست هرچند در دولت اصلاح طلب چندانی حضور ندارد. بخشی اصولگرا هستند و بخشی هم معتدل هستند. نباید فراموش کرد آقای روحانی این کابینه را باید از مجلسی عبور می داد که تماما اصولگرا هستند و طبیعتا ناگزیر به انتخاب چنین کابینه ای بود. جز چند وزیر که بر سر عملکرد آنها بحث هست در مجموع کابینه بدی هم نیست و با تجربه است. این دولت باید مورد حمایت مردم و دیگر نهادها باید باشد. مجلس هم باید حمایت کند. مشکلات خارجی داریم. با تهدید و تحریم مواجه هستیم تا دولت بتواند از بحرانها عبور کند و درآمدها را افزایش دهد و بیکاری و تورم را کنترل و سر وسامان دهد.

 عده ای اعتقاد دارند همه باید بیاید و در معبد آقایان توبه کنند

ابتکارجنوب: افراد زیادی هستند که برای اصلاح طلبی هزینه داده ولی دیده نمی شوند. چه راهکاری برای استفاده از این افراد هست؟

متاسفانه به دلیل تهمت ها و برچسب هایی که در طول سالیان گذشته به اصلاح طلبان در تمام کشور زده شده است ممانعت هایی برای استفاده از آنها به وجود آمده است. اما باید بدانید اصلاح طلبان خیلی شیفته و به دنبال قدرت نیستند.در همین استان خیلی از اصلاح طلبان هستند که طمع قدرت ندارند و فقط دوست دارند استان پیشرفت کند. دوست دارند جوانان پیشرفت کنند. اما برای من هم جای سوال است که چرا از جوانان و اصلاح طلبان تحصیلکرده استان که هیچ برچسبی به آنها نمی چسبد نمی گذارند استفاده شود. الان می بینید که از برخی نیروها ، که در مدیریت استفاده شده مورد هجوم هستند و مدیریت استان تحت فشار است برای برداشتن این نیروها فقط به جرم اینکه اصلاح طلب هستند مثل فرماندار کهگیلویه. در حالی که مجموعه اصلاح طلبی استان در انتصاب وی هیچ نقشی نداشت. یا در انتصاب فرماندار بویراحمد ما اطلاعی نداشتیم. وی مصاحبه ای انجام داده و مورد هجوم قرار گرفته که باید با وی برخورد شود. همه باید بیاید و در معبد آقایان توبه کنند. از این خبرها نیست. ما به مدیریت استان و برخی مدیریت ها انتقاد داریم. یک فرمانداری را که جمعی از اصلاح طلبان استان هم از انتصاب وی بی خبر بودند و جز گزینه های پیشنهادی هم نبوده به جرم اصلاح طلبی یا تایید صلاحیت نمی شود و یا مورد هجمه و هجوم است. فرماندار بویراحمد گفته اصلاح طلب اصولگرا هستم در حالی که ما این نوع اصلاح طلبی را قبول نداریم. همین آقا یه چهار تا حرفی زده یا نکته ای گفته و مورد هجوم قرار گرفته. بنده نه او  را میشناسم نه او را تاکنون دیده ام و نه با وی ارتباطی داشته و نه ارتباطی دارم اما شنیدم چون حرفی زده، فشارهایی برای برداشتن وی آورده شده است. خب آیا این مسئله درسته؟ پس چرا مردم به روحانی رای دادن؟ چرا این دولت تشکیل شد؟ پس اگر قراره کسی مدیر باشه که مورد تایید شما باشه خوب خودتان باشید. اصلا هیچ تغییری ایجاد نشد. نیازی نیست ما بگیم انتخاباتی برگزار شد دولتی شکل گرفته و روحانی رای آورده. شما که هشت سال بودید بازهم می خواهید خودتان باشید؟ بقیه نهادها هم که دست شماست. حداقل اجازه دهید دولت نیروهای کارآمد را انتخاب کند.

 ابتکارجنوب: اصولگرایان همیشه از اختلاف بین اصلاح طلبان مخصوصا در کهگیلویه استفاده کرده اند، چقدر خود و دیگر افراد تاثیرگذار این جریان را در این دودستگی مقصر می دانید؟

اختلاف اصلاح طلبان در کهگیلویه سابقه و تاریخچه ای دارد. بعد از تفکیک ناگهانی دو شهرستان گچساران و کهگیلویه در یک مقطع تاریخی خاص، موجب شد که دو کاندید اصلاح طلب در صحنه حضور یابند و تا کنون اختلاف ادامه دارد اما امیدواریم در این دوره هم اصلاح طلبان کهنه کار آن چهار شهرستان و هم امید بیشتر به نسل جوان داریم که از این اختلاف عبور کرده و با سازوکاری که طراحی می شود از تهران تا استان و شهرستانها و در داخل آن سازوکار به وحدت و انسجامی برسیم که اصلاح طلبان در کنار هم به کاندیدای واحد رای دهند.

سایت استان: ممکن است شخص مورد توافق در کهگیلویه نیروی سومی باشد و از دو کاندیدای قبلی عبور کنید؟

تمام هم و غم دوستان اصولگرا بر این است که ما نتوانیم در سراسر کشور با نیروهای رده اولمان وارد رقابت انتخاباتی با آنها شویم و سعی می کنند اصلاح طلبان با نیروهای رده دوم و سوم شان با نیروهای رده اول خودشان رقابت کنند. به همین دلیل است که برای نیروهای رده اول ما پرونده سازی می کنند و به هیئت نظارت و دستگاههای چهارگانه می دهند تا برای کاندیداهای رده اول اصلاح طلبان مشکل درست کنند چون شک ندارند که با این نیروهای رده اول، اصولگرایان قدرت رقابت در هیچ کدام از سه حوزه انتخابیه در استان را ندارند. تنها زمانی رای می آورند که نیروهای رده اول ما را رد صلاحیت کنند و یا بین اصلاح طلبان اختلاف بیاندازند. اصلاح طلبان باید به هوش باشند. تلاش ما براین است با تمام موانعی که سر راه اصلاح طلبان است اعم از تعدد کاندیداها یا رد صلاحیتها به ساز و کاری برسیم که رقابت سالمی با اصولگرایان در هر سه حوزه انتخابیه داشته باشیم.

ابتکار جنوب: آیا حاضرید بین کاندیداهای کهگیلویه داور شوید؟

یکی از افراد کوچک اصلاح طلبان در استان هستم. من در کنار همه اصلاح طلبان هر سه حوزه برای وحدت هستم. بحث بودن یا نبودن افراد نیست. بیشتر تمرکز بر طراحی ساز و کاری است که مبتنی بر عقل و خرد جمعی اصلاح طلبان هر حوزه انتخابیه باشد و از دل این ساز و کار هر فردی بیرون آمد مورد حمایت باشد. به لحاظ قانونی و حقوق انسانی همه می توانند کاندیدا شوند و نمی توان جلوی کسی را گرفت بلکه می توان با این روش از فرد خاصی حمایت کرد و حکمیت تنها با همین شیوه امکان پذیر است.

 بشارنیوز: بزرگواری در جایی گفته بود که ۶۰ درصد اصلاح طلبان به من رای دادند. آیا اگر اصلاح طلبان درکهگیلویه کاندید داشته باشند بازهم آرا آنها به سبد بزرگواری ریخته می شود؟

الان نمی توان پیش بینی کرد که چه کسانی در صحنه انتخابات حضور دارند. بزرگواری درست می گوید چون اصلاح طلبان در دوره گذشته و در سراسر کشور و حتی کهگیلویه کاندیدایی نداشتند و برخی به صورت محدود کاندیدا شده بودند، برخی اصلاح طلبان بهبزرگواری رای دادند. اما در انتخابات پیش رو اصلاح طلبان حتما کاندیدا دارند.

 سایت استان: حتی اگر در این حوزه کاندیدای اصلاح طلب ضعیف و ناشناخته باشد شما حمایت می کنید؟

امیدواریم این اتفاق نیفتد و با سعه صدر برخورد شود و کاندیداهای دارای پایگاه تایید صلاحیت شوند.

بشارنیوز: با توجه به احتمال حضور موحد در صحنه انتخابات کهگیلویه، احتمال رفتن برخی اصلاح طلبان به سمت وی وجود دارد؟

اصلاح طلبان کاندیدای خاص خودشان را دارند، آقای موحد ۱۶ سال با اصلاح طلبان رقابت کردو رقابتش هم جوانمردانه بود. به این معنی که به دنبال رد صلاحیت رقبایش نبود. ولی ایشان اصولگرا هست و اگر تایید صلاحیت شود کاندیدای اصولگرایان خواهد بود.

 بشارنیوز: یعنی میفرمایید بزرگواری به دنبال رد صلاحیت رقبای انتخاباتی اش است؟

اثبات شی نفی ما ادا نمی کند. من نگفتم بزرگواری به دنبال این کار است. فقط گفتم موحد این کار را نکرد.

سایت استان: به نظر می رسد اصلاح طلبان در حوزه گچساران با مشکل خاصی مواجه نباشند. آیا دربویراحمد نیز این اطمینان را دارید که در صورتی که آقای موسوی کاندیدا شود برنده رقابت باشد؟

اگر آقای موسوی کاندیدا و تایید صلاحیت شود اطمینان قطعی داریم که رای اول را با فاصله زیاد خواهد آورد و مشکل خاصی در این حوزه نیست. اما در گچساران رای دادن مردم با بقیه جاهای استان متفاوت است. با نگاهی به انتخابات ملی مثل ریاست جمهوری و دوم خرداد، دوره دوم آقای خاتمی، و چه در دوره بعدش و چه در دوره روحانی مشاهده می شود مردم گچساران مثل مردم تهران رای می دهند. اکثریت مردم گچساران اصلاح طلبانه رای می دهند. و این نوع بینش سیاسی متاثر از  ساختار جمعیتی و دیگر عواملی است که در گچساران وجود دارد. نماینده کنونی هم عملکرد خوبی در آن حوزه انتخابیه داشته است.

 بشارنیوز: حضور تاجگردون در انتخابات گذشته به صورت فردی بود و حمایت جریان اصلاح طلبی را با خود نداشت. برخی اصولگرایان گچساران هم معتقدند پایگاه رای خوبی در گچساران دارند. آیا آقای تاجگردون در انتخابات آینده رای می آورد؟

من غیب گو نیستم. رای ایشان رای بدنه اصلاح طلبی و نفوذ شخصی خودشان و حسن شهرت خانوادگی بود. شیوه رای دادن مردمگچساران در انتخابات ملی که توضیح داده شد منتها در  انتخابات مجلس نیز گاهی بحث قومیت هم دخیل است. اما مشکل خاصی برای پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان در این حوزه نمیبینم.

 زاگرس: آیا دامن زدن اصلاح طلبان به بحث رد صلاحیتها به شکل گسترده از لحاظ روانشناسی به نوعی آماده سازی فضا برای انجام ساده تر این کار و واگذار کردن رقابت از قبل نیست؟

نه. به بحث رد صلاحیت ها نقد داریم، به نظارت استصوابی هم نقد داریم. امیدواریم در این دوره بحث ردصلاحیتها مثل گذشته نباشد و به تایید کاندیداهایمان در هر سه حوزه امیدوار هستیم. از دوره چهارم مجلس تاکنون  با واقعیتی به نام ردصلاحیت روبرو هستیم و در مجلس ششم گسترده  و در دوره هفتم گستره تر شد اما دلیل نمی شود فکر کنیم این دوره نیز مثل دوره های گذشته است. امیدوار هستیم با توجه به تغییر فضا و شرایط پیش آمده در کشور و انتخاب روحانی این امر نیز کم شود. هیچ کدام از کاندیداهای اصلی ما در هر سه حوزه نقطه ضعف و مشکل خاصی ندارند. بعضی از این آدمها بسیار متدین و معتقد و پایبند به قانون و نظام هستند. برخی مواقع اشتباهاتی می شود و شورای نگهبان نیز خود منکر این امر نیست. گاهی اصولگرایان نیز رد صلاحیت می شوند. اتفاقات می افتد و کشور گسترده است و ۲۹۰ نفر باید برای مجلس انتخاب شوند و تعداد زیادی هم کاندیدا می شوند. در هر حوزه ای ممکن است اتفاق بیفتد. اما حرف اصلاح طلبان در نقد ردصلاحیتهای گسترده است که پذیرفتنی نیست. امیدواریم که این دوره کسانی که پایگاه رای مردمی بالایی دارند و قبلا در مجلس هم بودند تایید صلاحیت شوند.

 زاگرس: بحث قومیت ها باعث شد افرادی در دوره گذشته تشکیلات سیاسی خود را فراموش کنند و براساس قومیت به جریان رقیب رای دهند. آیا بحث قومیت مانع بزرگی در راه وحدت اصلاح طلبان نیست؟

اختلاف شهرستانی و اختلاف ایلی دو زمینه‌ای است که برای اصلاح طلبان آسیب‌زا است و باید به عنوان یک واقعیت آن را پذیرفت. در هر حوزه ای وجود دارد و در کهگیلویه پررنگ تر است. اما در خلا وجود احزاب و تشکل هاست که به  این اختلافها دامن زده می شود. بازی جناحی را به بازی شهرستانی یا بازی ایلی و قومیتی تبدیل می کنند. امیدم بیشتر به نسل جوان است که از این تعصبات ایلی و قبیله ای عبور کرده و به جای قومیت محوری یا شهرستان محوری بتوانیم اصلاحات محور باشیم.

DSC_0680

سایت استان: برخی معتقدند جریان رقیب با میدان دادن به اصلاح طلبان بدلی به دنبال ایجاد تفرقه در تشکیلات اصلاح طلبان است. آیا به این مسئله معتقدید و راهکاری برای مقابله با آن دارید؟

دعا میکنیم که این گونه نباشد. هر چند این مسئله را باید به مردم واگذار کرد. آنها خود اصلاح طلبان را تشخیص می دهند. طبق گفته آقای خاتمی باید دایره اصلاح طلبی را گسترده گرفت و عده ای را از محدوده بیرون نیندازیم. گاهی وقتها که پیروزی بدست می آید برخی همدیگر را نفی می کنند و در جریان اصولگرایی نیز این امر اتفاق می افتد. این دایره باید گسترده باشد و حتی برخی از اصولگرایان سالم و متدین و عاقل و فهمیده را اصلاح طلب حساب می کنیم و جز این مجموعه به حساب می آوریم. آقای مطهری الان صدای ملت ایران است. آقای ناطق نوری در مواضع سیاسی خود تجدیدنظر کرده است. یا آقای لاریجانی دیگر مثل قدیم نیست. هر چند اصلاح طلبان نیز تغییر و تحولاتی داشته اند. اصلاح طلبی متعلق به شخص یا عده خاصی نیست. نباید دایره اصلاح طلبی را تنگ بگیریم. اصلاح طلبان چون برآمده از متن و بطن مردم هست پس خود مردم نیز بهترین قاضی هستند.

 ابتکارجنوب: درباره حزب ندای ایرانیان گفته می‌شود این حزب برای کنارگذاشتن اصلاح طلبان تندرو شکل گرفته است. نظر شما در این خصوص چیست و آیا در استان نیز تشکیل شده است؟

اصلاح طلب نمیتواند تندرو باشد. اصلاح طلب کسی است که می خواهد در این نظام و در چهارچوب همین قانون اساسی اصلاحات در کشور ایجاد شود. این که تندروی نیست. اصولگرایان قبلا در زمینه تشکلات دانشجویی قبلا از این کارها کردند و یدطولایی هم در این زمینه دارند. مشخصا درباره حزب ندای ایرانیان در جریان تشکیل آن در کشور و استان هستم اما قضاوت خاصی ندارم.

بشارنیوز: برخی معتقدند دو کاندید جریان اصلاحات در کهگیلویه پیر بوده و باید بازنشسته شوند. آیا امکان روی آوردن به کاندید جوان و حمایت از آن در این حوزه هست؟

در دنیا، سیاستمداری به سن و سال نیست و بازنشستگی ندارد. دو برادر بزرگواری که گفتید در این حوزه انتخابی هستند و در مقایسه با برخی از اصولگرایان خیلی هم پیر نیستند و بلکه جوان و سرحال هم هستند. هیچ تحول بزرگ اجتماعی و حتی دینی در تاریخ اتفاق نیفتاد مگر با نیروی جوانها. اسلام در زمان ظهور پیامبر اسلام نیز با نیروی جوانان پیش رفت. در انقلاب اسلامی نیز جوانان نقش اساسی داشتند.در انتخابات نیز جوانان می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند. اما بازهم بر طراحی سازوکار برای انتخابات تاکید دارم. طرحی که مبتنی بر عقل جمعی نسبی مجموعه اصلاح طلبان در هر حوزه انتخابیه باشد.

 زاگرس: سازوکاری که از آن صحبت می کنید متناسب با شرایط ویژه استان ما هست؟

طرحی در تهران برای کل کشور آماده شده است. جمعی از اصلاح طلبان در هر استان، شهرستانی در قالب شورایی انتخاب می شوند برای مدیریت انتخابات آینده. این طرح در هر استان متناسب با مقتضیات آن استان و یا شهرستان اجرا می شود. تصمیم گیرندگان غالبا خود افراد همان حوزه انتخابیه هستند. نمی توان به طور قطع از موفقیت این طرح صحبت کرد اما امیدواریم توام با موفقیت باشد به خصوص در کهگیلویه که اصلاح طلبان ۲۴ سال است موفق به ورود به مجلس نشده اند. هیچ اصولگرایی در انتخابات آینده نباید بر سر رای اصلاح طلبان حساب باز کنند چون در هر سه حوزه کاندیدا خواهند داشت و رای شان به سبد اصلاح طلبان ریخته می شود.

 سایت استان: با توجه به حمایت اصلاح طلبان از نماینده کنونی بویراحمد و دنا در انتخابات گذشته، جواب درخوری به حمایت مجموعه اصلاح طلبان داده شد؟

نه چندان. تا جایی که اطلاع دارم تاکید بر استفاده از اصلاح طلبان کم بود. البته آقای بزرگواری در این خصوص تاکید بیشتری بر استفاده از نیروها نسبت به آقای زارعی داشت.

 زاگرس: وحدت و انسجامی که می گویید حول محور سیدباقرموسوی است. برخی معتقدند پایگاه وی دربویراحمد دچار تزلزل شده است.آیا در غیاب وی این انسجام نیز وجود دارد؟

فکر نمیکنم پایگاه آقای موسوی دچار خدشه ای شده باشد بلکه معتقدم بسیار وسیع تر و گسترده تر شده است و اصولگرایان نیز این را می دانند. در مراسم ختم فرزند آقای موسوی، مردم این قضیه را ثابت کردند.آقای موسوی پایگاه خوبی دارد. امیدوارم کاندید شده و تایید صلاحیت و رای بیاورد. و فکر نمیکنم در غیاب وی هم مشکلی پیش بیاید.

 سایت استان: با توجه به معلق شدن دو حزب مشارکت و مجاهدین در دولت گذشته، آیا منع قانونی برای فعالیت اصلاح طلبان وجود ندارد؟

اصلاح طلبان یک جبهه هستند. این جبهه از نظر تشکیلاتی در قالب احزاب ۱۸ گانه که بنام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند و یکی نیز شورای مشاورین آقای خاتمی فعالیت می کنند که قرار است در این قالب انتخابات آینده مجلس را با محوریت آقای خاتمی مدیریت کنند.

DSC_0715

 ظرفیت مدیریت استان در حدی نمیبینم بتواند برای استان کاری کند

ابتکار جنوب: عملکرد مدیران استان در دولت روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر و در این شرایط نمیخواهم همه حرفها را درباره مدیریت استان بزنم. و صلاح هم نمیدانم انتقاداتی که هست را در این شرایط بگویم. شرایط خوبی برای پیشرفت استان مهیا شده بود. نیروهایی در تهران داشتیم که می توانستند به استان کمک کنند. آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و در بودجه ریزی ۹۴ رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شد و استان ما هیچگاه نماینده ای نداشت که چنین موقعیتی داشته باشد و ایشان اعتبارات بی سابقه ای را توانست به استان اختصاص دهدو حتی خود پروژه تعریف کند و اعتبارات پروژه ها را در هر سه حوزه چندبرابر کند، یا  آقای تقوی نژاد مدیرعامل بانک سپه، آقای پناه در سازمان اقتصادی کوثر، آقای غریب پور در حوزه سیمان و پتروشیمی، آقای سیدصفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی و خیلی از دوستان که در زمینه بانکی، مالی، پولی و اعتباری می توانستیم از پتانسیل آنها استفاده کنیم. هیچ وقت این شرایط را نداشتیم اما متاسفانه ظرفیت مدیریت استان را در آن حد نمیبینم از این زمینه های بوجود آمده بهترین استفاده را کند. قبلا در مصاحبه ای گفتم جهت گیری سیاسی و جهت گیری انتصابات را قبول ندارم و الان هم بر آن نکته تاکید می کنم. مدیرانی به کار گرفته شده اند که برخی از آنها خوب، متخصص و پاک و دارای توان اجرایی هستند و اما بعضی ها این توان را ندارند و ضعیف اند و با یک سری ارتباطات انتخاب شدند. همینجا میگم که مدیران یا اصلاح طلب هستند و یا نیستند و آنهایی که اصلاح طلبند باید کار کنند. همه در اتاق شیشه ای هستند. همه مدیران را به سلامت کاری و مالی و اخلاقی و به کارگیری همه توان و امکانات برای توسعه و پیشرفت استان و سازماندهی مجموعه شان و جذب اعتبارات و تکمیل پروژه ها و رفع یا کاهش بیکاری توصیه می کنیم تا مشکلات استان حل شود اما متاسفانه من برنامه ای نمی بینم. البته به این معنا نیست که باید برنامه هایشان را به من بدهند چون من و دوستان پیگیری می کنیم. مگر می شود استان برنامه ای برای توسعه استان نداشته باشد و ما انتظار توسعه داشته باشیم. از طرف دوستان اصلاح طلب به بخش زیادی از مدیران هشدار می دهیم که روند عملکرد خود را اصلاح کنند. مدیر اگر تمام خصوصیات مدیریتی را داشته باشد اما شجاعت نداشته باشد به درد نمیخورد. اگر تخصص، تحصیلات، تجربه، سلامت مالی داشته باشد اما جربزه و شجاعت نداشته باشد نمیتواند موفق باشد. مدیری که دائماً در حال عقب نشینی است چگونه می تواند استان را توسعه دهد. بعضی از دوستان ما عقب نشینی می کنند. بعضی وقتها با آبروی افراد بازی می شود. فردی را برای جایی مطرح و معرفی و حتی منصوب می کنند اما نمیتوانند از آنها حمایت کنند. این چه مدیریتی است؟

 مدیر ساخت و پاختی که با مخالفان دولت هماهنگ شود، به درد نمی خورد

مدیریت ساخت و پاخت و مدیریتی که با کسانی هماهنگ شود که دولت را قبول ندارند قابل قبول نیست. برخی از فرمانداران بکارگرفته شده اصولگرا هستند چگونه از فرمانداری که اصولگراست حمایت کنیم و بگوییم این فرماندار اصلاح طلبان است؟ حداقل در حوزه انتخابیه کهگیلویه که این گونه نیست. این فرماندار فردا باید انتخابات را برگزار کنند. مذاکرات فراوانی با استاندار انجام شد و بیش از ۱۲ جلسه دو تا سه ساعته با وی برگزار شد اما هیچ نتیجه ای گرفته نشد و ذره ای بها داده نشد. واقعا در برخی از شهرستانها نمی دانیم چه جوابی باید به  اصلاح طلبان دهیم. اصلاح طلبان ناراضی و ناراحتند و این وضعیت قانع کننده نیست. این وضعی که می بینیم را نمیتوان به پای اصلاح طلبان گذاشت. حتی به پای دولت آقای روحانی هم نمیشود گذاشت. در برخی جاها نمی توان نام اعتدال هم بر آن گذاشت. برخی جاها نیروی جبهه پایداری بکار گرفته شده است. ائمه جمعه محترم با استاندار جلسه می گذارند و میگویند فلان فرماندار باید عزل و فلان فرماندار باید نصب شود. آیا این جز وظایف ائمه جمعه است؟ اگر این گونه است به طریق اولی باید نماینده ولی فقیه و نماینده خبرگان این حرفها را بزند. چرا ائمه جمعه از نماینده ولی فقیه تبعیت نمیکنند؟ بعد هم با یک صحبت و یک مذاکره چند قدم عقب نشینی می شود. این عملکرد را چگونه به پای اصلاح طلبان می گذارید؟ اصلاح طلبانی که بیش از ۱۰۰۰ نفر یا بیشتر لیسانس و فوق لیسانس فراغ التحصیل شدند و بیکارند و همزمان با آنها اصولگرایانی که فارغ التحصیل شدند در دوره ۸ ساله احمدی نژاد بلافاصله مسئول اداره شدند ولی اصلاح طلبان کماکان بیکارند. چه جوابی باید به اینها داد؟ این وضع نگران کننده، ناراحت کننده، و باعث دلخوری شدید و نارضایتی اصلاح طلبان در سطح استان هم در کهگیلویه هم در بویراحمد و هم در گچسارانشده است. البته وضعیت اصلاح طلبان گچساران از نظر انتصابات تا حدی بهتر هست. با همه این احوال ما حرف زیاد داریم و الان صلاح نمیدانم بیشتر از این حرف بزنم. نیروهای مجموعه دل پردردی دارند و از این وضعیت ناراحتند و  غیرقابل تحمل است و دنبال این هستند نارضایتشان را با نوشته، نامه، مقاله و امثال اینها منتقل کنند. ما آنچه لازم بود را گفتیم اما آنچه به جایی نرسد فریاد است. صدای ما به جایی نرسید. اصلاح طلبان در ابتدا از آقای خادمی حمایت کردند. بعد که روند نامناسب را مشاهده شد سکوت کردند و هنوز هم به سکوت خود ادامه می دهیم اما یک جایی حرفها باید گفته شود. اگر روند نامناسب گفته شده ادامه یابد مجبوریم حرفهایی که تا حالا نگفته ایم را بزنیم.

زاگرس: ادعا می شود عمده مدیران منصوب شده به لیست پیشنهادی شما نزدیک بوده است.آیا این موضوع را تایید می کنید؟

نه خیر این طوری نیست. لیستهای داده شده برای مدیران کل و برای زیرمجموعه استانداری اسامی افراد موجود است و اگر لازم شد آنها را منتشر میکنیم که چه کسانی پیشنهاد داده شده و چه کسانی بکارگرفته شده اند. البته برخی را بکار گرفتند و از دوستان ما هم هستند و آنها را قبول داریم. تک و توکی شاید بین مدیران کل که آنهم نظر نماینده بوده، نظر استاندار بوده و نظر بخشی از اصلاح طلبان هم بوده است بنابراین انتخاب شده است نه به هویت اینکه نظر و پیشنهاد مجموعه اصلاح طلبان بوده.

برای موفقیت خادمی دعا کردم

 سایت استان: در حال حاضر چه توصیه ای به استاندار دارید؟

توصیه خاصی ندارم. اگر قرار بود به توصیه ها عمل می کرد باید تا الان آثار آن مشاهده می شد. خدا را شاهد میگیرم که از روزی که ایشان استاندار شد و منصوب و معرفی شد من برای وی دعا کردم که خدایا ایشون را موفق بدار. خدایا ایشون را کمک کن. با این انبوه مشکلاتی که در استان هست. با این انبوه مطالبات و انتظاراتی که هست. خدایا کمکش کن که استاندار موفقی باشه. خدایا کمکش کن که بتونه رضایت مردم را جلب کنه و وقتی که ایشون از استانداری میره سربلند و موفق باشه. همچنان هم برای موفقیت وی دعا می کنم. آقای خادمی آدمی نیست کسی دلش بخواد اذیت بشه مخصوصا ما که دلمان نمیخواد هیچ کس اذیت بشه. به خدا قسم میخورم از محکومیت آقای رحیمی هم ناراحت شدم. که معاون آقای احمدی نژاد بود. و دلم نمیخواست که آقای رحیمی چنین مسئله ای را مرتکب بشه و حالا محکوم بشه. شاید برخی ها خوشحال شده باشند اما من قسم خوردم که ناراحت شدم. ما دوست نداریم هیچ اصولگرایی در استان کوچکترین آسیبی ببیند. ما بدخواه کسی نیستیم. چه رسد به آقای خادمی که بالاخره ما با هم سالها دوست بودیم. خیلی طبیعیه که من آرزوی میکردم و آرزو داشته باشم که وی موفق باشه. اما خب واقعیتها را نمیشه انکار کرد. واقعیت همیشه خودشو به شما تحمیل میکنه. خواهش میکنم که بیش از این در مورد مدیران صحبت نکنیم و این فقط یک هشداری است و اگر لازم شد آن موقع… امیدوارم لازم نشه.

بشارنیوز: آیا می توان این سخنان شما یک هشدار و خط نشان برای استاندار قلمداد کنیم که سکوت بالاخره شکسته شد و اصلاح طلبان بر طبل مخالفت کوبیدند؟

نه. ما اهل خط و نشان کشیدن نیستیم.اهل نصیحتیم اهل نقدیم و اهل انتقادیم. به مدیران کل عزیز هم عرض می کنم هر کسی که در کارش موفق نبود و یا خدای نکرده در کارش دچار خطا شد ما ازش تبری می جوییم.مدیران محترم باید مراقب باشند و بدونند که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان آنها را زیر نطر دارند. در پروژه های عمرانی، در کارهای پیمانکاری، در مزایده ها و مناقصه، در بکارگیری نیرو ، سلامت کاری را نگه دارند. سالم باشند. البته الحمدالله اکثرا آدمای سالمی هستند و تقریبا میتونم بگم همه سالم هستند مگر آنکه خدای نکرده خلافش ثابت بشه. اهل خط و نشون کشیدن نیستیم. اهل هشدار هستیم. هشدار به مدیران استان، هشدار به روند مدیریت در استان.

زاگرس: آیا شخص استاندار را اصلاح طلب و عملکردش را اصلاح طلبانه می‌دانید؟

آقای خادمی اصلاح طلب بود و هیچ وقت از دایره اصلاح طلبی خارج نبوده و نیست. البته بنده هم تعیین کننده این نیستم که کی اصلاح طلب هست و کی نیست و فقط نظر شخصی خودم را میگم. اما عملکرد آقای خادمی اصلاح طلبانه نیست. این که کسی اصلاح طلب باشه و عملکردش اصلاح طلبانه نباشه امر بعیدی نیست.الان وزرایی هم داریم که اصلاح طلبند اما عملکرد اصلاح طلبانه نداشتند. وزرایی هم داریم که خیلی سابقه اصلاح طلبی ندارند ولی اصلاح طلبانه عمل کردند.

DSC_0688

 سایت استان: چرا مجموعه اصلاح طلبان استان رسانه ندارند؟ فکر نمیکنید نیازمند تریبونی برای اعلام سیاست هایتان هستید؟

خیلی نیازمند رسانه هستیم اما متاسفانه نه امکانش را داریم و نه توانش را. آرزو داریم یک رسانه داشته باشیم. هیچ رسانه ای که مختص اصلاح طلبان در استان باشد، نداریم. اصولگرایان رسانه اختصاصی فراوان دارند. چه مجازی و چه رسانه های نوشتاری و نشریات هفتگی و دوهفته نامه و امثال اینها زیاد دارند و از این جهت غنی هستند اما ما نداریم.

 سایت استان: در مورد افراد فرصت طلب و کسانی که به آدمهای به اصطلاح دوگانه سوز مشهور شده اند چه نظری دارید؟

اپورتونیست ها همیشه بوده و هستند و خواهند بود. کسانی که بر محور منافعشان می چرخند نه بر محور اندیشه و اعتقادات و باورشون. به راحتی فکر و عقیدشون را تغییر می دهند به خاطر این که موقعیت، پست، ثروت و امثال اینها بدست بیارند. اینها در طول تاریخ بودند و الان هم هستند. اینجا باید از اصولگرایان یه تعریفی بکنم. و آن اینکه فرصت طلبان کمتر تونستند در شرایطی که قدرت در دست اصولگرایان هست استفاده کنند. یعنی اصولگرایان دقیق تر نیروهای اصلی خودشون را انتخاب کردند. ما هم در دوره آقای خاتمی و هم در این دوره در استفاده از نیروهای اصلی خودمان ضعیف بوده ایم و فرصت طلبان بین ما بیشتر نفوذ میکنن. گرچه بین اصولگرایان هم نفوذ می کنن. فرصت طلبا به هر دو جناح ضربه می زنند. شخصا راضی هستم یک اصولگرای سالم متدین متخصص باتجربه و مدیر به کار گرفته شود تا یک فرد فرصت طلب. آنهایی که اصولگرایان تلاش کردند تا به کار گرفته شوند باید اخلاقا به روش و منش اصولگرایی پایبند باشند. هر مدیری که در این دوره به کمک اصولگرایان مدیر شد باید از اصولگرایی دفاع کنه و هر مدیری که از ناحیه اصلاح طلبان به کار گرفته شد باید منش اصلاح طلبی خودشو حفظ کنه. این طور نباشد که کسی از طریق اصولگرایی بکارگرفته شد بعد بهش بگیم بیا اصلاح طلبانه عمل کن، ما داریم منافق پروری میکنیم. ما اخلاق را حفظ کنیم بهتره از اینه که به یک سود مقطعی برسیم مهم اینه که پایه های اخلاق در جامعه ما فرو نریزه. هرکس مردانه بر اندیشه خودش اگر حق می داند پایبند بماند. این که مردم را منافق کنیم و چندچهره بکنیم و یا خدای ناکرده مدیران را چندچهره کنیم این پایمال کردن اخلاق است. این آسیب های عمیق و دراز مدت داره. بگذارید اگر نماینده ای کمک کرده تا کسی مدیر بشه باید به همان نماینده پایبند باشه. اگر نماینده ای مال هر شهرستانی در مدیر شدن مدیری نقش داشته باید به همون نماینده پایبند باشه. این برای ما مهم تر از اینه که در انتخابات بیاد از کاندیدای ما حمایت کنه. و این یعنی رعایت اخلاق، مرزبندی ها و مردانه عمل کردن و اعتماد. اعتماد خیلی مهمه. ما نباید اعتماد را از بین ببریم. نباید اخلاق را زیر پا بگذاریم. از مدیران هم میخوایم که اگر نماینده شما را بکار گرفت موظفی از نماینده حمایت کنی. اصولگرایان شما را به مدیریت رساندند پایبند باش به اصولگرایی. اصلاح طلبان شما را به کار گرفتند پایبند باش به اصلاح طلبی. هر کس پایبند باشه به اون مجموعه ای که بهش رشد داده. اگر غیر از این انتظار داشته باشیم یعنی ما میخوایم منافق پروری کنیم . یعنی ما میخوایم افراد چند چهره و فرصت طلب باشند. انشاالله خدا جامعه را از فرصت طلبان نجات دهند.

فرصت طلبان کسانی‌اند اصولگرا تر از اصولگراها میشن وقتی قدرت دست اصولگرایان باشد. اصلاح طلب تر از اصلاح طلبان میشن وقتی قدرت کمی دست اصلاح طلبان میفته. اینا ضربه میزنن اینا سواستفاده میکنن. اینا پایبند اخلاق نیستن. اینا ممکنه دهها مشکل درست کنن برای خودشون و برای مجموعه اداری.

فرق یک اصولگرا و اصلاح طلب با یک فرصت طلب در اینه که کسی ممکنه اصولگرا باشه فکرش اندیشه اش عملش اخلاقش اصولگرایانه باشه اما به این نتیجه رسیده باشه که اشتباه کرده این خیلی ارزشمنده. و یا حتی کسی اصلاح طلب باشه اما به لحاظ اندیشه و منش و اخلاق و روش به این نتیجه رسیده باشه که اصولگرایی بهتره و به حق نزدیکتره. این خیلی ارزشمنده و ما براش ارج قائلیم. که بره اصولگرا یا اصلاح طلب بشه. اما اون چیزی که مذموم و ناپسند و خلاف اخلاقه اینه که کسی نه فکر و نه روش و نه منش اصلاح طلبانه و یا اصولگرایانه داشته باشه و تمام هدفش رسیدن به قدرت باشه حالا به هر وسیله ای.

 بشارنیوز: در این دولت و مجموعه مدیریتی استان از این افراد وجود دارد؟

بله. وجود دارد.

 سایت استان: حاضر به مناظره با اصولگرایان هستید؟

صددرصد. آمادگی مناظره درباره گفتمان اصولگرایی و گفتمان اصلاح طلبی و یا عملکرد اصولگرایان و اصلاح طلبان را دارم. اما در حد افراد شاخصش باشند. افرادی که احساس کنیم سطح سوادی دارند و دانش و آگاهی داشته و جامعه آن فرد را به عنوان یک فرد اندیشمند و صاحب نظر و فعال سیاسی بشناسد. از آنهایی که نماینده مجلس بوده اند تا آنهایی که مسئول احزاب اصولگرا هستند. من آمادگی مناظره دارم اما باید ضمانت هم بدهند در مناظره ای که انجام میشود پیگیری قضایی صورت نگیرد.

تنظیم: محمود آرام
عکس: سیدامین صداقتی نیا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137471
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد گفت:

    عزیز دل بابا میزان حال فعلی افراد است فرمایش امام (ره) است که تو وامثال تو سنگش را به سینه میزنید حالا این را هم بگویم شاه بد بود ما چکار ولیعهد داشتیم باید ایشان را می آوردیدچون گیرنده ها ضعیف هست بعضی آقازاده هارامی گویم متوجهی ………..

  2. بیدار گفت:

    مرگ بر فتنه گر.
    شما که دیکه به درد اصلاح طلبان هم نمی خورید و مهره سوخته هستید چرا اظهار نظر می کنید

  3. مهره سوخته گفت:

    چقدر شارژ شده حرف میزینه می گم نکنه که …… به جون اومده حرف میزنه

  4. دلواپس گفت:

    استاندار ومدیرانش توان مقابله فقط با جوی ابی دارند نه دریا /// سپیدان جاده اش دو بانده است اما یاسوج چیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی؟؟؟؟؟

  5. سید عزیزنیک ایین گفت:

    درود و سلام بر رضاتوفیقی رزمند 8سال دفاع مقد س برادر شهید و استاد دانشگاه و اندیشمند و دوست داشتنی

  6. قلی گفت:

    ولک خیلی لطف میکنی که برای استاندار دعا میکنی ! یکی نیست از جنابعالی بپرسد کی برای خودت دعا میکنه ؟ جناب رضاتوفیقی جز حروف والی اصلاح طلبانه نوشته میشه ولی خوانده نمیشه .
    جناب شما لازمه یک گذری بر عملکرد گذشته خودت در ارشاد و… بزنید بعد مشخص خواهد شده یک من شیر چقدر کره میده .ولک

    • اميرحسين گفت:

      درجواب بايد بگويم اقاي رضاتوفيقي در كل سالهاي خدمت خود به نظام ذره اي كاهندگي ندارد ودر ضمن اگر اشتباهي از او سرميزد الان مشخص بود پس لطفا حرف مفت وبي سند نزنيد

      • حسنی مقدم گفت:

        بدبختی ما از آنحا شرو شد که ضیا رضاتوفیقی را منافق و ضعیف خطاب میکنند و تندروها را قوی و مدبر..
        دقیقا شبیه جریان گرفتن نشاتن لیاقت کاتوزیان از خاتمی و رحیمی از احمدی نژاد.
        وای بر شما و تفکرات غلط و حسودانتان..
        در ضمن،اکثر کامنت ها از سوی یک نفر نشر میشود.

    • همکار قدیمی گفت:

      اقایرضاتوفیقی در سوابق مدیریتی خودش بسیار عجول و خودخواه بوده. یادش رفته که حتی به سرایداری که باهاش همراه نبود و طرفدار یک طیف دیگه اصلاح طلبا بود هم رحم نمی کرد. یادش رفته که چه عملکرد ضعیفی داشت و خودش را پشت سر تاجگردونها قایم می کرد و حالا هم همون روش را داره ادامه می ده ولی خیلی بدتر و با هماهنگی غلام تاجگردون. تندروتر از ایشون جریان فکری چپ در استان کمتر داشته و کاملا همون منطق چماق آقای بزرگواری را داشت فقط روی چماقش مارک دوم خردادی خورده بود. 

    • مطلع گفت:

      کارنامه توفیقی در ارشاد هم به رضایت هنرمندان برمیگردد که دوران طلایی داشتند و هم به آمار رسمی که در آن چهار سال چهار مرتبه بهترین دستگاه اجرایی استان شدند و دو بار در رتبه بندی کشوی.
      به غیر از افزایش هنرمندان و تولید آثار و…

    • ناشناس گفت:

      اصلاح طلب بودن رضا توفیقی به یک جک شبیه تا واقعیت . واقعا جک 2014 را هم شنیدیم ((رضاتوفیقی برای استاندار دعا میکند )) البته دعا کردن آدابی داره که بقولی المدحه ثم تنا . ایشان با کدوم رو میخواهد دعا کنه ( کسی با ریش تراشیده لب واررفته و… که دعایش مستجاب نمیشه !!!! البته آرزوبر جوانان عیب نیست بذار عشق اصلاح طلبی را دیگران بکنند .داد و فریادش را رضاتوفیقی ها بکنند . تاریخ مصرف جناب رضا توفیقی تمام شده بعید میدانم پرونده رضاتوفیقی حجمش کمتر از پرونده …… کمتر باشه باور میکنید صلاحیت رضاتوفیقی برای دهداری سوق هم تایید نمیشه .دیگه بنده خدا از بیکاری داره به تحلیل روی می آوره آخه این هم خودش یک کاریه .

  7. م گفت:

    سید رضا توفیقی با افکار بلند و توسعه یافته اش به جامعه عقب نگهداشته ی دیار ما انرژی میدهد. بحق که وی نماد بارزی از روشنفکری است .آنهم روشنفکری توسعه یافته و مترقی با فهمی بسیار وسیع. جای بسی فخر و مباهات است که می بینیم در منطقه ی محروممان چنین انسانهای بزرگی قد می کشند و با افکار بلندشان نوید از یک جامعه مترقی و پیشرفته در آتی نزدیک میدهند. برای ایشان سلامتی و توفیق روزافزون از خدواند منان طلب می کنم

    • م. م گفت:

      رضاتوفیقی در عمل بسیار بسته و ضعیف و با قوم گرایی عمل می کنه. افکار بلند کیلویی چنده عزیز!! به حرف که نیست. ایشون که امتحانشو پس داده بی خود ازش تعریف نکنین. اگر دنبال اصلاح اصلاحات کهگیلویه هستید اولین شرطش به حاشیه راندن همین چهره هاست.

  8. اعتدال گفت:

    ايا درمكاني كه هستيد نماز خونده نميشه مه با كفش رفتيد روي موكت

  9. دوستان قديمي و جهادي رضاتوفيقي گفت:

    آقاي رضا توفيقي شما نمادي از تندروي در استان بوده اي و هستي و هيچ توان اجرائي نداري و فقط بلدي انتقادكني و در خصوص مباحث سياسي هميشه متزلزل بوده اي و اگر ذهنت ياريت نمايد اظهار نظرهاي خود را در خصوص همين افرادي كه ذكر خير آنها را داشته اي يك بار ديگر مرور كنيد تا حداقل متوجه شوي كه چقدر دم دمي مزاج هستي و اما تمام مديران استان زير تيغ تدبير شما گردن زده شدن حالا ميفرمائيد كه خيلي از آنها اصلاح طلب نيستند !!! ممكن هست بفرمائيد كدام يك از آنها اصولگرا هست؟ !!! بنظرم چون دولتي كه شما به آن منتسب هستي هيچ برنامه اي براي اداره مملكت ندارد چه در سطح ملي چه در سطح استان شروع كرده ايد به فرا فكني و جهت اطلاع شما اينكه بعد از تاجگردون در حوزه كهگيلويه هيچ گاه شما در اكثريت نبوده ايد و نخواهيد شد انشائ ا… اين انتخابات را خود شما برگزار مي كنيد و راي و نظر مردم را خواهيد فهميد اميدوارم كه بعد از انتخابات براي منتخبين مردم مشكل ايجتد نكنيد و فرصت دهيد تا منتخبين خودشان براي استان تصميم گيري كنند و بحث كليد و تدبير و ………. را بايگاني كنيد و استان را تحويل دهيد در پايان در هر محفلي و مجلسي آماده گي وجود دارد كه در خدمت شما باشيم اگر آمادگي داريد از طريق همين سايت اعلام تا مقدمات فراهم گردد

    • علی گفت:

      درود بر تو ای مرد شجاع

    • همکار جهادی دیگر گفت:

      توفیقی و دم دمی مزاجی؟!

      خودت به حرفت خنده ات نمیگیره.

      بیش از شصت درصد مدیران استانداری اصولگرا هستند و فامیل فرماندار

    • دوست قدیمی و جهادی رضاتوفیقی گفت:

      60 درصد مدیران اصولگرا هستند !!!واقعا سیر خندیدم جنا ب اگر برات مقدور هست اسامی مدیران اصولگرا را اعلام کنید چون هوس خنده کردم و به قول شاعر خنده بر هر درد بی درمان دوا است

    • امید گفت:

      شما که مرد مناظره ای چرا از نوشتن نامت ترس داری چرا با یک مصاحبه تنتون به مور مور افتاد

      • دوست قدیمی و جهادی رضاتوفیقی گفت:

        از طریق هم این سایت زمان و مکان را آقای رضاتوفیقی مشخص کند و اعلام کند و بنده در خدمت ایشان هستم مگر مناظر ترس داره ؟ون می ترسم وقتی اعلام آمادگی نمایم با شروط نشدنی ایشان مواجه شوم بهر حال حاضرم در هر جا و مکانی که ایشان صلاح بدانند در زمینه های مورد دلخواه ایشان مناظره کنیم

  10. اصلاحات گفت:

    جریان های سیاسی اصلاحطلب در دل مردم استان جای دارن ولی چرا شما اشخاص و دوستانتون جایی ندارید ی کم فک کن جناب رضا توفیقی دیگه گذشت خطی دادن رای دادن

    • دوستدار اصلاحات گفت:

      جناب توفیقی شما از افراطیون جریان بزرگ اصلاحات هستید و برای همیشه بایگانی شده اید کمتر برای خود نوشابه باز کنید چون شما افراطیون تاریخ مصرفتان به پایان رسیده بخصوص شما که از تاریخ مصرفتان از 88 به اتمام رسیده…درود بر ایران و اصلاحات و ننگ بر افراطیون و مرگ بر فتنه گران

    • ناشناس گفت:

      رضاا توفیقی هیچ جای در بین مردم کهگیلویه ندارن. با اون پیشینه منفی سیاسی و اجرایی.

    • امید گفت:

      شما چرا از این چهره سوخته وبایگانی اینقدر عصبانی شدید اگه ریگی به کفش ندارید معلومه شما در قلب مردم سوخته اید و امثال سید در دل همه جوانان واصلاح طلبان استان جای دارند معلومه افکار کی زنگ زده اس واقعا براتون متاسفم شما حتی یک مصاحبه منطقی را بر نمی تابید چگونه میخواهید با این شخصیت ها رقابت کنید آن هم در انتخابات آزاد

  11. سیاست گفت:

    متاسفم برای دولتی که استاندارش طرفدارش نبوده .

  12. ناشناس گفت:

    سلام بر سيد همه را خوب اومدي
    اما يك نكته ما سه بارئ زارع را حمايت كرديم.از زارع سه هزار رايي نزديك نودهزار رايي ساختيم.حال ايشان هم يك همكاري اجباري كرده براي دوستي زنگي هم زده تصادفا اون دوستمديركل شده.انصاف است كه اين |آقا برود به زارع راي دهد؟
    مگرزارع اصولگرا چندبارحق داردازماراي بگيرد؟فكركنم سه بار بس است.

  13. ناشناس گفت:

    تزلزل ودمدمي مزاجي؟
    تنها چيزي كه به سيد نمي آيد
    شما جهادي عزيزبسير بي انصافي به خرج داده اي
    ايشان متدين با اخلاق شجاع ثابت قدم هستند
    متاسفم ازاين نگاههاي مغرضانه

  14. جیکر گفت:

    کشیدن همانا گفتن همانا ای وای ای وای!!!

  15. اصلاح طلب جنگ گفت:

    بدبختی ما اصلاح طلب های شهر یاسوج اینه یه عده مثه آقای توفیقی که هیچ مقبولیتی بین اکقریت اصلاح طلب ها ندارن خودشوئن رو رهبر و پرچمدار می دونن آقای توفیقی شما به غیر کم عقلی هایی کردی و جریان رو به انحراف کشوندی هیچ کاری نکردی امصال شما باعث شدین دید عمومی نست به اصلاح طلب ها عوض بشه و اصلاح طلبی رو مساوی ضد انقلاب بودن و ضد نظام بودن قلمداد کنن شما استاندار رو اصلاح طلب نمی دونی در صورتی خود شما به هیچ وجه یه اصلاح طلب نیستین و فقط ادای اصلاح طلبی رو در میارن امثال شما تندروهایی هستین که محکوم به شکستین و از هدف سیاست پاک که خدمت به مردمه چیزی نفهمیدین امثال شما با تندروی هایی می کنید فرقی نداره اصلاح طلب یا اصول گرا رضا توفیقی یا بزرگواری فقط به مردم صربه می زنید امثال شما همون گروه هایی هستین که وقتی عوامل انقراض یه سلسه رو می خونیم تو خط اول اسمتون رو نوشتن شماها قدرت طلب هایی هستین که فقط به فکر رسیدن به پست و مقام هستین شماها جان نثارهایی هستین که هدفتون تنها یه چیزه عشق و حال …و تنها چیزی مهم نیست ما مردم…..آره من یه اصلاح طلبم یه دلسوز مردم با فکر باز دوری از تعصب

    • اصولگرا گفت:

      بعید است شما اصلاح طلب باشید چون نحوه نوشتنتان این را نشان نمی دهد . اگر شما ذره ای رضا توفیقی را می شناختی چنین نمی نوشتی . ایشان برادر شهید ، رزمنده جهادگر و روحانی زاده و فردی متدین می باشد که از ابتدای انقلاب تاکنون مواضع فکری ثابت داشته و هیچگاه نان به نرخ روز خور نبوده است البته ایشان بین اصلاح طلبان نان به نرخ روز خور که در هر دولتی رنگ عوض می کنند و نام خود را اصلاح طلب نامیده اند و شاید شما هم از همین قماش بوده باشید هیچ جایگاهی ندارد و ایشان از پیروان واقعی خط امام و مدافع دین و مکتب اصیل تشیع است منتها خاری است در چشم فرصت طلبان …

      • اصلاح طلب جنگ گفت:

        راستی اصول گرای بی منطق  کسانی با تغییر دولت رنگ عوض می کنن چه مدرکی داری که اونا یه اصلاح طلبن که خودشونو با تغییر دولت اصولگرا تغییر میدن؟البته شما که عددی نیسی در مقابل سران اصولگرا از اصولگراهایی یاد گرفتی که تو راس قدرت وقتی فهمیدن رحیمی دزده اومدن دارن می چسبوننش به بدنه اصلاحات …البته این کار دیرینه اصولگراهاس راحت تهمت میزنن نمی دوننم تهمت عظمت گناهش چقده و تو روایات معادل چیه هر چی دزده از خاوری تا رحیمی و مرتضوی پروندشون میاد بیرون و ککشونم نمی گزه امان از کار خدا احمدی نژاد تهمت مدرک جعلی به خانم رهنورد زد ولی چی شد پرونده مدرک کردان دراومد یه بی آبرویی بزرگ برا احمدی نژاد دراومد همین چند سال پیش بود احمدی نژاد تهمت 400میلیون رشوه از جزایری رو به کروبی زد ولی چی شد؟پدیده شاندیز…3000هزار میلیارد….بابک زنجانی و جدیدا رحیمی راسی یادم رفت مرتضوی و اصلا خودش با زمین های دانشگاه ایرانیان و اون چند میلیاردی از بودجه دولتی کمک کرد به دانشگاه شخصی خودش…..امان از این دل پر درد امان از کار خدا…روز به روز احمدی نژاد داره خوارتر میشه سردمدار هشت ساله جریان اصولگرای شما…

    • نیش گفت:

      خداییش چقدر گرفتی که بیای کامنت بذاری، کاش لااقل یه با سواد انتخاب میکردن تا بفهمه امثال را امصال ننویسه

      • اصلاح طلب جنگ گفت:

        نیازی نیست شما دیکته امثال رو به من یاداآوری کنید اونقد سواد دارم که یه جریان رو با کلماتم آتیش میزارم زیرش اگر حرف ث رو صاد نوشتم به خاطر این بوده با گوشی تایپش کردم و اگر به صفحه کلید گوشی دقت کنید متوجه میشین  که حرف ث دقیقا کنار حرف صاده من بعضی وقتا که نظر می نویسم سایت پیغام میده لطفا کمی آرامتر دیدگاهتان را بنویسید آخه رضا توفیقی کیه که کسی بخواد به خاطر خراب کردنش پول به کسی بده خدا رو شکر اونقد دارم که نیازی به گردن کج کردن پیش هیچ احدالناسی رو ندارم….حرفام تلخه چون شنیدنش سخته  واسه کسایی که کاسه کوزشون به  همچین حرفی بنده ….شما ها محکوم به شکستین …..زنده باد اصلاحات زنده باد فکر باز زنده باد حق سالاری

    • رحمت گفت:

      برو اول دیکته یاد بگیر بعد انتقاد کن

      امثال نه امصال
      به متن نگاه کنید.

  16. رضا گفت:

    با سلام خدمت آقای رضا توفیقی بنده همشهری شما هستم و ازنزدیک شما را می شناسم اینکه فرمودید میزان حال افراد به گفته امام (ره) منظور کسانی بود که بد بودند و به دامن انقلاب برگشتند چرا امام منتظری را با انهمه خدمات کنار زد سری به کتاب دوران وزارت اطلاعات آقای ری شهری لطف کنید بزنید تا شاید رین موضوع روشنتر شود امام با فرزند سید مصطفی نوه خود چه برخوردی کرد در خصوص اینکه فرمودید رای اکثریت از آن اصلاح طلبی هست با این دیدگاه در تمامی دوران مملکت را به نابودی کشاندید و هر وقت نیروی اصلح طلبی موفق میشد فرمودید انتخابات سالم است اماهر وقت رقیب به پیروزی رسید انتخابات توسط امثال شماها به درگیری کشانده شد فکر می کنم این اوج آزادی و روشنفکری است که شما به آن اشاره کردی که اصولگرایان فراموش کردند براین اساس هروقت شما برنده شدید ما هم به صحنه بیایم و اشوب به پا کنیم تا روشنفکر شویم تاا آزادی فراموش نشود این همان جمله معروف آمریکای ها از زبان دوستان شما که می گویند هرکس با ماست ضد تروریسم در اوج دموکراسی و هر کس با ما نیست تروریسم می باشد مثل عربستان که با هماهنگی امریکا داعش را می سازد و گورهای دست جمعی درست می کند و ضد تروریسم اما کشورهای صاحب آزادی تروریسم به حساب می آید تو نمی خواد دلت برای دیگران بسوزد برای خودت دلت بسوزد که در سال 88 به همراه اندک افرادی سر فلکه ساعت حضور یافتی و کسی همراهیت نکرد الان هم کسی کاری به کارت ندارد اگر فکر می کنی اکثریت ملت اصلاح طلب هستند چرا نیروی شما در سراسر کشور فقط با دو درصد آرء اختلاف برنده انتخابات شده در صورتی که بالای 30در صد از اصولگرایان به آقای روحانی رأی دادنددر این دولت شما چکاری برای مردم تا کنون انجام دادید که بهش افتخار میکنید تمامی اجناس بالای 20درصد به صورت تدریجی افزایش یافته با این تفاوت که در دولت احمدی نژاد یکشبه افزایش می یافته و الان تدریجی دولت احمدی نژاد مبلغی از این افزایش را به حساب مردم واریز میکرد اما شما ضمن اینکه افزایش ندادید بلکه جیب مردم را هم خالی کردید می دانید که قانوناً حامل های انرژی از زمان شروع یارانه ها ه به قیمت خلیج فارس با درصدی کمتر تحویل مردم باید داده شود امااکنون حامل های انرژی به قیمتی بالاتر از فروش به خارج از کشور به مردم فروخته میشود و کسری بیرون از داخل جبران میشود و شما مدام به طبل می کوبید که حامل های انرژی ارزان شده این هم از آن سیاستهای خارجی و تحفه دولت شما می باشد که داردبرای مردم سیاست خارجی را گسترش می دهدنگاهی به رسانه های منقئد دولت بینداز ببین روزنامه انتخاب زحمات زیادی برای دولت کشیده اما با یک اتتقاد دستورآن صادر شد

  17. ناشناس گفت:

    مناظره باید با سند و مدرک باشد کسی که تو مناظره سند و مدرک دارد ترسی از پیگیری قضایی ندارد.

    • تقی گفت:

      همان اسنادی که احمدی نژاد در مناظره ها نشان داد منظور توست البته ایشان هم پیگیری قضایی هم نداشت …!!!

    • اصلاح طلب گفت:

      یک مصاحبه تا حد جنون عصبانیتون کرده اگه با رهبراتون مناظره کنه قطعا حکم شرعی براش صادر میکنید چرا اینقدر خود خواهید تا کی برای رسیدن به قدرت اخلاق را زیر پا میگذارید وآدم ها را برای بالا رفتن زیر پا له میکنید بسه دیگه در رفتار تون نجابت اخلاقی داشته باشید شایسته نیست به یک سید آزاد اندیش اسائه ادب نمایید

  18. سلام گفت:

    سلام ودرود بی کران

  19. ناشناس گفت:

    که خدا هم ان موقع بخت وما خوسی که زارع را سه بار رای بدیم حالا استاندار هم اوطرفی بو

  20. امیری ع گفت:

    احسنت جناب اقا

  21. اهورا گفت:

    رضاتوفیق انسانی سلیم النفس و منیع الطبع و پاک و با تقواست
    حیف رضاتوفیقی که مال ماست، اگه مال تهران بود الان وزیر ارشاد بود

    • نامدار گفت:

      فتنه فتنه است چه مال ما باشه چه مال تهران مرگ بر فتنه گر افراطی

      • امید گفت:

        فتنه یعنی زیر پا گذاشتن همه قیود اخلاقی تا رسیدن به هدف نمادش شمایید که با کلمه فتنه کاسبی میکنید

  22. ناشناس گفت:

    درود بر آدم های پاک دست

    • مشی ایمور گفت:

      اون سروران عزیزی که منفی دادن منظورشون چی بوده یعنی مرگ بر انسانهای پاک، درود بر انسانهای نا پاک …..دقیقا منظورشون چی بوده؟

  23. جوان گفت:

    فقط دكتر مسعودي

  24. یک دوست گفت:

    متاسفانه آقای رضاتوفیقی یکی از ضعیف ترین فرمانداران تاریخ شهرستان کهگیلویه بود این را همه همکاران و کارمندان و مردم فهیم کهگیلویه خوب می دانند. در ارشاد استان هم که همه اصحاب فرهنگ و هنر شاهد بودند که بسیار ضعیف و بی برنامه تشریف داشتند. حالا جالبه که برای استاندار و مدیران ارشد خط و نشون می کشه که برنامه ندارن!!
    اما دوستان خبرنگار خیلی خوب امثال ایشون را به صحنه آوردند تا مشخص بشه که در گرایش سیاسی به همون روش حضور نیروهای سوخته اعتقاد دارند و همچنان دگم هستند و حاضر به پذیرش اشتباه و تغییر روش نیستند. و یقینا مردم کهگیلویه پاسخ منفی محکمی به این تفکر و صاحبانش می دهند.

    • امید گفت:

      اگر در یکی از جلساتی که رضا توفیقی به عنوان فرماندار در استانداری حضور پیدا میکرد بودی الان اینچنین جسارت نمی کردی متاسفم برای امثال شما

      • جواب امید گفت:

        بله در فرمانداری دهدشت که ساعت 11 تازه میومد سرکار. اما در استانداری خوب شاخ و شونه می کشید. که چی!!!

  25. م ن دوپری گفت:

    درود و سلام بر رضاتوفیقی مرد شجاع وبا غیرت میدانید که او کیست وادمی نیست از این توپ و تشرها بترسد او2020202020202020202020202است

  26. عبداله الهی گفت:

    خدا را خوش میاد این مبحث علمی و علی را با توهین نامه های سیاسی و آن هم توسط یک سری آدمای سطحی نویس که نه که نفهمیدند آقای حاج توفیقی چه گفتند، نخواهند هم فمید که چه جوابی دادند.

    آیا می شود روزی برسد که این استان از دست جهل و بی سوادی نجات پیدا کند.

  27. دهدشت گفت:

    فاتحه اصلاحات را باوجود جناب عالي خواند گرچه مراسم ختم اصلاحات هم در ده سال پيش برگزار شده است برو بفكر نان باش اقا

  28. سلام استاد گفت:

    به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری خوشحال و خرسندم که بعد از سال ها در رسانه استاد ارزشمند و فکور آقای توفیقی را دیدم و امیدوارم پایدار باشد

  29. علی گفت:

    فعلا که همه چیز تو دستتون کشور رو هم به هم ریختید.اما همه چیز گل و بلبله.تا هم صندلی ها رو ازتون میگیرند کشور تبدیل میشه به صحرای محشر و استبداد و استکبار و کشتار. …

  30. زنده باد اصلاحات گفت:

    درود بر تئورسین عالم و متدین سیاست.انصافا این مصاحبه به چند بار خواندنش می ارزد.
    دوستان مخالف این مصاحبه ، لطفا به جای کشف حقیقت به پرتاب کفش جهالت روی نیاورید.ابتدا به بزرگترها تون بدهید چند بار بخونند و یاد بگیرند بعد کامنت بگذارید.
    قطعا این مصاحبه وزن گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی را مشخص می کند.
    بعد از مدتها این مصاحبه روحیه امید را به اردوگاه اصلاح طلبان استان و به خصوص حوزه کهگیلویه بر گردانده است.

  31. امید گفت:

    بویر نیوز انتظار می رود رسالت خود را حفظ کرده وکامنت های را که به جناب رضاتوفیقی محبت دارند را بذار تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

  32. ریزبین گفت:

    کلا این مصاحبه، اصولگراها را آتش زده و داغون کرده. مثل همیشه وقتی جوابی برای این حرفهای گفته شده ندارند دارند گوینده را با برچسب های فتنه و افراطی و … می رانند.
    اگر کسی میتونه بیاد جواب بده. یا هم بیاد باهاش مناظره کنه. اگر واقعا دنبال حرف زدن یک طرفه نیستند و تریبون ها را یکطرفه نمیخواهند خب بیان باهاش مناظره کنن. 
    بسم الله این گوی و این میدان

    • زنده باد حق...حق گفت:

      اصلا رضا توفیقی کیه یه دفعه شد مغز متفکر اصلاح طلبان ….تو قضیه سهمیه بندی بنزین آقای رضا توفیقی بگم کجا بودی بگم .بگم ….تو قضیه یه 88 بگم برا اعتراض اومدی کجا بگم .بگم …من سیاسی نیستم اما دلم برا اصلاحطلبا میسوزه با این اندیشمند تواناشون یه عده سودجو به نام اصلاح طلب و اصولگرا اومدن شدن دلسوز ماهی خداتومن پول میگیرن تو زمانی که پست داشتن حال کردن حالا دوباره برا تحقق یافتن مقصدشون دارن دست و پا میزنن اون وقت ماها شدیم ابزار …نه جنابان متفکر این جوونا دارن عقده گشایی میکنن وگرنه برای شما نیست…من الله توفیق

  33. محمد قاسم مرادی گفت:

    سخنان بحق خدشه ناپذیر و غیر قابل رد برادر عزیزم آقای رضاتوفیقی در باب اصول گرایی و ضعف های آنها در مدیریت و مسایل گوناگون مایه دلگرمی اصلاح طلبان و تحول خواهان است به نظر بنده هر جریانی سرمایه هایی دارد و آقای رضاتوفیقی از سرمایه های اصلاح طلبان است و شان و جایگاه ایشان حتی برای کسانی که با او اختلاف نظر دارند باید حفظ شود و کوبیدن ایشون هم خارج از انصاف است

  34. داریوش .ا گفت:

    چند نکته در رابطه با مطلب

    1- به نظر میرسد بویر نیوز از کامنتهای اصولگرایی استقبال میکند 2- منتقدین رضا توفیقی مثل همیشه به جای منطقی و مستدل حرف زدن فقط فحاشی میکنند چون پشتوانه فکری ندارند 3- رضا توفیقی بسیار متدین، با ثبات، آگاه ، شجاع واز همه مهمتر اخلاق مدار هستند 4-نکاتی را که رضا توفیقی اشاره کردند بسیار ظریف و تامل بر انگیز بودند (البته برای اهل فهم) 5- تیم چند نفره رسانه ای آقایان بسیار مبتدی و بی سوادند
    6- نه اصولگرایان، نه فصول گرایان ونه دوزیستان سیاسی توان مناظره با هیچ یک از شاگردان رضا توفیقی را ندارند

    • مستقل گفت:

      اگر رضاتوفیقی را می شناختی و از عملکرد بسیار بدش در فرمانداری دهدشت و ارشاد استان خبر داشتی اینجوری به بویرنیوز و منتقدان رضاتوفیقی حمله نمی کردی جناب د.ا .!!! اگر از سوء عملکردش د ایجاد تفرقه در اصلاحات کهگیلویه خبر داشتی اونوقت بی مهابا به منتقدین هجوم نمی بردی. من که با اصولگرایان موافق نیستم اما صرف اصلاح طلب بودن با هر عملکرد نامناسبی که امتیاز نیست. 

  35. مشتی گفت:

    درود بر سید ارزشمند و با اخلاق. مدعیان بی عمل بیایند اینجا درس اخلاق بگیرند

  36. وحيد از مارگون گفت:

    سلام و درود بيكران خدمت انديشمند استاد فرهيخته با ارزوي سلامتي و تندرستي براي شما و كمال تقدير تشكر از اين مطلب پر بارتان بايد گفت كه اصولگرايان بزرگترين عيبي كه برشان وارد هست اين هست كه اصلا نقد را نمي پذيرند و خود راي هستند اينها نميخواهد صداي مردم را بشنوند با وجود اينكه رسانها سايت ها مطبوعات و … همه يك طرفه هستند بنده به اقاي دانشي گفتم شما كه مدعي هستيد چرا با اقاي رضا توفيقي در يكي از دانشگاهها مناظره نميكنيد كه وي جوابي نداد ودر اينجا از اقاي علي محمد دانشي اين خواسته را دارم به عنوان يك فعال سياسي و منتظر جواب ايشان هستم . واما سخنان اقاي رضا توفيقي كه بسيار زيبا نقدي برگذشته داشته و دوستاني كه كامنت هاي مخالف گذاشتن بايد گفت از دست اورد 8 سال خويش نيز بگوييد … اگر بدانم كه سايت بوير نيوز كامنت مرا ميگذارد قطعا از 8 سال اخير ميگفتم دوستان مخالف عزيز ما اگر اين يه خورده رفاه را داريم مال زمان گذشته يعني دوره اقايان خاتمي و هاشمي هست . شما به پديده شانديز پبابك خان و… رسيدگي بكنيد

  37. ناشناس گفت:

    احسنت بر شما عزیزانی که اظهار نظر می کنید  فکر کنم از انتخابات جنجالی سال 88 اطلاعی ندارید چون خیلی از اصلاح طلبان مورد هجمه قرار گرفتند و آقای رضاتوفیقی یکی از آنها بود یه کمی منصفانه نظر  دهید 

  38. باز هم زنده باد اصلاحات گفت:

    واکنشها به مصاحبه سید ضیاء الدین رضا توفیقی نماد گفتمان اصلاح طلبی در استان و کنش واکنشها از ناحیه رقیبان و رفیقان، به تعریف هارولد لاسول، در ایستگاه پنجم نظریه ارتباطی را استحکام معنایی بخشیده است که سخن یا عملی آنجا از اهمیت برخوردار می شود که به سرعت واکنش‌های متعددی را در پی داشته باشد.
    لذا انتظار میرود رقبا در پی واکنش مستدل ،منطقی و اخلاق مدار باشند،
    چرا که اگر با دید بصیرت و حقیقت بین به آن نگریسته شود ،انتقاد های جناب توفیقی راهکار و راهبردهایی مهمی برای طرف مقابل است.چناچه ترمیم نمایند در گسترش و بسط توسعه سیاسی و به تبع آن توسعه همه جانبه جامعه کمک شایانی خواهد شد.
    انشاء الله عقیده بر عقده فایق آید و فارغ از حب و بغض به آنچه که گفته می شود نه آنکه می گوید توجه نماییم.

  39. ه.زندی گفت:

    جناب آقآی رضاتوفیق فرمایشات شما مانند همیشه بر محوریت واقعیت  انصاف و عدالت قرار داشت .واقعیتهایی را بی پرده  فرمودید که کمتر کسی جرات گفتن آن را داشت  و مانند همیشه رعایت اخلاق عنصر اصلی کلام شما بود

  40. یه دوست گفت:

    هدایتخواه یا خلقی پور یا دانشی و … اگه راست میگن بیان با رضاتوفیقی مناظره کنه. تا ببینیم چند مرده حلاجند

  41. بی طرف گفت:

    سلام و درود فراوان بر سید رضاتوفیقی و کامنت گذاران محترم .

    من تعجب میکنم چرا اکثرا به جای اینکه روی مطالب ذکر شده در مصاحبه بحث بشه روی شخصیت ایشون بحث میکنید؟اگه جوابی برای موضوعات مطرح شده دارید بفرمایید وگرنه همه از شخصیت ایشون با خبرند و هم مورد تایید و هم مورد احترام اکثر برادران اصولگرا اصلی هستند …
    خوشحال میشیم به جای ترور شخصیت ایشون که نا موفق هم هست جوابتون رو راجب مسائل اصلی مطرح شده در مصاحبه بدونیم که فکر کنم چون جوابی نیست برای فرا فکنی به شخصیت ایشون دروغ هایی نسبت داده شده که خدا جای حق نشسته و هیچ کس هم این حرفا رو باور نمیکنه چون شخصیت ایشون برای همه شناخته شدست …

  42. سی پناه آشنایی گفت:

    سید جان این دوستانی که با کامنت های غیر واقعی و از رور بی تدبیری نوشتن دقیقا پشت سر شما واقع شدن زنده پایند باشی مرد بزرگ…

  43. اهل رسانه گفت:

    احسنت بر بویرنیوز که همه کامنت های مثبت و منفی را گذاشته تا با وجود نگرش اصلاح طلبی سایت بویرنیوز که بر همه آشکار هست اما هرچهره نامحبوبی مثل آقای رضاتوفیقی نیاد و  خودشو پرچمدار اصلاحات اعلام کنه.

  44. علی گفت:

    نظر آقای رضاتوفیقی نظر تمام اصلاح طلبان استان است . منطق اصلاح طلبان همین است که از زبان آقای رضاتوفیقی شنیدید. حالا شما چند نفری که بسیج شدید برای گذاشتن این کامنت ها بفرمایید تا کی میخواید با مغزهای شستشو داده شده و عقب نگهداشته شده ، جلوی استدلال و منطق اصلاح طلبان بایستید؟ شماها که ابزار دست دیگرانید چطور ما انتظار داشته باشیم منطق و استدلال را بپذیرید؟ بنده از دوستان اصلاح طلب خود خواهش میکنم تو این سایت چیزی ننویسند . بگذارید هرچه میخواهند عصبانی شوند. به نظر میرسد بعضی ها فهم درستی از مطالب آقای توفیقی را ندارند. درود بر رضاتوفیقی مرد اخلاق و انصاف و اندیشه و قلم. اصلاحات پایدار باد.

دیدگاه شما