یکشنبه 5 بهمن 1393 - 8:46

بنیاد نخبگان کهگیلویه وبویراحمد از نفس افتاده

سید ولی موسوی

سید ولی موسوی /مدیر مسئول نسیم دنا – بنیاد ملی نخبگان با تأكيد مقام معظم رهبري در استفاده صحيح و مناسب از ظرفيت‌هاي علمي نخبگان در راستاي توسعه كشور و لزوم حركت انقلابي در مسير رفع موانع و مشكلات توليد دانش و جنبش نرم‌افزاري در مهر ماه 1383 تشکیل شد.
هدف از تأسيس این بنياد عبارت است از برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري براي شناسايي، ‌هدايت،‌ حمايت مادي و معنوي نخبگان، جذب، حفظ و بكارگيري و پشتيباني از آنان در راستاي ارتقاء توليد علم، فناوري و توسعه علمي و متوازن كشور و احراز جايگاه برتر علمي، فناوري و اقتصادي در منطقه براساس سند چشم‌انداز كشور در افق 1404.
پشتيباني مادي و معنوي از نخبگان ، شناسايي، هدايت و حمايت نخبگان به منظور ارتقاء توليد علم در كشور، كشف، جذب و پرورش استعدادها و حمايت از شخصيت‌هاي جامع‌الشرايط علمي، حمايت از نخبگان براي انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي و كارآفريني، ايجاد هماهنگي ميان سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با نخبگان و نظارت بر فعاليت‌هاي مربوط به آنان در جهت اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي مصوب، كمك به فراهم نمودن تسهيلات و امكانات لازم براي دسترسي محققان و نخبگان به تحقيقات جهاني و انتقال فناوري‌هاي جديد به كشور در راستاي تحقق اهداف توسعه علمي و متوازن كشور،كمك به فراهم نمودن تسهيلات و امكانات لازم براي حضور نخبگان در همايش‌هاي علمي در داخل و خارج كشو و تشكيل شبكه جهاني ويژه نخبگان ايراني در داخل و خارج كشوراز سیاستگذاریهای مهم این بنیاد در اساسنامه آن بوده است.
واما تشکیل بنیاد نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد در سال 1390 شکل گرفت، که متاسفانه با گذشت چند سال از تشکیل این بنیاد در استان به علت ضعف مدیریتی تا کنون عملکرد قابل قبولی نداشته است بطوری که مدیر این بنیاد همیشه در جمع خبرنگاران از تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان استان سخن می گوید که در جدید ترین نشست وی نیز وعده سال 94 را جهت راه اندازی این بانک داده است که اطلاعات آن هنوز تکمیل نشده است.
علی مرادی در یکم اسفند سال 1390 در نشست مشترک با نیکزاد استاندار وقت می گوید: در بعضی از استانها اتاق فکر برای نخبگان تشکیل شد که جزو کارهای خوب برای شناساندن بنیاد نخبگان به مسئولان استانی بوده است.اما چرا در استان کهگیلویه وبویراحمد خبری از تشکیل آن نیست.
مرادی در ادامه می گوید :از جمله کارهای اساسی که باید توسط بنیاد نخبگان انجام شود ، برقراری ارتباط بین نخبگان استان با مدیران ،مسئولان ، بخش صنعت و تحقیقات است که امروز آیا این تعامل وارتباط در کهگیلویه وبویراحمد برقرار شده است.
نخبگان به عنوان سرمایه های انسانی هر کشوری که نقش مهمی در تعالی وتوسعه همه جانبه دارند باید امروز بیش از هرزمان دیگری مورد توجه قرار بگیرند نداشتن یک بانک اطلاعاتی از نخبگان استان در زمینه ها ورشته های گوناگون یک ضعف اساسی در مدیریت این بنیاد در استان است که به نظر می رسد از نفس افتاده است، وگرنه امروز این بنیاد باید با نشاط تر از دیروز در حال تکمیل بانک اطلاعاتی باشد وبه مردم گزارش دهد چه تعداد نخبه داریم چه امکاناتی برای آنها مهیا کرده ایم ،چه تسهیلاتی به آنها داده ایم ،برای جذب آنها چکار کرده ایم ،شرایط نخبگی را تبیین کنیم تا جوانان خوش ذوق وبااستعداد این دیار پرگهر در این وادی حرکت کنند، نه اینکه بگوید تا سال 94 بانک اطلاعاتی نخبگان کهگیلویه وبویراحمد تکمیل می شود.
مدیر بنیاد نخبگان استان کهگیلویه وبویراحمد تا کنون چه برنامه ای برای پیشبرد اهداف این بنیاد در استان داشته است که از برنامه های کوتاه مدت ،میان مدت وبلند مدت سخن گفته است.اگر هم برنامه ای داشته است چرا اطلاع رسانی نکرده است .تشکیل جلسات ودیدار های رسمی چه سودی به حال نخبگان ما دارد. نخبگان ما امروز باید در عمل ونه در شعار حمایت شوند . تا چه اندازه از نظر نخبگان در برنامه های توسعه ای استان استفاده شده است به نظر می رسد داشتن برنامه منسجم وهدفمند برای شناسایی وهدایت نخبگان بیش از هر مسئله ای دیگر باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد .امروز نخبگان ما به آن درجه از معرفت واز شعور رسیده اند که نیازی به حرفهای تکرای وبی محتوا ی مطرح شده در جلسات ندارند ونیازمند حمایت عملی مسئولان هستند. به عنوان یک رسانه ای این نکته برایم تاسف آور بود که بنیاد ملی نخبگان استان کهگیلویه وبویراحمد که یک درصد وسعت وجمعیت کشور را دارد هنوز بانک اطلاعاتی از نخبگا نش ندارد .
در دنیای متلاطم امروز دیگر وقت آن فرا رسیده است که قدر سرمایه های ارزشمند نیروی انسانی خود را بدانیم وبرای حل مشکلات وفتح قله های علمی از نظرات آنها بخوبی بهره جوییم.
امیدوارم که مسئولان بیش از هرزمان دیگری به اهمیت توجه به مسائل نخبگان بیندیشند وبا بهره گیری از نظرات نخبگان زمینه پسشرفت وآبادانی کشور عزیزمان ایران را فراهم آورند و بنیاد نخبگان در دولت تدبیر امید از نفس نیفتد و با داشتن برنامه ای مدون نفس تازه ای بگیرد که نشاط وشادابی وسر زندگی را برای نخبگان این سامان به ارمغان بیاورد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137365
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهمان گفت:

    واقعا وقتی جناب مرادی می بینه خود نخبگان استان خیلی تمایل به همکاری با ایشان ندارند ، و مسئولین هم به دلایلی از حذف ایشان ملاحظه نموده اند چرا وجدانش اجازه می دهد یک بنیاد تازه تاسیس و مهم که بیش از پیش باید رشد نماید قربانی این چنین سلیقه ای شود ، یک مدیر وقتی دید زمینه خدمتش بین مخاطبینش نیست از سوی مافوق هم حمایت شود باید قبول نکند و سریعا کنار بکشد .

    • بیدار شین!!! گفت:

      بویر نیوز!!!بترس از قیامت و خبر زدن با غرض و نیت شوم و جناحی

      این تقریبا تنها مدیریه که دولت تدبیر هنوز زورش نرسیده عوضش کنه

      و انشاله نخواهد توانست.

      من از نزدیک تلاش آقای دکتر و مصمم بودنشون رو میبینم. اما واقعا دارن کارشکنی میکنن.

      واقعا کی از ایشون مناسب تره برای این پست؟ ؟؟ 

      دو روز دیگه هم حکومت شما تمام میشه وباز باید تغییر کنن روسا و مدیران. تا کی؟ 

      ضربه رو کی میخوره؟ ملت بدبخت………..

      چرا که همیشه کارها نا تمام می مونه و کارهای جدید کلید میخوره و به سرانجام نمیرسه.

      اینه تدبیر دولت تدبیر؟؟؟ 

      الهم عجل لولیک الفرج

      • نخبه در به در گفت:

        معلوم نیست چیه یه ساختومن با چن تا ادم توش.
        نه سر به کار بلدن نه سر به ادب
        دو ماه تموم التماس میکردم تا کمک مادی کنن تا دستگاه رو بسازم ولی متاسفانه همش دروغ کلک اخرش مجبورم شدمربا هزینه شخصی خودم انجومش بدم و عوض اینکار به ثبت بنیاد نخبگان شیراز و جزو نخبگان شیراز شدم و دریغ از استانی که همه به فکر خویشند.

  2. دانشجو گفت:

    جای تاسف داره که نخبگان در استان ما چنین مدیر ضعیفی دارند

  3. علی گفت:

    احتمالا نگارنده یادداشت از جایی سفارش گرفته که به دکتر مرادی حمله کنه و فضا را برای سفارش دهنده آماده کنه که جای دکتر مرادی بشینه یا کسی را بنشانه. بایستی بررسی بشه ببینید این نگارنده به کدام شخصیت یا کانون قدرت نزدیکه.

    • دانشجو گفت:

      متاسفانه آستانه تحمل مدیران پایین و همه دوستان خویش را بسیج می کنند تا عملکرد ضعیف خویش را خوب جلوه دهند وتاب تحمل انتقاد را ندارند برای چنین مسولانی متاسفم

  4. آشنا گفت:

    تنها کار مرادی حرف خوب زدن و مصاحبه انجام دادنه. در این چند سال که رئیسه کاملا عملکردش روشن شده. عملکرد=صفر

  5. دکتر گفت:

    آقا اصلا این نسیم دنا چیه؟ سایت خبریه؟ روزنامه است؟ هفته نامست؟ ماه نامست؟ سال نامه ست؟ دوسال نامه ست؟ چیه که کسی نمیشناسش؟

    موسوی کیه؟
    اگه خودش مدیر مسئوله پس چرا تو ……نامه خودش نزده؟؟
    با این میخواد بگه منم هستم.
    خخخخخخ

    • مطلع گفت:

      متاسفم برای حضرتعالی که هنوز با رسانه های استان هم آشنایی نداری واسم دکتر را هم یدک می کشی

      • علیرضا گفت:

        کرو اگر رسانه بی، خو مطلب خشه ایزه من رسانه خش،
        دونه هیشکه نیشناسش ایخا ایطو خشه گپو گنه
        خخخخخخ
        دلم سبت ایسوسه موسوی خخخخخخ

  6. نخبه گفت:

    ااتفاقا بنده از ایشان بسیار راضی هستم،کسی تا اداب سخن گفتن بلد نباشه عملکرد هم نداره.

  7. واقع بین گفت:

    جناب آقای موسوی
    نمیدانم منظور جنابعالی از بیان مطالب چه بوده؟ دنبال بهانه تراشی هستی یا واقعیتها را دنبال میکنی؟
    به عنوان یکی از کسانی که با ایشان ارتباط دارم، صادقانه عرض میکنم که ایشان در جهت معرفی نخبگان استان به مرکز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و خصوصا” در خصوص لزوم راه اندازی پارک علم و فناوری تلاشهای زیادی نموده است . هیچ میدانی که در استانی که زمینهای منابع ملی فراوانی دارد، مشکل تامین زمین سدی بر راه پارک علم و فناوری بوده،
    آیا میدانید که حضور نمایندگان استان در جشنواره های برگزار شده از جانب بنیاد ملی نخبگان از نظر تعداد در حال افزایش میباشد و این رشد مرهون زحمات ایشان و همکارانش میباشد.
    آیا میدانید که همکاری ایشان در شناسائی استعداد مخترعین و فراهم کردن زمینه بروز این توانائی ها باعث شده در حالی که از نظر تعداد اختراع در رده آخر شرکت کنندگان بوده ایم، در جمع بندی نهایی و به نسبت تعداد پذیرفته شده در رده اول قرار گرفته ایم.
    بیاییم با حمایت از ایشان، در ادامه راه یاریگرشان باشیم

  8. محمدطاهرحیاتی مقدم گفت:

    من الموءمنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا این آیه و مصادیقش را که می شناسید بله کسانی بودند در همین نزدیکی ها رفتند از جان گذشتند تا من وتو بمانیم شما که نه دکتر مرادی را از حیث کمالات انسانی میشناسید ونه از کلیت کار بنیاد نخبگان خبر دارید قطعا نخبه هم نیستید پس از امثال شما بیش از این انتظار نمی رود که یک حقیقتی را بنام خبر تحریف میکنید اجرکم عندالاقتضا من الله ان کنتم من الصادقین واگر مزد رسانه ای از باب تحر یف وتخریب میگیر ید با لشکری از نخبگان به مقابله بر خواسته اید که ارباب معرفت هستند وبدانید بنیاد نخبگان با خود سحاب رحمتی دارد که نسیم دنا ی شما طفیلی باران رحمتش است پس از رعدش بترس که دل هر موهنی را فرو ریزد وبرقش که یکاد البرق یخطف ابصارهم است ، وبدنید این روشنایی آزادی که در آن قدم میگذارید به لطف من ینتظر است وخدا شما را در این آزادی امتحان خواهد کرد، واذا اظلم علیهم قاموا همان تاریکی جهل وبیخبری است پس آنچه میدانی نگوآنچه نمیدانی هم نگو ، باش تا صبح دولتش بدمد .

  9. نقاد گفت:

    شما با این مطالب و به چالش کشیدن ها با خودت یه نردبان یا سیم بکسل داشته باش مرد حسابی راست میگی به آقای روحانی بگو برنامه های 100 روزه و کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتت چی شد که حالا بایستی کارمندان نهاد های دولتی یواش یواش برن مرخصی بدون حودمقوق شما که چند قران از این و اون میگیری تا الکی یه چیزی بنویسی اصلا از همین حالا ول معطل هستی . یادت بشه یکی بالای چاه باشه سیم بکسل رو مهار کنه یا بیرونت بکشه.

  10. م.حسینی گفت:

    بنده بخاطر طرح هایی که داشتم با بنیاد نخبگان از بدو شروع کار تاکنون در ارتباط هستم و انصافا از سال 90 تا بحال رشد بیار خوبی کردند. مجموعه بنیاد نخبگان، آقای دکتر مرادی و همکارانشان تنها نهادی است که تا مشکل مراجعین خود را حل نکنند، دست از کار نمیکشند. در برخورد با ایشان و همکارانشان با وجود سطح تحصیلات بالا، تواضع خاصی رو دیدم که بسیار برایم جالب بود. من از هدف از مطلب نویسنده رو نمیدونم اما این را وظیفه خود دانستم که در اینجا از زحماتشان تشکر کنم. خدا قوت

  11. حسینی گفت:

    آقای موسوی عزیز امکانات بنیاد نخبگان استان ناچیز است و دکتر مرادی جوان فعالی است و کارکنان بنیاد نخبگان بر خلاف ادارات دیگر بسیار مودب هستند. استانداری و دانشگاه دولتی مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری هستند و پس از نزدیک به ده سال هنوز نتوانسته اند حتی زمین مناسبی برای این کار تهیه کنند. مرکز رشد چند سال است در دانشگاه دولتی تاسیس شده ولی بودجه ای برای فعالیت ندارد. چرا شما به جای مسئولین استانداری و دانشگاه دکتر مرادی را تخریب می کنید. بنده هم چند طرح دانش بنیان دارم و به بنیاد نخبگان هم مراجعه کرده ام نتوانستند کمکی کنند ابتدا خیلی عصبانی شدم ولی بعدا متوجه شدم که مشکل اصلی نبود پارک علم و فناوری در استان و غیر فعال بودن دانشگاه های استان است. بر خلاف ادعا های مطرح شده کلیه نخبگانی که واجد شرایط بوده اند توسط بنیاد استان به مراجع ذیربط معرفی شده اند آن هایی که معترض هستند شرایط لازم را ندارند. در استان محروم ما عده زیادی مدعی نخبگی هستند ولی این واقعیت ندارد. آقای احمدی نژاد در یکی از جلسات دیدار با نخبگان استان با ملاحظه تعداد زیاد نخبگان حاضر گفتند تعجب می کنم با این همه نخبه چرا هنوز مشکلات استان حل نشده است طعنه کاملا به جایی بود. کارآفرین و نخبه ای که محتاج کمک ادارات شود اصلا کارافرین و نخبه نیست1

  12. مصیب گفت:

    انتقادات کاملا واضحی صورت پذیرفته.روشنه این موضع گیری ها تنها از طرف نزدیکان دکتر هستش.انشالا فرهنگ استان به سمتی برود که رسانه ها با فراغ بال انتقادات سازنده این چنینی را بیان کنند.

دیدگاه شما