چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 21:15

مسکن مهر گچساران زخم یا مرهم زخم ؟

سجاد راستگو

سجاد راستگو – می گویند حادثه خبر نمی کند اما این حادثه خیلی وقت است که به عناوین مختلف بی بهانه و با بهانه خبر آمدنش را داده و هشدار پشت هشدار بوده که به گوشمان رسانده است.
سجاد راستگو : در شرایطی که در گوشه و کنار ایران خبرهای ناخوشایندی از وقوع زلزله به گوش می رسد که گچساران هم از این قاعده مستثنی نشده و نخواهد بود همانطور که در هفته های و ماههای گذشته زمین لرزه های با قدرت بیشتر از 4 ریشتر گچساران را لرزاند ، باید در ساخت ساختمانهای مسکونی ، اداری ، و تجاری دقت زیادی به خرج داد .
در سالهای گذشته مسئولان کشوری وعده های بسیار زیادی برای خانه دار کردن خانواده هایی که تا کنون به دلایل مختلف نتوانسته اند سقف و سرپناهی برای خود و خانواده خود ایجاد کنند را دادند که این وعده ها در قالب مسکن مهر در تمامی شهرهای کشور به ثمر نشست و متولی این امر مهم سازمان مسکن و شهرسازی شد و مردم هم با اعتماد کامل به این نهاد با خیالی راحت در پروژه بزرگ مسکن مهر سرمایه گذاری کردند علیرغم اینکه در بعضی از شهر ها متولیان ساخت این منازل با سهل انگاری خود با جان و مال درصد زیادی از شهروندان بازی می کنند.
در اینجا لازم دانستم ، ویژگی ها و مشخصه هایی را که باید در ساخت مسکن مهر رعایت کنیم , بیان کنم :
1. بهره گیری ازسازه های بتنی بافناوریهای نوین
2. سازه های پیش تنیده بارویکرد صنعتی سازی
3. سازه های فلزی بااتصالات پیچ ومهره
4. سازه های فلزی
5. استفاده ازمصالح سبک ومقاوم دارای استاندارد
6. استفاده ازمصالح ساختمانی بومی به منظور افزایش نرخ فروش مصالح درصنایع مرتبط بامسکن
7. تاکید بررعایت الگوی معماری ایرانی واسلامی درطرح نقشه ها واجر
8. تاکید بررعایت مقررات ملی ساختمان واستانداردهای معتبرجهانی باکسر هزینه های اضافی
9. تاکید بررعایت مهندسی اقتصاد وافزایش کیفیت ساخت به منظور کاهش قیمت ومصالح ساختمانی
10. اشتغالزایی دربخش مسکن براساس برنامه تدوین شده ازسوی استان
مسکن مهر گچساران با وجود تحویل کمتر از دوسال در حال تخریب می باشد و به ساختمانهای با ساخت بیش از بیست سال نزدیکتر می باشد و هیچ شباهتی به یک ساختمان نوساز ندارند .
در هنگام خروج ازاین ساختمانها باید نکات ایمنی را بطور کامل رعایت کرد ( استفاده از کلاه ایمنی ، کفش ایمنی و عینک ایمنی ) که قسمتی از دیوار و یا سر ستونها که در حال تحریب می باشد و از بالا سقوط نکنند . برای ساخت این منازل از ضعیف ترین مصالح استفاده شده است ، لوله های فاضلاب نشتی دارند و آب فاضلاب به درون ساختمان نشت می کند و پیدا شدن شکاف های بزرگ دردیوار ساختمانها ترس زیادی را در دل ساکنان این منازل کاشته است .
خانه ای که باید مامن هر خانواده باشد تا در کمال آرامش در کنار هم به زندگی خود ادامه دهند خود معضلی برای ساکنان این منازل شده است .
در این بین با توجه با فاصله زیاد مسکن های مهر به شهر با ایجاد بازارچه ، پارکهای تفریحی مناسب با فضای منطقه و همچنین ایجاد خطوط مناسب حمل و نقل مشکل دوری از مرکز شهر را برای ساکنان این منازل هموار کنیم ، که متاسفانه تا کنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است .
حال چگونگی تحویل گرفتن و تایید این ساختمانها از نظر مهندسی توسط ناظرین سازمان مسکن و شهرسازی بسیار عجیب است . که این امر همت مسئولان امر را می طلبد که پیگیری های لازم را انجام دهند .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=137077
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ساكن مسكن مهر گچساران گفت:

    مسكنهاي مهر گچساران اگر وضعيت خوبي ندارند .متاسفانه هرگاه جهت مطرح نمودن ايرادات مراجعه شده مديريت شفيق فعلي مسكن شهرسازي گچساران مديريت قبلي را مقصر معرفي مي كند واز شرايط پيگيري وبه چالش كشيدن پيمانكاران متخلف اظهارناتواني مي كنند. در صورتيكه پيمانكاران ساختمانها را باكلي نواقص تحويل داده اند .ومتاسفانه يكسال از عمرشان نگذشته قيافه قدمت صد ساله به خود گرفته اند .از ضعيف ترين مصالح ووسايل استفاده نموده اند .تنها از خداوند مي خواهيم ناظرين وقت خير از زندگي نبينند كه يا شعور نظارت نداشته اند يا حق حساب دريافت كرده اند..

  2. همشهری گفت:

    اگه انصافی بخواهیم نقد کنیم نباید بگوییم همه بد است.درسته عده ای مغازه دار ومعلم وبنگاه دار و…اقدام به ساختن تعداد کثیری از بلوک های مسکن مهر شدند که تا 5 سال دیگه خودشان تخریب میشوند اما تعداد زیادی هم خوب ساخته شده اند که جای تشکر دارد اماجای سوال دارد چرا از پیمانکارات ضعیف چرا بیشتر حمایت میشود؟درذسایت پادگان شاهد واحدی دارم که ازش راضی هستم(بلوک 16)اما چرا مسکن تحویلشان نمیدهد؟

دیدگاه شما