چهارشنبه 10 دی 1393 - 19:37

ویتامینی برای مقابله با افسردگی فصلی

بویرنیوز

افسردگی فصلی,مقابله با افسردگی,مقابله با افسردگی فصلی

کمبود ویتامین D که در زمستان شایع است باعث بروز افسردگی فصلی می شود.
افسردگی فصلی ناشی از تغییرات فصلی است و معمولا حدود 10 درصد افراد را درگیر می کند.

این افسردگی با شروع فصل پاییز، آغاز و در زمستان نیز ادامه می یابد. این مشکل به مکانیسم های مختلف بیولوژیکی و روانی مربوط می شود.

این نوع افسردگی با علائمی مانند خستگی، کاهش انرژی، عدم تمرکز، بی علاقگی نسبت به انجام کارها، تحریک پذیری، نیاز افراطی به خواب و اشتهای زیاد به مصرف قند خود را نشان می‌دهد.

نتایج پژوهش جدیدی که در Medical Hypotheses به چاپ رسیده است نشان می دهد که بین افسردگی فصلی و کمبود نور(کمبود ویتامین D بدن) ارتباط وجود دارد.

تیمی از محققان بین المللی(آمریکایی و استرالیایی) روی صدها مقاله ی چاپ شده بررسی هایی انجام دادند تا ارتباط ویتامین D و بروز افسردگی فصلی بررسی کنند. محققان به این نتیجه رسیدند که ارتباط زیادی بین کمبود ویتامین D و افسردگی فصلی وجود دارد.

باید بدانید که ویتامین D موجود در سیستم عصبی مرکزی می تواند روی ترشح سروتونین و دوپامین تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که این ویتامین در ابتلا به افسردگی تاثیر دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که از این نوع

افسردگی رنج می برند دچار کمبود ویتامین D نیز هستند
ویتامین D در اثر تماس پوست با اشعه های ماورای بنفش در خود پوست تولید می شود؛ البته صرفا زمانیکه طول موج زیر 313 نانومتر باشد.

باید بدانید که ویتامین D موجود در سیستم عصبی مرکزی می تواند روی ترشح سروتونین و دوپامین تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که این ویتامین در ابتلا به افسردگی تاثیر دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که از این نوع افسردگی رنج می برند دچار کمبود ویتامین D نیز هستند.

همچنین باید بدانید که ویتامین D دارای گیرنده هایی در هیپوتالاموس است که باعث کنترل ریتم خواب و بیداری می شود. در نتیجه محققان توصیه می کنند برای برخورداری از سلامت روحی لازم است که میزان ویتامین D بدن تان را به خصوص در فصل زمستان بالا ببرید. اگر به اندازه ی کافی از نور خورشید برخوردار نیستید حتما مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین را افزایش دهید و با مشورت پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنید.
منبع: lanutrition/تبیان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=134198
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما