چهارشنبه 3 دی 1393 - 1:02

نکاتی بسیار مهم درباره بیمارهای مقاربتی/ بیماری هایی که علایم ندارند و براحتی منتقل می شوند

ابتلا به این بیماریها ، معمولاً از راه مقاربت یا آمیزش جنسی به ویژه آمیزشهای نامشروع اتفاق می افتد

گروه سلامت – امروزه یکی از بیماری هایی که بشدت سلامت افراد را تهدید می کند بیماری های مقاربتی است، لذا درباره اهمیت، علایم، پیشگیری و درمان این نوع بیماری ها لازم است تا اطلاع رسانی کافی به  مردم صورت پذیرد.

در همین خصوص دکتر صدراله محرابی تنها استاد تمام استان کهگیلویه و بویراحمد در گروه پزشکی و جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادرارو استاد دانشکده پزشکی یاسوج در یادداشتی که در اختیار بویرنیوز قرار داده نکات مهمی را اشاره داشته که در ادامه می آید:

شیوع بیماریهای مقاربتی و عوارض انها
بیماریهای مقاربتی از بیماریهای خیلی شایع در جهان هستند. این بیماریها به طور عمده در نتیجه تماس جنسی با فرد آلوده و یا از طریق مادر آلوده به کودک منتقل می شوند. ولی ممکن است استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در معتادان تزریقی نیز سبب ابتلا به این بیماریها گردد.

راه های ورود عوامل بیماریزا معمولاً از طریق اندامهای تناسلی، مجاری ادراری ، مخاط دهان و مقعد ، پوست خراش یافته و خون است.
در زنان و نیز در مردان، بیماریهای قابل انتقال از راه مقاربت در گروه سنی ۱۵- ۳۰ سال در بالاترین حد است و در سنین بعدی کاهش پیدا میکند.

3hayatr

بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیشتر از ۳۳۰ میلیون مورد جدید بیماریهای مقاربتی قابل درمان از جمله سیفیلیس و سوزاک سالانه در دنیا بروز می نماید و در واقع روزانه شاهد بروز حدود یک میلیون مورد جدید از بیماریهای مقاربتی در دنیا هستیم. . بطور کلی در بعضی مناطق و کشورهای جهان سوم ، بین ۱۰ تا ۵۰ درصد جمعیت فعال از نظر جنسی ، حداقل به یکی از بیماریهای مقاربتی مبتلا هستند.در ایران بیماریهای سیفلیس ، سوزاک ، آتشک ،ایدز ،هپاتیت ب و ایدز از اهمیت بیشتری برخوردارند .در کشور ما نیز هرچند امار دقیقی از بیماریهای مقاربتی در دسترس نیست ولی طبق اخرین امار اعلام شده از طرف وزارت بهداشت بالغ بر 28500 بیمار الوده به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده که تخمین زده میشودامار واقعی حدود سه برابر این تعداد باشد.

برخی از شایع ترین بیماریهای مقاربتی عبارتند از : سیفلیس ، سوزاک ، آتشک ، لنفوگرانوماتوز آمیزشی ، گرانولوم انگونیال ، تورم غیر اختصاصی مجاری ادرار،بیماری تریکوموناس ،زگیل تناسلی وهپاتیت ب. .بیماری دیگری که در این بخش حائز اهمیت است ایدز می باشد و آمیزش جنسی یکی از راههای انتقال این بیماری است .بیماریهای آمیزشی خصوصاً سیفلیس و سوزاک بعلت شیوع زیاد و عوارض متنوع ، تهدید مهمی برای محیط خانواده و اجتماع محسوب می شوند .همچنین زگیلهای تناسلی که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و از طریق تماسهای جنسی انتقال مییابند با توجه به شیوع بالای ان و ارتباط ان با سرطان دهانه رحم نیاز به توجه ویژه دارند.ایدز نیز با توجه به عدم وجود درمان موثر برای درمان ان و افزایش میزان شیوع ان در کشورهای در حال رشد نیازمند توجه جدی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ان میباشد.

طبق گزارش منابع معتبر جهانی، بیماریهای آمیزشی در دنیا رو به افزایش است و نظر به مسری بودن این بیماریها و عوارض ناشی از عدم درمان و پیشگیری آن، کنترل بیماریهای آمیزشی ضروری می باشد.
چون بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی موضوع حساسی است و صحبت کردن آشکار در مورد آنها، در کشورهای مختلف از جمله ایران آسان نیست و سبب بدنامی می شود ، بیماران یا به موقع برای درمان مراجعه نمی کنند و یا برای درمان به درمانگران سنتی مراجعه می کنند. لذا به خوبی معالجه نمی شوند و سبب انتقال و گسترش بیماری می شوند.
در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع این بیماریها، ممکن است عوارض جدی مانند نازایی ، حاملگی خارج از رحم ، سرطان گردن رحم، خونریزی شدید و پارگی لوله های رحمی پیش آید که منجر به مرگ هم می شود. در دو سوم یا بیشتر زنان باردار مبتلا به سیفیلیس اولیه عفونت از طریق جفت به جنین سرایت می کند. عواقب بیماریهای مقاربتی فقط به خود بیماران محدود نمی شود . اگر زنان باردار ،مبتلا به بیماریهای آمیزشی شوند، ممکن است پی آمدهایی نظیر سقط خود به خود ، تولد زودرس ، مرده زایی ، مرگ داخل رحم، تولد با وزن پایین و عفونت چشمها و ریه ها در جنین و نوزاد ایجاد شود.
همچنین ابتلا به بیماریهای آمیزشی ، خطر آلودگی به ویروس ایدز را افزایش می دهد و موجب بروز بیماری ایدز و مرگ بیماران می شود.

 ابتلا به این بیماریها ، معمولاً از راه مقاربت یا آمیزش جنسی به ویژه آمیزشهای نامشروع اتفاق می افتد . و به این ترتیب ، افراد الوده شده بیماری را در خانواده و جامعه منتشر می کنند. منبع بیماری معمولاً بیمارانی هستند که دارای عفونت آشکار و یا غیر آشکار می باشند و زنان مبتلا به علت نگهداری بیشتر عوامل بیماریزا در دستگاه تناسلی و وجود عفونت غیر آشکار منبع خطرناکتری هستند .

مهمترین عوامل مؤثر در انتشار واپیدمیولوژی بیماریهای آمیزشی ، عوامل مربوط به محیط و وضع اجتماعی هستند . ایمان ، اعتقادات مذهبی و خصوصیات پسندیده اخلاقی و اجتماعی در کاهش شیوع این بیماریها نقش مهمی دارند ولی در جوامعی که تماس و آزادی دختران و پسران و بی بندو باری وجود دارد ، شیوع بیماریهای آمیزشی نیز بیشتر به چشم می خورد . عوامل دیگری مانند هم جنس بازی ، از هم پاشیدگی کانون گرم خانوادگی ، زندگی شهری ،جنگ و هجوم سربازان مهاجم ، توسعه مسافرتهای مختلف و صنعتی شدن بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در انتشار بیماری مؤثرند

رفتارهای زیر احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد:
–   داشتن بیش از یک شریک جنسی

–   داشتن شریک جنسی که دارای شرکای جنسی متعدد است.

-داشتن انحراف جنسی

–    عدم استفاده از کاندوم در هر یک از شرایط یادشده در بالا

به منظور کاهش انتشار آلودگی بیماریهای مقاربتی، داشتن راهکارهای علمی ، موثر و قابل دسترس مهم است. پاره ای از آنها به شرح زیر است:

– تشخیص سریع و درمان به موقع افراد مبتلا به بیماریهای مقاربتی، هم به منظور کاهش انتقال به دیگران و هم به حد اقل رساندن عوارض و عواقب آن

–   آموزش بیماران و جامعه در مورد خطرات روابط جنسی ناامن و ترغیب آنها به استفاده از کاندوم و محدود کردن شرکای جنسی

–   درمان و آموزش شرکای جنسی بیماران

–    هدف قرار دادن گروههای آسیب پذیر

–    مراعات اصول اخلاقی و بهداشتی در روابط جنسی و نداشتن رفتارهای جنسی پرخطر

–    وفاداری به همسر و داشتن رفتار جنسی مسوولانه

–   خویشتن داری در تجرد و اجتناب از روابط جنسی نامشروع قبل از ازدواج

–    تمرین رفتارهای بهداشتی از جمله عدم استفاده مشترک از لباسهای زیر در زنان و استحمام و …

– ادرار کردن بعد از نزدیکی و شستشوی نواحی تناسلی بعد از مقاربت

–    توجه به بروز هر گونه علامت بیماریهای جنسی در خود و همسر

–   شناسایی و آموزش گروه هایی خاص از مردم نظیر کارگران مهاجر و سیار و آنهایی که به هر علتی برای انجام کار از خانواده خود به مدتهای طولانی دورند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=133286
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود بر دکتر محرابی. افتخار کهگیلویه و بویراحمد

  2. گچساران گفت:

    افتخاربه دکترکه لایق بالا بالا ترین را دارداما شهری را انتخاب کرد که به بودنش نیازداره

  3. حسینی پور گفت:

    انشاءالله که همیشه سایه جناب دکتر محرابی و امثال ایشان که مایه افتخار و سرمایه گرانبهای این این استان میباشد بر سر ملت با کرامت و هم استانی های شریف مان مستدام باد.

  4. هدايت - ياسوج گفت:

    سلام
    با تشكر فراوان از آقاي دكتر محرابي وحس نوع دوستي و مجموعه بوير نيوز از انتشار اين بحث پزشكي انشاالله ساير مباحث پزشكي بصورت مستمر منتشر گردد .

  5. خسرو نورافشان همکار گفت:

    دکتر سر بلندباشی انشا ء الا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. نیک اقبلی گفت:

    وجود نخبکان استانی وسی سختی میه افتخار استان است از جمله دکتر محرابی

  7. خ ن دنا گفت:

    از اساتید برجسته ای همچون دکتر محرابی استفاده کنید

دیدگاه شما