دوشنبه 1 دی 1393 - 9:35

تخصیص بودجه سوال برانگیز به شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد + پاسخ سازمان امورمالیاتی استان

امید است تا دستگاههای نظارتی با این موضوع با فوریت و به جدیت برخورد کنند تا مردم اثرات آن را ببینند.

گروه اقتصادی – در توزیع یکی از اقلام بودجه در استان یک تناقض آشکار دیده می شود.

به گزارش بویرنیوز، سازمان امورمالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد، مالیات جمع آوری شده توسط مردم را بین شهرداری ها تقسیم کرده تا در آبادانی شهر هزینه شود.

بر همین مبنا امسال، از محل مالیات بر ارزش افزوده، به شهرداری یاسوج دو میلیارد تومان و به شهرداری گچساران بیش از 8 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

جای ابهام نیست نیست که بیشترین مالیات استان در شهر یاسوج جمع آوری می شود، اگر این رویه ادامه پیدا کند مردم رغبتی برای پرداخت مالیات نخواهند داشت چرا که مالیات باید در خدمت توسعه باشد.

امید است تا دستگاههای نظارتی با این موضوع با فوریت و به جدیت برخورد کنند تا مردم اثرات آن را ببینند.

در این خصوص، ربانی معاون سازمان امور مالیاتی استان در گفت و گو با خبرنگار بویرنیوز اظهار داشت: مالیات انواع و اقسام دارد که شامل مالیات مستقیم و غیر مستقیم بوده که از مالیات غیرمستقیم تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده یاد می شود.

ربانی افزود: مالیات مستقیم دارای چندین زیرمجموعه بوده مانند مالیات بر درآمد شرکت های دولتی، مالیات مشاغل و مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی، مالیات مستغلات و چند منبع دیگر و اما بحث ما، مالیات بر ارزش افزوده بوده که از نیمه دوم سال 87 اجرایی شده و برابر قانون در ابتدا با نرخ ثابت و بعدا با استناد به قوانین بالا دستی در آن تغییراتی صورت گرفت و هرسال 1% به نرخ قبلی اضافه می شود که شامل مالیات و عوارض می باشد.

ربانی در ادامه افزود: در قسمت عوارض آن چیزی که وصول می گردد به موجب قانون و مقررات بین شهرداری ها و دهیاری ها با توجه به نسبت جمعیتی شهرستان ها و درآمدی که هر شهرستان از محل عوارض دارد تقسیم می شود. یعنی اگر میزان عوارض وصولی در هر شهرستانی بیشتر بود سهم شهرداری ها و دهیاری ها از میزان مالیات دریافتی نیز بیشتر است.

ربانی اظهار داشت: عمده درآمدی که از محل عوارض وصول می شود در شهرستان گچساران بوده و دلیل آن نیز وجود شرکت نفت و صنایع آلاینده در این شهرستان است. بنابراین عوارض و مالیانی که از این محل تأمین می شود قابل قیاس با بقیه شهرستان های استان نیست.

ربانی ادامه داد: دلیل این تفاوت فاحش بین ارقام مالیاتی در این شهرستان ها در این است که عوارض اعم از آلایندگی و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده عمدتا به دلیل استقرار شرکت نفت در شهرستان گچساران می باشد که از آن طریق وصول می گردد و برعکس برداشتی که مردم ما دارند که تصور می کنند به خاطر مرکز استان بودن، لزوما درآمد های مالیاتی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده باید در یاسوج بیشتر باشد ، چنین چیزی صحت ندارد و این درآمد ها در شهرستان گچساران بیشتر است به همین دلیل سهم شهرستان گچساران بیشتر از بقیه شهرستان هاست و اگر شرکت نفت در شهرستان دیگری بود این رقم مربوط به همان شهرستان می شود.

ربانی افزود: این مالیات مستند و قانونمند بوده و بر آن نظارت صورت گرفته و نمایندگان که این قانون را تصویب کردند به عنوان ناظران اصلی در جریان هستند و دوس نداریم که این ذهنیت بوجود آید مبنی بر اینکه ما بین شهرستان های این استان تفاوت قائل می شویم و اگر قرار باشد تفاوتی قائل شویم برای مرکز استان قائل می شویم چراکه در مرکز هزینه های بیشتری  بر دوش دستگاه های دولتی وجود داردو مردم بدانند دستگاه مالیاتی جای دخل و تصرفی ندارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=133024
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خوش به حال مردم یاسوج ،یک تاراج دیگر!

  2. ناشناس گفت:

    اخیرآ مد شده که برادر کوچکتر برادر بزرگتر را می بلعد!

  3. ی گفت:

    ای کوانکو

  4. سفید برفی گفت:

    با تشکر از بویر نیوز که حرف دل خیلی ها رو به زبون میاره ،ولی این استان یه شهر دیگه هم داره به اسم دهدشت؟؟؟یادتون رفت !!!!

  5. ارشد برق گفت:

    پایه مالیاتی بنده از 163000 تومان به یک باره به 890000 تومان رسید… واقعا اینه عدالت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. یک شهروند گفت:

    اخیرا از طرف شهرداری یاسوج قبضی تحت عنوان عوارض نوسازی درب منزل اینجامب تحویل شده است که در آن کل مساحت منزل 250 متری اینجانب را بیش از 400 میلیون تومان برآورد کرده اند. همینجا در حضور شما متهد میشوم شهردار یاسوج منزل مرا 300 میلیون بفروشند من نقد 20 میلیونش را به خودش تقدیم خواهم کرد. در حالی که همین منزل را اگر بخواهی به عنوان سند برای دریافت وام بگذاری کمتر از 100 میلیون قیمت گذاری میشود. مالیات بر ارزش افزوده را هم که از جیب ما میگیرند. گویا دراین مملکت دیواری کوتاهتر از دیوار مردم وجود ندارد که هرکاری میخواهند بکنند برسر مردم می اورند.

  7. اهورا گفت:

    سلام چرا عوام فریبی میکنید اولأاز کجامشخصه که یاسوج بیشترین مالیات میپردازه بعدش مالیاتی که خود شرکت نفت به اداره مالیات میده چندین برابر کل مالیات مردم استان نکنه یاسوج شرکت نفت داره ماخبر نداشتیم !!خواشأعوام فریبی نکنید !!لطفأنظرم در دید عموم بگذارید تا عدالت رعایت شود!!

  8. RR گفت:

    آقای ربانی آنجنان می گویی شرکت نفت گچساران که انگار زرخرید آبااجدادیشان است.نفت یک سرمایه ملی است ومتغلق به همه مردم ایران است.اگه اینجوره خوب نفتوخودشون صادرکنندوپولشو بگیرن .آلودگی های نفتی دامنگیرمردم سایرشهرستانهاهم هست .مگه همین دودهاوارد شهرهای مانمی شود.فقط دارید اعمال زشت خودتونوتوجیح می کنید.اماخدابهترین داوروقضاوت کننده است

  9. همشهری گفت:

    بویر نیوز محترم لطفا از اقای ربانی رقم تخصیص داده شده به شهرستان باشت را هم جویا شوید ببینید اونجا را هم بر اساس مالیات پرداختی مردم داده اند ………..

دیدگاه شما