چهارشنبه 26 آذر 1393 - 23:37

سید محمد خاتمی: نمی‌گویم که در انتخابات ۸۸ تقلب شده + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در نشستی با برخی از جوانان که در سال ۹۱ صورت گرفته است گفت: من نمی‌گویم که در انتخابات ۸۸ تقلب شده است.

خاتمی در این نشست درباره چگونگی حضور خود در انتخابات ۷۶ گفت: دوم خرداد یک واقعه بود، یک حادثه بود مثل همه حوادث و وقایعی که رخ می‌دهد و این که حالا مثلاً فرض کنیم جنبش اجتماعی آمده و برنامه‌ریزی کرده، نه، این‌طور نبود، نه بنده قصد آمدن داشتم، واقعاً به‌زور آمدم؛ به‌زور منظورم این است که در یک رودربایستی و مسائل دیگر قرار گرفتم و بالاخره گیر کردم و حاشیه‌ای پیش آمد و خلاف انتظار بود.

وی همچنین با اشاره به سوءاستفاده افراد و جریانات سیاسی از فضای باز سیاسی دوران اصلاحات گفت: ببینید وقتی فضا یک خورده باز شد هرکسی یک ادعایی می‌کند، بنده بدبخت بیچاره هم آمده‌ام سر کار و حرف‌هایی که نتایج آن ممکن است مشترک باشد و مبانی آن کاملاً مختلف است، صحبت کرده هرکسی می‌آید یک حرف‌هایی می‌زند و من باید تاوان به حسین شریعتمداری بدهم که بله شما گفتید که علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد، این را اصغرزاده گفته به من چه؟ یا شما گفتید امام خمینی به موزه تاریخ سپرده شود، آن را گنجی گفت، من با گنجی اختلاف نظر داشتم. یا این‌که در عاشورا علیه امام حسین شعار دادند، خوب غلط کردند، این را چرا به حساب من می‌گذارید؟ شاید ما نقصمان این بود که روشن‌تر مطالب خود را نگفتیم.

حجت‌الاسلام خاتمی همچنین در این نشست به بررسی سیر شکل‌گیری جریان اصلاحات در ایران پرداخت و گفت: اتفاقاً یکی از مشکلات این‌که اصلاحات که ریشه عظیم و عمیق دارد تعاریف گوناگونی از آن شده است، اما یک جریان اجتماعی است، ۱۵۰ سال سابقه دارد که اوج آن در انقلاب اسلامی ایران بود و آن را من اصلاحات می‌دانم و من خودم را وابسته به آن می‌دانم. می‌دانید که من تا زمان انتخابات اصلاً عنوان اصلاحات را به کار نبردم، جامعه مدنی را گفتم، آزادی گفتم، دموکراسی دینی را گفتم که البته الآن اصلاحش می‌کنم و خیلی از آن‌ها به‌صورت گفتمان رایج شده است.

وی در این نشست با اشاره به اینکه پس از انتخابات ۸۸ نسبت به رفتارها و شعارها واکنش نشان داده است، گفت: من نسبت به شعارها موضع گرفتم، راجع به جمهوری اسلامی، راجع به اهانت به حضرت اباعبدالله‌ موضع گرفتم. من موضع گرفته‌ام و همیشه هم گرفته‌ام. البته شاید توقع این بوده که بیشتر موضع بگیرم.

فیلم

منبع: تسنیم

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=132572
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هادی م ش سی سخت گفت:

    درود بر خاتمی عزیز.حمایتت میکنیم

  2. ناشناس گفت:

    توبه گرگ مرگه ….

  3. مرتضی گفت:

    درود خاتمی

  4. خسروی گفت:

    فقط خاتمی

  5. ناشناس گفت:

    زمان ریاست جمهوریت هم غیر حرف مفت ایزی هیچ کاری نیکردی

  6. مدیر گفت:

    پاسخی به افاضات جدید آقای خاتمی مظلوم نمایی فایده نداره ، چرا فقط تو جلسه خصوصی بحث عدم تقلب پیش می کشید 8ماه دلهره، 8ماه خون دل خوردن رهبری مظلوم نظام ، 8ماه تنهایی مظلومانه رهبری هنوز از یاد مردم نرفته، شما وقتی در دادگاه به سزای اعمالتون رسیدید بعد با رافت نظام می تونید اظهار نظر کنید اون هم فقط برای توبه و معذرت خواهی از مردم و رهبری. آقای خاتمی اون وقت که گنجی ملعون اظهارنظر میکرد شما نمی تونستید جلوگیری کنید یا اقاجری به مراجع توهین کرد شما با سکوت مرگبارتون رضایت دادید به ادامه این حرفها ٍ ثانیا مگه خود شما تا آنجا پيش نرفتید؟ كه جامعه امريكا را الگوي قابل تقليد معرفي كرده، و اظهار داشتید: «ملت امریکا توانسته جامعه اي بر پايه 3 ركن آزادي، دينداري وعدالت بسازد.» (مصاحبه با سي ان ان، 9/1/98م)

    .مگه نظر شما این نبود که، «بنده معتقدم كه دين براي آنكه بماند، نبايد آن را محصور در يك برداشت خاصي كرد؛ طبع بشر نيز چنين است كه اگر دين يا هر نهاد انساني ديگر را وافي به مقصود نيافت، يا آن را كنار مي گذارد و يا برداشت تازه از آن خواهد داشت و اين امري است كه در تاريخ رخ داده است و باز هم رخ خواهد داد.» (صبح امروز، 22و21/9/78) «البته اين بازنگري هاي جديد از دين بايد متفاوت با برداشت هاي پدران و سلف ما باشد.» (سخنراني در دانشگاه علامه، 11/3/70)

    • بهلول گفت:

      سلام بر همه عزیزان اقای مدیر لطفا از دست اورد 8 ساله خودتان بگویید 4 سال اول اقای احمدی نژاد رو میگفتید فلانه 4 سال دوم و چی شد تورم بیکاری فقر تحقیر شدن ملت جایگاه کشورمان اقتدار ملتمان در 8 سال رو بگو دست اوردتان تو این 8 سال چ بود چه گلی به سر مردم زدید رتبه 1 فرار مغزها رتبه 3 اعدامی در دنیا در سال 2013 رتبه 1 تورم در دنیا اختلاساتون که زبان زد عام و خاص اند رسیدن سن فحشا ب 14 سالی فروش سالانه 13000 کلیه … اقای مدیر عزیز مو نمیگیم خاتمی معصومه اشتباهاتی داشت ولی حرمت مقام معظم رهبری رو داشت 10 روز قهر نکرد … 12 سال هست قطر دار از گاز ما استفاده میکنه اگر خاتمی نبود هنوز ک هنوز باید… دوست عزیز اقای مدیر ما داریم نون روزاهای طلایی خاتمی را میخوریم .زنده باد ایران پاینده باد ایران به امید روزهای سبز و روشن

  7. ابشار گفت:

    خاتمی مردی برای تمام تاریخ ما….

  8. محمود گفت:

    قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خرس را آقای خاتمی 

  9. محمد گفت:

    فکر کنم خاتمی که لب به سخن می گشاید خیلی ها از ترس مثل بادکنک می ترکند درود بر خاتمی ان سید فاطمی

  10. آریوبرزن بویراحمدی گفت:

    درود بر خاتمی عزیز , محبوبترین شخصیت سیاسی ایران

  11. بیراحمد گفت:

    درود برخاتمی

  12. محمود گفت:

    ادبیات خاتمی را دوست دارم درود بر او و دوستدارانش

  13. ناشناس گفت:

    درودبرسیدمحمد خاتمی

  14. بویراحمدی گفت:

    درود بر سه سید فاطمی خاتمیو خاتمیو خاتمی

  15. همشهری خارج از استان گفت:

    لینک فیلم خرابه

دیدگاه شما