چهارشنبه 26 آذر 1393 - 13:24

توصیه‌های لاریجانی به فرماندهان قرارگاه خاتم

رئیس مجلس شورای اسلامی با توصیه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء جهت ایفای نقش کاتالیزور در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و واگذاری آنها به بخش خصوصی گفت: احیای معادن می‌تواند زنجیره تولید را در کشور کامل کند.
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در یازدهمین نمایش فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به سنگین بودن بودجه‌ جاری کشور گفت: به علت نحیف بودن بودجه عمرانی اکنون چنین موقعیتی نداریم که برای پروژه‌های قرارگاه سازندگی بودجه اختصاص دهیم.
وی با اشاره به کارهای مختلفی که می‌توان جهت تامین بودجه این پروژه‌ها به ویژه در مقطع تدوین بودجه انجام داد افزود: در همه حوزه‌های کشور معدن داریم که مورد حبس مال و احتکار واقع شده است که با احیای آنها می‌توانید پروژه‌هایتان را به نتیجه برسانید.
لاریجانی معادن را موجب تکمیل زنجیره تولید در کشور خواند و با یادآوری گسترش نقدینگی در طول سال‌های گذشته در کشور گفت: اکنون میل این نقدینگی به سمت تولید ضعیف است.
وی با توصیه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء جهت ایفای نقش کاتالیزور در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و واگذاری آن به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم درک درستی از شرایط داشته باشیم باید به خلق امکانات دست بزنیم و از هر ابتکاری که قرارگاه سازندگی داشته باشد ما در مجلس از آن استقبال می‌کنیم و حتی اگر لازم باشد برای شما استثنائاتی هم قائل می‌شویم و حرفی نداریم چرا که شما مجموعه‌ای معتمد نظام هستید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری روحیه دریادلی سپاه پاسداران از ابتدای پیروزی انقلاب گفت: آن زمان عده‌ای احساس نیاز کردند که باید برای دفع خطرات کاری آغاز کنند و این روحیه دریادلی موجب حرکت سپاه و اوج‌گیری آن شد.
وی با اشاره به عدم شناخت کامل از شرایط و متلک‌گویی‌ها و ایجاد مزاحمت‌ها از سوی عده‌ای در برابر سپاه گفت: آن زمان مشکلات امنیتی در کشور بود و سپاه درک درستی از حوادث داشت و با یک اراده قوی معطوف به مجاهدت این درک را به نتیجه رساند. هرچند به علت حوادث مختلفی که پیش می‌آمد گاهی این مجاهدت‌ها خوب دیده نمی‌شد.
لاریجانی خدمات سپاه در محافظت از شخصیت‌ها و ممانعت از هواپیما‌ربایی‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری بسط و تغییر ماموریت و آرایش سپاه با شروع جنگ تحمیلی اضافه کرد: پس از مزاحمت‌های بنی‌صدر و ساماندهی بسیج از سوی سپاه ، فتح‌الفتوحی در جبهه‌ها صورت گرفت که از جمله نمونه‌های آن شکست حصر آبادان و آزاد‌سازی خرمشهر است.
وی در ادامه به شرایط پس از جنگ و تاکید فرماندهان سپاه متناسب با این شرایط اشاره کرد و گفت: تردید‌هایی در سیستم دیوانی کشور برای واگذاری پروژه‌های عمرانی به سپاه به علت بی‌تجربگی در این امر وجود داشت و کارها را در نظام اداری به سپاه واگذار نمی‌کردند اما شما کار را با پشت‌کار پیش بردید و طرح‌های عظیمی خلق شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به پروژه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و زمینه‌های تخصصی متفاوت دیگر پروژه‌های قرارگاه سازندگی را یادآور شد‌ و افزود: کار خوب شما مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و پیمانکاران و عدم رقابت با آنان بود؛ در زمان فرماندهی آقای رستم قاسمی فرماندهان قرارگاه به همراه پیمانکار به مجلس آمدند و آنها اعلام کردند که ما از سوی قرارگاه مورد حمایت قرار می‌گیریم و این تاکتیک دقیقی بود.
وی سامان دادن طرح‌های دشوار از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را سرمایه‌ای برای این نهاد برشمرد و با تاکید بر اینکه کسی در بالندگی قرارگاه تردید ندارد گفت: همانطور که سردار عبداللهی عنوان کردند میان قرارگاه و دولت همکاری وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط کشور و منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهایی که در گذشته با ما مبارزه سخت‌افزارانه داشتند امروز به علت بازدارندگی قدرت ایران و عقل مختصری که خود دارند دیگر نمی‌توانند اینگونه با ما بجنگند هرچند ممکن است غرش کنند اما اراده‌ای در این مسیر ندارند لذا در عرصه‌های دیگر مقابله با ایران وارد شده‌اند.
وی ادامه داد: آنها می‌گویند که همه گزینه‌ها روی میز است؛ هرچه دارند بگذارند روی میز.
رئیس مجلس شورای اسلامی اختلاف‌افکنی و هراس‌افکنی را یکی از تاکتیک‌های دشمن خواند و گفت: آنها در دل کشورهای کوچک منطقه نسبت به ایران هراس می‌اندازند تا پول‌هایشان را گرفته و به آنها سلاح بفروشند البته برخی از کشورهای منطقه هوشیارند و برخی دیگر را نیز باید هوشیار کرد.
وی با تاکید بر اینکه ایران قصد کشور گشایی نداشته و هیچ نظر سوئی به کشورهای منطقه ندارد گفت: همین کشورها صدام را در برابر ایران جلو انداختند اما ایران تلافی نکرد چرا که استراتژی بزرگتری داشت و آن وحدت امت اسلام بود تا کشورهای اسلامی دولت‌های درجه دو نباشند.
لاریجانی با اشاره به ادعای برخی کشورها مبنی بر صرف هزینه جهت کاهش نفوذ ایران در منطقه گفت: به دنبال مردم‌سالاری دینی و احیای ملل مسلمان هستیم و هیچ نگاه خاصی به هیچ کشوری نداریم و سیاست ما هم‌زیستی است لذا دیپلماسی کشور باید تبیین درستی داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی جریانات تروریستی به عنوان یکی دیگر از اهرم‌های دشمن در برابر جمهوری اسلامی ایران نام برد و با اشاره به تردید‌ناپذیر بودن نقش سرویس‌های جاسوسی در راه‌اندازی این جریانات گفت: یکی از مقامات منطقه‌ای در جواب سوال من مبنی بر چرایی حمایت از گروه‌های تروریستی بیان داشت: ما دو اشتباه مرتکب شدیم ، اول اینکه ۴۰ میلیون دلار به صدام کمک کردیم و دوم جریانات تروریستی را به وجود آوردیم؛ اما آنها الان همان کار را دنبال می‌کنند به ویژه پس از ماجرای سوریه این پشتیبانی‌ها صورت گرفت.
وی با یادآوری روش‌های مختلف کشورهای منطقه در حمایت از تروریست‌ها از جمله امپراطور‌سازی و برخی خواسته‌های دیگر افزود: یکی از رهبران بزرگ منطقه می‌گفت از یکی از دولت‌های حامی تروریسم پرسیدم چرا به تروریست‌ها کمک می‌کنید در حالی که آنها بعد برای خود شما درد‌سر خواهند شد و پاسخ گرفته بود البته اگر زنده بمانند.
لاریجانی این تلقی را واهی برشمرد و گفت: آیا توانستید تروریست‌ها را از بین ببرید؟ وقتی این جریان به داخل خانه‌ها رفت دیگر نمی‌توان با نیروی نظامی آن را از بین برد.
وی ورود آمریکایی‌ها به هر کشوری را مسبب ایجاد یک جریان تروریستی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: اینها تصادفی نیست و هنوز هم آمریکا و کشورهای منطقه نگاهشان به تروریسم یک نگاه تاکتیکی است که البته یک عارضه برای منطقه است که هم به حیثیت مسلمانان ضربه می‌زند و هم مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مقابله اقتصادی دشمن با انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و بسط آن در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها متنوع بوده و به گفته خودشان گزنده و تاثیر‌گذار است در حالی که آنها به اهداف خود از تحریم نرسیدند برای همین مضطربند.
لاریجانی با اشاره به اینکه دشمن به علت موفق نبودن تحریم‌هایش مجبور به مذاکره شده است تصریح کرد: آنها اکنون دیگر حرف‌های گذشته را نمی‌زنند. یک زمانی می‌گفتند ایران باید همه تاسیسات هسته‌ای خود را بردارد اما امروز دیگر نمی‌توانند این حرف را بزنند.
وی ضروت تداوم درک عمیق در سپاه را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه امروز مهمترین مقوله‌ای که دشمن در قبال کشورمان دنبال می‌کند موضوع اقتصادی است گفت: روحیه سازندگی و سیاست‌های نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است راه‌حل مقابله با این فشار اقتصادی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی امروز را زمان ایستادن بر روی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و با تاکید بر ضرورت توجه به رونق اقتصادی، تولید و مردمی کردن اقتصاد اظهار داشت: ما از رفتار اقتصاد دولتی ضرر کردیم و نقص جدی در بهره‌وری داریم.
لاریجانی مسئولیت امروز قرارگاه سازندگی را بسیار بیش از گذشته برشمرد و گفت: پیشنهادات خود را مدون کنید و ما نیز در این زمینه به شما کمک خواهیم کرد چرا که شما را نسلی موفق با تجربه‌های پایدار می‌دانیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی به افزایش بودجه طرح‌هایی همچون آبیاری تحت فشار و زه‌کشی اراضی اشاره و با توصیه به قرارگاه سازندگی جهت استفاده از این منابع بیان داشت: برای تهاتر بدهی‌ها با دولت‌ باید راه قانونی پیدا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما اکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زده داریم که از ۵ تا ۷۰ درصد آنها پیش رفته است.
لاریجانی با اشاره به امکان تامین بودجه برای پروژه‌های ۷۰ درصد پیشرفته تصریح کرد: سایر پروژه‌ها با این پول‌های خرده‌ریز به نتیجه نمی‌رسد و با نرخ تورم کنونی تکمیل آنها ۴۰ سال طول می‌کشد و تازه بسیاری از آنها را پس از تکمیل باید واگذار کرد.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=132495
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما