سه شنبه 25 آذر 1393 - 21:07

نوبخت: تغییرات بازار جهانی نفت دست ما نیست

به گزارش بویرنیوز، محمد نهاوندیان عصر امروز در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه در محل دانشگاه بوعلی سینا، با اشاره به مهمترین رسالت‌ها و مأموریت‌های دانشگاه اظهار داشت: چشم امید جامعه برای رسیدن به رشد پایدار به حوزه و دانشگاه است. در این راستا نجات کشور برای تأمین توسعه پایدار، تضمین استقلال کشور و انتقال از وضعیت اتکا به نفت وابسته به دانشگاه و حوزه است.

وی افزود: تغییرات بازار جهانی نفت در دست ما نیست؛ این نوسانات کل اقتصاد کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بر این اساس باید اقتصاد کشور از این نوسان‌پذیری نجات پیدا کند و اقتصاد از مرحله توسعه متکی بر نفت فاصله و به سمت توسعه مبتنی بر بهره‌وری و نوآوری حرکت کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: رشد ما باید متکی بر رشد اندیشه و همراه با نوآوری باشد تا فرصت اشتغال‌زایی ایجاد شود که برای رسیدن به این مرحله نیازمند تولید علم نافع توسط حوزه و دانشگاه هستیم.

نهاوندیان با بیان اینکه در کنار دانش آموزی، پژوهش نیز لازم است، افزود: پژوهش از لازمه‌های کشور است و توقع ما از دانشگاه ورود در عرصه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی است.

وی بیان کرد: متأسفانه هنوز فارغ‌التحصیلان از آنچه که نیاز صنعت کشور است، بهره‌مند نیستند و با وجودی که قدم‌های تحقیقاتی خوبی در این زمینه انجام گرفته اما رساله‌های دانشجویان ارشد و دکترا هنوز مسئله جدی کشور را شناسایی نکرده و راهکار ارائه نمی‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: برای کاربردی شدن پژوهش‌ها نیاز داریم تا اساتید در یک ارتباط معنی‌دار و دو سویه در میدان کار، تولید و برآوردن نیازهای مردم قرار گیرند.

نهاوندیان تأکید کرد: حیات تحقیق در این است که دارای اطلاعات دسته اول باشیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم که بر این اساس باید خلاء موجود در کسب اطلاعات را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات باید سفارش محور باشند و به سئوال واقعی پاسخ دهند، عنوان کرد: اگر تحقیقات به صورت سفارشی انجام شود از تضییع منابع جلوگیری شده و رساله‌های دانشگاهی تنها جنبه منزلت اجتماعی پیدا نمی‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: اساتید و دانشجویان باید به انجام تحقیقات بین رشته‌ای تشویق شوند و تمرین کارگروهی در تحقیق را مدنظر قرار دهند چرا که در کشور ما انجام کار گروهی بین چند استاد و پاسخ بین رشته‌ای به یک مسئله کمتر دیده می‌شود.

نهاوندیان افزود: وحدت حوزه و دانشگاه، موضوع علمی نیست بلکه وحدت در هدف خدمت به جامعه، رسیدن به رشد پایدار و استقلال کشور است و با ایجاد روش علمی می‌توان بین حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه سالروز شهید مفتح فرصتی برای اعتلا و تهذیب محیط دانشگاهی است، اظهار داشت: در این راستا شهیدانی چون آیت‌الله مفتح و آیت‌الله مطهری مورد هدف ترور کور ظالمانه گروه افراطی خشونت طلب قرار گرفتند چون آن‌ها ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: دولت با نگاه توسعه پایدار به امر بسیار مهم پژوهش اهتمام جدی دارد و به طور خاص ارتباط بین دستاوردهای پژوهشی با کاربردهای اقتصادی و اجتماعی در تجاری‌سازی محصولات علمی تأکید ویژه دارد.

منبع: تسنیم
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=132401
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما