سه شنبه 25 آذر 1393 - 2:00

گفتمان احمدی‌نژاد برای مردم جذاب‌تر است یا روحانی؟

به گزارش بویرنیوز،  نامه نیوز در تحلیلی درباره جانشین احتمالی روحانی در صورت عدم اقبال مردم به او در انتخابات 96 نوشت: “این روزها اکثر کارشناسان و ناظران سیاسی از یک ترس بزرگ در دولت روحانی سخن به میان می‌آورند. آنها می‌گویند که اگر روحانی نتواند تغییری در وضعیت اقتصادی ایران و به ویژه در سیاست خارجی ایجاد کند قطعا زمینه ساز بازگشت دولتمردان قبلی به ویژه محمود احمدی نژاد خواهد شد. این فعالان سیاسی می‌گویند که دلسرد شدن مردم از دولت تدبیر و امید، زمینه رای برای بازگشت رئیس دولت‌های نهم و دهم فراهم می‌کند و در مقابل اگر روحانی در سیاست‌های خود موفق باشد و بتواند مشکلات کشور را از پیش روی بردارد می‌تواند امید داشته باشند که تفکرش سال‌ها و سال‌ها در کشور حاکم باشد.”

این سایت همچنین در خصوص اینکه آیا احمدی نژاد می تواند جانشین روحانی شود یا خیر، نوشته است: “در این میان دو مسئله اساسی ذهن را به خود مشغول می‌کند که اولین آن، این معناست که چگونه می‌شود مردم در صورت نومیدی به سراغ محمود احمدی نژاد بروند؟ در خرداد سال 92 مردم ایران که از تصمیمات احمدی نژاد و حاشیه‌ سازی‌های او خسته شده بودند، در انتخاباتی که نامزدهای مختلف از جریان‌های گوناگون سیاسی حضور داشتند رای به فردی دادند که از مخالفان تفکر احمدی نژادی‌ها بود.

آنها با رای به روحانی نشان دادند که احمدی نژاد عملکرد نامطلوبی در عرصه سیاست داخلی و خارجی داشته است. مردم حتی در آخرین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، از سفرهای او استقبال نکردند تا به صورت واضح پیام خود را به رئیس دولت دهم مخابره کنند. با توجه به این معنا اگر روحانی در عرصه مدیریت کشور موفق نباشد مردم دوباره سراغ فردی که او را تجربه کرده‌اند و سختی‌های دوران او را به جان خریده‌اند رای نخواهند داد. قطعا اگر بخواهند به فردی غیر از روحانی را بدهند به شخصی رای خواهند دارد که دارای گفتمان و ادبیات جدید باشد. همه اینها در حالی است که روحانی موفق نباشد و نتواند خواسته‌های خود را در کشورداری نهادینه کند.”

این تحلیل با این پیش فرض که “مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری چندان به عملکرد دولت‌ها کاری ندارند بلکه به شعارهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نگاه می‌کنند”، نوشته است: “هر سه رئیس جمهور بعد از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یعنی سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی به خاطر شعارها و ویژگی‌های شخصیتی و کاریزماتیک خود توانستند رای مثبت مردم را به خود جلب کنند.”

تحلیل مذکور در نهایت نتیجه گیری کرده است که “با توجه به این معنا نیز می‌توان گفت فردی می‌تواند روحانی را شکست بدهد که با شعار و گفتمان تازه وارد رقابت انتخابات شود. کسی که بتواند گفتمانی جذاب تر از گفتمان اعتدال به مردم ارائه دهد می‌تواند رئیس جمهور بعدی ایران نام بگیرد.”

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=132269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    تا کنون به جز دروغ چیزی از این دولت ندیده ایم

  2. تاتاحم گفت:

    احمدی نژاد دروغگوترین سیاستمدار تاریخ بود.

  3. دشتروم گفت:

    احمدی نژاد کارش 20 بود

  4. بی ریا گفت:

    با سلام و درود بر محمود احمدی نژاد. درسته مشکلاتی داشت و این مشکلالت در هر دولت و هر جایگاهی طبیعی هستش ولی از نظر کاری واقعا زحمت کشید و عملکرد مثبت داشته و عالی بود . واقعا محمود خدمتگزار صدیق مردم و نظام بود .خدا عمرش بده و در برگشت خود ما هستیم و رای خواهیم داد . درود درود و صد درود به محمود .

    • آسمون جول گفت:

      بزرگترین خدمت احمدی به وجودآوردن فرهنگ صدقه وگدایی بود جزعوامفریبی وپوپولیسم هنری نداشت 600 بیلیون دلار پول نفت که دیگه تکرار نمیشه رو به باد داد

  5. بینایی گفت:

    وقتی اسم روحانی آورده می شود خوابمان می گیرد.روحیه استقلال طلبی وشفافیت احمدی نژاد مردم انقلابی ایران اسلامی را به وجد می آورد .در فوتبال وسیاست هردومی بایست ضمن داشتن دقت در دفاع تهاجم را نباید فراموش کرد تا دشمن از توحساب ببرد.دشمن را باید شناخت .به تعارف کار حل نمی شود .بنابر این راه حل برگشت فرزند ملت احمدی هسته ای است .البته باید از محضر مردم وولایت به خاطر دورکاری 11روزه عذر خواهی کند.

  6. رهگذر گفت:

    اتفاقا این بار مردم توجه بیشتری به افراد وانچه که انجام داده اند دارند و…..صد البته عملکرد بسیار ضعیف روحانی در سیاست خارجی واقتصادی در طی ایام گذشته خود میتواند یکی از دلایل بازگشت فردی مثل احمدی نژاد باشد. تا به امروز دولت تدبیر وامید تنها ممکنه که در روند افزایشی تورم البته به قیمت جیب خالی مردم وناتوانی بیش از بیش در توانایی خرید عامه مردم تا حدودی موفق شده باشد اما واقعیت اینه که در سیاست خارجی انقدر کوتاه اومده که کشورهایی از حوزه خلیج فارس که در زمان احمدی نژاد عددی شمرده نمیشدند حالا بجایی رسیدن که با اعمال نفوذ از نفت برای تخریب ایران استفاده میکنند .بنابر این احتمال حضور احمدی نژاد وموفقیت در انتخابات برای ایشان زیاده..وصد البته این دولت نمیتواند همه کم وکاستیها وناکار امدی هایش بخصوص در حوزه مدیریتی کشور متوجه دول قبل از خود بگذارد.

  7. ناشناس گفت:

    اصلا” مقایسه درستی نیست.روحانی خیلی شریف تر از این حرفحاست

  8. حسینی سی سخت گفت:

    با سلام.اگرتوجه داشته باشیم درطول دوران ریاست جمهوری ازحضرت اقا تا دوران ابتدایی حسن روحانی همه دولت ها اسیب هایی داشتند لکن اگر نگاه کلی بخواهیم بیندازیم ومنصفانه قضاوت کنیم دولت دکتراحمدی نژاد بیشترین وبهترین کارایی رادرمیان دولت هاداشته.اگر روشنفکران این ادعا رادارند که دوران احمدی نژاد دارای بیشترین تحریم بوده چرا نفت ایران با قیمت بالایی به فروش می رفت؟.ایا این نکته جسارت احمدی نژاد رانشان نمی داد که کلیه دنیاازایشون ترس داشتند.سوال دوم اینه که دولت تدبیر وامید چه سیاست داخلی مناسبی رادنبال می کند؟چرابااینکه  شعار ارتباط با جهان رامی دهیم از طرفی نفت مارابه قیمت ناچیزی می خرند؟سران تدبیر وامید گزارش دهند دراین مدت زمان نزدیک به دوسال ازعمر دولتشان چه اقدام مثبتی انجام داده اند؟مگر غیر ازاین بوده که اکثر پروژه های کشور راتعطیل  کرده اید؟مگر غیرازاین است که بااحساسات مردم بازی می کنید؟ چرا ادام اساسی مسکن مهر را اولا تعطیل کرده اید وگرتورم زابود چر واژه مهر رابرداشتین و  مسکن اجتماعی راجایگزین کرده اید؟اگر برگردیم به انتقادهای دوسال قبل ازدکتراحمدی نژاد به این انتقاد رئیس جمهور فعلی که بیان داشتند که دولت دارد گداپروری را با پرداخت سهام عدالت ویارانه امورات کشور را به جلو میبرد ولی باید پرسد که اقای روحانی چرا همین یارانه که گداپروری بوده را به همین منوال ادامه دادید ودر کناریارانه سبد غذایی به ارزش ناچیز که مشکلات جانی فراوانی رابه دنبال داشت را رواج دادین؟کدامین منطق واستدلال حضرتعالی رو باور کنیم؟اگر واقعا یارانه را نقد کردین و قبول نداشتین چرا متوقفش نکردین؟مگر این را اسیب نمی دانستید چرا به یکی از اقدامات اصلی دولت تبدیل شده است؟ ورمی که اقایان در شرایط کنونی مطرح می کنند وتورم راهفده درصد اعلام می کنند که به قول خودشان حقوق سال اینده کارمندان باتورم سال بعد که طبق محاسبه غلطشان به چهارده درصد خواهد رسید کدامین عقل ومنطقی چنین اظهاراتی را باور می کنن که هیچ گونه استدلال دقیقی ندارد.وقتی به طور نمونه کیسه برنج که در طول مدت زمان کمی سی  افزایش قیمت دارد چطور تورم ما به 17درصد ودراینده نزدیک به 14درصد خواهد رسید.دولت راستگویان باید درقیامت جوابگوی همه اظهارهای شدونقیض  وبدون کارشناسی باشند.

  9. نادم گفت:

    اين دولت در دروغگويى دست دولت قبل را از پشت بسته,نه اينکه احمدى نژاد دروغ نمى گفت ,اما
    اينها در  دروغگويى از دولت قبل سرامدتر هستند,ايا شما تا به حال ديده ايد که نوبخت کلمه اى
    حرف راست بزند ؟!؟!؟!؟!

    • الماس خان گفت:

      بله یکی از حرفای راستش همین پایین آمدن تورم از 45درصد به 14درصد بود به به !!!!

  10. باريک بين گفت:

    اين دولت ,کارش شده فقط گفتار درمانى

  11. متعجب گفت:

    اگر اين دولت دغدغه مردم را داشت ,درانتخاب وزيران سرمايه دار که خبر از  شرايط بغرنج اقتصادى
    مردم ندارند تجديد نظر مى کرد؟! وزيرانى مثل نعمت زاده وزنگنه ,که به نظر مى رسد به دولت 
    تحميل شده اند,وبه علت مديون بودن دولت به افرادى خاص امکان جابجايى انها  ا ندارد,
    جالبه که اين افراد گاها در مقابل خود رييس جمهور هم موضع گيرى مى کنند,

  12. بهداد گفت:

    دكتر محمود ما منطزريم

دیدگاه شما